Ja, har funderat ett tag över vad felet kan vara, men vet inte riktigt var jag ska börja..
Bilen har alltså låg tomgång, men bara ibland, ca. 500rpm. när bilen går bra ligger den på ungefär 750rpm.
När bilen kallstartas går den bra, gissar när choken ligger på.
Men ibland så går den ner till 500rpm, har även fått motorstopp en gång med bilen (automat)
Men däremot så kan bilen ibland gå hur bra som helst även varmkörd, och man märker inte av något direkt..
Men man hör att bilen går lite orent, misständer när tomgången är låg.
Dock när man kör/varvar märker man inte av något, gott om effekt och man hör inga misständningar.
Har smort och rengjort tomgångsmotorn, testat med startgas kring insug och slangar efter tjuvluft men inga utslag.
Testat öppna oljelocket, läste om någon ventil som kan göra vakuum, men inget resultat där heller!
Problemet uppstod i ungefär samma veva som jag böt soppapump då den förra la av totalt.
En konstig grej jag märkte alldeles idag, är att om jag slår på halvljusen (xenon) så höjs tomgången med ca. 100rpm? Den borde väl sjunka då generatorn belastas? Men vad vet jag..
Har iallafall kört med xenon länge innan detta fel uppstod.
Vad ska jag annars kolla?
Testa ny luftmassemätare?
Byta alla stift?
Testa tändspolar (hur?)
ev lambda?
prova med annan tomgångsmotor?
Har ett nytt bränslefilter liggandes, kan det vara det?
Ge gärna tips så jag vet vart jag bör börja.. känns så onödigt att slösa massa pengar om nån känner igen problemet

//William