Bränsleinsprutning: Konvertering från mekanisk till elektronisk

VIGGET
23 januari 2012 · 29 Inlägg

Tja!

Det är så att jag ska få överta farsans gamla audi ur quattro -83  som nu stått i garaget 20 år. Jag tänkte uppgradera turbon och sätta på lite smått och gott för att få ut ca 300hk från 200hk orginal. För att det ska vara möjligt så har jag fått råd om att det bästa skulle vara att byta hela bränslesystemet som är ett mekaniskt k-jetronic system till ett elektroniskt så att jag själv kan mappa om den osv.. Finns det någon som har kunskap inom området som kan ge svar på vilka delar som behövs bytas för att jag ska kunna koppla i ett elektroniskt bränslesystem av eftermarknadsmodell? Att koppla i det nya systemet skall inte vara så svårt har jag hört, skulle det kunna stämma? Skulle vara djupt tacksam för svar!

Mvh. Viktor

Webrex
24 januari 2012 · 379 Inlägg

Beror lite på hur tändnings delen ser ut, är det elektronisk tändning? Vad har den för trigger till den isf?
Sen får du ju tillverka eller byta insug till ett med spridar hål givetvis. Annars är det rätt så enkelt.

Har gjort detta på min Mercha från 89 som hade mecksprut. Kör nu med VEMS.
Jag hade turen att kunna montera spridarna i de gamla spridar hålen då de satt i insuget. Men vissa motorer har ju mek spridarna i toppen. då måste de hålen pluggas.

VIGGET
25 januari 2012 · 29 Inlägg

Tack för svar Engdahl!

Det är elektronisk tändning på den. Vad menar du med trigger? Har inte så mycket kunskaper när det kommer till bränslesystemet så känner mig lite förtvivlad på hur jag ska lyckas med detta..
Varför går det inte att använda de nuvarande spridar hålen som sitter i toppen? Att hitta något insug med spridarhålen i den som passar till min bil tror jag nästan inte kommer att gå då det inte finns så mycket delar att köpa över huvud taget till den då de slutade tillverkas för ca 20år sedan.

Skulle vara djupt tacksam för ett svar som gör det lättare att förstå för en som inte har så mycket kunskaper om just bränslesystemet som jag. smile

Mvh. Viktor

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
25 januari 2012 · 116 Inlägg

Bränslesystem
Ner med en pump som flödar tillräckligt mycket i tanken, alt. ha den slangmonterad under tanken

Kör en tillräckligt grov slang från pumpen till motorn, med ett bränslefilter som flödar tillräckligt mycket nära motorn.

Efter bränslefiltret behöver du ha en spridarbrygga som spridarna sitter i i ovankant. Spridarnas underkant ska du försöka få till så att de sprutar så nära insuget i toppen som möjligt. Se till att spridarna flödar tillräckligt.

I andra änden av railen får du dra en slang till en bränsletrycksregulator. Se till att det är en modell som tar referenstryck från en vakuumslang som du sätter på insuget, mellan gasspjället och toppen.

Från bränsletrycksregulatorn drar du en bränsleledning hela vägen bak till tanken. Viktigt att den går tillbaka i ovankant på tanken och gärna fyller rätt nära där pumpen suger, ifall det är en dränkpump som du monterar i tanken.

Bränsletanken behöver också ha en avluftning för att kunna "andas", men det har du säkert redan. Leta rätt på den och kolla så att det inte är en massa smuts och skit där. Blås rent isf.

Elsystem
Se till att skaffa ett bra styrsystem. Min rekommendation är ett Haltech PS500 -> http://www.haltech.com/index.php/produc … sprint-500

Ta lite konsultation av din Haltech-ÅF så får du med allt du behöver samtidigt. Då medföljer kopplingsschema osv. Däremot ifall man är oerfaren i området kan man stöta på en del tankeövningar. Hör av dig isf. så kan jag försöka hjälpa till.

Det kommer att bli en ljuvlig bil när den fått ett elektroniskt styrsystem och har blivit mappad ordentligt.

Lycka till!

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
VIGGET
26 januari 2012 · 29 Inlägg

Arash skrev:
Bränslesystem
Ner med en pump som flödar tillräckligt mycket i tanken, alt. ha den slangmonterad under tanken

Kör en tillräckligt grov slang från pumpen till motorn, med ett bränslefilter som flödar tillräckligt mycket nära motorn.

Efter bränslefiltret behöver du ha en spridarbrygga som spridarna sitter i i ovankant. Spridarnas underkant ska du försöka få till så att de sprutar så nära insuget i toppen som möjligt. Se till att spridarna flödar tillräckligt.

I andra änden av railen får du dra en slang till en bränsletrycksregulator. Se till att det är en modell som tar referenstryck från en vakuumslang som du sätter på insuget, mellan gasspjället och toppen.

Från bränsletrycksregulatorn drar du en bränsleledning hela vägen bak till tanken. Viktigt att den går tillbaka i ovankant på tanken och gärna fyller rätt nära där pumpen suger, ifall det är en dränkpump som du monterar i tanken.

Bränsletanken behöver också ha en avluftning för att kunna "andas", men det har du säkert redan. Leta rätt på den och kolla så att det inte är en massa smuts och skit där. Blås rent isf.

Elsystem
Se till att skaffa ett bra styrsystem. Min rekommendation är ett Haltech PS500 -> http://www.haltech.com/index.php/produc … sprint-500

Ta lite konsultation av din Haltech-ÅF så får du med allt du behöver samtidigt. Då medföljer kopplingsschema osv. Däremot ifall man är oerfaren i området kan man stöta på en del tankeövningar. Hör av dig isf. så kan jag försöka hjälpa till.

Det kommer att bli en ljuvlig bil när den fått ett elektroniskt styrsystem och har blivit mappad ordentligt.

Lycka till!

Tack så enormt mycket för en jätte bra beskrivning Arash, uppskattas verkligen! big_smile
Bilden om hur jag ska göra klarnade till väldig mycket, men har dock ett par frågor kvar som jag undrar över..

Hur ska man göra med bränslefördelaren och luftmängdmätaren? Ska man bara ta bort dem helt?
På motorn är det direktinsprutning in i cylindrarna, måste dessa pluggas igen för att sedan montera spridarna i insuget? Vad gör det för skillnad vart de är plaserade?
En fråga till som jag undrar över; vid val av spridare, ca. hur stora ska de vara, spelar det någon roll om de skulle vara gjorda för att leverera mer häst än vad jag är ute efter eller har de me storleken på varje cylle att göra? Det är en 2,1 liters 5:a som sitter i.

Tack för din rekomendation av styrsystem, tror nästan att det blir en Halteck PS500 jag inskaffar sen. smile Läste om den och tyckte att det lät lovande. En sak jag blev lite fundersam över dock; det stod att den ska passa på 1-8 cylindriga motorer, men det stod att det gick ut 4st kablar tsom skulle gå till spridara, hur skulle jag koppla in den 5:te spridarn?

Ja, det hoppas jag verkligen att den blir! wink Känns mycket bättre nu när man vet man kan vända sig till någon om råd, åter igen, uppskattas mycket!

Tack! smile

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
4 februari 2012 · 116 Inlägg

VIGGET skrev:
Hur ska man göra med bränslefördelaren och luftmängdmätaren? Ska man bara ta bort dem helt?
På motorn är det direktinsprutning in i cylindrarna, måste dessa pluggas igen för att sedan montera spridarna i insuget? Vad gör det för skillnad vart de är plaserade?
En fråga till som jag undrar över; vid val av spridare, ca. hur stora ska de vara, spelar det någon roll om de skulle vara gjorda för att leverera mer häst än vad jag är ute efter eller har de me storleken på varje cylle att göra? Det är en 2,1 liters 5:a som sitter i.

Tack för din rekomendation av styrsystem, tror nästan att det blir en Halteck PS500 jag inskaffar sen. smile Läste om den och tyckte att det lät lovande. En sak jag blev lite fundersam över dock; det stod att den ska passa på 1-8 cylindriga motorer, men det stod att det gick ut 4st kablar tsom skulle gå till spridara, hur skulle jag koppla in den 5:te spridarn?

Ja, det hoppas jag verkligen att den blir! wink Känns mycket bättre nu när man vet man kan vända sig till någon om råd, åter igen, uppskattas mycket!

Tack! smile

Inga problem smile

I min beskrivning ovan finns ingen bränslefördelare. Den kan du skicka. Samma sak med luftmängdsmätaren. Ta bort helt och ha bara ett ordentligt luftintag till din motor/turbo.

Du vill placera spridarna på så sätt att när kompression och förbränning äger rum i cylindern, så är de utanför insugsventilerna (som är stängda) och inte tar någon skada.

Tidigare skulle man alltid anpassa spridarna efter den maxeffekt man strävade efter. Nuför tiden finns det så pass bra spridare (men fortfarande representerar de en minoritet på marknaden) som är superlinjära ända ner i botten. Vi kör t.ex. med 2000cc spridare i vissa racebilar med över 1000hk, men de håller tomgång som en snäll Nissan Micra. smile

Ang. spridarstorlek och anpassning har jag byggt ett verktyg (excelfil) som räknar ut det och en del andra flödesrelaterade uträkningar som har med bränslesystem att göra. Lätt räknat kan man säga att 1000cc räcker till 1000 motor-hk på en 6cyl motor. Om du har 4cyl. tar du 4/6 ggr. 1000hk t.ex. så får du fram vad 1000cc spridare räcker till för effekt på en 4cyl. motor.

Om det går ut 4st spridarsignaler och du vill köra en 5cyl-motor så tror jag faktiskt att du behöver gå upp på PS2000 för att det ska gå, men jag ska inte svära på det. Kan hjälpa dig med det senare när det börjar närma sig. Maila gärna mig då, kan vara lite slarvig med att följa upp forumstrådarna här smile

Lycka till och ha det gött nu!

Mvh
Arash

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Webrex
4 februari 2012 · 379 Inlägg

Du kan faktiskt köra med 3 spridare på en kanal och 2 på den andra. Det kommer inte ha någon betydelse på motorn gång. KOlla bara upp hur du måste koppla dom, parallell eller seriell blir stor skillnad i Ohm

Eller så kör du med VEMS som stöttar 5cyl. och gör jobbet för halva priset.

Vi kör Siemens Deka 630, 875or eller Lukas 1200cc för det mesta. Båda fungerar utmärkt, så som arash säger även på små cyindervolymer. Aldrig varit något problem med avgasvärden på bilprovning tex.

Spridarhålen i toppen tätar du. Sen finns det väl insug till den motorn som har hål för elektroniska spridare eller?
Annars får du tillverka det! Spridarna skall sitta på en viss längd ifrån ventilen om man skall vara riktigt noga, men de e överkurs. Sätt dom så nära du kan.

Har du elektronisk tänding, alltså en styrbox till den, så har du redan en trigger. Alltså ett "hjul" nånstans som snurrar och som styrsystemet känner av en eller flera "tänder" på. Och därigenom vet vart motorn är i sin cykel.
Du behöver kolla upp va det är för trigger på den. De kan gå att köra med den du har orginal.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
5 februari 2012 · 116 Inlägg

Hur är TDC-vinklarna på den motorns cylindrar?

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
VIGGET
9 februari 2012 · 29 Inlägg

Okej, tack ännu en gång för svar på mina frågor Arash! Hmm, hittar inte någon haltech PS2000 när jag sökte på google.. Men jag får forska i lite olika system det finns att välja mellan sen när det närmar sig det. Okej, men då mailar jag dig i fortsättningen när jag behöver hjälp, tack för att du ställer upp! Som sagt, det uppskattas! smile TDC-vinklar, jadu det har jag faktiskt ingen aning om vad det är tyvärr haha roll Sökte på google och kom fram till att det var top dead center som menades med det, men dock inte vad det skulle vara för vinklar?

Okej, tack Webrex! Jag läste i tråden där du beskrev VEMS systemen och det lät ju bra, det enda jag kände var lite mindre bra var att man inte själv kan koppla upp den till en laptop och mappa den. Om så skulle behövas nån gång så skulle det ju kännas onödigt att vända sig till en mappare varje gång. Att den kostar halva priset känns ju  lockande måste jag säga då stora kostnader kommer att gå på turbo mm. och att den stöttar 5 cylindriga motorer. Närmare bestämt hur mycket kostar ett VEMS system? En annan sak om styrsystem jag inte riktigt fått klart för mig är om de sköter tänningen också? I så fall kopplar man ihop styrboxen med triggern som du beskrev för att den ska veta när och var den ska tända? Vet inte riktigt vad det är för typ av trigger, vet bara att den sitter på svänghjulet.. Ja, hoppas att det går att köra med den, har hört att man måste montera ner växellådan för att komma åt den på denna bil.

Webrex
10 februari 2012 · 379 Inlägg

VIGGET skrev:
Okej, tack ännu en gång för svar på mina frågor Arash! Hmm, hittar inte någon haltech PS2000 när jag sökte på google.. Men jag får forska i lite olika system det finns att välja mellan sen när det närmar sig det. Okej, men då mailar jag dig i fortsättningen när jag behöver hjälp, tack för att du ställer upp! Som sagt, det uppskattas! smile TDC-vinklar, jadu det har jag faktiskt ingen aning om vad det är tyvärr haha roll Sökte på google och kom fram till att det var top dead center som menades med det, men dock inte vad det skulle vara för vinklar?

Okej, tack Webrex! Jag läste i tråden där du beskrev VEMS systemen och det lät ju bra, det enda jag kände var lite mindre bra var att man inte själv kan koppla upp den till en laptop och mappa den. Om så skulle behövas nån gång så skulle det ju kännas onödigt att vända sig till en mappare varje gång. Att den kostar halva priset känns ju  lockande måste jag säga då stora kostnader kommer att gå på turbo mm. och att den stöttar 5 cylindriga motorer. Närmare bestämt hur mycket kostar ett VEMS system? En annan sak om styrsystem jag inte riktigt fått klart för mig är om de sköter tänningen också? I så fall kopplar man ihop styrboxen med triggern som du beskrev för att den ska veta när och var den ska tända? Vet inte riktigt vad det är för typ av trigger, vet bara att den sitter på svänghjulet.. Ja, hoppas att det går att köra med den, har hört att man måste montera ner växellådan för att komma åt den på denna bil.

Nu förstår jag inte va du menar? VEMS kan du givetvis mappa själv me laptop, precis som alla andra sprut.

TDC vinklarna? Triggervinkeln menar du Arash? Audi kör ju med en egen lite udda signal. Men ja du kopplar in svänghjulsgivaren till styrsystemet för att de skall veta när de skall tända. På en 5a måste man oxå ha en CAM sync för att motorn skall vete vilket varv den är på. Då en 5a inte går med jämna pulser. 360/5 grader. så dom är lite speciella.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
10 februari 2012 · 116 Inlägg

Webrex skrev:
TDC vinklarna? Triggervinkeln menar du Arash?

Går väl inte att missuppfatta?

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Webrex
10 februari 2012 · 379 Inlägg

Arash skrev:

Webrex skrev:
TDC vinklarna? Triggervinkeln menar du Arash?

Går väl inte att missuppfatta?

Aldrig hört begreppet förut. Så jo.

VIGGET
13 februari 2012 · 29 Inlägg

Webrex skrev:

VIGGET skrev:
Okej, tack ännu en gång för svar på mina frågor Arash! Hmm, hittar inte någon haltech PS2000 när jag sökte på google.. Men jag får forska i lite olika system det finns att välja mellan sen när det närmar sig det. Okej, men då mailar jag dig i fortsättningen när jag behöver hjälp, tack för att du ställer upp! Som sagt, det uppskattas! smile TDC-vinklar, jadu det har jag faktiskt ingen aning om vad det är tyvärr haha roll Sökte på google och kom fram till att det var top dead center som menades med det, men dock inte vad det skulle vara för vinklar?

Okej, tack Webrex! Jag läste i tråden där du beskrev VEMS systemen och det lät ju bra, det enda jag kände var lite mindre bra var att man inte själv kan koppla upp den till en laptop och mappa den. Om så skulle behövas nån gång så skulle det ju kännas onödigt att vända sig till en mappare varje gång. Att den kostar halva priset känns ju  lockande måste jag säga då stora kostnader kommer att gå på turbo mm. och att den stöttar 5 cylindriga motorer. Närmare bestämt hur mycket kostar ett VEMS system? En annan sak om styrsystem jag inte riktigt fått klart för mig är om de sköter tänningen också? I så fall kopplar man ihop styrboxen med triggern som du beskrev för att den ska veta när och var den ska tända? Vet inte riktigt vad det är för typ av trigger, vet bara att den sitter på svänghjulet.. Ja, hoppas att det går att köra med den, har hört att man måste montera ner växellådan för att komma åt den på denna bil.

Nu förstår jag inte va du menar? VEMS kan du givetvis mappa själv me laptop, precis som alla andra sprut.

TDC vinklarna? Triggervinkeln menar du Arash? Audi kör ju med en egen lite udda signal. Men ja du kopplar in svänghjulsgivaren till styrsystemet för att de skall veta när de skall tända. På en 5a måste man oxå ha en CAM sync för att motorn skall vete vilket varv den är på. Då en 5a inte går med jämna pulser. 360/5 grader. så dom är lite speciella.

När jag läste tråden där det snackades om just styrsystem så uppfattade jag det som om att det inte gick, men det låter ju bra att det går. Men du svarade inte på hur mycket en sådan kostar? Okej, tack då vet jag! smile

AndreasPlars
22 februari 2012 · 1 062 Inlägg

Kapar tråden lite.. smile

Ser att det pratas byte av sprut på WV/Audi och jag har också funderingar kring det smile
Fast i mitt fall handlar den om en Audi 100 1,8 90hk som dummar sig rejält sedan flera år.

Finns det något "vanligt" sprut typ Bosch LH som har suttit på denna motor? 1781cc 8v -88? I nån annan bil såklart.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang