Vilken Saab man välja?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Hehe... Skriver man nåt illa om ett märke så brukar nån alltid ta illa upp. Kan vi enas om att Audi med större maskin drar betydligt mer än en Saab 9-3? Dessutom så är ju Saab TOKBILLIGA just nu. Det är väl svårt att bortse ifrån? Jag menar att min bilhandlarkompis skickar iväg en 9-5 kombi -99 för 12 papp... Personligen blir det ingen Saab för mig då jag har mina egna och högst personliga värderingar.

Jag ska ha en MB W210 som 99% av exemplaren har eller håller på att rosta bort. Inget drömköp det heller men gillar man en grej så gör man.

TrådSkapare: Köp en Saab. Krånglar den inte så kan du ju köpa en till sen. Krånglar den så kanske du blir Saab-hatare. Vad vet jag? Min andrabil var en Mercedes och efter det blev det många. De har aldrig krånglat så det är ju inte konstigt att jag gillar dessa även om tiderna förändras..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:

OpelP1 skrev:

Jo jag såg den, märkligt att man inte får äga en audi för att ge tips på fel på saab. roll

Att säga att allt mellan nummerplåtarna på en Saab är skit är väl inte särskilt konstruktiva tips utan mer något en 12-åring kan tänkas skriva.

4 saker nämndes som inte är helt ovanliga fel på andra bilar heller, skulle det vara "allt mellan stötfångarna" tycker du?

Trams!

Vill herrn titta på första sidan igen med glasögonen på?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Marcus- skrev:

whoiswho skrev:
Hej! jag är sugen på att skaffa mig en Saab, har aldrig ägt en innan och jag har hört att de ska vara ganska sköna och pigga och även billiga att köra.
Jag tittar efter Saab 9000 och 9-3 med turbo.
Frågan är då bara vilken ska man välja och vad är vanliga sjukdomar på dessa bilar?
Tipsa gärna om vilka årsmodeller man ska titta efter:)

Tack på förhand!

//Rasmus

Jag är verkligen ingen Saab människa! Men en 9000 Aero i fint skick skulle jag faktiskt vilja ha någon gång!
En röd Aero med svart inredning och ett par fina fälgar wink
Riktigt fina och mysiga bilar. Du borde kunna få tag i en sådan för 15-25k. Dock vet jag inget om dom!
Men helt klart snyggaste karossen av dom äldre Saabarna.

Klart ovanligaste också om man bortser från Talladega. Folk vet vad en fin (och då menar jag inte fin för sin ålder med bara nederkanterna av dörrarna avrostade, utan riktigt fin), 9000 Aero kostar. Och den kostar tyvärr inte 25 000, kanske inte räcker med 50 heller.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Smithy Vägpilot
26 februari 2012 · 93 Inlägg

Marcus- skrev:

whoiswho skrev:
Hej! jag är sugen på att skaffa mig en Saab, har aldrig ägt en innan och jag har hört att de ska vara ganska sköna och pigga och även billiga att köra.
Jag tittar efter Saab 9000 och 9-3 med turbo.
Frågan är då bara vilken ska man välja och vad är vanliga sjukdomar på dessa bilar?
Tipsa gärna om vilka årsmodeller man ska titta efter:)

Tack på förhand!

//Rasmus

Jag är verkligen ingen Saab människa! Men en 9000 Aero i fint skick skulle jag faktiskt vilja ha någon gång!
En röd Aero med svart inredning och ett par fina fälgar wink
Riktigt fina och mysiga bilar. Du borde kunna få tag i en sådan för 15-25k. Dock vet jag inget om dom!
Men helt klart snyggaste karossen av dom äldre Saabarna.

Hmm...
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 11&w=3
wink

9-3 Driver
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Smithy skrev:

Marcus- skrev:

whoiswho skrev:
Hej! jag är sugen på att skaffa mig en Saab, har aldrig ägt en innan och jag har hört att de ska vara ganska sköna och pigga och även billiga att köra.
Jag tittar efter Saab 9000 och 9-3 med turbo.
Frågan är då bara vilken ska man välja och vad är vanliga sjukdomar på dessa bilar?
Tipsa gärna om vilka årsmodeller man ska titta efter:)

Tack på förhand!

//Rasmus

Jag är verkligen ingen Saab människa! Men en 9000 Aero i fint skick skulle jag faktiskt vilja ha någon gång!
En röd Aero med svart inredning och ett par fina fälgar wink
Riktigt fina och mysiga bilar. Du borde kunna få tag i en sådan för 15-25k. Dock vet jag inget om dom!
Men helt klart snyggaste karossen av dom äldre Saabarna.

Hmm...
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 11&w=3
wink

Trimmade räknas som förbrukade bland entusiaster wink

Edit: Men fan, t o m taklucka. Vi får se vem som hinner först! big_smile

Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Smithy Vägpilot
26 februari 2012 · 93 Inlägg

Andromeda skrev:

Smithy skrev:

Marcus- skrev:

Jag är verkligen ingen Saab människa! Men en 9000 Aero i fint skick skulle jag faktiskt vilja ha någon gång!
En röd Aero med svart inredning och ett par fina fälgar wink
Riktigt fina och mysiga bilar. Du borde kunna få tag i en sådan för 15-25k. Dock vet jag inget om dom!
Men helt klart snyggaste karossen av dom äldre Saabarna.

Hmm...
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 11&w=3
wink

Trimmade räknas som förbrukade bland entusiaster wink

Edit: Men fan, t o m taklucka. Vi får se vem som hinner först! big_smile

Kan förstå det - i vissa fall. Har man använt sig av traditionella firmor när man trimmar bilarna så tycker inte jag det gör så mycket. Maptun, Hirsch, Nordic o.s.v.

9-3 Driver
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Marcus- skrev:

Andromeda skrev:

Smithy skrev:

Hmm...
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 11&w=3
wink

Trimmade räknas som förbrukade bland entusiaster wink

Edit: Men fan, t o m taklucka. Vi får se vem som hinner först! big_smile

Trimmad ser jag bara som positivt wink När man vet vad skiten kostar så får det gärna redan vara gjort! tongue
Han måste ju gå back en enorm summa på den bilen.

Edit; Står ju "garaget.org" på hans bild, någon som vet vad han heter här på gorg?

http://www.garaget.org/?car=74600

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattsson_91 Självlärd
26 februari 2012 · 3 083 Inlägg

Marcus- skrev:

Andromeda skrev:

Smithy skrev:
Hmm...
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_90 … 11&w=3
wink

Trimmade räknas som förbrukade bland entusiaster wink

Edit: Men fan, t o m taklucka. Vi får se vem som hinner först! big_smile

Trimmad ser jag bara som positivt wink När man vet vad skiten kostar så får det gärna redan vara gjort! tongue
Han måste ju gå back en enorm summa på den bilen.

Edit; Står ju "garaget.org" på hans bild, någon som vet vad han heter här på gorg?

Är ju bara söka på Saab 9000 Lidköping

EDIT: Smurfen hann före

Senast redigerat av Volvo142_73a (26 februari 2012)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Jättesnygg bil, men den verkar minst sagt "svårbesiktad" med det där motorrummet tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Smithy Vägpilot
26 februari 2012 · 93 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Marcus- skrev:

Andromeda skrev:
Trimmade räknas som förbrukade bland entusiaster wink

Edit: Men fan, t o m taklucka. Vi får se vem som hinner först! big_smile

Trimmad ser jag bara som positivt wink När man vet vad skiten kostar så får det gärna redan vara gjort! tongue
Han måste ju gå back en enorm summa på den bilen.

Edit; Står ju "garaget.org" på hans bild, någon som vet vad han heter här på gorg?

http://www.garaget.org/?car=74600

Där är han ja!
Vacker bil:
https://www1.garaget.org/archive/76/75062/74600/74600-677743.jpg

9-3 Driver
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Åk och köp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelP1
26 februari 2012 · 1 412 Inlägg

Andromeda skrev:

OpelP1 skrev:

Andromeda skrev:
Att säga att allt mellan nummerplåtarna på en Saab är skit är väl inte särskilt konstruktiva tips utan mer något en 12-åring kan tänkas skriva.

4 saker nämndes som inte är helt ovanliga fel på andra bilar heller, skulle det vara "allt mellan stötfångarna" tycker du?

Trams!

Vill herrn titta på första sidan igen med glasögonen på?

Ja såg det efteråt, jag ber om ursäkt.

Tycker dock att det var en smula märkligt att citera det seriösa inlägget istället för "tramset".

Men nog om det, alla vet ju att saab är helt ok bilar.
Sedan om dom är bättre eller sämre än andra är ju en smaksak.

Senast redigerat av OpelP1 (26 februari 2012)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 486 Inlägg

Marcus- skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Åk och köp.

Nja ska lägga 20k i reparation på bmw;n nu tyvärr. Annars hade jag nog köpt den.
Varit sugen i flera år, snart försvinner dom väl antar jag sad

Troligen. Jag har pengarna hemma men antagligen hade körkortet varit borta inom en Vecka... Siktar på en W210 istället...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
whoiswho
26 februari 2012 · 445 Inlägg

Idag har jag införskaffat min Saab, En svart Saab 9-3 2,0t SE. Är i fint skick och grymt underbart snygg! kan till och med säga att det är den bästa bilen jag någonsin har ägt, inga missljud what so ever och det går säkert att pilla i växlarna med lillfingret:D haha, men jag är riktigt nöjd! big_smile Tycker att det dessutom är riktigt roligt att läsa denna tråden så ni får gärna fortsätta att skriva i tråden! Tack för alla tips förresten, det hjälpte mycket! blev dock inte den bilen från varberg utan en annan som ni kanske förstådsmile Men fortsätt att bolla kommentarer och idéer, snt uppskattas smile

//Rasmus

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Smithy Vägpilot
26 februari 2012 · 93 Inlägg

whoiswho skrev:
Idag har jag införskaffat min Saab, En svart Saab 9-3 2,0t SE. Är i fint skick och grymt underbart snygg! kan till och med säga att det är den bästa bilen jag någonsin har ägt, inga missljud what so ever och det går säkert att pilla i växlarna med lillfingret:D haha, men jag är riktigt nöjd! big_smile Tycker att det dessutom är riktigt roligt att läsa denna tråden så ni får gärna fortsätta att skriva i tråden! Tack för alla tips förresten, det hjälpte mycket! blev dock inte den bilen från varberg utan en annan som ni kanske förstådsmile Men fortsätt att bolla kommentarer och idéer, snt uppskattas smile

//Rasmus

Najs! Grattis, lägg upp den så snart som möjligt. big_smile

9-3 Driver
whoiswho
26 februari 2012 · 445 Inlägg

Tack så hemskt mycket! jag ska försöka lägga upp en eller ett par bilder snart:D Tänkte även uppdatera min sida här på gorg, Då kommer bilder:D Ohja! big_smile

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
robban_eddie
26 februari 2012 · 58 Inlägg

whoiswho skrev:
Idag har jag införskaffat min Saab, En svart Saab 9-3 2,0t SE. Är i fint skick och grymt underbart snygg! kan till och med säga att det är den bästa bilen jag någonsin har ägt, inga missljud what so ever och det går säkert att pilla i växlarna med lillfingret:D haha, men jag är riktigt nöjd! big_smile Tycker att det dessutom är riktigt roligt att läsa denna tråden så ni får gärna fortsätta att skriva i tråden! Tack för alla tips förresten, det hjälpte mycket! blev dock inte den bilen från varberg utan en annan som ni kanske förstådsmile Men fortsätt att bolla kommentarer och idéer, snt uppskattas smile

//Rasmus

Grattis och välkommen till Saab-familjen big_smile

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
whoiswho
26 februari 2012 · 445 Inlägg

Tack! Det är skönt att få bli medlem i Saab-familjen big_smile

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Skönt med lite nyrekrytering, välkommen smile

Välkommen hit också:

forum.saabturboclub.com

Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
whoiswho
26 februari 2012 · 445 Inlägg

Tack! Jag är nu även medlem på Saabturboclub big_smile

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang