Hur sätta fast reg-skylt utan borr eller hållare?

AIC
11 februari 2012 · 185 Inlägg

Har spånat lite själv men vill kolla med er först innan jag sätter igång. Jag har precis fått hem ett par nya och fräscha skyltar och vill sätta fast dem på bilen utan skylthållare. Samtidigt vill jag heller inte borra i dem. Har ni något förslag på en smart lösning? hmm

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2012 · 10 276 Inlägg

Dubbelhäftande tejp?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Grankotten
11 februari 2012 · 59 Inlägg

Tja! Ta biltemas kardborrband sitter fast i regn snö vatten storm allt du kan tänka dig!!!
Men var nogrann med att göra rent där kardborrbandets "klistersida" ska sitta emot plåten har du gjort det så SITTER DET!
Och du får bort allt skrammel också om du vill ha lite ompa ompa i bakluckan!

AIC
11 februari 2012 · 185 Inlägg

Grankotten skrev:
Tja! Ta biltemas kardborrband sitter fast i regn snö vatten storm allt du kan tänka dig!!!
Men var nogrann med att göra rent där kardborrbandets "klistersida" ska sitta emot plåten har du gjort det så SITTER DET!
Och du får bort allt skrammel också om du vill ha lite ompa ompa i bakluckan!

Utmärkt förslag!

AEracing Servicetekniker
11 februari 2012 · 160 Inlägg

Ordentlig dubbelhäftande tejp funkar kanon. Men samma sak där. Var noga med att göra rent innan montering.

OG9-3 2.0T Sport Edition
schnauz
11 februari 2012 · 1 758 Inlägg

Kan också rekommendera Biltemas kardborreband. Testade på vinst och förlust för typ tio år sedan och har sedan dess kört det på flera av mina bilar. Aldrig tappat en skylt.

Ljepone * Studerande *
11 februari 2012 · 563 Inlägg

Tror ni man kan köra kardborreband för montering utav instegslister i ABS-plast?  Tänkte rengöra ordentligt med T-sprit först & sedan montera fast satsen.


(Tänkte limma dem först med PL300 men kommer de funka?)

Senast redigerat av Ljepone (11 februari 2012)

A-Dahlgren Dahlgren
11 februari 2012 · 450 Inlägg

Typ silikon eller något bodykit pasta på tub.

Goofy_
11 februari 2012 · 23 Inlägg

Jag hade kört på suyper lim, då har du inga problem med att skiten skall ramla av när du kör som en dåre =P haha nä men skämt o sidor, kör på biltemas karborreband det är skit bra, har använt det ett fler tal ggr till diverse små projekt smile Tummen upp för biltemas karborreband!

Audi A4 B5 Avant 1.8T 20V "Black Pearl" (2000)
AIC
11 februari 2012 · 185 Inlägg

Goofy_ skrev:
Jag hade kört på suyper lim, då har du inga problem med att skiten skall ramla av när du kör som en dåre =P haha nä men skämt o sidor, kör på biltemas karborreband det är skit bra, har använt det ett fler tal ggr till diverse små projekt smile Tummen upp för biltemas karborreband!

Ha ha! Jajamen, kardborre får det bli! cool

Brådhis * Voff voff *
12 februari 2012 · 10 276 Inlägg

Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (12 februari 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ljepone * Studerande *
12 februari 2012 · 563 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Nyligen testade jag & köra med 3M- tejp (blev lite över efter spoiler- monteringen) för fastsättning utav den främre instegslisten & den sitter.

Vilken dubbelhäftande tejp rek. du?

Brådhis * Voff voff *
12 februari 2012 · 10 276 Inlägg

Ljepone skrev:

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Nyligen testade jag & köra med 3M- tejp (blev lite över efter spoiler- monteringen) för fastsättning utav den främre instegslisten & den sitter.

Vilken dubbelhäftande tejp rek. du?

Skulle nog oxå välja 3M´s tejp. Den är grym. Även Biltemas dubbelhäftande är (var?) riktigt bra när jag senast köpte den för 6-7 år sedan... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ljepone * Studerande *
12 februari 2012 · 563 Inlägg

Brådhis skrev:
Skulle nog oxå välja 3M´s tejp. Den är grym. Även Biltemas dubbelhäftande är (var?) riktigt bra när jag senast köpte den för 6-7 år sedan... smile

//Brådhis

Hel suverän & arbete med dessutom. Dock räckte det till 1 utav 4 instegslisterna, så jag kommer behöva mera. Såg att Schmiedmann saluför 3M som tillbehör till spoiler etc.  Har dock ej sett 3M ute på marknadshyllorna (byggvaruhus).


Skall testa Biltemas dubbelhäftande tejp, funkar inte detta så limmar jag fast jävlarna med PL300 big_smile

AIC
12 februari 2012 · 185 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Ja, så kan man också se det. wink Men anledningen till att jag vill sätta fast med kardborre och inte dubbelhäftande är för att jag inte vill sätta fast tejpen på bilens lack. Jag tänker såga ner skylthållaren i en storlek något mindre än själva skylten. Den kommer sedermera skruvas tillbaka på den plats där den satt innan. På skylthållaren sätter jag nu kardborreremsorna och likaså på skylten. När jag provmonterat skylten lite lätt och inspekterat på håll att allt ser OK ut, trycker jag dit den. Det är betydligt lättare att komma åt skruvarna på själva hållaren om den är fäst med karborre. Man kanske behöver sätta fast skylten om den går lös eller rent av vill byta skylt eftersom de gamla blivit böjda eller fula. Dessutom, om den hamnar lite snett på första försöket blir ju efterjusteringar betydligt lättare. cool Finns egentligen ingen nackdel med kardborre när man tänker efter.

Vill en tjuv ta en skylt så tar dem den nästan lika lätt med dubbelhäftande tejp som med en skylthållare eller karborre. Värre vore det väl om de rycker och sliter i skylten och halva bilen följer med? big_smile

Senast redigerat av AIC (12 februari 2012)

FordRSC Los geht's, Schumacher
12 februari 2012 · 1 510 Inlägg

Har själv den främre påkletat med någon svart grej, borde göra om då den glider ner sakta...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Brådhis * Voff voff *
12 februari 2012 · 10 276 Inlägg

AIC skrev:

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Ja, så kan man också se det. wink Men anledningen till att jag vill sätta fast med kardborre och inte dubbelhäftande är för att jag inte vill sätta fast tejpen på bilens lack. Jag tänker såga ner skylthållaren i en storlek något mindre än själva skylten. Den kommer sedermera skruvas tillbaka på den plats där den satt innan. På skylthållaren sätter jag nu kardborreremsorna och likaså på skylten. När jag provmonterat skylten lite lätt och inspekterat på håll att allt ser OK ut, trycker jag dit den. Det är betydligt lättare att komma åt skruvarna på själva hållaren om den är fäst med karborre. Man kanske behöver sätta fast skylten om den går lös eller rent av vill byta skylt eftersom de gamla blivit böjda eller fula. Dessutom, om den hamnar lite snett på första försöket blir ju efterjusteringar betydligt lättare. cool Finns egentligen ingen nackdel med kardborre när man tänker efter.

Vill en tjuv ta en skylt så tar dem den nästan lika lätt med dubbelhäftande tejp som med en skylthållare eller karborre. Värre vore det väl om de rycker och sliter i skylten och halva bilen följer med? big_smile

Ja, var och en blir salig på sin tro. smile Men snacka om att krångla till det. smile

Varför inte bara köra med en vanlig enkel skylthållare? Den är max 0,5 cm bredare än skylten totalt sett och du slipper helt kardborre.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Spelis
12 februari 2012 · 1 926 Inlägg

Jag fäste regplåten med dubbelhäftande tejp för utomhusbruk från beijer. Satt i ett 1,5 år utan problem smile

AIC
12 februari 2012 · 185 Inlägg

Brådhis skrev:

AIC skrev:

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Ja, så kan man också se det. wink Men anledningen till att jag vill sätta fast med kardborre och inte dubbelhäftande är för att jag inte vill sätta fast tejpen på bilens lack. Jag tänker såga ner skylthållaren i en storlek något mindre än själva skylten. Den kommer sedermera skruvas tillbaka på den plats där den satt innan. På skylthållaren sätter jag nu kardborreremsorna och likaså på skylten. När jag provmonterat skylten lite lätt och inspekterat på håll att allt ser OK ut, trycker jag dit den. Det är betydligt lättare att komma åt skruvarna på själva hållaren om den är fäst med karborre. Man kanske behöver sätta fast skylten om den går lös eller rent av vill byta skylt eftersom de gamla blivit böjda eller fula. Dessutom, om den hamnar lite snett på första försöket blir ju efterjusteringar betydligt lättare. cool Finns egentligen ingen nackdel med kardborre när man tänker efter.

Vill en tjuv ta en skylt så tar dem den nästan lika lätt med dubbelhäftande tejp som med en skylthållare eller karborre. Värre vore det väl om de rycker och sliter i skylten och halva bilen följer med? big_smile

Ja, var och en blir salig på sin tro. smile Men snacka om att krångla till det. smile

Varför inte bara köra med en vanlig enkel skylthållare? Den är max 0,5 cm bredare än skylten totalt sett och du slipper helt kardborre.

//Brådhis

Gillar inte kanterna på hållarna... Sedan vill jag krångla till det!lol

F4S4N CAD-konstruktör
12 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför kardborre istället för dubbelhäftande tejp? Så att det ska vara lättare för tjuvarna att ta dom? smile

Enda anledningen jag kan komma på för att använda kardborre istället för dubbelhäftande tejp är ju om man regelbundet ska ta av och på skyltarna... Men det kanske ni gör? smile

Eller missar jag något?

//Brådhis

Risken för vibrationer minskar lite med kardborr iom att det bygger lite mer än t.ex 3M dubbelhäftande. Annars håller jag med om att deras dubbelhäftande är GRYM till det mesta man kan hitta på! big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang