1538
Sök

Laddfel Passat -94

124 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Var ute o körde idag när plötsligt laddlampan börjar lysa, så ja stannar o kolla remmarna o de men ser inget fel så fortsätter köra (hade 8 mil hem) på vägen märker jag på voltmätarn att bilen inte laddar för fem öre, och kommer hem med dryga 9.0 volt på batteriet...

Har kollat remmar och kablar, inget fel där...

Behöver lite tips vad som kan vara felet smile

21 761 Inlägg
16 januari 2012
Först och främst ska batteriet laddas upp med en batteriladdare, sedan kan du börja felsökningen.

Börja med att kolla om batterilampan lyser när tändningen är påslagen, den ska göra det för att generatorn ska kunna ge laddning. Om lampan lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn går igång, då får du göra en kontrollmätning nere på generatorn vilken spänning det är där. Mät mellan B+ och generatorhölje. smile

Edit: Fast nu läste jag väldigt slarvigt, lampan lyste ju.

Då verkar det som att generatorn har slutat ladda, felet kan vara laddregulatorn eller dåliga kol.
Senast redigerat av Drönirettab (16 januari 2012)

124 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Först och främst ska batteriet laddas upp med en batteriladdare, sedan kan du börja felsökningen.

Börja med att kolla om batterilampan lyser när tändningen är påslagen, den ska göra det för att generatorn ska kunna ge laddning. Om lampan lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn går igång, då får du göra en kontrollmätning nere på generatorn vilken spänning det är där. Mät mellan B+ och generatorhölje. smile

Edit: Fast nu läste jag väldigt slarvigt, lampan lyste ju.

Då verkar det som att generatorn har slutat ladda, felet kan vara laddregulatorn eller dåliga kol.

Jo batteriet står på laddning..

Kan tillägga att det hände helt tvärt, har haft 14.4volt hela tiden, de bara tvärdog.. Kanske kan hända så med laddreg o kolen med..

Men vafan e dålig på sånt här, Om jag kollar på generatorn så på ena sidan har du ju remskivan och på andra har jag ett svart hölje, som jag försökt ta bort men den går inte ta därifrån den ta bara i på en massa ställen..

Sitter kolen och regulatorn under där?

21 761 Inlägg
16 januari 2012
Jag har inte grejat med en massa olika generatormärken, men om du har en Bosch så brukar laddregulatorn sitta på generatorns baksida och då sitter kolen på regulatorn. smile

124 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Jo det är en bosch, kanske gett fram me horan o ta de underifrån då wink

124 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Hittade en bild där du visar vart de sitter, o det är under den svarta plastkåpan ja inte får bort, äre bara o gå lös då eller? haha tongue

21 761 Inlägg
16 januari 2012
Ingen aning tyvärr, hoppas att folk med Passat kan ge bra råd. smile

124 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Slänger in en uppdatering, mätte på generatorn och den laddar 12.3v - då borde det vara kolen va?

Svängde in på lokala verkstan men han va ute o ränne..

21 761 Inlägg
17 januari 2012
Mer troligt att själva regulatorn har pajjat, men eftersom kolen sitter på regulatorn så blir det ju automatiskt nya kol om du byter regulatorn.

Du kan iof göra ett litet test för att kolla att inte kabeln till batterilampan ligger och jordar någonstans hela tiden, en sån sak gör att generatorn inte kan ladda. Ta loss kabeln som går till D+ på generatorn (tunn kabel) och se till att kabelskon inte tar i metallen, slå sedan på tändningen och se om batterilampan lyser. Den ska inte lysa i detta fall eftersom lampan får en jordpotential via D+ på generatorn.

Lysser lampan ändå så kan det vara något knas med den tunna kabeln, vilket innebär felsökning. smile

124 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Okej, ska testa det med kabeln imorrn, har lämnat bilen borta och har lånebil för tillfället tongue

1 335 Inlägg
17 januari 2012
BerglunD666 skrev:
Jo det är en bosch, kanske gett fram me horan o ta de underifrån då wink

Hahaha alltid lika roligt att höra/läsa det tongue

B5 #001

124 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Haha ja utrycket me hora hänger me ;P

Nu ska ni få höra här gubbar, Bytte till en ny regulator och skruva ihop allt o den laddar 14.4volt, problem solved!

Men, åkte ut en sväng och körde, stannade o tog ut pengar på bankomaten (bilen på tomgång) När jag hoppar in i bilen laddar fanskapet 18volt.. stänger av bilen o fundera va fan som hände nu då.. tänker att ja ska åka hem på bara batteriet igen för o felsöka lite bättre, så kopplar loss allt utom B+ (hade inga verktyg o ta loss den) Och börjar köra, ligger på 12volt då, tills bara helt tvärt hoppar det till 14.4volt igen, och håller sig där tills jag kommer hem..

Ska den ens kunna ladda med bara B+ ikopplad? och är de regulatorn som e felande då den börjar tokladda 18volt?

Blir inte klok på bilfan..

21 761 Inlägg
23 januari 2012
När laddspänningen stiger till 18 V så är det väl regulatorn man kan misstänka, men den är ju alldeles nybytt och då borde man inte misstänka den i första hand iaf. Fast även nya saker kan förstås gå sönder.

Om laddkabeln glappar på något sätt så kan spänningen (enligt vad jag har förstått) kanske skena iväg tillfälligt eftersom generatorn inte får något "motstånd" från batteriet, men en sån sak har jag dock inte varit med om själv och kan inte säga helt säkert om det blir så. Kolla upp att laddkabeln sitter som den ska i båda ändar.

Generatorn kan i vissa fall "tvingas" igång att ge laddning fastän D+ inte får någon förmagnetisering, det brukar behövas kanske 3000 motorvarv eller liknande för att en sån sak ska ske. När man slår av motorn och slår på igen så finns det dock ingen laddning, man får varva upp motorn igen för att generatorn ska komma igång med laddningen. Inte alla generatorer som uppträder på det viset, men vissa. smile

Eftersom du skriver att spänningen visade 18 V när du satt i bilen så antar jag att det finns en mätare av något slag (kanske bildator), är den helt pålitlig?

124 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När laddspänningen stiger till 18 V så är det väl regulatorn man kan misstänka, men den är ju alldeles nybytt och då borde man inte misstänka den i första hand iaf. Fast även nya saker kan förstås gå sönder.

Om laddkabeln glappar på något sätt så kan spänningen (enligt vad jag har förstått) kanske skena iväg tillfälligt eftersom generatorn inte får något "motstånd" från batteriet, men en sån sak har jag dock inte varit med om själv och kan inte säga helt säkert om det blir så. Kolla upp att laddkabeln sitter som den ska i båda ändar.

Generatorn kan i vissa fall "tvingas" igång att ge laddning fastän D+ inte får någon förmagnetisering, det brukar behövas kanske 3000 motorvarv eller liknande för att en sån sak ska ske. När man slår av motorn och slår på igen så finns det dock ingen laddning, man får varva upp motorn igen för att generatorn ska komma igång med laddningen. Inte alla generatorer som uppträder på det viset, men vissa. smile

Eftersom du skriver att spänningen visade 18 V när du satt i bilen så antar jag att det finns en mätare av något slag (kanske bildator), är den helt pålitlig?

Exakt det uppstår när man varvar upp motorn lite, men då jag kör med bara B+ ikopplad, går den aldrig upp mot 18V.. Så kan vara så att jag skavt någon kabel, det skall jag kolla upp imorrn.

Nja det är på kondensatorn jag såg det tongue men jag har testat med en polare som mätte på generatorn med, efter att bilen stått o gått på tomgång så sticker den iväg (detta med alla kablar inkopplade) Lutar mer o mer åt nån kabel som du föreslår..
Senast redigerat av BerglunD666 (23 januari 2012)

Sök