2543
Sök

Volvo 740 glt 16valve -88 Ingen gnista

7 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Tjenare, 740in har tappat gnistan helt. Det började med att bilen tvärdog. Tog ett bra tag innan den startade igen. När den väll startade tog det cirka 1 min innan den tvärdog igen. Den får soppa men ingen gnista överhuvutaget. Det kommer ström från tändspolen till fördelarlocket, Men ingenting ut ur fördelarlocket. Har provat med olika fördelarlock, haft lös och rengjort fördelaren samt rotorn. Bilen är orginal och inte trimmad.

Tacksam för svar.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
16 januari 2012
tändmodulen då?

islurren1
16 januari 2012
Skicket på rotorn? Har du provat att byta den oxå?
Senast redigerat av islurren1 (16 januari 2012)

7 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
har provat med en aldelens ny rotor. Tändmodulen har jag inte provat byta, vars sitter den?

7 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Tändmodulen borde det inte vara Eftersom jag får impulser från tändspolen. Har provat mäta i fördelarlocket. Där får jag också ut ström, Men inte ut till tändkablarna, Går det att montera fördelaren fel eller går den bara att få dit på ett sätt?

islurren1
19 januari 2012
De va underligt! Du har väll ett skruvat lock så de ska väll inte gå att sätta fel tycker jag. Men hur har du mätt strömmen ut ur locket? E lite dålig på el,men Kan de inte va så att det är för svag ström  så de inte orkar ut genom kablarna kanske?

Tändmodulen är väll egentligen en "tänd förstärkare" tror jag man säger. Det kanske kan va den som spökar iallafall. Du kanske har nån att prova med?
Senast redigerat av islurren1 (19 januari 2012)

7 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Jag hade 14v ut ur tändspolen, det är rotorn som inte delar ut strömmen har jag kommit fram till, Möjligtvis att kamremmen har kuggat över, Ska prova byta tändmodulen också

islurren1
20 januari 2012
Ja gör så! Kom ihåg att tala om hur det går så jag får veta! Spännande me felsökning smile

48 Inlägg
20 januari 2012
du har vellhallgivare i fördelaren till din 16 vippare? kanske är det den som gått sönder då tänder det inte.

7 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
Hallgivaren sitter inte i fördelaren för mig, tror den sitter på sprängkåpan

48 Inlägg
21 januari 2012
okej
Volvo74016 skrev:
Hallgivaren sitter inte i fördelaren för mig, tror den sitter på sprängkåpan

islurren1
21 januari 2012
när min tändlädergivare (eller varvtalsgivare som jag tror den kallas oxå) på sprängkåpan pajjade så slutade bensinpumparna oxå att gå samtidigt som gnistan försvann. . Men de kanske kan bli halvkasst å bara gnistan färsvinner..  Men du hadde gnista i tändkabeln trån tändspolen om jag förtod rätt?

7 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Den får soppa. Kabeln som går mellan tändspolen och fördelarlocket får jag ut impulser i. Men rotorn delar inte ut strömmen vidare till tändstiften.

7 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Har provat byta hallgivaren och tändmodulen idag utan resultat. Får endast ut 0.03 v i tändkablarna.. har provat allt jag kan komma på.. Någon som har fler förslag? tacksam för svar håller på att bli gråhårig..

Sök