Jätte problem golf mk1

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

nallePuh16 skrev:

mingan77 skrev:

nallePuh16 skrev:
Har du monterat stereo? Kan va den som drar tjuvström? Kanske råkat dra "minnet" till 30 spänning? Den ska ha 15 eller X spänning.
Kanske redan någon som sagt något, pallade inte läsa allt tongue

ingen stereo satt i när jag köpte den.. och det har jag faktiskt glömt o kolla om  det tjuvar något.. men den har ju gått hur bra fram tills strulet kom inga problem med o  tända igång den men lika bra o  kolla efter som du säger big_smile

fan va nice att du kom på de "bitchen".. o håkan håller tyst om sådant.. vilket svin han e tongue

såg din bil   i jämjö  den såg lite ledsen ut  eftersom ingen gör något vid den tongue

Har du vatt ute i jämjö? Jag ska göra iordning den för bes nu wink

jag är överallt vettu  tongue

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

men jag fick igång den igen vet inte hur den bar sig åt.. men iaf.. nu när den är igång så verkar den gå på 3 cylindrar.. åter igen rotor fördelar lock brytarkontakt generator startmotor är bytt.. sen när man vrider på axeln (där fördelar locket sitter på) så ska den ju höja o sänka tomgången. när man vrider den så händer inget alls.. varken dör eller öka varvtal.. vad är de för fel ?? hahah vilka jäkla problem man har i kylan va ?

Najs
9 februari 2012 ·

laddar generatorn?

Bojjann
9 februari 2012 · 474 Inlägg

mingan77 skrev:
men jag fick igång den igen vet inte hur den bar sig åt.. men iaf.. nu när den är igång så verkar den gå på 3 cylindrar.. åter igen rotor fördelar lock brytarkontakt generator startmotor är bytt.. sen när man vrider på axeln (där fördelar locket sitter på) så ska den ju höja o sänka tomgången. när man vrider den så händer inget alls.. varken dör eller öka varvtal.. vad är de för fel ?? hahah vilka jäkla problem man har i kylan va ?

Ta bort en tändkabel i taget så märker du om den går på 3 eller inte smile

BMW E34 540 (1994)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Najs skrev:
laddar generatorn?

den laddar nu

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Bojjann skrev:

mingan77 skrev:
men jag fick igång den igen vet inte hur den bar sig åt.. men iaf.. nu när den är igång så verkar den gå på 3 cylindrar.. åter igen rotor fördelar lock brytarkontakt generator startmotor är bytt.. sen när man vrider på axeln (där fördelar locket sitter på) så ska den ju höja o sänka tomgången. när man vrider den så händer inget alls.. varken dör eller öka varvtal.. vad är de för fel ?? hahah vilka jäkla problem man har i kylan va ?

Ta bort en tändkabel i taget så märker du om den går på 3 eller inte smile

det var precis jag gjorde men inget märktes..   förmodligen tändningsfel misstänker jag, men ställa in tändningen vet jag inte hur man gör,  kan inte med  heller den där pistolen.

Bojjann
9 februari 2012 · 474 Inlägg

Men den klickade förut, så du bytte massa delar för att den skulle sluta klicka.. Men nu går den på 3 cylindrar?
Har jag förstått detta rätt nu?smile

BMW E34 540 (1994)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Bojjann skrev:
Men den klickade förut, så du bytte massa delar för att den skulle sluta klicka.. Men nu går den på 3 cylindrar?
Har jag förstått detta rätt nu?smile

exakt.. när jag väl har fixat de så  .. börja nästa problemet med  att den går på 3 cylindrar.. kollat tändstift  kablar med
Usch det är så svårt o förklara när man skriver..  men men    får försöka  så gott de går o beskriva

Bojjann
9 februari 2012 · 474 Inlägg

mingan77 skrev:

Bojjann skrev:
Men den klickade förut, så du bytte massa delar för att den skulle sluta klicka.. Men nu går den på 3 cylindrar?
Har jag förstått detta rätt nu?smile

exakt.. när jag väl har fixat de så  .. börja nästa problemet med  att den går på 3 cylindrar.. kollat tändstift  kablar med
Usch det är så svårt o förklara när man skriver..  men men    får försöka  så gott de går o beskriva

Haha, aa de kan vara besvärligt att förklara här.. Ställt rotorn rätt?

BMW E34 540 (1994)
gnytt
9 februari 2012 · 265 Inlägg

Men om du vrider på "axeln" som fördelarlocket sitter på den så kallade fördelaren wink Så ändrar du tändinställningen, då är det inte konstigt att den går som en kossa och tappar cylindrar samt är svårstartad.

Mvh/ Kibbe

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

gnytt skrev:
Men om du vrider på "axeln" som fördelarlocket sitter på den så kallade fördelaren wink Så ändrar du tändinställningen, då är det inte konstigt att den går som en kossa och tappar cylindrar samt är svårstartad.

Mvh/ Kibbe

jo det va precis det jag försökte för klara lite i slutet här.. hehe men  för o ställa in den så krävs stroboskop va ??

gnytt
9 februari 2012 · 265 Inlägg

Jo stroboskop underlättar, funkar som så att du kopplar lampan på batteriet sedan kabelklämman från lampan runt tändkabeln som går mellan tändspole och fördelarlock.

Sen har du en gummiplopp eller dyl på växellådan så man kan se svänghjulet, ta bort den och lossa muttern till fördelaren. Sen måste du starta bilen på något vis.

När bilen är igång lyser du med lampan ner i hålet i växellådan. Lampan ska blinka i takt med impullserna från tändspolen. Då du vrider fördelaren och kollar i hålet med lampan skall det synas ett streck på svänghjulet, ser du detta står tändningen rätt, ser du en nolla är du nära men strecket är rätt.

Av gissning tror jag du ska vrida fördelaren motsols et kvarts varv till att börja med. Har du otur kan hallgivaren gått sönder som sitter u fördelaren.

Mvh/ Kibbe

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

gnytt skrev:
Jo stroboskop underlättar, funkar som så att du kopplar lampan på batteriet sedan kabelklämman från lampan runt tändkabeln som går mellan tändspole och fördelarlock.

Sen har du en gummiplopp eller dyl på växellådan så man kan se svänghjulet, ta bort den och lossa muttern till fördelaren. Sen måste du starta bilen på något vis.

När bilen är igång lyser du med lampan ner i hålet i växellådan. Lampan ska blinka i takt med impullserna från tändspolen. Då du vrider fördelaren och kollar i hålet med lampan skall det synas ett streck på svänghjulet, ser du detta står tändningen rätt, ser du en nolla är du nära men strecket är rätt.

Av gissning tror jag du ska vrida fördelaren motsols et kvarts varv till att börja med. Har du otur kan hallgivaren gått sönder som sitter u fördelaren.

Mvh/ Kibbe

vilken är hallgivaren ?

gnytt
9 februari 2012 · 265 Inlägg

Hallgivaren sitter i fördelaren, om du tar bort fördelarlocket sitter den under rotorn, som en platta vet inte om fördelaren behöver monteras i sär på golf ettorna för att kunna byta. Det är den som kontaktstycket på fördelaren går till.

Mvh

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

gnytt skrev:
Hallgivaren sitter i fördelaren, om du tar bort fördelarlocket sitter den under rotorn, som en platta vet inte om fördelaren behöver monteras i sär på golf ettorna för att kunna byta. Det är den som kontaktstycket på fördelaren går till.

Mvh

ah är det den med en slags koppar tråd som är lött fast fast ? om den går så spelar det ingen roll hur du än vrider och inget händer ?

för jag testade vrida åt vänster och till höger, varken högre eller lägre varvtal kom

Senast redigerat av mingan77 (9 februari 2012)

Bojjann
9 februari 2012 · 474 Inlägg

mingan77 skrev:

gnytt skrev:
Jo stroboskop underlättar, funkar som så att du kopplar lampan på batteriet sedan kabelklämman från lampan runt tändkabeln som går mellan tändspole och fördelarlock.

Sen har du en gummiplopp eller dyl på växellådan så man kan se svänghjulet, ta bort den och lossa muttern till fördelaren. Sen måste du starta bilen på något vis.

När bilen är igång lyser du med lampan ner i hålet i växellådan. Lampan ska blinka i takt med impullserna från tändspolen. Då du vrider fördelaren och kollar i hålet med lampan skall det synas ett streck på svänghjulet, ser du detta står tändningen rätt, ser du en nolla är du nära men strecket är rätt.

Av gissning tror jag du ska vrida fördelaren motsols et kvarts varv till att börja med. Har du otur kan hallgivaren gått sönder som sitter u fördelaren.

Mvh/ Kibbe

vilken är hallgivaren ?

Den brukar kunna vara brun/röd

BMW E34 540 (1994)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Bojjann skrev:

mingan77 skrev:

gnytt skrev:
Jo stroboskop underlättar, funkar som så att du kopplar lampan på batteriet sedan kabelklämman från lampan runt tändkabeln som går mellan tändspole och fördelarlock.

Sen har du en gummiplopp eller dyl på växellådan så man kan se svänghjulet, ta bort den och lossa muttern till fördelaren. Sen måste du starta bilen på något vis.

När bilen är igång lyser du med lampan ner i hålet i växellådan. Lampan ska blinka i takt med impullserna från tändspolen. Då du vrider fördelaren och kollar i hålet med lampan skall det synas ett streck på svänghjulet, ser du detta står tändningen rätt, ser du en nolla är du nära men strecket är rätt.

Av gissning tror jag du ska vrida fördelaren motsols et kvarts varv till att börja med. Har du otur kan hallgivaren gått sönder som sitter u fördelaren.

Mvh/ Kibbe

vilken är hallgivaren ?

Den brukar kunna vara brun/röd

försökte googla men hittar inget direkt.. min  mk1 bok ligger i bilen hmm

gnytt
9 februari 2012 · 265 Inlägg

http://www.autokatalogen.se/afw/kristia … dNo=286346

Föresten, kanske inte finns på sådan gammal golf, har du en sådan?

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
gnytt
9 februari 2012 · 265 Inlägg

brytare altså som i länken ovan?

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

AH de kallas för brytarkontakt smile  den bytte jag.. 60 kr  på macken här  hemma funkade inte alls som de skulle bytte över till den gamla, fungerar första starten, där gick ju halva dagen bara o komma på vad felet var där först tongue

men vad är det som gör att om jag vrider på axeln och inget händer ???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang