5814
Sök

Vikter, biltransportkärra och regler?

4 767 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Hej!

När man läser om en biltransportkärra och hur mycket den får lasta, är det bilens tjänstevikt enl reg-beviset man går efter då?

Mitt exempel:

Min Mondeo får dra 2000 kg på BE-kort
Min Skyline (den röda) har en tjänstevikt och skattevikt på 1470 kg enl regbeviset

Får jag lov att dra Skylinen på en kärra bakom Mondeon som har följande spec:
CT 136 Boggi

Totalvikt 2000Kg (går att sänka)

Lastvikt: 1505 Kg

Egenvikt: 495 Kg

För jag antar att Lastvikt 1505 kg är ok i lagens mening att frakta en bil som på pappret väger 1470 kg? (Även om den i verkligheten väger mindre). Får man räkna av 75 kg förare som tjänstevikt innefattar? (inte för att det i just detta exemplet spelar någon roll men intressant att veta när man letar släp)

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
26 januari 2012
Har ingen aning om de du frågar.  men jag haren fråga, är egenvikten va du väger smile?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

8 928 Inlägg
26 januari 2012
Erick skrev:
Hej!

När man läser om en biltransportkärra och hur mycket den får lasta, är det bilens tjänstevikt enl reg-beviset man går efter då?

Mitt exempel:

Min Mondeo får dra 2000 kg på BE-kort
Min Skyline (den röda) har en tjänstevikt och skattevikt på 1470 kg enl regbeviset

Får jag lov att dra Skylinen på en kärra bakom Mondeon som har följande spec:
CT 136 Boggi

Totalvikt 2000Kg (går att sänka)

Lastvikt: 1505 Kg

Egenvikt: 495 Kg

För jag antar att Lastvikt 1505 kg är ok i lagens mening att frakta en bil som på pappret väger 1470 kg? (Även om den i verkligheten väger mindre). Får man räkna av 75 kg förare som tjänstevikt innefattar? (inte för att det i just detta exemplet spelar någon roll men intressant att veta när man letar släp)

Mvh
Erick

Ja det är tjänstevikten man går efter och nej du får inte räkna av något från den vikten.
Du får dra din skyline efter mondeon med den kärran om du har BE, sänker man totalvikten på kärran så räcker det med B-kort för att få dra kärran men då får du INTE lasta på din skyline.

Att man sänker totalvikten gör att det bara krävs B-kort för att få dra kärran, många bensinmackar har biltransportkärror med sänkt totalvik av just den anledningen.

Det här är ju en återkommande fråga i forumet men det är ganska enkelt att reda ut vad man får dra efter bilen och det är att kolla i släpets registreringsbevis.
Det är alltid släpets totalvikt enligt registreringsbeviset som avgör vilken behörighet som krävs sen att du bara lastat en blåhink med 3kg sand spelar ingen rol om släpet har en totalvikt på 2000kg och du bara har B-kort.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
26 januari 2012
Ta bort regplåtarna på bilen så kan dom väl inte veta vad bilen väger i papperna? Då blir det vad bilen väger i verkligheten som spelar in istället - o då måste dom väga dig för att lyckas sätta dit dig. Precis som om du körde runt med metallskrot eller vad som där bak...?

/Mattias

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
26 januari 2012
matteeee skrev:
Ta bort regplåtarna på bilen så kan dom väl inte veta vad bilen väger i papperna? Då blir det vad bilen väger i verkligheten som spelar in istället - o då måste dom väga dig för att lyckas sätta dit dig. Precis som om du körde runt med metallskrot eller vad som där bak...?

Tanken är ju faktiskt bra. Men är det inte mer misstänksamt då? Bara stanna och så kollar dom chassinummret? Om du vill. Måste ju va bättre att skaffa plåtar med samma bilmärke och samma fär och liknande lättare modell smile

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

2 989 Inlägg
26 januari 2012
Möjligt att dom blir mer misstänksamma, men om man som TS är ute efter är på rätt sida viktgränsen så är det väl bara att säga att bilen är ombyggd så chassinr stämmer inte med papperna och därav är inte regplåtarna på, så då får dom väga bilen. Det är ju inte olagligt att ha en bil inreggad men ombyggd utav bara f-an (lättad) och bara köra på bana och dra den på släp.

Att plocka bort regplåtarna är ingen bra idé om bilen verkligen väger mer än man får lasta dock! smile

/Mattias

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2012
Du kan visst räkna bort förare, och tillåmed räkna bort den vikten du har lättat bilen!

för vid ev. tveksamhet så väger polisen släpet, och då plussar de knappast på för förare osv...

8 928 Inlägg
26 januari 2012
Eftersom det är tjänstevikten = ( vikten på fordonet inklusive förare, bränsle och olja ) mangår efter så kan man INTE räkna bort föraren.
Bruttovikten = (vikt ett fordon har vid ett speciellt tillfälle, den kan således variera från gång till annan ) var det längesedan man övergav.

Visst kan man fippla med att ta bort skyltarna men då uppstår nästa problem och det är förarens skylldighet att veta hur mycket last man har så redan där är det dömt att misslyckas.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

2 989 Inlägg
26 januari 2012
Hamilton skrev:
Eftersom det är tjänstevikten = ( vikten på fordonet inklusive förare, bränsle och olja ) mangår efter så kan man INTE räkna bort föraren.
Bruttovikten = (vikt ett fordon har vid ett speciellt tillfälle, den kan således variera från gång till annan ) var det längesedan man övergav.

Visst kan man fippla med att ta bort skyltarna men då uppstår nästa problem och det är förarens skylldighet att veta hur mycket last man har så redan där är det dömt att misslyckas.

Mvh
Hamilton

Fast med den logiken är det ju dömt att misslyckas att köra med allt annat än bilar på släpet då också? Såklart måste man som förare ha koll på vikten på det man lägger/kör upp på släpet. Det gäller ju allt, oavsett om det är en bil eller en metallklump... Missförstår jag hur du menar?

/Mattias

564 Inlägg
26 januari 2012
Det stämmer inte att det är bilens (som står på släpet) tjänstevikt som gäller utan det är bara en sak Polisen använder för att göra det enkelt för sig. Det är vikten på lasten som den står just i denna stund som gäller, utan förare, utan full tank och ev andra saker som är borttagna för att minska vikten. Om de försöker gå på tjänstevikten och du vet att du har siffrorna på rätt sida om gränsen så vägra godta det. De måste då ordna vägning för att få fram korrekt vikt.

KHRacing
26 januari 2012
Xoff skrev:
Du kan visst räkna bort förare, och tillåmed räkna bort den vikten du har lättat bilen!

för vid ev. tveksamhet så väger polisen släpet, och då plussar de knappast på för förare osv...

Stämmer ej.

POlisen går på en registrerade skattevikten på föremålet som står på släpet
  även om det är en tom kaross men med skyltarna på så skall de enligt rglerna gå på skattevikten - TYVÄRR.

Bästa är att ta bort skyltarna då chassienummer ej kan spåras via deras dator. då måste de kalla på en "våg-bil". trafikenheten som har vågarna med sig. & då kan det bli jobbigt för dem.
Senast redigerat av KHRacing (26 januari 2012)

4 767 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Tack för alla bra svar.

Nu är jag dock inte ute efter att lura polisen, utan att faktiskt vilja köra ekipaget lagligt med tanke på försäkringar osv ifall något skulle hända. Hade varit så otroligt onödigt att torska på en sådan sak och bli nekad ersättning om man tex skulle bli påsprungen av något vilt eller liknande.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

564 Inlägg
26 januari 2012
KHRacing skrev:
  även om det är en tom kaross men med skyltarna på så skall de enligt rglerna gå på skattevikten - TYVÄRR.

Kan du peka på var den regeln finns? Jag kan iaf inte hitta någonting om det i Trafikförordningen (1998:1276). Polisen kan tycka vad de vill men om de inte har stöd för det i lagen så håller det inte i domstol.

KHRacing
26 januari 2012
sverkera skrev:
KHRacing skrev:

Kan du peka på var den regeln finns? Jag kan iaf inte hitta någonting om det i Trafikförordningen (1998:1276). Polisen kan tycka vad de vill men om de inte har stöd för det i lagen så håller det inte i domstol.

kan ej påka ut den tyvärr NEJ.
men efter att ha blitt stoppad & vägt mitt i natten av den berykade Linköpingspolisen så vet jag !

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2012
jag har svårt att tro att man skulle kunna åka på överlass utan att faktiskt ha det, tar de inte fram vågen så kan de inget göra...

564 Inlägg
26 januari 2012
KHRacing skrev:
sverkera skrev:
KHRacing skrev:

men efter att ha blitt stoppad & vägt mitt i natten av den berykade Linköpingspolisen så vet jag !

Bara för att polisen påstår en sak, även om de är från Linköping, så behöver det inte vara sant. Om du erkänner så är du rökt, så man skriver aldrig på ute på vägen utan de får ta det till åtal..

KHRacing
26 januari 2012
sverkera skrev:
KHRacing skrev:
sverkera skrev:

Bara för att polisen påstår en sak, även om de är från Linköping, så behöver det inte vara sant. Om du erkänner så är du rökt, så man skriver aldrig på ute på vägen utan de får ta det till åtal..

De var ju speciella tung transport trafikåpoliser, de kan sin sak.
  nu är det ju så att jag hade 60kg till godo. men detta 'r vad de sade. varför skulle de ljuga ?

564 Inlägg
26 januari 2012
KHRacing skrev:
  nu är det ju så att jag hade 60kg till godo. men detta 'r vad de sade. varför skulle de ljuga ?

Ja, för det händer ju aldrig att poliser drar en rövare för att sätta dit folk...

KHRacing
26 januari 2012
sverkera skrev:
KHRacing skrev:

Ja, för det händer ju aldrig att poliser drar en rövare för att sätta dit folk...

Säger då det en gång till:

jag vart stoppad, men hade vid vägningen 60kg tillgodo. o det var då de berättade detta

Sök