Få stämpel i serviceboken genom rostgarantin...

Ludwigk
11 februari 2012 · 200 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Mazda 3 2005:a som ska snart på sin årliga  service. Min fråga är att jag har hört att man kan få en servicestämpel genom att istället betala rostskyddskontrollen. Det gör att man får en mycket billigare service på sin bil.
Har gogglat runt lite och har hittat en person som uppger det som jag menar i texten nedan!, men är det en original servicestämpel eller är det en annan stämpel för just utförda rostskyddskontroller
? Är det någon som har en mazda som kan ge tips?

""Tänkte bara ge ett tips relaterat till rostskyddsgarantin. Till er som inte vill lämna in bilen på service utan fixa själva eller av annan anledning inte håller service intervallet på 1år. Det går nämligen att lämna in bilen på rostskyddskontroll, behöver alltså inte genomgå någon service för att få stämplarna i boken. Rostskyddskontrollen kostade på min gamla 6:a kring 200kr (för två år sedan) på Motorcentralen i Eskilstuna och det kan det ju vara värt med tanke på andrahandsvärdet.

MVH Ludwig tongue

Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2012 · 26 167 Inlägg

Tyckte det lät ganska idiotiskt jag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ludwigk
11 februari 2012 · 200 Inlägg

Vad kostar det att byta olja och filter? är min första bil som jag i så fall måste serva på verkstad...

Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2012 · 26 167 Inlägg

Varför köper du inte grejerna lösa och byter dem själv?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ludwigk
11 februari 2012 · 200 Inlägg

Vill gärna ha en stämpel i serviceboken tongue . Menar du att man köper olja och oljefilter själv och sedan lämnar in den?

Ludwigk
11 februari 2012 · 200 Inlägg

Bilen är 7 år. så Det finns ju inga garantier att följa, förutom rostskyddskarantin

Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2012 · 26 167 Inlägg

Ludwigk skrev:
Vill gärna ha en stämpel i serviceboken tongue . Menar du att man köper olja och oljefilter själv och sedan lämnar in den?

Kan man väl också göra, men vill du ha stämpeln så är det väl enklast att bara lämna in den antar jag.
Är det inte Mekonomen som skryter om 1350 kronor - eller vad det nu var? - för en service?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
11 februari 2012 · 26 167 Inlägg

Purrre skrev:
http://www.mekonomen.se  Basservice 1395:- och då fyller dom i boken smile

Så var det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ludwigk
11 februari 2012 · 200 Inlägg

okej, men det förstår jag. Men jag menar att jag har en rostskyddsgaranti på bilen. För att få den förlängd så måste man göra service på en mazda verkstad.

Visst kan jag göra service hos mekonomen, men då faller garantin. om ni förstår...

Hamilton
11 februari 2012 · 8 865 Inlägg

Visst kan man ta med sig egen olja+ filter när man servar bilen men frågan är ju om det blir så mycket billigare om du inte kan köpa direkt från en återförsäljare.

Olja och filter är ju små kostnader i sammanhanget så jag skulle låta verkstaden sköta det.
Gäller det större reparationer och man har rätta kontakter så går det att tjäna pengar på att köpa delarna separat.

Det här med att få rostskyddet kontrollerat och stämplat i boken i syfte att höja andrahandsvärdet är nog bara att glömma. Lägg pengarna på något annat i stället ex spara till en riktig behandling, det höjer andrahandsvärdet.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Ludwigk
11 februari 2012 · 200 Inlägg

Okej! tack för svaret. Det är som sakt inte en stor kostnat att bråka om.

Squidspeed #GoodToBeBad
14 februari 2012 · 856 Inlägg

Gällande rostskyddsgarantin.. för att den ska gälla så ska du en gång per år åka in till Mazda för att de ska kolla den. Detta kostar inte en krona, utan är bara en del av det program du bör följa om garantin ska gälla. Får du rost på bilen så står inte mazda för det om du inte har skött kontrollerna, thats it really. Och jag har aldrig betalat en krona för att de kollar min 3:a efter rost.. smile Vet inte exakt vad det har med en vanlig service att göra?

Och visst, en stämpel får du ju, men inte en servicestämpel utan en stämpel för genomförd rostskyddskontroll. Känns som att killen i ditt första inlägg i tråden bara förstått fel, för i den kapitalistiska värld vi lever i fungerar det inte så att man betalar 200kr för en rostskyddskontroll och får en fullvärdig servicestämpel.
Mekanikern/Verkstaden måste ju då garantera att servicen är utförd om nåt går sönder i efterhand, och det kan de ju bevisligen inte om de inte har gjort någon service.. smile

Har jag helt uppåt väggarna fel får någon rätta mig..

mvh Ola

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang