Skada steget ? Remote ?

beckstroem
23 januari 2012 · 871 Inlägg

Tja!

Nyligen köpt mej basar och slutsteg, men drog inte remoten på stereon. Tog den från en 12V källa. Har hört från vissa att detta kan skada steget då det bara går ett uns från stereon jämnfört med 12V..

Tack på förhand! smile

fantomen Putsar Cosworth
23 januari 2012 · 195 Inlägg

Har dragit remote många gånger från en annan 12v källa utan problem. Så tror inte att du ska vara rädd över det, har aldrig hört nått sånt här förr? Jag kopplar dock bara nu till stereon och om man har många steg alltid via relä.

Audi hatare.
bjornebrygg
15 augusti 2012 · 253 Inlägg

var köper man relä med spärrdiod var in på mekonomen och dom sa att det inte fanns ska koppla ett relä på remoten .. eller räcker det med ett vanligt relä eller är det säkrast med diodspärr eller vad det nu heter

/erik

Senast redigerat av bjornebrygg (15 augusti 2012)

M_icke_
15 augusti 2012 · 3 466 Inlägg

bjornebrygg skrev:
var köper man relä med spärrdiod var in på mekonomen och dom sa att det inte fanns ska koppla ett relä på remoten .. eller räcker det med ett vanligt relä eller är det säkrast med diodspärr eller vad det nu heter

/erik

Funkar med ett vanligt slutande relä. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ela-42134/

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
15 augusti 2012 · 3 466 Inlägg

beckstroem skrev:
Tja!

Nyligen köpt mej basar och slutsteg, men drog inte remoten på stereon. Tog den från en 12V källa. Har hört från vissa att detta kan skada steget då det bara går ett uns från stereon jämnfört med 12V..

Tack på förhand! smile

Nej.

Som de mesta inom el handlar det om motstånd. Stegets remoteingång har så pass högt motstånd att den enbart drar några milliampere.
Finns några jättelätta formler för just detta. Spänning(U) / Motstånd(R) = Ström(I)
Säg att vi har ett motstånd på 1500ohm. Då kommer vi få 12/1500 = 0,008A = 8milliampere.
Nu har jag ingen aning om exakt vad motståndet på en remoteingång är men den kommer alltså dra lika mycke ström från stereon som den drar direkt från batteriet.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
bjornebrygg
15 augusti 2012 · 253 Inlägg

så man behöver inte oroa sig för "backström" så remote kan "brinna upp" så det räcker med ett standat relä..

fantomen Putsar Cosworth
15 augusti 2012 · 195 Inlägg

Jag har då alltid kört med ett vanligt relä jag hittat hemma..

Audi hatare.
bjornebrygg
15 augusti 2012 · 253 Inlägg

okey och det har då funkat än så länge verkar det som tongue 2 steg 2 fläktar och 1 stinger volt mätare samt ett diod slinga ska jag köra =P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang