Vilken Saab man välja?

Juvakka
7 februari 2012 · 1 697 Inlägg

Om du inte bara siktar på effekt och kan tänka dig en äldre bil är og900:an ett riktigt trevligt utgångobjekt.

Saab 900 "T16" (1992)
Navkapsel
7 februari 2012 · 4 637 Inlägg

whoiswho skrev:

Navkapsel skrev:

Sami-B skrev:
15-25000:- är mycket att kasta ut på en tråkig fwd bil. Det finns en anledning till att saab konkade :p

Saab var för bra och för egna, folk vill ha samma själlösa bil som grannen...

Bra sagt! big_smile

Saab kan man inte annat än älska! Både bra och trevliga.

nyllet
7 februari 2012 · 2 564 Inlägg

Jag har haft en 9000 med massa effekt mycket bra väghållning trevliga bilar....

fast har skaffat mig en 9-5 Aero kombi nu... mycket trevlig bil och mycket bil för pengarna..

så jag trycker du ska köpa en 9-5:a är mitt råd..

tack till:
www.MBSCA.com
Sami-B Ustkaka
7 februari 2012 · 506 Inlägg

Navkapsel skrev:

Sami-B skrev:
15-25000:- är mycket att kasta ut på en tråkig fwd bil. Det finns en anledning till att saab konkade :p

Saab var för bra och för egna, folk vill ha samma själlösa bil som grannen...

Saab har ingen själ, bara fanatiker som värderar "charm" framför körklädje.

Nej, Köp något bakhjulsdrivet, Tex bmw 325 e36. Nästan 200hk och under litern/milen.
100 gånger roligare att köra

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

Juvakka skrev:
Om du inte bara siktar på effekt och kan tänka dig en äldre bil är og900:an ett riktigt trevligt utgångobjekt.

Jag är ute efter komfort och körglädjen och självklart att den är billig i drift:) Men samtidigt vill jag att den ska vara hyffsat "modern" och sist men inte minst snygg! big_smile tycker att 9000 och 9-3 är riktigt snygga:)

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Vurtne DEVIL
7 februari 2012 · 1 171 Inlägg

whoiswho skrev:
Vad ska man välja mellan som ägare till Saab för första gången, En 9000 - årsmod 98 eller en 9-3 års mod 00-01 ?
Som ni märker så är jag riktigt ny på Saab:D

Verkar som att du är ny på bilar överhuvudtaget

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Juvakka
7 februari 2012 · 1 697 Inlägg

whoiswho skrev:

Juvakka skrev:
Om du inte bara siktar på effekt och kan tänka dig en äldre bil är og900:an ett riktigt trevligt utgångobjekt.

Jag är ute efter komfort och körglädjen och självklart att den är billig i drift:) Men samtidigt vill jag att den ska vara hyffsat "modern" och sist men inte minst snygg! big_smile tycker att 9000 och 9-3 är riktigt snygga:)

Då skulle jag föreslå att du siktar på en t5 motor om du satsar på en tidiga 9-3:an.

Saab 900 "T16" (1992)
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

Sami-B skrev:

Navkapsel skrev:

Sami-B skrev:
15-25000:- är mycket att kasta ut på en tråkig fwd bil. Det finns en anledning till att saab konkade :p

Saab var för bra och för egna, folk vill ha samma själlösa bil som grannen...

Saab har ingen själ, bara fanatiker som värderar "charm" framför körklädje.

Nej, Köp något bakhjulsdrivet, Tex bmw 325 e36. Nästan 200hk och under litern/milen.
100 gånger roligare att köra

Vi har olika smak allihopa, som tur är. nej ingen bmw eller volvo, vw. har haft volvo och de är bara töstriga och tråkiga och vw är nästan de samma, fast mest tråkiga och fula och mycket krångel. har bara dålig erfarenhet av dom.

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

Juvakka skrev:

whoiswho skrev:

Juvakka skrev:
Om du inte bara siktar på effekt och kan tänka dig en äldre bil är og900:an ett riktigt trevligt utgångobjekt.

Jag är ute efter komfort och körglädjen och självklart att den är billig i drift:) Men samtidigt vill jag att den ska vara hyffsat "modern" och sist men inte minst snygg! big_smile tycker att 9000 och 9-3 är riktigt snygga:)

Då skulle jag föreslå att du siktar på en t5 motor om du satsar på en tidiga 9-3:an.

ooh det måste jag kika efter:D

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Sami-B Ustkaka
7 februari 2012 · 506 Inlägg

whoiswho skrev:
Vi har olika smak allihopa, som tur är. nej ingen bmw eller volvo, vw. har haft volvo och de är bara töstriga och tråkiga och vw är nästan de samma, fast mest tråkiga och fula och mycket krångel. har bara dålig erfarenhet av dom.

Vad har vw och volvo med bmw att göra? smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
trippelturbo Trucker
7 februari 2012 · 2 710 Inlägg

Finns ju nåra 9000 på blocket. Vart i landet bor du? Hur långt kan du åka för att köpa en bil?
Kört både 9-3 -02 och nu 9000. Otrolig trevliga bilar båda bilarna!! Finns å andra sidan anledning till varför jag valde 9000 o inte 9-3.. 9000 har mkt bättre utrymme överallt o tål så mkt mer för mkt mindre pengar! Kolla själv hur många 9000 kontra 9-3 de finns på blocket där 9000 gått betydlig längre, förklarar ju en del smile

Mitt råd till dig är: Köp en 9000, nyare än -95, då de blev massa facelift o ändringar till höger o vänster. Då du är ny i Saabvärlden kanske du inte är jättemogen för en 9-3, dom behöver mer skötsel än 9000!

Fart missbrukare
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

Sami-B skrev:

whoiswho skrev:
Vi har olika smak allihopa, som tur är. nej ingen bmw eller volvo, vw. har haft volvo och de är bara töstriga och tråkiga och vw är nästan de samma, fast mest tråkiga och fula och mycket krångel. har bara dålig erfarenhet av dom.

Vad har vw och volvo med bmw att göra? smile

nämde volvo för att jag är less på tråkiga bilar som de.. har inget med detta och göra iofs..
och vw för att de är tyskt, precis som bmw..

Saken med detta är att jag frågade inte om vad för sorts bil jag va ute efter utan vad jag skulle välja mellan saab 9000 eller 9-3.

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

trippelturbo skrev:
Finns ju nåra 9000 på blocket. Vart i landet bor du? Hur långt kan du åka för att köpa en bil?
Kört både 9-3 -02 och nu 9000. Otrolig trevliga bilar båda bilarna!! Finns å andra sidan anledning till varför jag valde 9000 o inte 9-3.. 9000 har mkt bättre utrymme överallt o tål så mkt mer för mkt mindre pengar! Kolla själv hur många 9000 kontra 9-3 de finns på blocket där 9000 gått betydlig längre, förklarar ju en del smile

Mitt råd till dig är: Köp en 9000, nyare än -95, då de blev massa facelift o ändringar till höger o vänster. Då du är ny i Saabvärlden kanske du inte är jättemogen för en 9-3, dom behöver mer skötsel än 9000!

Då låter 9000 som en bil för mig! big_smile tack så hemskt mycket för tipset och info ! big_smile

Senast redigerat av whoiswho (7 februari 2012)

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
trippelturbo Trucker
7 februari 2012 · 2 710 Inlägg

whoiswho skrev:

trippelturbo skrev:
Finns ju nåra 9000 på blocket. Vart i landet bor du? Hur långt kan du åka för att köpa en bil?
Kört både 9-3 -02 och nu 9000. Otrolig trevliga bilar båda bilarna!! Finns å andra sidan anledning till varför jag valde 9000 o inte 9-3.. 9000 har mkt bättre utrymme överallt o tål så mkt mer för mkt mindre pengar! Kolla själv hur många 9000 kontra 9-3 de finns på blocket där 9000 gått betydlig längre, förklarar ju en del smile

Mitt råd till dig är: Köp en 9000, nyare än -95, då de blev massa facelift o ändringar till höger o vänster. Då du är ny i Saabvärlden kanske du inte är jättemogen för en 9-3, dom behöver mer skötsel än 9000!

Då låter 9000 som en bil för mig! big_smile tack så hemskt mycket för tipset och info ! big_smile

U welcome. Vart bor du?

Fart missbrukare
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

i närheten av skövde, Så det blir ju skaraborg i västra götaland:) De var ju inte så riktigt på blocket kan ja säga.

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Juvakka
7 februari 2012 · 1 697 Inlägg

Om jag minns rätt fick väl 9000 uppdaterad drevsast slutet 97 början 98? Vet inte skillnaden men kan vara värt att kolla ändå wink

Saab 900 "T16" (1992)
whoiswho
7 februari 2012 · 445 Inlägg

whoiswho skrev:
i närheten av skövde, Så det blir ju skaraborg i västra götaland:) De var ju inte så riktigt på blocket kan ja säga.

Rikligt ska de ståbig_smile

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
JonasCarlsson86
7 februari 2012 · 302 Inlägg

Kan rekomendera 9000. hade bla en lättryckare som var chippad. Komforten på topp, pigg, snygg o skapligt snål.

Rquired Allmänt envis
7 februari 2012 · 12 512 Inlägg

whoiswho skrev:
Vad ska man välja mellan som ägare till Saab för första gången, En 9000 - årsmod 98 eller en 9-3 års mod 00-01 ?
Som ni märker så är jag riktigt ny på Saab:D

Lite svårt val tycker jag, 9-3 är snyggast och helt klart den som ger mest SAAB-känsla av dessa modeller i mitt tycke. Men en 9000 av sista årsmodellen är nog en bättre bil även om SAAB-känslan saknas till en del med nyckeln på rätt plats och så vidare.

Jag tror en 9000 är det vettigaste valet av dessa bägge. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
7 februari 2012 · 2 552 Inlägg

Sami-B skrev:

Navkapsel skrev:

Sami-B skrev:
15-25000:- är mycket att kasta ut på en tråkig fwd bil. Det finns en anledning till att saab konkade :p

Saab var för bra och för egna, folk vill ha samma själlösa bil som grannen...

Saab har ingen själ, bara fanatiker som värderar "charm" framför körklädje.

Nej, Köp något bakhjulsdrivet, Tex bmw 325 e36. Nästan 200hk och under litern/milen.
100 gånger roligare att köra

Dyrare i inköp än 9000 och det är inte säkert att trådskaparen ens föredrar bakhjulsdrivet smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang