1813
Sök

Olagligt med dumpventil och öppet luftfilter ?

14 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej. Sambon blev idag stoppad i en poliskontroll och där bad dom henne att öppna huven. När dom kollat där så sa dom att dumpventil (öppen) och det öppna luftfiltret får man inte ha, det är olagligt. Men dom valde att inte göra nånting åt saken då det inte var hon som fixat detta med bilen... Så det jag undrar är, är dessa saker olagliga att ha monterade? roll

8 267 Inlägg
17 januari 2012
#2
Ja, det är otillåtet ha ha sånt på bilar som är från 76 eller nyare.


14 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Ja, det är otillåtet ha ha sånt på bilar som är från 76 eller nyare.

Okej, då har jag lärt mig något nytt idag också. lol

14 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#4
hm, kom att tänka på en sak. Spelar det nån roll att bilen inte är helbilsgodkänd, eller är det samma som gäller ändå?. Och borde inte kontrollen under huven mm räknas som en "flygande", som ska utföras av en polis med utbildning för just detta? (kan vara bra att veta i framtiden).

3 295 Inlägg
17 januari 2012
#5
problemet med det hela är att det blir klassat som "öppen vevhusventilation" enligt besiktningsmännen.


8 267 Inlägg
17 januari 2012
#6
Mr.J skrev:
hm, kom att tänka på en sak. Spelar det nån roll att bilen inte är helbilsgodkänd, eller är det samma som gäller ändå?. Och borde inte kontrollen under huven mm räknas som en "flygande", som ska utföras av en polis med utbildning för just detta? (kan vara bra att veta i framtiden).

Spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Och vilken polis som helst får inspektera motorn, det behöver inte vara en speciell kontrollant för det.


14 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Mr.J skrev:
hm, kom att tänka på en sak. Spelar det nån roll att bilen inte är helbilsgodkänd, eller är det samma som gäller ändå?. Och borde inte kontrollen under huven mm räknas som en "flygande", som ska utföras av en polis med utbildning för just detta? (kan vara bra att veta i framtiden).

Spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Och vilken polis som helst får inspektera motorn, det behöver inte vara en speciell kontrollant för det.

Tack då vet jag vad som gäller. smile

2 266 Inlägg
17 januari 2012
#8
Marlboroman skrev:
Mr.J skrev:
hm, kom att tänka på en sak. Spelar det nån roll att bilen inte är helbilsgodkänd, eller är det samma som gäller ändå?. Och borde inte kontrollen under huven mm räknas som en "flygande", som ska utföras av en polis med utbildning för just detta? (kan vara bra att veta i framtiden).

Spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Och vilken polis som helst får inspektera motorn, det behöver inte vara en speciell kontrollant för det.

Helt säker på de? Har för mig att en vanlig polis får sätta böter på trafikrelaterade grejer typ lampor och däck. Skulle de vara andra fel så måste dom tillkalla trafikinspektör för att utfärda dom andra felen som typ tonat öppet filter, dumpventil.

svetsdiff !!!

8 267 Inlägg
17 januari 2012
#9
PMPerformance skrev:
Marlboroman skrev:
Mr.J skrev:
hm, kom att tänka på en sak. Spelar det nån roll att bilen inte är helbilsgodkänd, eller är det samma som gäller ändå?. Och borde inte kontrollen under huven mm räknas som en "flygande", som ska utföras av en polis med utbildning för just detta? (kan vara bra att veta i framtiden).

Spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Och vilken polis som helst får inspektera motorn, det behöver inte vara en speciell kontrollant för det.

Helt säker på de? Har för mig att en vanlig polis får sätta böter på trafikrelaterade grejer typ lampor och däck. Skulle de vara andra fel så måste dom tillkalla trafikinspektör för att utfärda dom andra felen som typ tonat öppet filter, dumpventil.

Fullständigt säker. Skillnaden är ju egentligen att inspektörerna är mer specieliserade på det området och inte sysslar med så mycket annat polisarbete.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 januari 2012
#10
PMPerformance skrev:
Marlboroman skrev:
Mr.J skrev:
hm, kom att tänka på en sak. Spelar det nån roll att bilen inte är helbilsgodkänd, eller är det samma som gäller ändå?. Och borde inte kontrollen under huven mm räknas som en "flygande", som ska utföras av en polis med utbildning för just detta? (kan vara bra att veta i framtiden).

Spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Och vilken polis som helst får inspektera motorn, det behöver inte vara en speciell kontrollant för det.

Helt säker på de? Har för mig att en vanlig polis får sätta böter på trafikrelaterade grejer typ lampor och däck. Skulle de vara andra fel så måste dom tillkalla trafikinspektör för att utfärda dom andra felen som typ tonat öppet filter, dumpventil.

Läs lite vad du själv skriver smile Låter det logiskt att du kan köra med svartsprayade sidorutor och en polis kan inget göra bara för att han inte är "trafikinspektör"? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

KHRacing
17 januari 2012
#11
Fr man en trafikinspektör så lär man garanterat få fler anmärkningar :-)

2 266 Inlägg
17 januari 2012
#12
Jaha för när jag åkte på en blåskontroll så tyckte polisen att här skulle trafikpolisen titta på så jag fick vackert stå kvar tills dom kom och godkände bilen och sen fick jag åka. Detta var med vita v70n och utanför mjölby tyckte att hjulen låg emot skärmkanterna men de gjorde dom inte.

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
17 januari 2012
#13
rickylicious skrev:
PMPerformance skrev:
Marlboroman skrev:

Spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller inte. Och vilken polis som helst får inspektera motorn, det behöver inte vara en speciell kontrollant för det.

Helt säker på de? Har för mig att en vanlig polis får sätta böter på trafikrelaterade grejer typ lampor och däck. Skulle de vara andra fel så måste dom tillkalla trafikinspektör för att utfärda dom andra felen som typ tonat öppet filter, dumpventil.

Läs lite vad du själv skriver smile Låter det logiskt att du kan köra med svartsprayade sidorutor och en polis kan inget göra bara för att han inte är "trafikinspektör"? smile

Har själv varit utsatt för de även polare vanliga snuten har hittat fel men inte kunnat utfärda nåt så dom ringt dit trafikpolisen eller en inspektör. Dom har ingen befogenhet att utfärda flygande inspektion. Har även pratat med ett par trafikpoliser bla en som bara sysslar med lastbilar.

svetsdiff !!!

37 Inlägg
17 januari 2012
#14
konstigt. har besiktat flertal bilar med öppet filter och dump

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 januari 2012
#15
_jensa_ skrev:
konstigt. har besiktat flertal bilar med öppet filter och dump

Att en bil är besiktigad betyder inte att den är laglig smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 januari 2012
#16
PMPerformance skrev:
rickylicious skrev:
PMPerformance skrev:

Helt säker på de? Har för mig att en vanlig polis får sätta böter på trafikrelaterade grejer typ lampor och däck. Skulle de vara andra fel så måste dom tillkalla trafikinspektör för att utfärda dom andra felen som typ tonat öppet filter, dumpventil.

Läs lite vad du själv skriver smile Låter det logiskt att du kan köra med svartsprayade sidorutor och en polis kan inget göra bara för att han inte är "trafikinspektör"? smile

Har själv varit utsatt för de även polare vanliga snuten har hittat fel men inte kunnat utfärda nåt så dom ringt dit trafikpolisen eller en inspektör. Dom har ingen befogenhet att utfärda flygande inspektion. Har även pratat med ett par trafikpoliser bla en som bara sysslar med lastbilar.

Och jag har kompisar som har kompisar som har krockat med polisen i 3000km/h och inte fått böter för dom hade inget kailbreringspapper bla bla.

Hitta gärna en text som säger att bara trafikinspektörer får bötfälla din helsvarttonade bil så tror jag dig smile Men det låter jäkligt skumt. Kommer du till mindre städer mitt i natten och blir stannad så går det inte kalla dit trafikinspektörer hur som helst, och dom släpper knappast iväg en bil med svarta framrutor. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
17 januari 2012
#17
hmm  Börjar bli häxjakt på ombyggda fordon i Sverige så som det e i Usa .....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

1 854 Inlägg
17 januari 2012
#18
Jag åkte dit i en flygande en gång hade öppet filter, det blev ändrad motor tongue men bilprovningen har aldrig sagt nått, dom skiter oftast i det.

2 266 Inlägg
17 januari 2012
#19
rickylicious skrev:
PMPerformance skrev:
rickylicious skrev:

Läs lite vad du själv skriver smile Låter det logiskt att du kan köra med svartsprayade sidorutor och en polis kan inget göra bara för att han inte är "trafikinspektör"? smile

Har själv varit utsatt för de även polare vanliga snuten har hittat fel men inte kunnat utfärda nåt så dom ringt dit trafikpolisen eller en inspektör. Dom har ingen befogenhet att utfärda flygande inspektion. Har även pratat med ett par trafikpoliser bla en som bara sysslar med lastbilar.

Och jag har kompisar som har kompisar som har krockat med polisen i 3000km/h och inte fått böter för dom hade inget kailbreringspapper bla bla.

Hitta gärna en text som säger att bara trafikinspektörer får bötfälla din helsvarttonade bil så tror jag dig smile Men det låter jäkligt skumt. Kommer du till mindre städer mitt i natten och blir stannad så går det inte kalla dit trafikinspektörer hur som helst, och dom släpper knappast iväg en bil med svarta framrutor. smile

Blir bara ombesiktning på tonade rutor. Tycker du verkar negativ nu, men helt omöjligt borde de vara att få tag på vad dom får göra och inte göra.

svetsdiff !!!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
17 januari 2012
#20
PMPerformance skrev:
rickylicious skrev:
PMPerformance skrev:

Har själv varit utsatt för de även polare vanliga snuten har hittat fel men inte kunnat utfärda nåt så dom ringt dit trafikpolisen eller en inspektör. Dom har ingen befogenhet att utfärda flygande inspektion. Har även pratat med ett par trafikpoliser bla en som bara sysslar med lastbilar.

Och jag har kompisar som har kompisar som har krockat med polisen i 3000km/h och inte fått böter för dom hade inget kailbreringspapper bla bla.

Hitta gärna en text som säger att bara trafikinspektörer får bötfälla din helsvarttonade bil så tror jag dig smile Men det låter jäkligt skumt. Kommer du till mindre städer mitt i natten och blir stannad så går det inte kalla dit trafikinspektörer hur som helst, och dom släpper knappast iväg en bil med svarta framrutor. smile

Blir bara ombesiktning på tonade rutor. Tycker du verkar negativ nu, men helt omöjligt borde de vara att få tag på vad dom får göra och inte göra.

Kan då en "vanlig" polis skicka på ombes? Jag må vara negativ, men man börjar bli trött på alla som skapar rykten. "Min kompis åkte utan fjädrar och polisen sa inget så det är lagligt!!!" och sen vipps så cirkulerar det ryktet över hela nätet att det är lagligt att köra utan fjädrar. Fler källor till påståenden behövs, speciellt här på Garaget där alla har en kompis som lyckats med ALLT smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087


Sök