2345
Sök

Volvo D24 -85 sugis motorfrågor

Bra men mild
72 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Hello... Nyss köpt min drömbil! Eller nja.

MEN, helt färsk inom diesel så jag måste reda ut ett par saker.

Fråga 1:

Bilen är lättstartad, MEN saknar tomgång när den är kall, och jag vet att det är en grej som känner av kylarvattnet som sedan ska dra i en spak på pumpen, och den vajern är av, visst.
Men nu har jag provat dra fullt i den spaken (då motorn var varm) och det händer ingenting då!

Bör det hända något? Eller är något i pumpen trasigt?
Samt, borde gasen haka i detta reglage när man ger fullt? För det händer inte heller.

Fråga 2:
Bilen rycker lite på högre varv, samt missar mkt, lite blårök avger den dessutom, känns mkt orkeslös på det högre registret. Nu vet jag inte om en sug diesel ska ryka svart eller blått?

Kan det vara så att den går för snålt?
Kan man ställa på pumpen på en sugmotor?

TACK PÅ FÖRHAND!!!!!!

3 292 Inlägg
27 januari 2012
Måste klargöra några grejer här nu, var inne i kupén hittar du detta reglage till vajern du pratar om ?

Ja Sugdiesel går att ställa på på den skruven som sitter på pumpen som är plomberad med en klämring och/eller en blomberingsvajer.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Bra men mild
72 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Nej nej denna vajer sitter på pumpen, men har läst på ännu mer nu och fått reda på att det reglaget skall dras och en pinne ska sitta ovanpå så gasreglaget dras med lite = förhöjd tomgång vid kall motor!

Nu funkar ju inte det pga att pinnen är borta och att vajern är av, men just nu har jag fokus på att få den att sluta rycka och gå bättre på höga varv.

Fått tips på att ställa in pumpen och kontrollera att spridarna funkar som dom ska.
Men nu kan ju jag absolut ingenting om detta så då provar jag hellre först att justera på pumpen.

2fast4you
371 Inlägg
27 januari 2012
ställa in pumpen är ju inget du gör själv om du aldrig har pillat med det. det ställs med indikator klocka.

haru kört fast eller

Bra men mild
72 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Nej jag förstod det. Svårt att få tag i någon häromkring som kan sad

Black Smoke Racer
73 Inlägg
27 januari 2012
blåryka ska den ju inte göra,svart där imot är inget onormalt.. de e kallstarten du tänker på låter de som, funkar fint och köra utan den, de kanske bara är så att den är slutkörd helt enkelt ?

460 Inlägg
27 januari 2012
Ekblom_ skrev:
blåryka ska den ju inte göra,svart där imot är inget onormalt.. de e kallstarten du tänker på låter de som, funkar fint och köra utan den, de kanske bara är så att den är slutkörd helt enkelt ?

tror också det eftersom den blåryker, olja läcker in i cylindrarna från toppen antagligen? tar den mycket olja? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Bra men mild
72 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Generellt så går den bra när den blivit varm, tror dock att lite finjusteringar av diverse grejer får den att ge allt.

Nja slutkörd vet jag inte. 25k mil, en ägare sedan 85 tills nu, en gubbe! Men motorn behöver inte må bra pga det.

Bra men mild
72 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Jag har ingen aning om hur mkt olja den tar. Kört den bara från övik till sundsvall, sedan fram och tillbaka från jobbet. Oljenivån legat på minimum sedan jag kom hem med den.

Motoroljan lär vara riktigt dålig då den är så svart.

3 292 Inlägg
27 januari 2012
Justera pumpen är ingen lätt uppgift om man aldrig gjort det tidigare, man behöver nolla motorn, ta bort ventilkåpan och låsa kammen med ett speciellt verktyg, pumpen ska åxå låsas men kanske det inte går eftersom det verkar som den står fel.. men efter att remmen mellan pump och kam är borta ska pumpen justeras in och låsas där den ska vara. Folk gör denna procedur på olika sätt och inget sätt är enklare än nåt annat enligt mig.

Blåryker.. njaa låter som den är slut, tar in olja i cyl loppen som den förbränner..:S  min första tanke är att denna motorn är totalt slut.. men kanske inte är så, börja med att ställa in pumpen.. alltså lej bort det till nån som kan.

Kanske står nån spridare och droppar åxå.. lämna bort dom och få dom provtryckta, MEN para ihop brickorna mellan spridarna och toppen så du vet vilken som hör till vilken spridare.

Bra men mild
72 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Tack danne för dina utförliga svar.

Mjo den verkar ta lite olja, dock så tokryker den inte, utan det blir endast lite när man ger full gas.

Nu skrev nog jag lite fel också, det jag tänkte göra, är att ställa på pumpen, ge den Lite mer bränsle för att se hur den går då. samtidigt markera hur den stod innan.

Skruven vet jag vart den är, dock så höjs väl tomgången när man ställer på pumpen eller hur?
Har hört att det ska finns en tomgångsskruv också, vart kan den sitta?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 januari 2012
bara för att den blåryker lite behöver inte motorn va slut.
oftast så tar dom gamla diesel motorerna en skvätt olja o D24a e ju inte världens bästa motor direkt.
men att den blåryker e inget o oroa sig över antagligen så har den varvats lite för mycket. ventilerna e rätt känsliga för höga varv i den motorn så antagligen där den tar lite olja,

och nej det ska inte bli högre tomgång för att du matar på mer bränsle.
kör ett kvarts varv i taget o prova med så märker du hur den går.
låter som om den får för lite bränsle eller att den drar luft nånstans.

3 292 Inlägg
28 januari 2012
Ja precis.. kvartsvarv brukar jag åxå köra när jag ska skicka på mer diesel, ingen motor är lik nån annan även om det är exakt samma motor, du måste åxå provköra mellan gångerna och kolla i backspegeln när du trampar på, när den börjar svartryka när du trampar på så är du på rätt väg.. gäller bara att hitta det optimalaste, skickar du på för mycket så kommer den gå dåligt och för lite så blir det heller inte bra.. lagom blir nog bra tror jag. Man kan få testa lite olika flera gånger innan man är nöjd.

Bra men mild
72 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Tack för alla svar! Jag ska ta en kväll i garaget och prova.

Tack igen.

Sök