Tomas_H skrev:
Mazdakillen skrev:
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.
Jag förstår inte resonemanget
En lambdasond känner ju bara av avgaserna oavsett vilken bränsleblandning motorn får just för tillfället, och justerar
bränslemängd för att få ett önskat lamdavärde, t.ex 1.0. Det spelar ingen roll om motorn får E85 eller E75.
Ändras bensinhalten i etanolen mäter sonden en magrare eller fetare bränsleblandning och justerar bränslemängd för att nå, eller försöka nå samma önskade värde som innan.
Jag förstår inte hur du menar att det kan bli fel om bensinhalten i etanolen ändras. Eller menar du att lambdasomden kan bli lurad på något sätt?
Du har absolut rätt i att lamdasonden känner av värdena i avgaserna och ger raporteringar till ECU boxen som då reglerar blandning, tändning, eventuellt duration för att optimera motorn efter hur blandningen kontra belastningen ser ut för stunden.
Sant absolut men.
Styrenheten alltså ECU/EGI boxen eller vad du vill kalla den för har begränsningar.
Motortillverkaren programerar motorn med en huduvsetup och med kompensations setups.
Alltså till exempel om en motor slits ner så kan styrenheten ställa om sig så den kan kompensera upp til ca 10 hästars effekt förlust varierande från motortillverkare till motortillverkare men snitt 10 häst.
Motorn anpassar givetvis insprutningen efter vad du har i tanken men den kan bara göra det till en viss mängd, den mängd motor ingenjörerna har programerat styrenheten för.
När du kör tex etanol (E85) så måste styrenheten fetta på mer pga etanolens lägre energi innehåll men däremot så kan den även automatiskt anpassa tändningen men.... inom sina gränser vad tillverkaren har programerat styrenheten för.
Optimala blandningen ligget på de flesta motorer 1:14 alltså 14 delar luft till 1 del bränsle.
Problemet som uppstår om man börjar blanda är att motorn fettar upp för att klara etanolen men följer det då för mycket bensin med som är mera trögbrinnande så kan du sura ner motorn.
Händer det så kan motorn ställa ner blandningen men risken är då att du får in förlite bensin istället och då kompenserar motorn upp det inom (sina gränsvärden).
Men eftersom det följer då med något annat då... Etanol så kan effekten bli att det fortfarande blir för torrt pga etanolen och den måste fetta på ännu mer och då blir den sur istället.
Eller att du får i såpass förmycket bränsle så du sotar ner runt insugsventlier, avgasventiler osv.
Visst etanol håller rent men det är som allting annat, till en viss mängd.
Hurpass bra en motor går på olika blandningar beror på hur styrenheten är programerad.
Lambdasonden är ingen beslutsavgörande komponent utan bara en värdesgivare, helmigheten om en bil ska funka på bra eller ej på E85-E75 ligger på två ställen.
Styrenheten och förbränningsrummens utformning.
Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara