Problem med E85 bränslet?

AndreasPlars
10 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Webrex skrev:

AndreasPlars skrev:
Nu är det väl fasen läga för att köra på E85 nu när 95okt är 49,82% dyrare! (räknade precis ut det med Jets priser wink )

Ni som har kört med E85 sista halvåret i upplandsregionen. Har nu haft några problem med igensatta spridare m.m. ?
Jag körde ju E85 konvertering på min gamla -94 och efter 3000mil så var spridarna så jäkla nerdyngade av svart klet och bilen gick skitdåligt. (vanliga Bosch bensinspridare) Bytte de och bilen gick bra i några 100mil innan det kom tillbaks.

M.V.H.

Svart klet? Då är de troligen dina bränsleslangar som börjat lösas upp.

Kan garantera att det INTE är det. De är till 99% av stålrör och hårdplastplastslang och den lilla 20cm snutt original som är av gummi är bytt till helt ny. Extra filter satt också precis innan fuelrail som test i 1000mil utan resultat.

Dessutom så satte pumpfiltret i tanken igen av samma klet. Tanken är inspekterad noga och fann att den var sopren! Ingen beläggning någonstans. Och samtidigt så pratades det som svavelföroreningar i etanolen i upplandsområdet. Tusentals E85 bilar fick ju problem samtidigt och spridare byttes på löpande band!

Personligen så undrar jag hur få mil de kör som klarade sig helt utan problem! Jag kör 4000mil per år och det året körde jag nästan alla mil med min gamla gröna etanolkonverterade Saab med original Bosch 0280 150 431 Bensinspridare.
Efter 1000mil märkte jag inget direkt men sen så gick det utför. Jag är helt övertygad om att det beror på dålig soppa!

Har kört i ett E85 program nu och kört 30mil med det sedan i Tisdags, den som lever får se hur det går denna gången!  smile

Såhär såg de ut: http://forumbilder.se/thumbs/d30201214105A8c6f.jpg

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (10 mars 2012)

Saab 900i (1989)
J_W
11 mars 2012 · 74 Inlägg

Det där såg inget vidare ut. Jag ska pröva V-Power i vår och om det funkar så är saken klar. Har bara 3 mil till närmsta pump....

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
v40-sarkom
14 mars 2012 · 38 Inlägg

J_W skrev:
Det där såg inget vidare ut. Jag ska pröva V-Power i vår och om det funkar så är saken klar. Har bara 3 mil till närmsta pump....

http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open


Etanol kommer du inte undan längre. .

Bensin är skyhög och allt likaså. .

WIPA
14 mars 2012 · 820 Inlägg

Marlboroman skrev:
Ett problem med etanolen är ju att halten av etamol varierar beroende på årstid och världsmarknadspriser. Tittade du på pumparna i somras så stog det E85, nu står det antagligen E75 då man byter blandning på vintern för att etanolbuilarna ska starta lättare. Så etanolhalten varierar mellan ytterligheterna 72 och 87%. Sen beror det ju lite på vart oljebolagen köper etanolen med, det är ju viss skillnad där också. Dem bilarna volvo fick in som geggat igen hade råkat ut för det dels pga högt svavelinnehåll och sen på grund av färgämnet som blandas i E85 så får man en beläggning i insug / topp. Sen reagerar e85 gärna med aluminium så man bör inte ha en alu-tank.

galet hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Mazdakillen Motormontör
14 mars 2012 · 437 Inlägg

J_W skrev:
Jag undrar bara om någon fler här än jag som fått skumma problem med E85 bränslet
innan vintern kom?

Min bil började gå riktigt surt innan vintern och jag misstänker att dom gjort
nåt med bränslet då den går som vanligt med vanlig bensin.

Jag läste nåt om att volvo fått in bilar på service där e85 bränslet stökat till det, med igensatta spridare
och filter. Dom sa även att kvalitén varierar skarpt upp och ner!?

Dom påstod att e85 inte är certifierat bränsle och att det kan finnas med lite av varje i den....

Det hela låter vansinne i mina öron, och om det ska vara på detta sätt finns det ju
ingen mening med det hela??

Vad säger ni?

E85 har även en rengörande effekt så skuts och andra kontamineringar som har legat i tanken framför allt men även på andra ställen kan ha lösts upp och bäckat igen någon spridare eller så.
Dessutom så är det så att när det blir E75 alltså mer bensin så blir bilen surare då bränslet är mera trögbrinnande än E85.
Blir samma effekt som att du får för mycket bensin i en bil som körs på bensin.
Sen så kan det vara som så att pumpen är på väg att ge upp, standard pumpar efter en längre tid på lite äldre bilar brukar packa ihop setgvis.
Råkat själv ut för det men annars har jag aldrig haft E85 problem, inte ens spikningar men MAzdamotorer har knacksensorer som motverkar det.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
AndreasPlars
14 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Dessutom så är det så att när det blir E75 alltså mer bensin så blir bilen surare då bränslet är mera trögbrinnande än E85.
Blir samma effekt som att du får för mycket bensin i en bil som körs på bensin.

En bil med Lambdasond (typ 99,99% 1989--> idag) korrigerar ju denna lilla förändring att gå från E85-75 och vise versa väldigt effektivt!
Men pratar vi racemotorer utan lambdaadaptering så har du rätt!

Mazdakillen skrev:
Råkat själv ut för det men annars har jag aldrig haft E85 problem, inte ens spikningar men MAzdamotorer har knacksensorer som motverkar det.

Undrar om det har sålts bilar utan knacksensor sista 20åren.


Faktum kvarstår dock att E85 som har sålts i östra mellansverige HAR varit full av svavel och skit som har ställt till det för en massa bilar. Frågan är om det helt har upphört idag...

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (14 mars 2012)

Saab 900i (1989)
Xuri One Man Clan
14 mars 2012 · 4 287 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Mazdakillen skrev:
Dessutom så är det så att när det blir E75 alltså mer bensin så blir bilen surare då bränslet är mera trögbrinnande än E85.
Blir samma effekt som att du får för mycket bensin i en bil som körs på bensin.

En bil med Lambdasond (typ 99,99% 1989--> idag) korrigerar ju denna lilla förändring att gå från E85-75 och vise versa väldigt effektivt!
Men pratar vi racemotorer utan lambdaadaptering så har du rätt!

Mazdakillen skrev:
Råkat själv ut för det men annars har jag aldrig haft E85 problem, inte ens spikningar men MAzdamotorer har knacksensorer som motverkar det.

Undrar om det har sålts bilar utan knacksensor sista 20åren.


Faktum kvarstår dock att E85 som har sålts i östra mellansverige HAR varit full av svavel och skit som har ställt till det för en massa bilar. Frågan är om det helt har upphört idag...

M.V.H.

vet jag hörde nått program på tv om bmw x5 tror jag de var att man var tvungen å köra dom på v-power för dom andra bränslena innehöll för mycke svavel å detta förstörde tankmätaren på lång sikt.

e85 lär innehålla lite alltmöjligt skit, restprodukter osv som dom kan spä med för att tjäna mer flis.....
de lär inte upphöra....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
AndreasPlars
14 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Xuri skrev:
vet jag hörde nått program på tv om bmw x5 tror jag de var att man var tvungen å köra dom på v-power för dom andra bränslena innehöll för mycke svavel å detta förstörde tankmätaren på lång sikt.

e85 lär innehålla lite alltmöjligt skit, restprodukter osv som dom kan spä med för att tjäna mer flis.....
de lär inte upphöra....

Jag har också hört om BMW:s tankmätare men det jag hörde var att de hade sämre motståndskraft mot Etanolens korrosiva egenskaper.. låginblandning ska visst inte vara ett dugg bättre än ren E85.  Men inte alls säker där angående mätarna!
Etanol leder ju ström betydligt bättre än Benin och innehåller dessutom en -OH grupp och som jag har förstått är det därför det korroderar mera i bränslesystemen med E85.

Att det var mycket svavel för över ett år sedan kan jag förstå, det fanns inte ens ett maxgränsvärde! Jag kan ju tänka mig att det blev lite poppis att "dumpa" svavlet från svavelrenad diesel och brännolja i ett bränsle utan gränsvärden....
Idag finns det visst ett maxgränsvärde en en certifiering för bränslet som ska vara ungefär som för bensin.
Men man hör ju fortfarande om nysålda etanolbilar som har diverse problem!

Det vore därför intressant att se/höra från någon i mitt "område" som kör på E85 året runt och gärna som jag ca 4000mil per år. Hur ser det ut vad det gäller avlagringar?
Jag satte i nyrengjorda spridare för 3v sedan. Ska ta loss och kika på de efter 1000mil så får vi se!


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Xuri One Man Clan
14 mars 2012 · 4 287 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Xuri skrev:
vet jag hörde nått program på tv om bmw x5 tror jag de var att man var tvungen å köra dom på v-power för dom andra bränslena innehöll för mycke svavel å detta förstörde tankmätaren på lång sikt.

e85 lär innehålla lite alltmöjligt skit, restprodukter osv som dom kan spä med för att tjäna mer flis.....
de lär inte upphöra....

Jag har också hört om BMW:s tankmätare men det jag hörde var att de hade sämre motståndskraft mot Etanolens korrosiva egenskaper.. låginblandning ska visst inte vara ett dugg bättre än ren E85.  Men inte alls säker där angående mätarna!
Etanol leder ju ström betydligt bättre än Benin och innehåller dessutom en -OH grupp och som jag har förstått är det därför det korroderar mera i bränslesystemen med E85.

Att det var mycket svavel för över ett år sedan kan jag förstå, det fanns inte ens ett maxgränsvärde! Jag kan ju tänka mig att det blev lite poppis att "dumpa" svavlet från svavelrenad diesel och brännolja i ett bränsle utan gränsvärden....
Idag finns det visst ett maxgränsvärde en en certifiering för bränslet som ska vara ungefär som för bensin.
Men man hör ju fortfarande om nysålda etanolbilar som har diverse problem!

Det vore därför intressant att se/höra från någon i mitt "område" som kör på E85 året runt och gärna som jag ca 4000mil per år. Hur ser det ut vad det gäller avlagringar?
Jag satte i nyrengjorda spridare för 3v sedan. Ska ta loss och kika på de efter 1000mil så får vi se!


M.V.H.

en certifiering behöver inte betyda något alls tyvärr..

har tillverkaren själv certifierat sitt bränsle kan de vara precis lika dåligt som förr.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
J_W
15 mars 2012 · 74 Inlägg

@Mazdakillen

Jovisst. Men jag byggde helt nytt bränslesystem med nya pumpar, filter osv.

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Mazdakillen skrev:
Dessutom så är det så att när det blir E75 alltså mer bensin så blir bilen surare då bränslet är mera trögbrinnande än E85.
Blir samma effekt som att du får för mycket bensin i en bil som körs på bensin.

En bil med Lambdasond (typ 99,99% 1989--> idag) korrigerar ju denna lilla förändring att gå från E85-75 och vise versa väldigt effektivt!
Men pratar vi racemotorer utan lambdaadaptering så har du rätt!

Mazdakillen skrev:
Råkat själv ut för det men annars har jag aldrig haft E85 problem, inte ens spikningar men MAzdamotorer har knacksensorer som motverkar det.

Undrar om det har sålts bilar utan knacksensor sista 20åren.


Faktum kvarstår dock att E85 som har sålts i östra mellansverige HAR varit full av svavel och skit som har ställt till det för en massa bilar. Frågan är om det helt har upphört idag...

M.V.H.

JA det där svavel skandalen hoppas jag att de har löst, vore ju katastrofalt annars!!!
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

J_W skrev:
@Mazdakillen

Jovisst. Men jag byggde helt nytt bränslesystem med nya pumpar, filter osv.

I sånt fall är jag mera fundersam på hur det kan ha gått till sad Den där röda spårningsgeggan verkar vara ett elände att drabbas utav... googlade runt lite och det är flera som har beskrivit motorer med röd sörja.
Det enda jag kan tänka mig man måste göra är köra mera med bensin för att kanske bränna ur skiten men frågan är vad får vi för partiklar av det?
Skadligt för katten??
Who knows..

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
15 mars 2012 · 437 Inlägg

Mazdakillen skrev:

AndreasPlars skrev:

Mazdakillen skrev:
Dessutom så är det så att när det blir E75 alltså mer bensin så blir bilen surare då bränslet är mera trögbrinnande än E85.
Blir samma effekt som att du får för mycket bensin i en bil som körs på bensin.

En bil med Lambdasond (typ 99,99% 1989--> idag) korrigerar ju denna lilla förändring att gå från E85-75 och vise versa väldigt effektivt!
Men pratar vi racemotorer utan lambdaadaptering så har du rätt!

Mazdakillen skrev:
Råkat själv ut för det men annars har jag aldrig haft E85 problem, inte ens spikningar men MAzdamotorer har knacksensorer som motverkar det.

Undrar om det har sålts bilar utan knacksensor sista 20åren.


Faktum kvarstår dock att E85 som har sålts i östra mellansverige HAR varit full av svavel och skit som har ställt till det för en massa bilar. Frågan är om det helt har upphört idag...

M.V.H.

JA det där svavel skandalen hoppas jag att de har löst, vore ju katastrofalt annars!!!
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Glömmde tillägga att enklare motorer med typ monopoint insprutning sällan har någon knacksensor men oftast är det på billiga bilar oxå typ gammla Suzuki Alto osv.
Och även endel bilar där tändförstälningen sköts med vackumklocka.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Tomas_H
15 mars 2012 · 486 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Jag förstår inte resonemanget hmm

En lambdasond känner ju bara av avgaserna oavsett vilken bränsleblandning motorn får just för tillfället, och justerar
bränslemängd för att få ett önskat lamdavärde, t.ex 1.0. Det spelar ingen roll om motorn får E85 eller E75.
Ändras bensinhalten i etanolen mäter sonden en magrare eller fetare bränsleblandning och justerar bränslemängd för att nå, eller försöka nå samma önskade värde som innan.

Jag förstår inte hur du menar att det kan bli fel om bensinhalten i etanolen ändras. Eller menar du att lambdasomden kan bli lurad på något sätt?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Webrex
15 mars 2012 · 379 Inlägg

Tomas_H skrev:

Mazdakillen skrev:
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Jag förstår inte resonemanget hmm

En lambdasond känner ju bara av avgaserna oavsett vilken bränsleblandning motorn får just för tillfället, och justerar
bränslemängd för att få ett önskat lamdavärde, t.ex 1.0. Det spelar ingen roll om motorn får E85 eller E75.
Ändras bensinhalten i etanolen mäter sonden en magrare eller fetare bränsleblandning och justerar bränslemängd för att nå, eller försöka nå samma önskade värde som innan.

Jag förstår inte hur du menar att det kan bli fel om bensinhalten i etanolen ändras. Eller menar du att lambdasomden kan bli lurad på något sätt?

MazdaKillen du rör ihop det. Förstår inte heller vad du menar. De kan aldrig bli för fett. Tänker du om man kör med ren E85 så systemet "vänjer" sig med det, å sen tankar med bensin? Ja då kan de bli för fett, en lite stund till de reglerar tillbax mot lambda 1.

Bensin luft blaningen brinner som sagt renast vid ca 14:1 ..14 gånger luft mot bränslet. etanol ungefär 10:1. Alltså ca 35% lägre energi innehåll i Etanolen. I E85 ligger skillnaden läte lägre, ca 30%.

Oavsett hur du blandar E85 och bensin i tanken så kommer mängen luft som kommer in i motorn att vara den samma.
Ju mer E85 i tanken ju snålare kommer motorn alltså gå. Moderna styrsystem har ofta en marginal på uppfetning genom lambda reglering upp till 15%.. så de flesta moderna bilar fixar 50/50 tankning helt ok. (Dock funkar detta bara bra vid lugn körning, WOT och accelerations uppfetning kommer inte hänga med)

AndreasPlars
16 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Webrex skrev:
så de flesta moderna bilar fixar 50/50 tankning helt ok. (Dock funkar detta bara bra vid lugn körning, WOT och accelerations uppfetning kommer inte hänga med)

Om motorstyret har lyckats punktadaptera fler än ett visst bestämt antal punkter (som den ju kommer med E85 på bensinmapp) så slår ju punktadaptionen (på vettiga bilar wink ) över i global adaption av hela bränslematrisen och då följer fullastupprikningen med.


Håller annars med om att Mazda killen strasslar in sig lite i det där med lamda he he wink
En lambdasond, (utan att snöa in oss på teknikalitéter och varianter) reagerar ju bara på syrehalten i avgaserna.

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (16 mars 2012)

Saab 900i (1989)
Mazdakillen Motormontör
16 mars 2012 · 437 Inlägg

Tomas_H skrev:

Mazdakillen skrev:
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Jag förstår inte resonemanget hmm

En lambdasond känner ju bara av avgaserna oavsett vilken bränsleblandning motorn får just för tillfället, och justerar
bränslemängd för att få ett önskat lamdavärde, t.ex 1.0. Det spelar ingen roll om motorn får E85 eller E75.
Ändras bensinhalten i etanolen mäter sonden en magrare eller fetare bränsleblandning och justerar bränslemängd för att nå, eller försöka nå samma önskade värde som innan.

Jag förstår inte hur du menar att det kan bli fel om bensinhalten i etanolen ändras. Eller menar du att lambdasomden kan bli lurad på något sätt?

Du har absolut rätt i att lamdasonden känner av värdena i avgaserna och ger raporteringar till ECU boxen som då reglerar blandning, tändning, eventuellt duration för att optimera motorn efter hur blandningen kontra belastningen ser ut för stunden.
Sant absolut men.
Styrenheten alltså ECU/EGI boxen eller vad du vill kalla den för har begränsningar.
Motortillverkaren programerar motorn med en huduvsetup och med kompensations setups.
Alltså till exempel om en motor slits ner så kan styrenheten ställa om sig så den kan kompensera upp til ca 10 hästars effekt förlust varierande från motortillverkare till motortillverkare men snitt 10 häst.
Motorn anpassar givetvis insprutningen efter vad du har i tanken men den kan bara göra det till en viss mängd, den mängd motor ingenjörerna har programerat styrenheten för.
När du kör tex etanol (E85) så måste styrenheten fetta på mer pga etanolens lägre energi innehåll men däremot så kan den även automatiskt anpassa tändningen men.... inom sina gränser vad tillverkaren har programerat styrenheten för.
Optimala blandningen ligget på de flesta motorer 1:14 alltså 14 delar luft till 1 del bränsle.
Problemet som uppstår om man börjar blanda är att motorn fettar upp för att klara etanolen men följer det då för mycket bensin med som är mera trögbrinnande så kan du sura ner motorn.
Händer det så kan motorn ställa ner blandningen men risken är då att du får in förlite bensin istället och då kompenserar motorn upp det inom (sina gränsvärden).
Men eftersom det följer då med något annat då... Etanol så kan effekten bli att det fortfarande blir för torrt pga etanolen och den måste fetta på ännu mer och då blir den sur istället.
Eller att du får i såpass förmycket bränsle så du sotar ner runt insugsventlier, avgasventiler osv.
Visst etanol håller rent men det är som allting annat, till en viss mängd.
Hurpass bra en motor går på olika blandningar beror på hur styrenheten är programerad.
Lambdasonden är ingen beslutsavgörande komponent utan bara en värdesgivare, helmigheten om en bil ska funka på bra eller ej på E85-E75 ligger på två ställen.
Styrenheten och förbränningsrummens utformning.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
16 mars 2012 · 437 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Webrex skrev:
så de flesta moderna bilar fixar 50/50 tankning helt ok. (Dock funkar detta bara bra vid lugn körning, WOT och accelerations uppfetning kommer inte hänga med)

Om motorstyret har lyckats punktadaptera fler än ett visst bestämt antal punkter (som den ju kommer med E85 på bensinmapp) så slår ju punktadaptionen (på vettiga bilar wink ) över i global adaption av hela bränslematrisen och då följer fullastupprikningen med.


Håller annars med om att Mazda killen strasslar in sig lite i det där med lamda he he wink
En lambdasond, (utan att snöa in oss på teknikalitéter och varianter) reagerar ju bara på syrehalten i avgaserna.

M.V.H.

Visst, sant att kan styrenheten adaptera upp sig för etanol så är det bra men... men.
Då måste gränsvärdena i programvaran vara skapt så att den tillåts att fetta på såpass mycket så att den klarar av att skapa förbränning.
Det är där energi innehållet kommer in i bilden och etanol har två fördelar och en nackdel rent tekniskt.
1 Energi innehållet i etanol är betydligt lägre än diesel, lägre än bensin men den har högre oktantal vilket innebär den tål högre laddtryck/kompresion, den är kylande och den innehåller högre syremängder än vad bensin och diesel gör.
Så alltså när du kör på etanol så får du in mer syre genom bränslet men då uppstår egentligen en smärre konflikt.
Syresensorn (lambdasonden) kommer att reagera på det och ange det till styrenehten men knacksensorn kommer märka av om mängden etanol blir för låg genom att det uppstår spikning.
Så då ligger hemligheten i hur är styrenheten programerad.
vid utvecklingen av programvara till en styrenhet så utvecklas programmet mycket i realtidsprogramering.. ungefär som när man mappar på rullande landsväg eller bromsbänk.
Man utsätter motorn för alla tänkbara belastningar den ska klara av men i det avseendet så programeras då styrenheten för den aktuella bränslet.
Man programerar då även in tolleranser, alltså det som motorn ska kunna kompensera vid någon form av effektförlust till exempel om du häller i ett bränsle av sämmre kvalitet än tex 95 oktanig handelsbensin.
Dessa parametrar påverkar även om en bil kan gå på etanol eller ej eftersom motorn kompenserar för den lägre energimängden etanol innehåller precis som en tex Biopower motor gör dock har den motorns styrenhet mera parametrar att spela på eftersom den styrenheten är programerad så.
Syresensorns jobb är inte att bestämma blandningen, den är bara en värdesgivare precis som vilken annan givarenhet som helst tex tempgivare, absgivare osv.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
16 mars 2012 · 437 Inlägg

Webrex skrev:

Tomas_H skrev:

Mazdakillen skrev:
Visst ska lambdan känna av och korreigera mot sur motor problemet men det man samtidigt ska ha i beaktning är att etanol innehåller lägre energimängd per liter än bensin så för att korrigera effektförust så måste insprutningen "fetta" på mera och har du då en blandning av etanol och bensin i tanken så kan effekten bli ändå att den fettar på mindre än med E85 men eftersom du fortfarande har 75% etanol (E75) så måste den fetta på mera än med bara bensin och då skulle effekten bli att det blir för mycket bensin till förhålande med syre i cylindrarna. Den perfekta blandingsförhållandet på en förbränningsmotor (bensin) är 1:14 men säg att du har i mera bensin med etanolen så kanske du kommer upp i 1.75:14 och då blir det för fett eftersom bensinen brinner segare än etanolen. medan du kanske när du har E85 kanske ligger på 0.9 delar bensin :14 luft.

Jag förstår inte resonemanget :/

En lambdasond känner ju bara av avgaserna oavsett vilken bränsleblandning motorn får just för tillfället, och justerar
bränslemängd för att få ett önskat lamdavärde, t.ex 1.0. Det spelar ingen roll om motorn får E85 eller E75.
Ändras bensinhalten i etanolen mäter sonden en magrare eller fetare bränsleblandning och justerar bränslemängd för att nå, eller försöka nå samma önskade värde som innan.

Jag förstår inte hur du menar att det kan bli fel om bensinhalten i etanolen ändras. Eller menar du att lambdasomden kan bli lurad på något sätt?

MazdaKillen du rör ihop det. Förstår inte heller vad du menar. De kan aldrig bli för fett. Tänker du om man kör med ren E85 så systemet "vänjer" sig med det, å sen tankar med bensin? Ja då kan de bli för fett, en lite stund till de reglerar tillbax mot lambda 1.

Bensin luft blaningen brinner som sagt renast vid ca 14:1 ..14 gånger luft mot bränslet. etanol ungefär 10:1. Alltså ca 35% lägre energi innehåll i Etanolen. I E85 ligger skillnaden läte lägre, ca 30%.

Oavsett hur du blandar E85 och bensin i tanken så kommer mängen luft som kommer in i motorn att vara den samma.
Ju mer E85 i tanken ju snålare kommer motorn alltså gå. Moderna styrsystem har ofta en marginal på uppfetning genom lambda reglering upp till 15%.. så de flesta moderna bilar fixar 50/50 tankning helt ok. (Dock funkar detta bara bra vid lugn körning, WOT och accelerations uppfetning kommer inte hänga med)

Passar på att svara på detta oxå.
Svar ja du har rätt i att insprutningen adpaterar och så så viss är det sant.
Men styrenheten har sina begränsningar hur mycket den kan ändra sina inställningar ifrån grundsetupen.
Har själv kört med helt E85 och inte haft några som helst problem tills bränslepumpen tackade för sig.
Men det har inte så mycket med om den kan adaptera eller ej.
Däremot att köra 50/50 går nog, det kan den klara av att justera med säg tex om du kör 70/30... alltså 35%handelsbensin.
Klarar styrenheten av att justera det, tja kanske men frågan är då om inte den kommer fetta på såpass mycket så att den istället öser in bränsle för att hålla blandningen 1:14 om nu den inte är mappad för att köras på E85
Jag länkar med en intressant lista på bilar som har testats på etanol med resultat.
Dock hur säker den är kan man ju kanske diskutera.
http://www.etanolbil.eu/bilar1.htm

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Richtenb
16 mars 2012 · 1 365 Inlägg

fast du är lite ute och cyklar. Som Webrex säger så ändrar sig aldrig luftmängden in till motorn utan bara mängden bränsle som skjuts in. Som Webrex säger så kan en vanlig ny motor kompensera mängden bränsle till sprutet beroende på vilka rapporter smalbandslambdan ger till viss del. 1.0 är optimalt lambda oavsett bränsle även om man gärna har en fetare blandning högre upp i varvtalet med toppen vid vridmomentstopp. AFR däremot är 14,7:1 för bensin 9,76:1 för E85 och 9:1 för E100. Den högsta siffran står för mängden syre till motorn vilket kanske kan lura någon om att syremängden då varierar. Motorn kompenserar dock endast bränslet och det går blixtsnabbt beroende på lambda och mängden syre (syremängden är dock likadan oavsett bränsle). MHA detta kan ECU:n justera STFT och sker tillräckliga förändringar i STFT åt något håll så nollställs den och ändrar LTFT som i sin tur påverkar spridarna till att ge mer eller mindre bränsle. STFT börjar sin mätning igen efter input från sensorer och når den sin gräns nollställs den igen och ökar eller minskar LTFT. Till sin hjälp för att detta inte ska gå åt helvete så finns det förutbestämda tabeller inprogrammerade i ECU:n annars skulle ju motorn gå sönder om ex LMM eller lambdasonden var trasig. LTFT har dock en max justeringsgräns och det är den som nås när man tankar för mycket E85, detta tänder oftast motorlampan på bilen att den går lean. I vissa fall maxar spridarna ut innan LTFT. Att ett styrsystem kan kompensera för lågoktanigt bränsle stämmer, dock sker detta endast i form av tändningskurvan. dvs tändningen är lägre.


Generellt sett är det dock väldigt korkat att köra med E85 på ett omappat styrsystem, jag kan sträcka mig till att 33% brukar vara ok.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang