Gamla VS nya hemmaförstärkare

bosabengt
22 januari 2012 · 2 035 Inlägg

Vad ska man egentligen hålla kolla på när man köper hemmaförstärkare?

Gillar äldre 70 tals förstärkare och har några st.

Min ena är på 2*35w rms och 2A säkringar.

Kollar dagligen på tradera och ser att ju nyare förstärkaren är, ju mer effekt är det i dem.

Men många i sina annonser skriver att deras förstärkare på 2x15w rms 8ohm driver det mesta.

Har en skantic/luxor från -75 som ger ifrån sig ett väldigt bra ljud till skillnad från min rättså nya yamaha 6x110w rms reciver gör.
Var å letade efter skallampor till den och hamnade på en elektronikhandel som sa det att skantic bara var skit.

Självklart är dagens hifi förstärkare minst lika bra som förr, men vill veta hur man ska veta om dem är starka eller inte för man kan ju inte gå på watt tydligen.

Har jamohögtalare som är på 250w rms (utbytta baselement) men driver dem på mina 2x35w rms hur lätt som helst. Hur kommer det sig?

Biljudsveteran sen 1984!
Jackoo
22 januari 2012 · 141 Inlägg

Kanske kan va ett hett tips att titta på säkring? Strömstarka grejer brukar kunna leverera oxå....

Det är ju skillnad på om högtalaren "klarar" 250 "watt" och om förstärkaren driver dem bra med 35 "watt"

Köp förstärkar byggsats på klabb olle som levererar 1w och det kommer poppa på då oxå.

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!
bosabengt
22 januari 2012 · 2 035 Inlägg

Jackoo skrev:
Kanske kan va ett hett tips att titta på säkring? Strömstarka grejer brukar kunna leverera oxå....

Det är ju skillnad på om högtalaren "klarar" 250 "watt" och om förstärkaren driver dem bra med 35 "watt"

Köp förstärkar byggsats på klabb olle som levererar 1w och det kommer poppa på då oxå.

Min är det 2A på och 2x35 w rms. En technics jag kollade på hade 2.5A och 2x74w rms.

Jag menar det att min yamaha har 6x110w rms och har pissljud men det går kanske inte jämföra? Båda är ju recievers.

Undrar lite för jag vill köpa en ny/annan/begagnad och vill veta när tillverkarna fokuserade mer på effekt än strömstarka och välljudande förstärkare. Kollade på en ny NAD för 11995:- men det är alldeles för dyrt. Så jag vill köpa en äldre stark sak där ljudet fortf är exeptionellt bra.

Biljudsveteran sen 1984!
Mercedesturbodiesel Sothora <3
22 januari 2012 · 1 201 Inlägg

ja har då en gammal pioneer typ tidigt 80 tal.. Den var på 2x 120w Den har ja spelat 3700 watt med cirkus.. Old school rocks... Sålänge man inte kör på DJ grejjer:) med "steg"

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
bosabengt
22 januari 2012 · 2 035 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
ja har då en gammal pioneer typ tidigt 80 tal.. Den var på 2x 120w Den har ja spelat 3700 watt med cirkus.. Old school rocks... Sålänge man inte kör på DJ grejjer:) med "steg"

Ja då är det ju en ganska stark sådan, men hur vet man att det är bra watt? endast genom säkringen??

Vad menar du med 3700w??

Biljudsveteran sen 1984!
Racso Dr Snuggles
22 januari 2012 · 956 Inlägg

Jag kör med en NAD C356BEE som har 2x80 "riktiga" watt. Driver det mesta man kan tänkas koppla in, och relativt billig. Ca 6000:- vilket är helt överkomligt tycker jag.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
bosabengt
22 januari 2012 · 2 035 Inlägg

Racso skrev:
Jag kör med en NAD C356BEE som har 2x80 "riktiga" watt. Driver det mesta man kan tänkas koppla in, och relativt billig. Ca 6000:- vilket är helt överkomligt tycker jag.

Det är ju just det, vad är riktiga watt?

Har kollat på nya cerwin vega högtalare och dem ligger väl på 300w.

Vad skulle ni satsa på? En äldre 70 talare 2x50w rms eller en ny yamaha på 2x120w rms för typ 2-3000:-

Biljudsveteran sen 1984!
Racso Dr Snuggles
22 januari 2012 · 956 Inlägg

bosabengt skrev:

Racso skrev:
Jag kör med en NAD C356BEE som har 2x80 "riktiga" watt. Driver det mesta man kan tänkas koppla in, och relativt billig. Ca 6000:- vilket är helt överkomligt tycker jag.

Det är ju just det, vad är riktiga watt?

Har kollat på nya cerwin vega högtalare och dem ligger väl på 300w.

Vad skulle ni satsa på? En äldre 70 talare 2x50w rms eller en ny yamaha på 2x120w rms för typ 2-3000:-

NAD brukar skriva "riktiga watt" eftersom NAD väljer att skriva ut sina effektangivelser med alla kanaler i drift samtidigt, till skillnad från andra tillverkare. Sen så kanske andra tillverkare skriver att det är 2x300w, men då i 2ohm, istället för det vanliga 8ohm osv osv.
Hur som haver så är jag iallafall riktigt nöjd med min. Väl investerade pengar smile

EDIT: Jag kör med ett par Cerwin Vega VE-12F, och det går att spela i princip hur högt som helst med den kombon smile

Senast redigerat av Racso (22 januari 2012)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Jackoo
22 januari 2012 · 141 Inlägg

Finns inget som heter riktiga watt... det är ju upp till tillverkaren själv om han vill skrivan 300 eller 500 watt...

Om din är på 2A och lämnar 2x 35, tror du då att technics lämnar 2x74w rms om den är på 2,5a?
Lämnar dubbelt så mycket effekt men drar inte så mycket mer ström?

Varför skulle Nad ha mer "riktig" watt än Onkyo eller Denon?
Där emot, köpa och testa, bilda sig en egen uppfattning! Nu vet vi ju att Nad gör bra grejer men skit i om du leker med 100 watt eller 300000 watt....

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!
bosabengt
22 januari 2012 · 2 035 Inlägg

Jackoo skrev:
Finns inget som heter riktiga watt... det är ju upp till tillverkaren själv om han vill skrivan 300 eller 500 watt...

Om din är på 2A och lämnar 2x 35, tror du då att technics lämnar 2x74w rms om den är på 2,5a?
Lämnar dubbelt så mycket effekt men drar inte så mycket mer ström?

Varför skulle Nad ha mer "riktig" watt än Onkyo eller Denon?
Där emot, köpa och testa, bilda sig en egen uppfattning! Nu vet vi ju att Nad gör bra grejer men skit i om du leker med 100 watt eller 300000 watt....

Men då blir det ju som att köpa grisen i säcken, man får typ chansa å se om förstärkaren driver mina högtalare så som jag vill då. Vet att man kan "driva" en högtalare med en watt men...
Eftersom jag vill köpa beg, så får man väl gå på känsla eller nåt. Fast man kan ju också kolla på vikt och säkringarna.

Biljudsveteran sen 1984!
Jackoo
22 januari 2012 · 141 Inlägg

Eller så köper man en väl beprövad pryl som fått bra omdömen...

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!
Stripz Voodoo
23 januari 2012 · 1 444 Inlägg

Jackoo skrev:
Finns inget som heter riktiga watt... det är ju upp till tillverkaren själv om han vill skrivan 300 eller 500 watt...

Om din är på 2A och lämnar 2x 35, tror du då att technics lämnar 2x74w rms om den är på 2,5a?
Lämnar dubbelt så mycket effekt men drar inte så mycket mer ström?

Varför skulle Nad ha mer "riktig" watt än Onkyo eller Denon?
Där emot, köpa och testa, bilda sig en egen uppfattning! Nu vet vi ju att Nad gör bra grejer men skit i om du leker med 100 watt eller 300000 watt....

kan ju alltid vara så att olika tillverkare skriver effekten de mätt upp i tex 8ohm och andra 4 ohm  därav skillnadena?



bosabengt:

Högtalarna kanske är relativt lättdrivna. man kan ju kolla specen  vad de ger ut  om jag minns rätt så står de


SPL (1W/1m)     tungdriven
87.3 dB
   

Känslighet 94 dB 1W/1M  lättare


jag kör sj en dd1508d4 på en  inbyggnads substärkare på ca 35w och de funkar men drar man på så slår steget ifrån

Senast redigerat av Stripz (23 januari 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
bosabengt
23 januari 2012 · 2 035 Inlägg

Jackoo skrev:
Eller så köper man en väl beprövad pryl som fått bra omdömen...

Jo men då är det svårt att köpa beggat.

Biljudsveteran sen 1984!
viccoA
23 januari 2012 · 3 110 Inlägg

Titta strömkapaciteten i kombination med watten, hur många ampere lämnar förstärkaren, inte bara hur många watt tillverkaren påstår att prylen levererar.
Går att hitta kubmätningar och uppgifter på många gamla klassiska stärkare.

Dagens förstärkare är betydligt kraftfullare än vad som var brukligt på 70- och 80-talet. Precis som att dagens högtalare i regel spelar mer djupbas osv. Ska du handla begagnat titta på skicket, vikten på pjäsen och lyssna hur den låter.
Kanske har komponenter torkat och liknande och den låter inte i närheten så bra som den gjorde när den tillverkades.

Om jag skulle köpa en begagnad äldre stärkare skulle jag köpa något som var i det översta toppskiktet bland "normal" produkterna. En begagnad Nad skulle jag inte köpa då de i regel har ett omotiverat högt andrahandsvärde, men det är en bra produkt.

Senast redigerat av viccoA (23 januari 2012)

Hool
23 januari 2012 · 1 067 Inlägg

Valfri Harman Kardon stärkare.. Har en HK690 till datorn.  Jävlar i min lilla poplåda vad det dunkar ^^

Har 4 8ohms högtalare så totalt 4ohm.. Och enligt specen så går det upp till 200W och 80A ..  Har inte provat att dra på mer än halvgas.. går inte vara i rummet..  smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Jag drev mina nuvarande (sedan 2005 tongue) högtalare med en "vanlig" Pioneer-förstärkare från 1989 (A-443)
men fick tummen ur och kirrade en ny Pioneer A-307R (den bättre av de tre som finns i instegsserien) 2007
och ljudet blev definitivt "bättre" eller kraftfullare jämfört med den gamla som förmodligen har ungefär samma uteffekt.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Glöm totalt vad högtalare är på för watt antal. Det är endast hur mycket dom klarar utav.
Du ska helt klart gärna ligga över gränsen men då får man bara vara försiktig med volym ratten.

Antalet watt på en högtalare är totalt irrelevant med hur högt man kan spela, hur bra den låter eller liknande.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Noxxer
24 januari 2012 · 1 482 Inlägg

I garaget har vi en Harman Kardon förstärkare som farsan köpte på 70talet för ca 4000kr, vilket va jävligt mkt pengar då.

Det enda jag vet om den är att den väger satan, runt 15kg och något fruktansvärt tryck i ljudet. Utklassar min Sony reciver totalt i ljudtryck. Mina golvare börjar brusa vid hög volym med Sony recivern medans Harman kardonen matar tills elementen ger upp.

Senast redigerat av Noxxer (24 januari 2012)

BLT Service
Theracords Music Label
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
24 januari 2012 · 3 929 Inlägg

Noxxer skrev:
I garaget har vi en Harman Kardon förstärkare som farsan köpte på 70talet för ca 4000kr, vilket va jävligt mkt pengar då.

Det enda jag vet om den är att den väger satan, runt 15kg och något fruktansvärt tryck i ljudet. Utklassar min Sony reciver totalt i ljudtryck. Mina golvare börjar brusa vid hög volym med Sony recivern medans Harman kardonen matar tills elementen ger upp.

Fast å andra sidan kan ju varumärket Sony diskuteras rätt mycket roll
Harman Kardon, NAD, Yamaha, ONKYO osv är fina grunkor minst sagt smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Är väl inget särskilt tryck i billiga hemmabiorecievers, jämför med motsvarande stereoförstärkare istället wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang