Bmw e28 528i vill och inte starta?

Marten87
21 januari 2012 · 80 Inlägg

hade fixat lite runt med bmw och insåg bensinpump var riktigt kass och rostiga på. Då köpte jag ny, så motor bara surra och startar av startgas. Då kollar jag bensinpump om den jobbar sig fram med pumpa ut bensin till motor, den gör det. Sedan startar jag med motor då den VILL starta och jobbar sig lite snabb kort stund, sen dog motor igen direkt.

Så kollar jag om den sprutar ut bensin snabbt och har tryck, men den har inte så bra tryck. den visar nästan som rinna ut från röret. då och då får det lite mer tryck sen återigen samma.

vad kan jag göra åt detta? letat överallt och hittar inte precis dessa likande problem.

Motor har gnist (stark)
Tändshift är bra ( ingen sprickorna)

BMW 528i (1987)
RD_87 Skrotsamlare
22 januari 2012 · 4 031 Inlägg

Inte för att jag förstår så mycket av det du skriver, men om jag tolkat rätt så har du dåligt bränsleflöde?
Jag skulle börja med följande:
1, Kontroll/byte bränslefilter.
2. Kontroll av slangar så att det inte läcker eller är veck.

Är du säker på att du har fått rätt pump? Gick bilen med den gamla pumpen? Kan det vara så jävla lätt att pumpen bara går när du har nyckeln i startläge så att pumpen stannar samma sekund som du släpper nyckeln?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Marten87
22 januari 2012 · 80 Inlägg

RD_87 skrev:
Inte för att jag förstår så mycket av det du skriver, men om jag tolkat rätt så har du dåligt bränsleflöde?
Jag skulle börja med följande:
1, Kontroll/byte bränslefilter.
2. Kontroll av slangar så att det inte läcker eller är veck.

Är du säker på att du har fått rätt pump? Gick bilen med den gamla pumpen? Kan det vara så jävla lätt att pumpen bara går när du har nyckeln i startläge så att pumpen stannar samma sekund som du släpper nyckeln?

ja, det du tolka rätt. Jag skaffade en pump som avser till e24 och e28. även artikelnummer är densamma.

jag ska kolla upp dessa. tack! återkommer senare

BMW 528i (1987)
Marten87
26 januari 2012 · 80 Inlägg

Återigen med bmw e28 problemet.

men för de första, bytt ut förmatning bensin pump, bensin filter. DÅ får jag bensin i motor. Sen när vrida jag om nyckel och det startar inte, så jag letar lite runt efter där bensins ledning. Fann inget som ser problem ut.

jag gjorde några gånger vid start försök, då kom bensinluktar. det läcker överallt under golvet. Hittar inget var det kom ifrån. Så min kompis fick hjälpa starta, upptäckte jag bensin läcker ut från avgas. vad kan det vara? pga Surt eller vilken orsak kan det vara?

hoppas ngn som kan svarar på de här. Vill verkligen få en bmw e28 pärlan tillbaka på vägen efter en stor tag i garaget.

BMW 528i (1987)
Marten87
29 januari 2012 · 80 Inlägg

Någon som vet hur mycket ger en Bränslepump liter per timma hos bmw 528i. en e28.

en undrande här.

vad händer om har för högt tryck från förmatningen (bränslepump el) till motor? hinner tändshift inte tända om det är för högt?

skulle FET om ni KUNDE svara åtminstone här.

för har letat överallt om fakta för dessa delar. men fann inte. Kanske jag letar fel ställe

BMW 528i (1987)
MrJoe
30 januari 2012 · 4 Inlägg

kolla gärna spridarna, kanske det är något som hindra det. eller det kan vara så att bränslet sänder ut i fel tid så det leder till att du måste justera bränslet system. rena gissning grabben här men jag misstänker såna..

Marten87
22 april 2012 · 80 Inlägg

efter många timmar å dagar i garaget för felsöka min bmw e28 motor.

gjort med bilen:

bytt bensin pump
bytt Bensin pump mekanism
bytt Filter
bytt bensin slangarna
Bytt "Start valve"
Bytt vakumm slangarna
bytt tändshiften

och provade starta motor. då hostar motor lite. sen dog motor då efteråt kom det massor litervis av bensin ur grenrör igen som från början problemet.

så felsökning jag runt med tändningar. alla har gnisten.

en fråga här: jag tog bort säkring från bensinpump. sedan sätta jag säkring tillbaka igen. en stund då det rann bensin oavbruten ut samma grenrör som jag inte har ens vrida om nyckeln. vad kan vara felet?

var kan jag hittar relä till bensinpump? eller är det spridare som är problemet?

vill absolut väcka upp e28 motor igång så kan jag kör den i sommar av njutning.

BMW 528i (1987)
RD_87 Skrotsamlare
22 april 2012 · 4 031 Inlägg

Kass bränsletrycksregulator så att den får för mycket & surar? Kan kanske va nåt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Marten87
22 april 2012 · 80 Inlägg

RD_87 skrev:
Kass bränsletrycksregulator så att den får för mycket & surar? Kan kanske va nåt.

har gått ut och provade med dessa regulator. har byta ut den regulator. det visar samma sak. kan det ha påverkat om spridare har inte använt på några år och den står öppet läge hela tiden när har batteri inkopplad?

har det jord med att göra?

BMW 528i (1987)
RD_87 Skrotsamlare
22 april 2012 · 4 031 Inlägg

Finns så in i helvete många möjligheter, jag har haft två bilar med samma motor men jag hade aldrig några liknande problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Marten87
23 april 2012 · 80 Inlägg

RD_87 skrev:
Finns så in i helvete många möjligheter, jag har haft två bilar med samma motor men jag hade aldrig några liknande problem.

Håller helt hållet med. har felsöka nästan precis överallt.

tanke var att få en fingerar ngnstans som jag kan börja och få motorn starta. för man kan tro nästan jag kan lika gärna ta ut motor och byta ut precis allt eftersom jag inte vet var felet är.

uppleva någon sådant situation?

BMW 528i (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang