3049
Sök

245 startar ej ( ingen gnista )

199 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Tjena, skriver detta åt en kompis som jag försökte hjälpa idag med hans bil som ej startar.

Bil: Volvo 245 88b (med diagnosuttag)
Motor: b230f

felet : startar ej, tänder inte ens någonting (start-gas provad) = ingen gnista?

Åtgärder som är gjorda: provat flera tändspolar, kollat tändkablar & stift, kollat rotor och fördelarlock, kollat felkoder, bytt ut tändmodulen, ohm mätt svänghjulsgivaren, mätt att tändspolen får ström (även direktmatat med 12v), bytt ut ena boxen (den lilla som sitter emot torpedväggen på passagerarsidan) och bensin finns.

Bilen står på ett åkeri och när dom skulle flytta på bilen så var batteriet urladdat, så dom skulle starta det med laddaren, och råka då ha laddaren på 24v.. Kan det ha bränt något i bilen? allt fungerar bra, (lampor,startmotor osv )

Felkoder : bränsle = 1-1-1    alltså ok
               Tändning = ingen alls ?? provat hur många gånger som helst, men får ej fram några blinkningar alls..

Blir galen på bilen snart mad .. Någon som varit med om liknande?

3 Inlägg
18 januari 2012
vart med om liknade fel fast då va de på en 740, då va de hallgivarn som va slut!

199 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
holmstromz skrev:
vart med om liknade fel fast då va de på en 740, då va de hallgivarn som va slut!

hallgivare finns ej, men svänghjulsgivare finns

3 Inlägg
18 januari 2012
okej då vet ja, va inte säker på hur det va på 240 smile

3 Inlägg
18 januari 2012
vet en annan som hade likande fel på en 745a, då hade kabelhärvan brunnit, hoppas de inte är nå sånnt skit!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
18 januari 2012
Svänghjulsgivaren satsar jag på om det finns en sådan.
Låne en o teste i alle fall....  smile

199 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
lakhea skrev:
Svänghjulsgivaren satsar jag på om det finns en sådan.
Låne en o teste i alle fall....  smile

tycker bilen borde försöka tända isåfall.. har ju ström på tändspolen, har hört att fördelaren kan ha pajjat ?

islurren1
21 januari 2012
Vad hände sen? Lånar tråden lite. Har ju samma fel på min 245:a ingen gnista och inte heller nått liv i varken bränslepumpsrelä eller bränslepumpar.. Tändläges givaren skulle ligga på 170-300 ohm läste jag. Den låg på 164 ohm när jag mätte den. Dom kanske är så känsliga så de inte går ohm 6 ohm för lite?
Men ja skulle vilja veta om ni fått nån gnista!

199 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
islurren1 skrev:
Vad hände sen? Lånar tråden lite. Har ju samma fel på min 245:a ingen gnista och inte heller nått liv i varken bränslepumpsrelä eller bränslepumpar.. Tändläges givaren skulle ligga på 170-300 ohm läste jag. Den låg på 164 ohm när jag mätte den. Dom kanske är så känsliga så de inte går ohm 6 ohm för lite?
Men ja skulle vilja veta om ni fått nån gnista!

ja vi har fått gnista nu och bilen går kanon bra, det var tydligen rotorn som var dålig, även fast den såg bra ut tongue

Sök