För liten bränslepump?

Callevettu
18 januari 2012 · 11 Inlägg

Tja, I början av vintern köpte jag en s60 T5 som just nu är avställd och står i vinterförvar, det är en 03a som är bänkad till 398 hk.

Det är så att på 1an och 2an så börjar det liksom att hugga när man trycker full gas, detta händer inte på höga växlar, och det är inte spikning, det känns mer som om bilen håller på att dö pga för lite bränsle.

Jag visste om felet när jag köpte bilen och fick pga det en enorm rabatt, dåvarande ägare till bilen hade kollat upp felet och garanterade att det var bränslepumpen som behövde bytas för att den var "för liten".

Bilen är e85 konverterad och bör endast på köras på E85 och det gör jag också, bränslepumpen som sitter i är en wallbro 255l och enligt diverse racing firmor så räcker den bara till 350hk med E85, så det låter ju mycket troligt att detta kan vara problemet eftersom bilen är bänkad till 398hk.

Det jag vill fråga er är, har detta hänt er? Och vad finns det för andra fel det kan vara? Vill vara förberedd till våren så jag kan få iordning pärlan det första jag gör smile

Uppskattar svar!

Mvh Calle

Senast redigerat av Callevettu (30 maj 2012)

danielbrorsson
18 januari 2012 ·

Jag skulle tippa på att du behöver en annan soppapump. Prata med Patrik på Autotech, han är kunnig på detta.

Mvh danielbrorsson

caromania Forummoderator
18 januari 2012 · 9 296 Inlägg

Det låter som en fuelcut, att bränslet elektroniskt stängs av då den laddar för mycket. En ny pump löser i det läget inte problemet utan snarare krävs en omprogrammering av någon sort.

Det som talar emot att det bara "kommer för lite soppa med för liten pump" är att den då ändå skulle gå helt okej, men kanske spika då det blir för mager blandning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
F4S4N CAD-konstruktör
18 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Annars kan det ju vara något enklare fel som stift/spole som spökar. Jag hade liknande problem med min tidigare. Tog väldigt lång tid innan jag till slut hittade att det var en tändspole som spökade. Detta hände bara vid fullgas på högre växlar.

Du kan inte köra den på 98okt och testa? Är pumpen för klen för E85 så ska den ju iaf klara av att leverera tillräckligt med bensin. En 255 klarar väl drygt 500hk 98okt/~400hk E85.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang