3090
Sök

Volvo V70 -99 AWD. ETS-lampan tänds, felkod: 981A

15 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Tjena. Ska försöka förklara så bra som möjligt här... är det något extra som jag missat så är det bara fråga på.

Nu är det så att när jag startar bilen så lyser inte min ETS-lampa, men oftast när jag pressar bilen lite och ligger på över 2000 varv så tänds ETS-lampan efter ett tag. När lampan tänds skakar bilen till och den går genast mycket mycket sämre. När jag sedan stannar bilen och lägger full gas orkar den inte över 2000 varv. (sen när ja startar om bilen slocknar lampan, tills samma visa går igen)
Men för att använda bilen till jobbet nu så brukar jag dra ut kabeln vid lufttrycksventilen tror jag det är (kommer fan inte ihåg namnet på den nu...) och då går bilen i stort sett kanon... vilket jag tycker är väldigt konstigt faktiskt.

Dock har jag haft bilen på verkstaden och den var i otroligt mycket sämre skick innan, då när ETS-lampan lös vandrade tomgången brutalt upp och ner, men nu efter alla delar vi bytt så ligger varvräknaren still iallafall...

Jag själv börjar tveka på om det skulle kunna vara något dator/el fel? Fast det är bara vad jag tror, har inte så mycket att gå efter längre.
Och sedan så går fläkten på bilen i ca: 10min efter jag stängt av bilen även fast det är -12grader ute nu... kan det möjligtvis vara något som också beror på dator/el felet som jag gissar på?

Och är det någon som möjligtvis kan beskriva fel koden "981A"? tongue

Ursäkta om det blev rörigt! men hoppas ni kan förstå er på vad jag skrev!

Sök