7376
Sök

Oljud vid motorbromsning!

2 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Hej!

Har fått nå konstigt missljud från framvagnen på min Mazda 3 MPS.
Så fort jag motorbromsar kommer nått skrapande surrande metalliskt ljud lite tydligare på de lägre växlarna, men fortfarande inte jättehögt ljud. Så fort jag trappar in koppling o växlar försvinner ljudet och även när jag accelererar snabbt som sakta spelar ingen roll. Har även provat att köra upp i lite högre hastigheter runt 80-90km/h i lagt i neutralläge och stängt av motor, men får fortfarande ljudet.

Vad tror ni? Är växellådan på gång att ge sig? då borde man väl inte få fram ljudet i neutralt läge?
Kollat hjullager och de var det inte.

Tacksam för alla förslag på vad de kan vara!!??

#GoodToBeBad
856 Inlägg
29 januari 2012
Jag hade liknande problem, tillsammans med det faktum att mina växlar var svåra att få i lägena vid motorbroms/hård acceleration. Hade därefter in min bil på Mazda-verkstad i annat ärende, och då monterade de även ett eftermarknadsfäste för motorn jag köpt (det bakre, se min profil). Jag var och kollade till bilen under tiden och då visade det sig att det bakre originalfästet samt fästet på passagerarsidan var rejält trasiga. Bussningarna såg ut som utspottade tuggummin och metallet var både böjd och sprucken. Nu tror jag inte att det är det med tanke på hur du beskriver din felsökning men ändå..

Är det en Gen1 (2006b-2009a) eller Gen2 (2009b-)? Oavsett om du har garanti kvar - åk in till din Mazda-mek och låt de kolla... Våra motorer är inte helt felfria, och det vore synd om du, också, smäller din motor pga något Mazda borde ha kunnat förutse.

Lycka till!

Sök