Hej jag har sysslat med PDR teknik i ca 12 år nu och jag kan säga att det är fruktansvärt kul och man träffar mycket roligt folk och mycket nötter med för den delen.
jag har blivit lurad hur många gånger som helst av "brorsor" som inte vill betala, det får man räkna med.
det kommer innebära mycket jobb för lite pengar i början, vi jobbar i det tysta, jag vänder mig bara till företagskunder och får på så sätt en stabil marknad, men räkna med att det redan finns en erfaren PDR tekninker som du skall slåss mot.
kontakta bilfirmor och hör om de kan vara intresserade och fråga om de har någon idag som hjälper dom.
OM det finns en erfaren kille/tjej som har funnits länge så kan det innebära att du ser "sämre" i kundens ögon om du inte gör ett kanon jobb med en gång, de har ofta bra personlig kontakt med sin pdr tekniker och chansen att de är villiga att byta är liten, så länge inte denna tekniker tabbar sig eller beter sig illa, alternativt sällan dyker upp på utsagd tid.
Då är det en möjlighet att visa att du kan bättre, men då är det upp till bevis, det är svårt att konkurera med erfarenhet.
man lär sig inte ett hantverksyrke på ett par veckor, den som påstår det anser jag kommer med osanning, de vill tjäna pengar som alla andra fast fortare.
själv gick jag en utbildning i USA i 6 månader med en praktik på 6 ytterligare, jag kände mig hyffsat säker på vad jag gjorde när jag kom hem till Sverige igen och startade upp min företag.
det finns en anledning till att många som går kortkurser senare säljer sina verktyg på blocket och inser att de kunde lagt pengarna på något bättre.
Om du bara vill testa, så köp ett kit från blocket eller liknande innan du går någon kurs som tar tid och pengar och känn efter hur svårt det är, skulle det falla dig i smaken så tycker jag man kan gå kursen för att lära sig detaljerna i tekniken bättre.
jag skulle rekommendera en längre kurs då hjärnan har svårt att behandla inlärningen av så mycket kunskap på kort tid.
detta yrke kräver handlag och mycket träning, så ser till att du har möjlighet att lägga mycket tid på detta, själv lägger jag ca 15 timmar om dagen på detta och har gjort det de sista 8 åren.
tänk efter före, detta yrket kräver engagemang och ödmjukhet och mycket tid.
Senast redigerat av prodent (1 februari 2014)