9044
Sök

Hur justerar öppen dumpventil

658 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Hur justerar man in en öppen dumpventil så det blir så bra som möjligt, på den jag köpt sittr det en skruv som jag kan skruva upp o ner men hur hårt och hur löst skall den skruvas.... Lite tips gärna tack. Och med vad kan jag plugga gummislangen till filtret? Tips tack......

860 Inlägg
17 januari 2012
det finns att köpa plugg som du ska plugga ingången till luftfiltret med i bil affärer.... själva skruven du skruvar upp o ner va ja vet är för att göra så den låter mer lr mindre när den dumpar och för o spänna fjädern på vissa.... dom flässta brukar ha den utskruvad mest för då låter de mest när den dumpar... sen finns de andra som säger annat med...

8 282 Inlägg
17 januari 2012
Man får prova hur hårt fjädern ska vara spänd. Målet är att få till så att ventilen precis håller tätt på tomgång med öppnar även efter små gaspådrag. Men det kan kräva en hel del provande att få till en bra inställning.

930 Inlägg
17 januari 2012
Dumpen ska inte vara öppen när du står på tomgång för då är den för slappt ställd.
Dumpen ska inte heller öppna för sent eller inte alls det märker du genom att lyssna om det kvittrar (turbosurge trycket åker tillbaka fe lväg in i turbon och studsar på impellern) när du släpper gasen så betyder det att den är för hårt ställd.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

658 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Oki verkar finns lite skruvande innan man får till detta då antar jag, får ta mig en helg snart då wink. Sen ni som har pluggat återcirkuleringen, va har ni använt som plugg om man inte vill köpa riktiga sånna?

930 Inlägg
24 januari 2012
Fear38 skrev:
Oki verkar finns lite skruvande innan man får till detta då antar jag, får ta mig en helg snart då wink. Sen ni som har pluggat återcirkuleringen, va har ni använt som plugg om man inte vill köpa riktiga sånna?

Jaa men fan det fixat du på 10 minuter! jadu jag har tagit en sopkvast och sågat av en bit av träskaftet och tryckt dit och sen drog jag åt med slangklämman bara! tongue

7 282 Inlägg
24 januari 2012
Locket till en colaflaska kanske fungerar.

658 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
haha ja det var ju bra förslag detta  wink  lätt fixat ju jag e ju en sopoman och en coloman  wink

860 Inlägg
24 januari 2012
lr så finns återsirkulations pluggen att köpa på speedparts om man vill ha de stilrent....

930 Inlägg
24 januari 2012
mikael_86 skrev:
lr så finns återsirkulations pluggen att köpa på speedparts om man vill ha de stilrent....

Aaa eller så tar man en sopkvast och sågar av och sen sprayar svart = WIN

658 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Har testat lite nu med den nya öppna dumpventilen jag köpte förut o öppnade denna tråd förut för tag sen, har testat haft skruven inskruvad bara några mm tills bottenläge spänd o då kvittrade det på växlingarna på låga varv men tyckte det var bra på högre varv. Sen testade jag skruva ut den slappare tror jag blev av med kvittret på låga varv. Men jag tyckte eller så inbillade jag mig bara att bilen blev slöare vid acceleration. Kan det vara så illa eller har jag stältt den alldeles tokigt?

Forummoderator
26 598 Inlägg
18 juli 2012
Fear38 skrev:
Har testat lite nu med den nya öppna dumpventilen jag köpte förut o öppnade denna tråd förut för tag sen, har testat haft skruven inskruvad bara några mm tills bottenläge spänd o då kvittrade det på växlingarna på låga varv men tyckte det var bra på högre varv. Sen testade jag skruva ut den slappare tror jag blev av med kvittret på låga varv. Men jag tyckte eller så inbillade jag mig bara att bilen blev slöare vid acceleration. Kan det vara så illa eller har jag stältt den alldeles tokigt?

Ja.
Förmodligen så öppnar han alldeles för tidigt när laddtrycket kommer, vilket innebär att han också blir slöare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

658 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Fear38 skrev:

Ja.
Förmodligen så öppnar han alldeles för tidigt när laddtrycket kommer, vilket innebär att han också blir slöare.

Hur skall jag börja och hur skall jag få till detta? Ge mig mera tips tack gärna......  vore heliogt tacksam, tyckte den blev slöare hur jag än skruva på den där. Skall man börja från spänd o arbeta mot slappare eller vilken  ordning e bäst och hur många varv gör nåt?

Forummoderator
26 598 Inlägg
18 juli 2012
Fear38 skrev:
Mack skrev:
Fear38 skrev:

Ja.

Hur skall jag börja och hur skall jag få till detta? Ge mig mera tips tack gärna......  vore heliogt tacksam, tyckte den blev slöare hur jag än skruva på den där. Skall man börja från spänd o arbeta mot slappare eller vilken  ordning e bäst och hur många varv gör nåt?

Jag hade börjat med ganska spänd och arbetat mig mot det slappare hållet. Man hör ju när det är rätt. Blir många testturer men det vinner man på i längden.

Edit: Säger dock inte att det är det rätta sättet, men det är så jag skulle ha gjort.
Senast redigerat av Mack (18 juli 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

658 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Blir galen på detta, nu har jag testat från nästan helt inskruvad ocg jobbat mig slappare är halvvägs på mitten kan man säga, men inte stor skillnad liksom. Jag har fortfarande kvitterljud på låga varv och växlingar. Men den kvittrar lite om jag sitter o kör jämn gas och sen släpper gasen o motorbromsar då kvitrar den till. Skall jag skruva den ännu slappare då?

930 Inlägg
19 juli 2012
Fear38 skrev:
Blir galen på detta, nu har jag testat från nästan helt inskruvad ocg jobbat mig slappare är halvvägs på mitten kan man säga, men inte stor skillnad liksom. Jag har fortfarande kvitterljud på låga varv och växlingar. Men den kvittrar lite om jag sitter o kör jämn gas och sen släpper gasen o motorbromsar då kvitrar den till. Skall jag skruva den ännu slappare då?

Har du dumpen ikopplad på samma vacumslang som du har laddtrycksmätaren på?
Har du det så råder jag dig till att sätta den på en egen vacumslang på insuget.

DVS Vacumnippen på insug -> dumpventil.
Inget tkort, inget annat på slangen bara dumpen.

658 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
Kamulen skrev:
Fear38 skrev:

Har du dumpen ikopplad på samma vacumslang som du har laddtrycksmätaren på?
Har du det så råder jag dig till att sätta den på en egen vacumslang på insuget.

DVS Vacumnippen på insug -> dumpventil.
Inget tkort, inget annat på slangen bara dumpen.

Ja det har jag på ett T-kors, men jaha vad händer dårå liksom? Skall jag ta laddmätarn till mappsensorn istället ett t kors där istället?

930 Inlägg
19 juli 2012
Gör hur du vill med laddmätaren, sätt dumpen på en egen slang. Var samma sak för mig. Vacumet räcker inte till när det är fler saker ikopplade.

Jag har Mapsensor, dump och laddtrycksmätare ikopplade på 3 olika slangar och bara en sak på varje slang.
Senast redigerat av Kamulen (19 juli 2012)

658 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
jaha det var som tusan, faktiskt du är den enda som nämnt detta fenomen. Som man inte hade nån aning om alls eller läst nånstans heller. Men en fråga vart har du då tatt laddmätaren från nånstans? Alla slangar från insuget går ju till nånting liksom....

930 Inlägg
19 juli 2012
Fear38 skrev:
jaha det var som tusan, faktiskt du är den enda som nämnt detta fenomen. Som man inte hade nån aning om alls eller läst nånstans heller. Men en fråga vart har du då tatt laddmätaren från nånstans? Alla slangar från insuget går ju till nånting liksom....

Ja precis har aldrig läst det heller, kom på det när jag skulle koppla in min och den kvittrade etc.
Så jag testade med en egen slang och vips så lät den som den skulle.

Ja alltså på saab 9000 iaf så finns det en som går till dumpen en till laddmätaren och en till mapsensorn org.
Du kan ju testa att koppa mapsensor och laddmätare på samma.

Men efter som att mapsensorn säger ifrån om den skulle skenladda så vet jag inte hur det funkar, men det går ju att testa som sagt och märker du ingen skillnad på bilen så äre bara att köra.

Sök