3263
Sök

Bästa kablaget mellan Datorn och Tvn! Hjälp. (Ljud och bild)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Har köpt en Samsung platt tv.
Och funderar på hur jag ska få till det så bra som möjligt med ljud och bild.

Tänkte köra datorn med Tvn, därför frågar jag detta.
Vad är vettigast? Att köra datorn till tvn och använda ingången (PC IN) på tvn eller använda HDMI?
För det har jag på datorn som jag kan använda.

Då borde denna räcka då eller?
Om det skulle vara vettigare att köra via HDMI menar jag då

http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10603

Sen med ljudet, det finns ju optisk utgång på TVn och till datorn har jag nu Logitech Z-5500 och
använder de vanliga kablarna just nu.
Borde ju vara vettigare att använda de Optiska då eller direkt till TVn istället för att köra det på datorn.
Då slipper jag ju dom där tre kablarna och ersätter den med EN optisk.
Sen att jag kan då köra ljudsystemet även när jag inte har datorn igång? Borde ju va logiskt.

Typ det här då?
http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10573

Rätta mig om jag har fel! big_smile

Mvh Anders
Senast redigerat av ExXtr3me (15 januari 2012)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2012
Enklast hade varit att dra en HDMI mellan dator och TV, kvalitén blir utmärkt på både bild och ljud på det viset (Självklart beroende på hur bra bild och ljud TVn har från början). Absolut bäst ljud får du om du drar HDMI till TVn och en optisk kabel till ditt Z-5500, det är rejält tryck i det systemet och med optisk kabel har jag aldrig hört några högtalare i samma prisklass som spelar lika bra som detta Logitech.

Jag upplever dock att ljudet påverkas mycket av vad för ljudkort du använder dig av, det blir en stor skillnad mellan att använda det inbyggda ljudet eller om du har ett riktigt bra ljudkort likt Creative´s X-fi. Ofta saknas dessutom många inställningar via inbyggd ljud och ställer man inte in Z-5500 rätt blir ljudet gärna grötigt och basen tar över. Bara som ett tips! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

64 Inlägg
15 januari 2012
kör med hdmi,skickar ju både ljud och bild. du kan ju ha optisk mellan tv och sterio för att minska kabel mängden.
jag har själv kopplat så att jag har hdmi från datan till tv sen optisk mellan tv & min sound bar som jag kör men om man kollar på film eller liknande,
annars om man bara är sugen på att bara poppa musik så har jag en vanlig minitele till rca kopplat från datan in i sound baren,
hoppas du hajar/soory för stav fel och liknande

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Okej! ;D Då tror jag det blir så att jag kör HDMI och Optiskt! smile

Men de kablarna som jag länkade till duger alldeles utmärkt?! big_smile

Mvh Anders

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

64 Inlägg
15 januari 2012
duger säkert alldeles utmärkt var ju bra pris på dom med,

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2012
congo skrev:
kör med hdmi,skickar ju både ljud och bild. du kan ju ha optisk mellan tv och sterio för att minska kabel mängden.
jag har själv kopplat så att jag har hdmi från datan till tv sen optisk mellan tv & min sound bar som jag kör men om man kollar på film eller liknande,
annars om man bara är sugen på att bara poppa musik så har jag en vanlig minitele till rca kopplat från datan in i sound baren,

Hur kan en optisk till stereo och en HDMI till TVn bli mindre kablar än en HDMI till TVn och sedan optisk mellan TV och Stereo?

Mitt tips är att dra optiskt direkt från dator till din ljudanläggning, ju mindre väg desto bättre och vad skall ljudsignalen genom din TV och göra? smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
congo skrev:

Hur kan en optisk till stereo och en HDMI till TVn bli mindre kablar än en HDMI till TVn och sedan optisk mellan TV och Stereo?

Mitt tips är att dra optiskt direkt från dator till din ljudanläggning, ju mindre väg desto bättre och vad skall ljudsignalen genom din TV och göra? smile

Har inte optisk utgång ifrån datorn.
Och sen så kan de ju va schysst att ha ljudanläggningen om man tittar bara på tv och inte på datorn.
För högtalarna som sitter i dagens platt tv är ju sådär..
Har inte fått hem TVn än.. men men.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2012
ExXtr3me skrev:
Rquired skrev:
congo skrev:

Har inte optisk utgång ifrån datorn.
Och sen så kan de ju va schysst att ha ljudanläggningen om man tittar bara på tv och inte på datorn.
För högtalarna som sitter i dagens platt tv är ju sådär..
Har inte fått hem TVn än.. men men.

Jaha då blir det förstås svårare, men har två stycken Samsung och det är riktigt bra ljud i dem faktiskt. Klart en extern stereo är bättre på alla sätt och vis, men originalljudet duger mer än väl till vanligt TV-tittande utan att för den sakens skull låta platt eller burkigt!

Rquired skrev:
Jaha då blir det förstås svårare, men har två stycken Samsung och det är riktigt bra ljud i dem faktiskt. Klart en extern stereo är bättre på alla sätt och vis, men originalljudet duger mer än väl till vanligt TV-tittande utan att för den sakens skull låta platt eller burkigt!

1+ ! Samsung har riktigt bra ljud, förstår inte hur dem lyckas yikes

Men som sagt så är den bästa kopplingen (IMO) HDMI från dator till TV, sen optisk från TV till ljudet smile Visst kanske man förlora lite kvalitet på att TV:n ska splita på bild/ljud, men så mycket smidigare

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 januari 2012
RightFront skrev:
Rquired skrev:

1+ ! Samsung har riktigt bra ljud, förstår inte hur dem lyckas yikes

Men som sagt så är den bästa kopplingen (IMO) HDMI från dator till TV, sen optisk från TV till ljudet smile Visst kanske man förlora lite kvalitet på att TV:n ska splita på bild/ljud, men så mycket smidigare

Jodå jag håller med om det sista i det här fallet!

Jävel
2 018 Inlägg
16 januari 2012
Tänkte säga som de andra, kör hdmi och optisk, de gör jag. Ett jävla tryck i dom gamla högtalarna här hemma smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Nu är de beställt! ;D

Optiskt och HDMI blir det! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök