6029
Sök

Lämplig bil för att dra bil trailer.

Volvotrimmare
323 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Hejsan alla garaget medlemar,
Ska dra en biltrailer med en bil på upp till sundsvall (ca.32mil) och undrar vad ni skulle föredra för drivnings alternativ, Framhjulsdriven dragbil eller bakhjulsdriven? egna erfaranheter är till stor nytta. Mvh Micke

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Forummoderator
26 675 Inlägg
1 februari 2012
Då hade jag helst föredragit att dra med en fyrhjulsdriven.
Beror också på vad för bil som skall vara på släpet också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvotrimmare
323 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Mack skrev:

min 940. Jo hade jag helst velat haft men vet ingen som jag kan låna en 4wd bil av tyvärr.

Forummoderator
26 675 Inlägg
1 februari 2012
Streeetkadett skrev:
Mack skrev:

min 940. Jo hade jag helst velat haft men vet ingen som jag kan låna en 4wd bil av tyvärr.

Jag har mest bara erfarenhet av att dra med antingen bakhjulsdrivet eller fyrhjusdrivet, och måste säga att det såklart känns tryggast med fyrhjulsdrivet.
Dock tycker jag mig att det torde kännas bättre med bakhjulsdrivet - än framhjulsdrivet -  då släpvagnen tenderar till att ge mer tyngd på bilens bakaxel och därför ge bättre drivning än en framhjuldriven.

Detta är dock bara spekulationer från min sida.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 februari 2012
Din fråga kan egentligen besvaras med enkel fysik och två enkla frågor:
-I vilken ända kopplar du till trailern?
-Vilken ände på bilen tyngs då ner och vilken ände lyfts?

Min erfarenhet säger mig att bakhjulsdrift är klart vassast!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvotrimmare
323 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Jag är helt klart inne på bakhjulsdrivet jag med, men alla nyare och "säkrare" bilar är ju framhjulsdrivna så tänkte om det hade någon fördel men tydligen inte hehe smile

Lastbilschaufför
257 Inlägg
1 februari 2012
Jag skulle säga 4WD smile
Efter det Bakhjulsdrift och sist framhjulsdrift!

Jag har kört alla kombinationer som man kan välja på här och och har dragit nästan mest med framhjulsdrift faktiskt, så lasta rätt ifall du får tag på en framhjulsdriven bil så ska det inte vara några problem smile

Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All

Volvotrimmare
323 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Tack för erfarenheterna, har själv bara dragit med bakhjulsdrivet så har inte så mycket att jämföra med, men får blir en Volvo 945 å dra med! smile

KHRacing
2 februari 2012
Har du koll på vikterna så du slipper åka fast ?

Volvotrimmare
323 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Jag vet att de är överlass, får se om jag får tag i en förare med BE kort, har inge skylltar på 940in, vid en vanlig kontroll så kanske man kan komma förbi ändå med lite tur å snälla poliser, "bara en tom kaross" har ialla fall snörat fast med 7spännband +vinch,

12 086 Inlägg
2 februari 2012
Du får dra ca 1500kg med en 940 och B-kort. Det betyder att du lämpligast använder en 1500kg kärra, dessa brukar väga ungefär 400kg. Det betyder 400kg överlass och ger 3000kr i böter. Bara så du vet. Med rätt körkort får du dra ca 100kg mer, så det är en annan bil (och BE) du behöver för att köra lagligt.

Nu räknade jag rakt av med tjänstevikterna, är faktiskt lite osäker på hur lagen ser ut där. Det är garanterat så polisen kommer räkna. Räknar man bruttovikt kommer du ju ner en bra bit utan soppa och förare bara där. När man kör med BE räknar man alltid i bruttovikt, men som sagt jag är osäker.
Senast redigerat av JapMax (2 februari 2012)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
2 februari 2012
Naturligtvis 4wd!

Säger nån något annat så har dom ingen koll!

12 086 Inlägg
2 februari 2012
HereComesTrouble skrev:
Naturligtvis 4wd!

Säger nån något annat så har dom ingen koll!

Frågeställningen är fwd eller rwd. Att awd är bäst är väl ingen som ifrågasätter?

Livsnjutare
1 707 Inlägg
2 februari 2012
Stämmer bra!

Lastbilschaufför
257 Inlägg
2 februari 2012
HereComesTrouble:

Ingen som har sagt något om att AWD inte är bäst tongue
Jag har bara sagt att det funkar bra med FWD också om man lastar rätt tongue

Four Rings To Rule Them All

Livsnjutare
1 707 Inlägg
2 februari 2012
Absolut, helt rätt.

Är det halt och man är osäker på tungt släp är nog fwd ett bättre val än rwd..

Volvotrimmare
323 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Har kört mycket släp bakom volvo kolbi förut men alltid Bakhjulsdrivet och nu när jag hade valmöjlighet så tänkte jag att man kan lika bra fråga "kunniga" körare om vad som anser är bäst, och helt klart så hade jag tagit AWD om jag hade möjlighet, men nu blev det 945 med nya vinterdäck på kärra å bil smile

4 299 Inlägg
5 februari 2012
Nu när det är halt ute är bakhjulsdrivet att föredra så att du kommer iväg ordentligt vid korsningar och liknande, i mina ögon enda nackdelen hos en framhjulsdriven bil.

Vår, sommar och höst när vi har halkfria vägar spelar det ingen roll ärligt talat. Argumentet med vilken ände av bilen som trycks ner är fel att gå efter.

Eftersom det är en 940 du ska lasta på släpet så bör du inte ha ett kultryck på mer än 50kg. Då skulle det nästan vara värre att låta polarna åka med i baksätet i bilen utan släp. Har man mer kultryck än dessa 50kg så har man för mycket positivt kultryck och då har man helt enkelt lastat fel!

Kör du enkelaxlat släp finns ett ganska bra test man kan köra. Du ska kunna lyfta släpet i kulhandsken, men den ska fortfarande tippa framåt och ställa sig på stödhjulet igen när du har släppt taget.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
5 februari 2012
Låter väldigt lite med 50kg kultryck, på en tom kärra bör det ligga mellan 30-60kg beroende på storlek.

Men med last bör du ha ca 80kg. Exakt vikt är nästan omöjligt utan att se ekipaget i verklighteten.

Sen räcker det inte med B behörighet för det släpet, så det blir olovligkörning.
Med B-behörighet måste du alltid räkna max vad kärran kan lasta, spelar ingen roll vad det är i verkligheten.
Med E får du räkna den faktiska vikten.

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2012
en 940 lätt tryckare frå ju dra 1600kg på B kort å 1800 på E kort.

du får dra lite valser om att du har lättat 940in några hundra kg big_smile

Å låna nån 945a smile

Sök