Vågar man köpa en bil i 9 000 kronorsklassen?

Grabber Dagdrömmare
3 februari 2012 · 2 836 Inlägg

Pssst... En 242 ´75 jag hade 1,1l/m mest landsväg! tongue

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Navkapsel
3 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Grabber skrev:
Pssst... En 242 ´75 jag hade 1,1l/m mest landsväg! tongue

Min 244 ville ha bra mkt mer än så ett tag. Det sprutade och luktade bensin från avgassystemet! smile Kostnaden för renoveringen av förgasaren på auktoriserad Volvoverkstad sparade jag in rätt fort...

azid Det som inte dödar gör ont
3 februari 2012 · 2 668 Inlägg

twin_cam skrev:

Rquired skrev:

MaulinR93 skrev:
Sen när handlar det om att köra FÖRSIKTIGT? det handlar om att köra "rätt" isåfall, skulle vara mer passande smile
Vad tjänar du mest på, smyga upp i 110 och sega på varje växel (och då köra försiktigt som du säger) eller acca bestämt? Som jag sa, handlar om att köra rätt.

Jag skrev inte att man skall köra försiktigt, jag skrev att det är välkänt att många bilar inte klarar av uppgiven förbrukning hur försiktigt man än kör. Att leka stoppkloss i trafiken kan knappast klassas som att köra försiktigt, så att smyga upp i 110km/h är inte aktuellt.

En Volvo 740, även känd i folkmun som "bensinbolagens favorit", dricker inte 2dl/mil mindre än vad Volvo angav för drygt 20år sedan bara för att man kör "rätt". Tror du att Volvo medvetet kör "fel" när de skall deklarera en modells förbrukning, och tror du att du har mer kunskap om hur man kör "rätt" än vad Volvo´s tekniker hade på den tiden?

Inge bråk.
Volvo anger 0,7 liter/mil för 740 landsvägskörning. Mycket möjligt det handlar om övervägande landsvägskörning, dessutom har kombin bättre aerodynamik och drar därför mindre. Sen brukar bilarna bli en aning snålare efter några tusen mil när allt har släppt lite i maskin och börjar gå lätt.

Hon ljuger igenom tänderna, en 740 som drar 0.7 BLANDAD körning. Jag har själv haft en 740 i bra skick.
Den hade få mil,väl servad, bytte tändkablar, tändstift, olja filter, lambda, katt, smörjde upp bromsar= alla hjul rullade lätt, fixade handbroms= inget anliggande, Bytte lmm, 15tums skitlätta fälgar med 185or.

Den körde min far från härnösand till nynäshamn, alltså aldrig under 70km/h. Då drog den 0,76.
Detta var under sommaren och han körde i trafikrytmen.

Det var en 88a B GL sedan...

Senast redigerat av azid (3 februari 2012)

2slow
Navkapsel
3 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Vad jag läst ska 744 B230F dricka 0,88 och 745 0,89. Alltså mer. (Nya)

pukan2
3 februari 2012 · 3 182 Inlägg

beror helt på vilken bil du köper samt vem du köper den av. bara för att bilen kostar under 10tusen behöver det inte vara skit. har köpt många bilar under 10k som har varit riktigt finna som exempel min föredeta 240i som finns i min profil. ta tid på dig att leta samt ha me dig en polare.

Emilius Avstängd
4 februari 2012 · 1 714 Inlägg

Som så många andra skrivit, allting är relativt.

Den fräschaste och bästa bilen jag nånsin haft kostade 1200kr i inköp.
Ingen rost, inredning som ny och gick som en klocka, helt knäpptyst.

Det som föregående ägare missat var att den "rasade motorn" endast var en trasig kamrem.

Allt beror på hur man handlar bilen, och om man vet vad man ska kolla efter.

Vagafraga Avstängd
4 februari 2012 · 98 Inlägg

Emilius skrev:
Som så många andra skrivit, allting är relativt.

Den fräschaste och bästa bilen jag nånsin haft kostade 1200kr i inköp.
Ingen rost, inredning som ny och gick som en klocka, helt knäpptyst.

Det som föregående ägare missat var att den "rasade motorn" endast var en trasig kamrem.

Allt beror på hur man handlar bilen, och om man vet vad man ska kolla efter.

Det behöver jag hjälp med. Jag kan bara de grundläggande sakerna som står i bilköpsguiden.

Navkapsel
4 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Du kommer väldigt långt med de grundläggande.

Vill du vara ännu mer säker på ditt köp ska du ta reda på vanliga fel på den bilmodell du är intresserad av.

Vagafraga Avstängd
4 februari 2012 · 98 Inlägg

Navkapsel skrev:
Du kommer väldigt långt med de grundläggande.

Vill du vara ännu mer säker på ditt köp ska du ta reda på vanliga fel på den bilmodell du är intresserad av.

Volvo har väl aldrig några fel? big_smile

Senast redigerat av Vagafraga (4 februari 2012)

twin_cam Smålänning
4 februari 2012 · 7 877 Inlägg

M_Broberg skrev:

Vagafraga skrev:

Navkapsel skrev:
Du kommer väldigt långt med de grundläggande.

Vill du vara ännu mer säker på ditt köp ska du ta reda på vanliga fel på den bilmodell du är intresserad av.

Volvo har väl aldrig några fel? big_smile

nej du har rätt, du kan verkligen inte mycket... lol

Ånej, fel och fallgropar finns.
Många.

Men inte allvarliga. Eller direkt besvärliga att göra något åt. Dom flesta är inte ens dyra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 februari 2012 · 4 529 Inlägg

jag körde min 740gl b230f med 531 topp o vx3 kam tankade 100kr ca 7 liter på macken där den dog av soppatorsk sen körde jag aneby --> jönköping 5 mil sen en sväng i stan sen kom jag 3 mil tillbaka på hemvägen där dog den igen
körde extremt lungt aldrig över 80 o växlar innan 3000 varv billigare än så är omöjligt o köra en 740 på

Vagafraga Avstängd
4 februari 2012 · 98 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
jag körde min 740gl b230f med 531 topp o vx3 kam tankade 100kr ca 7 liter på macken där den dog av soppatorsk sen körde jag aneby --> jönköping 5 mil sen en sväng i stan sen kom jag 3 mil tillbaka på hemvägen där dog den igen
körde extremt lungt aldrig över 80 o växlar innan 3000 varv billigare än så är omöjligt o köra en 740 på

Fan vad dyrt. sad

Navkapsel
4 februari 2012 · 4 637 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
billigare än så är omöjligt o köra en 740 på

Jasså?

Munkis
4 februari 2012 · 1 635 Inlägg

Har haft ett helt gäng 740 och 940, både med sugmotorer och turbo. Slår jag ut ett ungefärligt genomsnitt vad bilarna har dragit så skulle jag vilja säga att du kan räkna med att ligga på 1L milen.

Allt beror förstås på tidigare skötsel o.s.v.

T.ex två av mina tidigare bilar.

Pedantskött 740 GLE -90 med 16000mil =0,9L/mil blandad körning

Slutkörd 740 GL -90 med 49000mil =1,5L/mil blandad körning

Samma motor och samma årsmodell men olika skötsel samt att den ena gått betydligt mycket längre.

Vagafraga Avstängd
4 februari 2012 · 98 Inlägg

Munkis skrev:
Har haft ett helt gäng 740 och 940, både med sugmotorer och turbo. Slår jag ut ett ungefärligt genomsnitt vad bilarna har dragit så skulle jag vilja säga att du kan räkna med att ligga på 1L milen.

Allt beror förstås på tidigare skötsel o.s.v.

T.ex två av mina tidigare bilar.

Pedantskött 740 GLE -90 med 16000mil =0,9L/mil blandad körning

Slutkörd 740 GL -90 med 49000mil =1,5L/mil blandad körning

Samma motor och samma årsmodell men olika skötsel samt att den ena gått betydligt mycket längre.

Jävlar, kanske man måste överväga att köpa någonting annat än Volvo då de drar så mycket bränsle?

De är ju så fina! :')

Munkis
4 februari 2012 · 1 635 Inlägg

Vagafraga skrev:

Munkis skrev:
Har haft ett helt gäng 740 och 940, både med sugmotorer och turbo. Slår jag ut ett ungefärligt genomsnitt vad bilarna har dragit så skulle jag vilja säga att du kan räkna med att ligga på 1L milen.

Allt beror förstås på tidigare skötsel o.s.v.

T.ex två av mina tidigare bilar.

Pedantskött 740 GLE -90 med 16000mil =0,9L/mil blandad körning

Slutkörd 740 GL -90 med 49000mil =1,5L/mil blandad körning

Samma motor och samma årsmodell men olika skötsel samt att den ena gått betydligt mycket längre.

Jävlar, kanske man måste överväga att köpa någonting annat än Volvo då de drar så mycket bränsle?

De är ju så fina! :')

1L/mil blandad körning är inte speciellt mycket för en 20-25år gammal bil med aerodynamik som en kloss wink

Senast redigerat av Munkis (4 februari 2012)

Vagafraga Avstängd
4 februari 2012 · 98 Inlägg

Munkis skrev:

Vagafraga skrev:

Munkis skrev:
Har haft ett helt gäng 740 och 940, både med sugmotorer och turbo. Slår jag ut ett ungefärligt genomsnitt vad bilarna har dragit så skulle jag vilja säga att du kan räkna med att ligga på 1L milen.

Allt beror förstås på tidigare skötsel o.s.v.

T.ex två av mina tidigare bilar.

Pedantskött 740 GLE -90 med 16000mil =0,9L/mil blandad körning

Slutkörd 740 GL -90 med 49000mil =1,5L/mil blandad körning

Samma motor och samma årsmodell men olika skötsel samt att den ena gått betydligt mycket längre.

Jävlar, kanske man måste överväga att köpa någonting annat än Volvo då de drar så mycket bränsle?

De är ju så fina! :')

0.9L/mil blandad körning är inte speciellt mycket för en 20-25år gammal bil med aerodynamik som en kloss wink

Menar du att Volvo drar så mycket pga deras snygga form? tongue

På tal om ingenting, varför skriver folk att deras bil har 5 dörrar?! Har sett många annonser där de påstår att bilen har 5 jävla dörrar?!

Vagafraga Avstängd
4 februari 2012 · 98 Inlägg

Grabber skrev:

Vagafraga skrev:
Var hittar man källa på sånt?

http://www.carfolio.com/specifications/
http://www.ultimatespecs.com/
http://www.automobile-catalog.com/

Carfolio fungerar knappt för mig, annars verkar det vara som en bra sida.

Jag skulle vilja veta vad en Mercedes w124 drar per mil. Källa är ett måste.

Knugcab
4 februari 2012 · 5 111 Inlägg

Nu kommer jag inte med någon källa, men min W123 230E är av sista årsmodellen och har därmed samma motor som en W124 230E. Ren landsvägskörning tar den 0,75 liter milen. W124 230E måste gå snålare än så då den är lättare och har betydligt bättre aerodynamik än en W123.

Men W124 finns med allt från två liters dieselfyra till fem liters bensin-V8 så du bör nog specifiera vilken motor du är intresserad av. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Munkis
4 februari 2012 · 1 635 Inlägg

Vagafraga skrev:

Munkis skrev:

Vagafraga skrev:

Jävlar, kanske man måste överväga att köpa någonting annat än Volvo då de drar så mycket bränsle?

De är ju så fina! :')

0.9L/mil blandad körning är inte speciellt mycket för en 20-25år gammal bil med aerodynamik som en kloss wink

Menar du att Volvo drar så mycket pga deras snygga form? tongue

På tal om ingenting, varför skriver folk att deras bil har 5 dörrar?! Har sett många annonser där de påstår att bilen har 5 jävla dörrar?!

För att på kombi och kombi/coupé så räknas bakluckan som en dörr wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang