24 januari 2012
Trådstartare
Tjenix!
Jag har en Audi A4 Allroad 2.0 TFSI (2010) med S-tronic-lådan och har upplevt problem när det är minusgrader ute och bilen är kall.
Säg att jag står still i en rondell och vill iväg omgående, jag gasar på och inget händer, helt plötsligt känns det som att växeln slängs i och bilen drar iväg med ett ryck. Det tar kanske 1-2 sekunder innan bilen rycker iväg efter att jag gasat, men det känns som en evighet när man väl står där.
Jag vet att S-tronic tar lite tid på sig innan växeln går i från stillastående, men jag har lärt mig hantera det, och det är inget problem vanligtvis när bilen är varm eller när det är varmt ute. Gasresponsen kommer direkt och allt är frid och fröjd. Det är något helt annat när bilen kall och frusen.
Jag upplever problemet främst när jag står still och ska iväg, eller mellan 1:an och 2:an. Det märks inte alls lika mycket eller alls när jag väl har farten uppe och på högre växlar. Men det kan ju bara vara som jag upplever det, problemet kanske är där ändå.
Jag hade bokat en tid hos en lokal VAG här i Eskilstuna, men i ärlighetens namn litar jag inte på att de hittar problemet, utan snarare suger mig på pengar för felsökning i onödan, så jag avbokade tiden och tänkte pröva lyckan på annat håll tills jag har lite mer att gå på.
Har ni nån idé om vad problemet kan vara? Kan det finnas felkoder att utläsa för det här?
Tacksam för tips och idéer.
Mvh
PS. Om nån har tips på en vettig VAG-verkstad i eller i närheten av Eskilstuna så tveka inte att hojta till. Den "stora" aktören i Eskilstuna är inget för mig.
"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."