7162
Sök

740 gle 87a klickar

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
bilen startar inte när den e kall. man hör bara ett klick när man vrider på nyckeln. det kan ta upp till 20 försök innan han startar. men sen när han varit igång i ca 4 min så kan jag stänga av å starta hur många gånger som helst utan problem.
tips?

mvh

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Mät nere på startmotorns solenoid vilken spänning det är när nyckeln vrids till startläge, sätt ena mätpinnen på solenoidens grova bult där batterikabeln är och andra mätpinnen på startmotorns hölje (ren metallyta). smile

Om startmotorn aldrig verkar vara bytt så kan den förstås vara i dåligt skick, ibland kan man knacka lite lätt (inte banka hårt) på startmotorn med en gummiklubba eller liten hammare så kanske den går igång. Min startmotor (240-86) gav upp för ett tag sedan, det började bla med att den klickade så där och till slut gick startmotorn bara ruskigt trögt och drog nästan inte runt.
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2012)

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mät nere på startmotorns solenoid vilken spänning det är när nyckeln vrids till startläge, sätt ena mätpinnen på solenoidens grova bult där batterikabeln är och andra mätpinnen på startmotorns hölje (ren metallyta). smile

Om startmotorn aldrig verkar vara bytt så kan den förstås vara i dåligt skick, ibland kan man knacka lite lätt (inte banka hårt) på startmotorn med en gummiklubba eller liten hammare så kanske den går igång. Min startmotor (240-86) gav upp för ett tag sedan, det började bla med att den klickade så där och till slut gick startmotorn bara ruskigt trögt och drog nästan inte runt.

okej ska kika på den imon. kanske köper en från skroten.
var ligger den nåstans? under generatorn?

MVH

kika gärna på mina bilar

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Conceited skrev:
MVH

Menar du startmotorn?

Sett framifrån huven sitter den väl på motorns högra sida, längst bak mot torpedväggen. Följ den grova pluskabeln från batteriet. smile

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Conceited skrev:
MVH

Menar du startmotorn?

Sett framifrån huven sitter den väl på motorns högra sida, längst bak mot torpedväggen. Följ den grova pluskabeln från batteriet. smile

okej då vet jag. ska kolla om jag får tag i en på skroten.
Tack!

kika gärna på mina bilar

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Du bör ju även kolla upp batteripluskabeln ner till startmotorn och gärna den tunna kabeln som kommer från tändlåset, sitter också på solenoiden. smile

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du bör ju även kolla upp batteripluskabeln ner till startmotorn och gärna den tunna kabeln som kommer från tändlåset, sitter också på solenoiden. smile

okej, du menar att det inte e glapp eller skadad kabel någonstans? har för mig att det kan påverka? rätta mig om jag har fel :p

kika gärna på mina bilar

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Ja, sånt kan påverka. Skadar iaf inte att kolla upp, det är ju säkert gamla originalkablar som sitter där. smile

Sök