6366
Sök

Volvo 945, problem med startspärr/styrbox

4 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Behöver lite tips och råd då jag har problem med att få igång min 945a. Kan redan nu säga att jag inte är nån bilmekaniker, men jag kan google, så tipsa på.

Har kommit så pass långt med undersökningen till varför problemet uppstår, att jag misstänker fel på nån startspärr eller styrbox.

Det satt en 0 280 000 984 Styrbox (immobiliser) i den från början som bilen har fungerat med.
Sedan prövade en verkstadskille en 962 (som vad jag fattar det som, saknar immobiliser) och då startar bilen.

Då antog jag att styrboxen var kass och eftersom ingen här i närheten (inte ens volvo) verkar veta effekterna av byte mellan dessa styrboxarna åkte jag å köpte en begagnad 984 på en bildemontering. Så jag kopplade in den men fick samma reaktion som från original 984an.

Imorgon ska jag dock prova att koppla in en väns 977(immobiliser) som är BSR chippad (och om jag förstått det rätt så försvinner även startspärrarna då?) Så jag återkommer med resultat där.

I alla fall, då till nån fråga;
*Nån som har varit med om detta tidigare och har ett rakt svar? tongue
*Om inte bilen starta på en 977 med trimchip, skulle den kunna göra det om jag sätter trimchip i en 984?
*Vanliga fel på startspärrar? är det t ex läge å prova byta antenn ring vid nyckeln?

MODELLINFO (klippt å klistrat från mekonomens info smile )

Fabrikat:    VOLVO
Modell:    945
Typ:    2.3 Turbo
Årsmodeller:    1997
Motor:    B230FK
kW:    99
Årsm.:    1997
Kaross:    Kombi
Fordonstyp:    PB
Enhet:    EG

4 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Om någon har ett liknande problem så startade bilen på den chippade 977 styrboxen. Det var dock en "R" etikett på chippet, och enligt BSR själva så ändrar de ej startspärrs parametern med deras chip.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
21 januari 2012
om du bytar styrbox med immobilizer måste du även byta nyckeln och tändningslåset inklusive avkännaren till nyckeln. och alltihop måste vara från samma bil så det blir rätt.

2 452 Inlägg
21 januari 2012
stämmer bra det man kan lägga in parameter för startspärren i koden alternativ ta bort koden för startspärr med o då funkar även 984 box med

döden kommer tillbaka

4 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Till å börja med, tack så mycket för svaren!

Nu är inte bilen nån 50'000 kr dragster så att byta/ställa in alla starspärrar igen känns lite onödigt, då jag ändå tänkt sätta i nåt fräsigt chip till våren. Kan ju som ni skriver lika väl be nån chipfirma ta bort koden.

2 452 Inlägg
21 januari 2012
är ju bara o beställa ett viking igen för just 962 boxen så har du ju en go bil o köra igen

döden kommer tillbaka

4 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Har snackat med Göran på viking å skickat iväg en beställning på ett chip med borttagen startspärr till en 984. Får se om skönheten hostar igång med ett sådant.

Tack igen turbodeath å mk2_power.

Sök