Vilken Saab man välja?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Rquired skrev:
Håller inte riktigt med nu heller, utan upplever att åtminstone fyra personer av medellängd sitter bra i 900ng men är man av det lite längre slaget blir det kanske problem?

Jag är knappast av det längre slaget, typ 1,75 lång eller något sånt..

Oavsett hur jag gör kan jag faen bara inte sitta bekvämt i den bilen. Har högerbenet mot mittkonsollen hela tiden och efter ett tag blir mittkonsollen ganska varm och då även jag vilket gör att man sitter och svettas om benet men kanske fryser om resten av kroppen.

Sånna grejor gör att jag anser att NG 900 är en av dom mest obekväma saabarna jag kört. Och jag har kört den mycket då jag övningskörde med den och sen körde den första tiden efter kortet och lånar fortfarande den ibland om man ska någonstans dit jag inte kan eller vill köra min egen bil.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Rquired Allmänt envis
24 februari 2012 · 12 512 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Rquired skrev:
Håller inte riktigt med nu heller, utan upplever att åtminstone fyra personer av medellängd sitter bra i 900ng men är man av det lite längre slaget blir det kanske problem?

Jag är knappast av det längre slaget, typ 1,75 lång eller något sånt..

Oavsett hur jag gör kan jag faen bara inte sitta bekvämt i den bilen. Har högerbenet mot mittkonsollen hela tiden och efter ett tag blir mittkonsollen ganska varm och då även jag vilket gör att man sitter och svettas om benet men kanske fryser om resten av kroppen.

Sånna grejor gör att jag anser att NG 900 är en av dom mest obekväma saabarna jag kört. Och jag har kört den mycket då jag övningskörde med den och sen körde den första tiden efter kortet och lånar fortfarande den ibland om man ska någonstans dit jag inte kan eller vill köra min egen bil.

Ok då är du marginellt längre än mig, konstigt jag har åtminstone aldrig upplevt modellen som trång. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
robban_eddie
24 februari 2012 · 58 Inlägg

Rquired skrev:

TBOC_Razor skrev:

Rquired skrev:
Håller inte riktigt med nu heller, utan upplever att åtminstone fyra personer av medellängd sitter bra i 900ng men är man av det lite längre slaget blir det kanske problem?

Jag är knappast av det längre slaget, typ 1,75 lång eller något sånt..

Oavsett hur jag gör kan jag faen bara inte sitta bekvämt i den bilen. Har högerbenet mot mittkonsollen hela tiden och efter ett tag blir mittkonsollen ganska varm och då även jag vilket gör att man sitter och svettas om benet men kanske fryser om resten av kroppen.

Sånna grejor gör att jag anser att NG 900 är en av dom mest obekväma saabarna jag kört. Och jag har kört den mycket då jag övningskörde med den och sen körde den första tiden efter kortet och lånar fortfarande den ibland om man ska någonstans dit jag inte kan eller vill köra min egen bil.

Ok då är du marginellt längre än mig, konstigt jag har åtminstone aldrig upplevt modellen som trång. smile

Du har ganska rätt, enligt min mening smile jag är 188cm och det enda jag har upplevt är att dom sänkta jag har kört har varit ganska stötiga, annars så är dom ju helt okej smile Kan ju då påpeka att det blir varmt åt benet i både 9000 och 9-5 om man ska trycka det mot högerkanten wink

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Har inte så stor erfarenhet av Saab men 900 och minst en 9000 (som då "bara" var 3 år gammal) har jag haft. Just det med att man trycker benet mot konsollen i 900 låter bekant... Annars förutom att jag hade otur med bilen var den mycket bekväm att åka i och drog rätt lite. Ungarna klagade dock på att de satt långt ner i baksätet och hade svårt att se ut.

http://www.garaget.org/?car=232053

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smithy Vägpilot
24 februari 2012 · 93 Inlägg

Gör inget dumt nu mannen - skaffa en riktig ikon!
https://www1.garaget.org/archive/168/167782/266317/266317-2627682.jpg

--> http://www.blocket.se/jonkoping/SAAB_9_ … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 11&w=3
m.fl..

9-3 Driver
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 februari 2012 · 6 170 Inlägg

robban_eddie skrev:
Du har ganska rätt, enligt min mening smile jag är 188cm och det enda jag har upplevt är att dom sänkta jag har kört har varit ganska stötiga, annars så är dom ju helt okej smile Kan ju då påpeka att det blir varmt åt benet i både 9000 och 9-5 om man ska trycka det mot högerkanten wink

Jag trycker inte benet mot panelen med flit utan jag har helt enkelt inte plats att ha benen någon annanstans. I varken min 9-5:a eller min 9000 har jag det problemet.


Men jag vet inte, jag har kanske långa ben och kort överkropp eller något för jag kan verkligen inte ha benen på något annat vis än att sitta med dom utåt sidorna...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mattsson_91 Självlärd
25 februari 2012 · 3 083 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Volvo142_73a skrev:
Mack, som slit o släng bil hade jag tänkt. Typ till o från jobbet så man slipper använda och skita ner familjebilen när man kör en massa blandat gods i bilen

Tboc, okej det låter ju allmänt pissdåligt faktiskt. Jag kommer då aldrig äga en 740. I så fall behåller jag hellre min golf eller köper en gammal BMW big_smile

Behåll golfen eller köp en 9000 wink

Finns en anledning att nyare 900 är billigare än gamla 9000...

Det finns inget fulare än 9000. Man vill ju inte skämmas när man åker tongue.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
whoiswho
25 februari 2012 · 445 Inlägg

Jag hoppar nog den bilen jag var intresserad utav, känns inte superkul att lägga ner en massa pengar på en bil som är chippad såpass att man måste snart lägga ner en massa pengar på motorrenovering efter några mil:) Men jag kikar för fullt ! Kollar fortfarande efter 9000 och 9-3, Men det är ju lite synd att det inte finns flera 9000 i det området jag bor. Jag hökar på blocket så mycket jag kan, tillslut så dyker det upp något.

//Rasmus

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
whoiswho
25 februari 2012 · 445 Inlägg

Har hittat en ny bil nu http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 3&w=2, Är det någon som vet ifall det företaget går att lita på eller är det bara skojare?
Tyckte annars att det var precis en sån jag sökte ifall det ska vara en 9-3, en -01 med 150 hästars motorn, med andra ord den som håller bäst. Dock är det synd att man inte kan se regnr på bilen, så jag skickade mail efter det och inväntar svar. Men vad tycker ni?

//Rasmus

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 486 Inlägg

whoiswho skrev:
Har hittat en ny bil nu http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 3&w=2, Är det någon som vet ifall det företaget går att lita på eller är det bara skojare?
Tyckte annars att det var precis en sån jag sökte ifall det ska vara en 9-3, en -01 med 150 hästars motorn, med andra ord den som håller bäst. Dock är det synd att man inte kan se regnr på bilen, så jag skickade mail efter det och inväntar svar. Men vad tycker ni?

//Rasmus

Såg mycket fin ut. Tänk på att de antagligen betalat 9-10 tkr själva för bilen så ett pris kontant på 15 tkr borde vara mycket rimligt. Under 15 tkr ska du inte försöka med för då upphör den garanti på 6 månader de är tvunga att ge dig! Ser bra ut so far.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

lillinde skrev:
Stötdämpare, turbo, växellåda, bussningar...

Hur är audis turbomotorer? Verkstadens favorit wink

Och 6:orna, t ex 2,4 ska vi inte tala om ens.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OpelP1
26 februari 2012 · 1 412 Inlägg

Andromeda skrev:

lillinde skrev:
Stötdämpare, turbo, växellåda, bussningar...

Hur är audis turbomotorer? Verkstadens favorit wink

Och 6:orna, t ex 2,4 ska vi inte tala om ens.

Vad har audi med saken att göra?

Frågan gällde väl eventuella sjukdomar på saab.......

Smithy Vägpilot
26 februari 2012 · 93 Inlägg

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:

lillinde skrev:
Stötdämpare, turbo, växellåda, bussningar...

Hur är audis turbomotorer? Verkstadens favorit wink

Och 6:orna, t ex 2,4 ska vi inte tala om ens.

Vad har audi med saken att göra?

Frågan gällde väl eventuella sjukdomar på saab.......

Se första sidan för originalposten så förstår du.

9-3 Driver
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:

lillinde skrev:
Stötdämpare, turbo, växellåda, bussningar...

Hur är audis turbomotorer? Verkstadens favorit wink

Och 6:orna, t ex 2,4 ska vi inte tala om ens.

Vad har audi med saken att göra?

Frågan gällde väl eventuella sjukdomar på saab.......

Jag ansåg det befogat.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OpelP1
26 februari 2012 · 1 412 Inlägg

Smithy skrev:

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:

Hur är audis turbomotorer? Verkstadens favorit wink

Och 6:orna, t ex 2,4 ska vi inte tala om ens.

Vad har audi med saken att göra?

Frågan gällde väl eventuella sjukdomar på saab.......

Se första sidan för originalposten så förstår du.

Jo jag såg den, märkligt att man inte får äga en audi för att ge tips på fel på saab. roll

Smithy Vägpilot
26 februari 2012 · 93 Inlägg

OpelP1 skrev:

Smithy skrev:

OpelP1 skrev:

Vad har audi med saken att göra?

Frågan gällde väl eventuella sjukdomar på saab.......

Se första sidan för originalposten så förstår du.

Jo jag såg den, märkligt att man inte får äga en audi för att ge tips på fel på saab. roll

Beror på hur man lägger fram det serru, herrns f.d. bilpark innehöll ingen Saab heller för den delen.

9-3 Driver
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

OpelP1 skrev:

Smithy skrev:

OpelP1 skrev:

Vad har audi med saken att göra?

Frågan gällde väl eventuella sjukdomar på saab.......

Se första sidan för originalposten så förstår du.

Jo jag såg den, märkligt att man inte får äga en audi för att ge tips på fel på saab. roll

Att säga att allt mellan nummerplåtarna på en Saab är skit är väl inte särskilt konstruktiva tips utan mer något en 12-åring kan tänkas skriva.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OpelP1
26 februari 2012 · 1 412 Inlägg

Andromeda skrev:

OpelP1 skrev:

Smithy skrev:

Se första sidan för originalposten så förstår du.

Jo jag såg den, märkligt att man inte får äga en audi för att ge tips på fel på saab. roll

Att säga att allt mellan nummerplåtarna på en Saab är skit är väl inte särskilt konstruktiva tips utan mer något en 12-åring kan tänkas skriva.

4 saker nämndes som inte är helt ovanliga fel på andra bilar heller, skulle det vara "allt mellan stötfångarna" tycker du?

Trams!

A_Karlsson
26 februari 2012 · 537 Inlägg

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:

OpelP1 skrev:

Jo jag såg den, märkligt att man inte får äga en audi för att ge tips på fel på saab. roll

Att säga att allt mellan nummerplåtarna på en Saab är skit är väl inte särskilt konstruktiva tips utan mer något en 12-åring kan tänkas skriva.

4 saker nämndes som inte är helt ovanliga fel på andra bilar heller, skulle det vara "allt mellan stötfångarna" tycker du?

Trams!

"Där sitter en plåt med bokstäver och siffror fram sen sitter där en bak, dem brukar vara okej annars e de mest klydd..." - lillinde.

Detta är trams!

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
OpelP1
26 februari 2012 · 1 412 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:

Att säga att allt mellan nummerplåtarna på en Saab är skit är väl inte särskilt konstruktiva tips utan mer något en 12-åring kan tänkas skriva.

4 saker nämndes som inte är helt ovanliga fel på andra bilar heller, skulle det vara "allt mellan stötfångarna" tycker du?

Trams!

"Där sitter en plåt med bokstäver och siffror fram sen sitter där en bak, dem brukar vara okej annars e de mest klydd..." - lillinde.

Detta är trams!

Ja det är definitivt trams.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang