Igår skruvad jag av svänghjul koppling och skruvad upp motorn i ett stativ, krånglade lite med att få av svänghjulet då en av bultarna var rundade men till sist gick de av med lite slit!
Passade också på att ta en bild på det ena gamla motorfästet som var jävligt dåligt
Passade också på att måla alla ledningar svarta, dom var typ grågröna innan å riktigt äckliga Kattsand är förjävla bra! bara att soppa upp oljan sen efter
Sen slutligen 2 bilder när motorn hänger i stativ!
Nästa steg är väll att riva ner toppen igen och skruva av tråget, detta kommer troligtvis hända ikväll eller imorgon
Idag har det hänt lite först så låg där ett paket i brevlådan som innehöll kläder... Å inte vilka som helst utan kläder från team driftmonkey
Sen fick man med en jävligt fet dekal
Nu till motorn Började riva ventilkåporna
Sen bort med lite kåpor och kamdrev och remmen
Efter det var det bara att börja lossa överfallen till kammanrna osv å slita loss dom Kammlös topp
Sen mellan allt så bjuder jag på lite Oljefiltersporr
Nästa steg var att lossa toppen och lyfta, som folk vet som pillat med CA18DET så är det en trång jävla topp och har man ARP butltar får man ju "mecka" ihop sig ett specialverktyg som det är 12kants hylsa + tillräckligt smal för att nå ner till hatten på bulten Lillis som jag delar garage med har ett jävligt schysst hemmameckat verktyg
Toppen lossad lite bilder på sakerna under toppen Ni kan även se O'ringarna
Och här får toppen ligga å götta sig sålänge
Det var allt jag gjorde idag nästa blir att riva tråget + ut med vev å stakar/kolvar
Liten uppdate då skruvad av tråget å plockade ur kolvarna idag , gick fint å hittade mitt problem med dåligt komp på 3ans cyl så känns gött!
Dessvärre så ser de ut att ha börjat spricka lite i 3ans kolv så får nog köpa helt ny kolv men ska åka till en motorbyggare så får han bedöma ifall den är användbar eller inte.
Var lite slarvig med kameran idag men här kommer lite pics
Sjukt hemskt tråget blivit ska målas svart som allt annat blått Sen blir jag alltid lika förvånad över hur mycket vatten å skit de får plats i tråget :o, man tycker ju man "tömt" det ordentligt
Tråget borta
Kolv+stake alla var klockrena utom 3an, känns gott att ha hittat boven i dramat
Ett nästan tomt block Alla lager är bytta för ca 100 mil sedan så lossar inte veven tänkte jag Vevlagren var jättefina så de är också ganska gott att slippa de
Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på skit jag gjorde innan jag gjorde projekt tråden. Bilen var ju 100% orginal på insidan så summerar lite snabbt på vad jag gjorde.
Slog ut all asfaltsmatta Tog ut all önödig inredning som baksäte å högtalarfästen osv mer eller mindre rensade allt där bak Slipade ner alla ojämnheter efter asfaltsmattan å målade allt svart Ny ratt Nya Stolar Nya mätare Bort med alla sladdar osv som har med sterio å göra, samt monterade dit en 60mm Mekansik oljetrycksmätare på en hemmasnickrad aluplatta Autometer cobalt varvtalsräknare med shiftlight
Allt är inte monterat än BLA mätare då jag tänkte göra sånt sist efter motorn, men visar lite bilder ändå
Stolarna ersattes så det blev såhär Bild på stolarna bakifrån ni ser även att allt blivit svart å fint Mer bagage å stol + att man skymtar ratten Bästa Ratten Ratten igen + Hemmasnickrad Mätarhållare för laddtryck Röktonade baklampor kanske ska tonas lite till eller vad tycks?
Sedär ja alltid trevligt o ha kollat motorn grundligt innan säsongen börjar. Vad hade hänt med 3:ans kolv?? Spikningar? kolvringar?
Snygg inredning lyxigt med läder i racebilen.
Ska du köra drifting eller bara en go blandning av allt. ( Gata stripp bana. )
Blir nog bra vilket som.
Om du kör med bredbandslambda nu eller tänker göra det så fick jag ett tips om att inte använda packning på tub från tex Biltema då den innehåller silikon som när motorn förbränner bildar en sorts gas som i vissa fall kan slå ut sonden. Men det finns dock en packning på tub från Wurth som ska funka som är silikonfri. Våra motorer ska ju ha packning på tub mellan block och oljesump, men där ska det inte vara nån fara. Däremot om man använder den för att täta extra vid insug o i närheten då blir det inge bra. Vet ej hur mycket sanning det ligger i detta men det känns ju dumt att chansa ny sond 1500 kr det finns roligare att lägga pengar på.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.