3527
Sök

Problem med baslåda.

535 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Fismumriken skrev:
Rätta mig om ja har fel, men fasvändning är om en kabel är kopplad från plus i steget till minus på elementet t.ex?

Får kolla fasfel direkt imorgon. Måste väl vara det om det är som symptomen jag beskrev. Att basarna rör sig ordentligt, men det kommer inte ut så mycket basljud.

Och inställningarna för stereon testade jag, skruvat på lågpass samt sub filtret, höjt och sänkt level, har LOW LEVEL i, osv.

Men kan inte nu försöka hjälpa mig med den optimalaste lådan? Ska det vara sluten eller portad? Vad är det positiva och negetiva? Basarna uppåt, framåt eller bakåt? Antal liter? Dämpull?

snacka med "drönirettab" här på garaget. han fixar en bra låda till dig. han kan även se om basarna passar i sluten eller öppen.

Tack för tipset:D

251 Inlägg
14 februari 2012
Fismumriken skrev:
Kopplingen: Från ena talspolens pluspol till den andra talspolens minuspol. Från minuspolen som är kvar, till minus på steget, samt pluspolen som är kvar på varje element till plus på steget.

Alltså så här, men ta bort två element på bilden:http://www.lightningaudio.com/latech/wiringwizard/4_2ohmDVC_1ohm.gif

Japp exakt så!!
/TiGgR.

2 024 Inlägg
14 februari 2012
Ett snabbt och enkelt sätt att kolla så polariteten är korrekt är ju att lossa kablarna på steget och lägga på dem på ett vanligt litet 1,5V AA-batteri. Plus på plus och minus på minus så ska konerna röra sig en liten bit utåt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Hm... Men basarna rör sig ju när det är kopplat i steget, då bör dom väl röra sig till ett batteri?

2 024 Inlägg
14 februari 2012
Jo, men för att kolla att allt är rätt kopplat så är det smidigt att kolla så. Skulle ena basen vara fasvänd så skulle den röra sig innåt istället.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
Man kan inte alltid lita på märkningarna på basen, det har hänt mer än en gång att det är felkopplat inuti och då är det bara att rätta sig efter det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Testar öppna upp sen. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
Nu menar jag inte anslutningarna till baslådan utan just anslutningarna in i själva bashögtalaren, och där bör du inte öppna och koppla om om du inte verkligen vet vad du gör.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 024 Inlägg
14 februari 2012
Men testa med ett batteri som jag sa så slipper du öppna nånting alls....

Samarbetspartners:

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Hur kan det i så fall på fasfel? Kablarna inuti lådan sitter rätt kan jag nu konstatera. Basarna slår även i takt.

Fasfel kan väl inte vara ett fabriksfel? Med tanke på att samma låda, samma steg och samma basar satt i S40:n för mindre än en månad sen... Förstår fortfarande inte. Inte kan ju basen smita ut nånstans så lätt? i denna bilen än i S40:n? För om man säger så här, trycket var bättre i S40:n när lådan stod med elementen och portarna mot sätet, än när sätena är nedfällda i Hondan och spelar ut i kupén. Och nu är level på kanske kvart över, innan var den på halv.
Senast redigerat av Fismumriken (14 februari 2012)

251 Inlägg
14 februari 2012
Fismumriken skrev:
Med tanke på att samma låda, samma steg och samma basar satt i S40:n för mindre än en månad sen... Förstår fortfarande inte. Inte kan ju basen smita ut nånstans så lätt? i denna bilen än i S40:n? För om man säger så här, trycket var bättre i S40:n när lådan stod med elementen och portarna mot sätet, än när sätena är nedfällda i Hondan och spelar ut i kupén.

Tyckte du skrev att du byggt ny låda och att du hade en tattarlåda med slotport i S40'n????
Svårt att hjälpa ordentligt när fakta ändras hela tiden!! Kollade du polariteten på basarna med ett 1,5V batteri??

/TiGgR.

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Jag byggde en ny låda, som det blev dåligt tryck i. Så jag bytte tillbaka till den gamla lådan, som jag skrivit i tråden innan. Även den spelade dåligt nu.

Med ett batteri har jag inte gjort. Öppnade däremot upp i lådan och kollade kablarna. Det såg bra ut. Men ska testa med ett batteri:)

251 Inlägg
14 februari 2012
Kolla med batteri!! Och håll koll så att de rör sig åt samma håll och att de rör sig lika mycket!!
/TiGgR.

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
JAAAAAAAAAA!!!!!!!!! Tack grabbar!!! Hade ni varit i närheten hade jag kysst er!!! Eller, iaf skakat hand med er:D Den ena basen rörde sig inåt, så jag skiftade kablar:D Måste ha sett nåt för jävla fel eller nåt, för när jag körde in den som jag trodde var minussladden, in i plus på steget, och samma med den andra kabeln, så spelade det åt helvete bra big_smile nu vibrerar äntligen trumhinnorna igen big_smile

Har en fråga till, till er:D Phaser, vad har ni ställt den på? För den lurar väl typ basen att låta längre fram/längre bak typ va?

251 Inlägg
14 februari 2012
KANON!!!  big_smile Hur kan du ställa phase?? 0 eller 180 eller??? Bara ställa på det du tycker låter bäst!!
/TiGgR.

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Yes tyckte det stog 180:) Såg bara en 1:a och en 0.a tongue Lite mörkt ute nu:) Okej, just nu stå den på typ kvart i smile Men jag hade rätt om dess funktion eller?tongue

251 Inlägg
14 februari 2012
Det är för att ställa fasen mellan basen och framsystemet!! Så du inte får fasfel som du hade med basarna!!
/TiGgR

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
TiGgR skrev:
Det är för att ställa fasen mellan basen och framsystemet!! Så du inte får fasfel som du hade med basarna!!
/TiGgR

Okej, nu förstod jag nog inte riktigt... Är fasfel något som uppstår automatiskt? Hur ska man uppleva ljudet när man ändrar phaser?

251 Inlägg
14 februari 2012
Du vill ju att basarna och framsystemet ska slå samtidigt så du får ordentligt tryck!! Nu brukar inte framsystemet orka släcka ut basen lika mycket som en felkopplad sub gör men i teorin är det samma!!

Du vill ju att "basarna" fram slår utåt samtidigt som basarna bak!! (Nu ska vi inte gå för djupt här!!) tongue

/TiGgR.

535 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
TiGgR skrev:
Du vill ju att basarna och framsystemet ska slå samtidigt så du får ordentligt tryck!! Nu brukar inte framsystemet orka släcka ut basen lika mycket som en felkopplad sub gör men i teorin är det samma!!

Du vill ju att "basarna" fram slår utåt samtidigt som basarna bak!! (Nu ska vi inte gå för djupt här!!) tongue

/TiGgR.

Aha nu börjar jag hänga med tror jag:P

Och om de slår samtidigt, så slår de alltså mer i takt?tongue

Sök