2286
Sök

Ombessa vart?

486 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Tjenare, har till den 27e på mig att göra ombes på bilen. De jag undrar då är: Jag ogillar svenska bilprovningen starkt, kan jag ombesiktiga den på t.ex carspect?

Forummoderator
26 455 Inlägg
12 februari 2012
Ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

486 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Ja.

Great. Eftersom dom har drop in,  tar man bara med sig ombes pappret och så går dom igenom de så de är fixat?

Forummoderator
26 455 Inlägg
12 februari 2012
KJensen skrev:
Mack skrev:
Ja.

Great. Eftersom dom har drop in,  tar man bara med sig ombes pappret och så går dom igenom de så de är fixat?

Förmodligen ja.
Men jag förstår ändå inte vad för fel det är på Sbp som gör samma jobb och hittar samma fel..men..inte mitt problem.

486 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Mack skrev:
KJensen skrev:
Mack skrev:
Ja.

Förmodligen ja.
Men jag förstår ändå inte vad för fel det är på Sbp som gör samma jobb och hittar samma fel..men..inte mitt problem.

För här i borås har vi väl antagligen sveriges petigaste och grinigaste besiktningsmän och carspect öppnade för ett tagsen och där går bilar med diverse fel igenom hela tiden.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 februari 2012
KJensen skrev:
Mack skrev:
KJensen skrev:

Förmodligen ja.

För här i borås har vi väl antagligen sveriges petigaste och grinigaste besiktningsmän och carspect öppnade för ett tagsen och där går bilar med diverse fel igenom hela tiden.

Åk till ulricehamn istället annars. Där har dom godkänt min stora blazer utan anmärkning...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
26 455 Inlägg
12 februari 2012
KJensen skrev:
Mack skrev:
KJensen skrev:

Förmodligen ja.

Och det är bra det menar du?

486 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Mack skrev:
KJensen skrev:
Mack skrev:

Förmodligen ja.

Egentligen är de ju självklart inte de, men som bilkunnig så vet jag vad bilen har för fel och vad som måste åtgärdas. Att slippa få alla dom felen påpekat på en besiktning slipper man gärna som student för felen åtgärdar jag under en lite längre tid. Att få allt på en månad är svårt för plånboken. wink

486 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
KJensen skrev:
Mack skrev:

Förmodligen ja.

Åk till ulricehamn istället annars. Där har dom godkänt min stora blazer utan anmärkning...

Blir lite långt wink

Forummoderator
26 455 Inlägg
12 februari 2012
KJensen skrev:
Mack skrev:
KJensen skrev:

Egentligen är de ju självklart inte de, men som bilkunnig så vet jag vad bilen har för fel och vad som måste åtgärdas. Att slippa få alla dom felen påpekat på en besiktning slipper man gärna som student för felen åtgärdar jag under en lite längre tid. Att få allt på en månad är svårt för plånboken. wink

Det går ju annars ställa av bilen också och åtgärda det under den tid det tar att fixa problemet..

486 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Mack skrev:
KJensen skrev:
Mack skrev:

Det går ju annars ställa av bilen också och åtgärda det under den tid det tar att fixa problemet..

De går absolut inte, hela min utbildning hänger i stort sett på att jag har bil hela tiden. Har 7,5 mil till skolan en väg (kommer dit med buss men inte hem) , har varannan månad praktik som oftast inte finns någon bussförbindelse med. Så Stort nej till de.

92 Inlägg
12 februari 2012
Har du fixat dem problemen du fått 2or på så är det inga problem oavsett vart du får för dig att åka för ombes. dom kommer bara kolla punkterna som fått 2or. Vidgjorda/bra så går de igenom.
Min ombes på min turboprelude, (högljudd och vänster bakbroms låg på) Fixade detta, åkte tillbaka dagen efter och körde igenom hallen på max 2 minuter. Så har man fixat problemen ser jag ingen anledning till att åka någon annan stans. En Ombes är inte fullkontroll på bilen igen!

1 435 Inlägg
12 februari 2012
Om bilen inte är godkänd och trafiksäker så ska den inte framföras på vägarna så enkelt är det å reglerna gäller för alla tyvärr. Eller så får man köra obesiktigat och vara beredd på att ta smällen om det händer något.

5 198 Inlägg
13 februari 2012
Hoppas fuskande bilprovare åker dit så det visslar om det.. för släpper man igenom bilar med fel så är det fusk... Säkerligen så kommer samma personer att gnälla när dom blir stoppad i flygande,som hyllar fuskande verkstäder.

Så det är bara vänta på tråden: Carspect fuskade och jag blev stoppad och fick ombes.
Senast redigerat av gamlingen (13 februari 2012)

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
13 februari 2012
Ibland får man faktiskt 2 or som är riktigt löjliga men så kan dom även missa och sätta anmärkningar på sånt som är lite allvarligare.
Typ för 2 veckor sedan besade jag en 240...........bakaxeln släppte i ett fäste efter 5-6mil. Blev låghalt.
Fick inte ens bra att veta och jag såg det när killen lyfte upp bilen på sbp.
Fick även en 2 a som jag tyckte var löjlig då.
Länkarm fram. Tyckte det lilla hålet var löjligt litet men den vek sig efter ett par mil.
Men ibland har man väl blivit lite sur på dessa killar(tjejer för dom bedömmer sååååå olika.
Jobbar som bilmek så man får ju se en del konstigheter.

486 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Alltså jag håller väl med om att allvarliga fel som rostiga bromsrör, glappande styrleder osv ska anmärkas. Men sen finns de ju grejer som är löjliga som för mig nu då senast: spricka i rutan, den är inte ens i synfältet, eller jo kanske om du sitter och blänger på mltorhuven när du kör.

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
13 februari 2012
lakhea skrev:
Ibland får man faktiskt 2 or som är riktigt löjliga men så kan dom även missa och sätta anmärkningar på sånt som är lite allvarligare.
Typ för 2 veckor sedan besade jag en 240...........bakaxeln släppte i ett fäste efter 5-6mil. Blev låghalt.
Fick inte ens bra att veta och jag såg det när killen lyfte upp bilen på sbp.
Fick även en 2 a som jag tyckte var löjlig då.
Länkarm fram. Tyckte det lilla hålet var löjligt litet men den vek sig efter ett par mil.
Men ibland har man väl blivit lite sur på dessa killar(tjejer för dom bedömmer sååååå olika.
Jobbar som bilmek så man får ju se en del konstigheter.

Du såg det, men inte SBP-killen/tjejen. Varför åtgärdar du inte det då ändå? Man kan ju åtgärda saker även fast SBP inte anmärker på det...

Vem har det största ansvaret för fordonet du kör på vägen tycker du. Du eller bilprovningen?

/Mattias

Sök