Nissan 200sx Motorbygge Japtuning.se

Det är här de händer =)
  • 56 Följare
  • 72 637 Visningar
  • Projektet avslutat 8 mars 2013
Woojen
5 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Sedär ja alltid trevligt o ha kollat motorn grundligt innan säsongen börjar. Vad hade hänt med 3:ans kolv?? Spikningar? kolvringar?

Snygg inredning lyxigt med läder i racebilen.

Ska du köra drifting eller bara en go blandning av allt. ( Gata stripp bana. )

Blir nog bra vilket som.

Om du kör med bredbandslambda nu eller tänker göra det så fick jag ett tips om att inte använda packning på tub från  tex Biltema då den innehåller silikon som när motorn förbränner bildar en sorts gas som i vissa fall kan slå ut sonden. Men det finns dock en packning på tub från Wurth som ska funka som är silikonfri.
Våra motorer ska ju ha packning på tub mellan block och oljesump, men där ska det inte vara nån fara. Däremot om man använder den för att täta extra vid insug o i närheten då blir det inge bra. Vet ej hur mycket sanning det ligger i detta men det känns ju dumt att chansa ny sond 1500 kr det finns roligare att lägga pengar på.

Tackar, översta kolvringen på 3an var helt bortslipad ser det ut som, så andra ringen har fått ta smällarna från antändningen istället därav har kolven fått smällar i sidan vilket har lett till att kolven börjat spricka (ifall det nu är det) ska åka till en motorsnubbe med sakerna imorgon å få lite mer proffs hjälp smile
Anledningen till att det blivit såhär vet jag inte, hoppas han imorgon kan svara på det

Jo BBL kör jag men vad ska man med packning/silicon till vid BBL? Vid insuget har jag en ny Cometic packning monterad så det bör vara tätt smile Vid sumpen är det nog inte så noga vad man använder som du säger, sålänge den tål höga tempraturer smile

Bilen kommer väll användas inom det mesta, köra på bana med nissanklubben å lite lek på flygplansrakor osv smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Skruvar till det
5 februari 2012 · 1 702 Inlägg

Nej det ska inte behövas tätas nåt extra, det här kom upp när jag frågade en försäljare av bbl om det kan ge konstiga värden när man har en helt nyrenoverad motor, om man tex ska köra motorn varm innan man kopplar in bbl. Men då fick jag svaret om det med pacningsmassans då.
Kanske är  bäst o låta nån kunnig bedöma om kolven e kass, blir det Janne slip i kungsbacka det är väl närmast för dig.

Får väl hoppas  att man kan vara med på några event i sommar så syns vi kanske då.

Mvh Tommy

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Woojen
5 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Nej det ska inte behövas tätas nåt extra, det här kom upp när jag frågade en försäljare av bbl om det kan ge konstiga värden när man har en helt nyrenoverad motor, om man tex ska köra motorn varm innan man kopplar in bbl. Men då fick jag svaret om det med pacningsmassans då.
Kanske är  bäst o låta nån kunnig bedöma om kolven e kass, blir det Janne slip i kungsbacka det är väl närmast för dig.

Får väl hoppas  att man kan vara med på några event i sommar så syns vi kanske då.

Mvh Tommy

Japp Janne är riktigt bra å schysst att ha å göra med. Jasså så menar du smile jo det kan nog stämma smile
Ja jag kommer väll vara runt på det mesta vid göteborg å är på de mesta natt aktiviteterna också,
Så bilen lär du få se en massa smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Woojen
6 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Smidda saker är inte odödliga, varit hos Janne idag och han var 99% säker på att det var mappen som var dåligt lagd som orsakade spikningar som hade sönder kolvringen vilket ledde till att antändningarna gick i sidan av kolven som gjorde att kolven brast

http://i43.tinypic.com/ejsc5u.jpg
http://i42.tinypic.com/18jh3n.jpg

Så nu blir det att eventuellt köpa 1 ny kolv då en polare har exakt samma kolvar liggandes 3st då han också lyckats rasa 1 så får se ifall jag köper där, annars köper jag 4st sprillans nya från Japtuning.se

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Tabb
6 februari 2012 · 419 Inlägg

ajajaj, jaja nu blir det fräscht och fint:)

Woojen
7 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Tabb skrev:
ajajaj, jaja nu blir det fräscht och fint:)

Jo hmm men det var inte så farligt ändå, hade ju varit värre ifall detta hade hänt när motorn var ihop och igång, då hade de nog varit mer än en kolv som hade behövts bytas smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Skruvar till det
7 februari 2012 · 1 702 Inlägg

Gott o veta vad som hänt iaf brukar inte kosta nåt o fråga.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Woojen
7 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Gott o veta vad som hänt iaf brukar inte kosta nåt o fråga.

Njae det stämmer smile lutar nu mot att lägga iväg en beställning på Koppling + kolvar + ARP svänghjulsbultar samt lämna iväg blocket på honing så de nya kolvringarna sliter in sig fint smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Skruvar till det
7 februari 2012 · 1 702 Inlägg

Ja jag vet hur gött det känns när man vet att allt e okej i motorn inte va den ägaren innan sa det gäller inte länge, typ runt hörnet.
Det är gott om tid nu så du hinner skruva ihop en go botten som håller.Din bils yttre såg väldigt fräsch o fin ut så där behövs väl bara en polering så är det ut o glida sen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
7 februari 2012 · 469 Inlägg

Ser intressant ut det här, tror jag lägger en prenumeration smile

Woojen
7 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Ja jag vet hur gött det känns när man vet att allt e okej i motorn inte va den ägaren innan sa det gäller inte länge, typ runt hörnet.
Det är gott om tid nu så du hinner skruva ihop en go botten som håller.Din bils yttre såg väldigt fräsch o fin ut så där behövs väl bara en polering så är det ut o glida sen.

Mjo det känns alltid gott, även ifall gamla ägaren har varit kanon smile Köper man en trimmad bil måste man ha förståelse för att det inte går att lämna samma "garantier" som på en Orginalare smile

Det yttre är jäkligt fint, Nylackad för 4 år sedan varav den rullat 1 säsong, det ända som är synd är att jag har fått en smäll i vänster framskärm som dock inte man lägger märke till sålänge man inte vet om det smile
Blir nya fälgar och en ny front sen då orginal fronten inte flödar alls sad


En liten uppdatering också : Min Växelspaks knopp har kommit å jag vet inte vad jag ska säga xD Bilder kommer smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Woojen
10 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Tjenare skruvat lite idag, imorgon ska jag lämna in blocket för att det ska honas å kontrolleras smile
Blev tyvärr inte så mycket bilder idag men rensade blocket på resterande saker å plockade av oljepump + Veven samt ramlager osv

Nya knoppen xD

http://i39.tinypic.com/2w2lily.jpg

http://i43.tinypic.com/23wpm3b.jpg
tomt smile

http://i40.tinypic.com/14tgd1.jpg
Ett Stycke Vev ifrån en Nissan Bluebird

Har också en JÄVLIGT rolig nyhet jag kommer lägga ut snart som kommer göra att bygget flyter på ändå bättre! Finns vibbar i min högerfot som säger att detta blir den bästa säsongen för mig smile

Senast redigerat av Woojen (10 februari 2012)

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Frides0n
10 februari 2012 · 8 Inlägg

Ser fram emot detta big_smile

Gonatt

_______________
(o=o/ 200sx \o=o)
Woojen
10 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Frides0n skrev:
Ser fram emot detta big_smile

Gonatt

Ja det ska bli gott som fasen wink

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Woojen
11 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Blocket är iväg nu och om allt går som det ska så är det klart nästa fredag smile tyvärr har jag inga bilder att bjuda på idag sad
Var också ute på lite isåkning idag var ganska trevligt smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Woojen
13 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Idag har jag varit i garaget en snabbis och målat lite saker, för som jag skrev i något inlägg på sida 1 ska alla som är blått idag ska bli svart så började med Oljetråget + lite saker som sitter på blocket.
http://i43.tinypic.com/dop8pv.jpg

Sen väntar jag fortfarande på mitt block + att få allt klart med den stora nyheten som är på G nu smile så håll i hattarna smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Tabb
13 februari 2012 · 419 Inlägg

Fan va fint;)

Woojen
13 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Tabb skrev:
Fan va fint;)

Oja men ska nog dra på ett lager till i förebyggande syfte tongue

mjäääk är så jävla tråkigt att vänta på delar hmm
Hittat någon koppling än?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Tabb
13 februari 2012 · 419 Inlägg

Jag väntar på delar jag med, gay är det:(
Njaaa, det är väl pengar som saknas just nu:P

Woojen
14 februari 2012 · 1 101 Inlägg

Tabb skrev:
Jag väntar på delar jag med, gay är det:(
Njaaa, det är väl pengar som saknas just nu:P

Ofan, det är standard att det saknas när man har bilar som hobby sad

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang