Minska bränsleförbrukningen??

Ferran
13 februari 2012 · 51 Inlägg

CHEEVA skrev:

Ferran skrev:

CHEEVA skrev:
jo ... men ner ska ju förbrukningen komma. Men med roligare bil så brukar det ju bli så att man gasar lite mer = törstigare

Är du 100 på att förbrukningen kommer va mindre än vad den är idag? om jag kör såsom jag gör nu?

vet ju inte hur du kör nu ... men om du inte kör så hårt så blir den lägre

blev iaf det på vår diesel

Diesel är ju en heelt annan femma känns det som!, som sagt bilen snittar på 0,9/mil..
skulle nöja mig om den drog 0,7 eller något, vet inte om den kommer göra det efter optimeringen?

Opel Corsa Opc "Opel Performance Center" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2012 · 7 234 Inlägg

0,7 kan du nog bara glömma...

jo diesel är en annan femma ... bör gå att hämta mer ur en bensinare då man kan optimera tändning också.

Senast redigerat av CHEEVA (13 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ferran
13 februari 2012 · 51 Inlägg

CHEEVA skrev:
0,7 kan du nog bara glömma...

jo diesel är en annan femma ... bör gå att hämta mer ur en bensinare då man kan optimera tändning också.

Har skickat iväg några mail vi får se vad dom har att säga smile, är lite sugen på Ecochip men vet inte om det går på min bil då dom själva säger att vissa bilar är mer eller mindre mottagliga för det.

Opel Corsa Opc "Opel Performance Center" (2008)
Danne_1977
13 februari 2012 · 3 292 Inlägg

Om du kör bensin så bör du nog byta till diesel om du ska få låg förbrukning...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mack Forum- och sitemoderator
13 februari 2012 · 26 157 Inlägg

Ferran skrev:
Det var en jävla tjat om farthållare big_smile

Jag kombinerar eco-driving och farhållare, märker inte nån jätte skillnad faktiskt..
frågan är om man kan installera något till bilen så att den drar mindre?


förr i tiden så såg jag att det fanns kapslar/tabletter som man slängde in i bensintanken som gjorde att bilen drog mindre soppa, men vet inte om det funkade eller om det finns kvar hmm

Finns även särskilda snurror man monterar in i röret till luftburken, och magneter man monterar på bränsleslangarna för att bensinen skall rinna effektivare..och så vidare..bara bluff alltihopa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Svanb3rg
13 februari 2012 · 187 Inlägg

Nuförtiden är nog bilarna så pass optimerade från fabrik att det är meningslöst att jaga lägre förbrukning,säg att man opimerar och den verkliga förbrukningen sjunker med 10%...dvs 0.09l/mil..tar en del mil att jaga ihop 5000 spänn då....

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Busgrabb Rejsa ?
13 februari 2012 · 2 959 Inlägg

Jag förstår inte riktigt, du har köpte en Corsa OPC, en lite sportigare "Gti" bil och jagar sedan varje droppe bensin i förbrukning?
Byt bil eller lev med en lite roligare och törstigare bil.

Autotech
BMW 335D (2008)
mats757
13 februari 2012 · 915 Inlägg

Ferran skrev:

CHEEVA skrev:

Ferran skrev:

Är du 100 på att förbrukningen kommer va mindre än vad den är idag? om jag kör såsom jag gör nu?

vet ju inte hur du kör nu ... men om du inte kör så hårt så blir den lägre

blev iaf det på vår diesel

Diesel är ju en heelt annan femma känns det som!, som sagt bilen snittar på 0,9/mil..
skulle nöja mig om den drog 0,7 eller något, vet inte om den kommer göra det efter optimeringen?

Har själv en liknande bil. Clio Sport, 2,0 på 170hk, Den är heller inte så snål. Men jag har aldrig fått den att dra mer än 0,7l/mil. Oavsett körsätt. Nu har jag aldrig busat en hel tank. Men kör jag till jobbet, 2mil. Tar lite ovägar med buskörning, eller långkörning, så blir det ändå väldigt nära 0,7.
Så jag skulle felsöka bilen om den drar så mycket som 0,9.
Annars har du ett väldigt knepigt körsätt.

Mats

onurxx
13 februari 2012 · 114 Inlägg

Ferran skrev:

CHEEVA skrev:

Ferran skrev:

Tydligen gör en vanlig optimering att bilen drar 20% mindre, men du får ju fler hästar...
då kommer ju den att dra mer soppa känns de som. hmm

du optimerar ju både bränsle och tändning vilket gör att bilen går snålare + att du får mer effekt. Ligger du sen och kör som satan kommer den ju dricka mer då man i många fall kan varva mer efter man chipat.

vill man åka riktigt snålt köper man en passat diesel med 110hk maskinen ... det går snålt på riktigt

Eller så köper man en corsa 1.2 d smile

Jo det är så dom säger, frågan är om den kommer dra mindre än vad den gör nu..?
i snitt så drar min 0,9

0.9 i snitt är ju väldigt bra tycker jag. Jag har snitt på 1.2l/mil under sommaren fast då kör jag inte eco driving eller närheten utav det men långa vägar så drar den ca 0.65L / mil om man inte ligger över 140km/h. Som tidigare sagt så pumpa upp däcken lite extra, det ger lägre rullmotstånd vilket leder till lägre förbrukning. Ingen stor skillnad men något är det. Angående chip så, ja det sänker med 5-10% om du kör vanligt (eco) men gasar du så räkna med 15-20% mer bränsle än vanligt. Du kommer att gasa då du kommer att märka att bilen plötsligt blivit mycket snabbare! smile

Sener
13 februari 2012 · 138 Inlägg

Köper man en sån bil ska man inte tänka på förbrukningen, då ska du vända dig till en 1.4 dieselmotor med mindre än 100 hästar:) , vad du än gör så kommer den dricka , eco chip meco chip hikaye aslanim smile

Ljepone * Studerande *
13 februari 2012 · 563 Inlägg

Lattatransportbilar.se

Planerad körning sparar droppar - Planera körningen och kör med framförhållning som sagt. Lyft blicken och undvik de ”riktiga” stoppen så ofta det går. Kör på högre växlar än normalt och hoppa gärna över vissa växlar om det går. Motorbromsa istället för att frikoppla. Vid motorbroms sker ingen insprutning av bränsle in i motorn vilket är fallet då du frikopplar, tipsar Pia Söderlund.


Eller så börjar man åka kommunalt alt. tar cykeln big_smile

Ferran
13 februari 2012 · 51 Inlägg

Sener skrev:
Köper man en sån bil ska man inte tänka på förbrukningen, då ska du vända dig till en 1.4 dieselmotor med mindre än 100 hästar:) , vad du än gör så kommer den dricka , eco chip meco chip hikaye aslanim smile

Orasi öyle kocum wink, ville bara kolla om det gick o sänka den smile

Opel Corsa Opc "Opel Performance Center" (2008)
Ferran
13 februari 2012 · 51 Inlägg

Ljepone skrev:
Lattatransportbilar.se

Planerad körning sparar droppar - Planera körningen och kör med framförhållning som sagt. Lyft blicken och undvik de ”riktiga” stoppen så ofta det går. Kör på högre växlar än normalt och hoppa gärna över vissa växlar om det går. Motorbromsa istället för att frikoppla. Vid motorbroms sker ingen insprutning av bränsle in i motorn vilket är fallet då du frikopplar, tipsar Pia Söderlund.


Eller så börjar man åka kommunalt alt. tar cykeln big_smile

Kommunalt? hell no big_smile

Opel Corsa Opc "Opel Performance Center" (2008)
Ferran
13 februari 2012 · 51 Inlägg

Tack för alla svar grabbar!!

Opel Corsa Opc "Opel Performance Center" (2008)
onurxx
13 februari 2012 · 114 Inlägg

Sener skrev:
Köper man en sån bil ska man inte tänka på förbrukningen, då ska du vända dig till en 1.4 dieselmotor med mindre än 100 hästar:) , vad du än gör så kommer den dricka , eco chip meco chip hikaye aslanim smile

Det är ju ingen Ferrari, Lamborghini eller liknande med V12 motor.. Klart man ska tänka på förbrukningen och ja, den går att få ner och är redan låg.. Snitt på 0.9 är faktiskt ganska bra, kan tänka mig att han gasar en del.

tonimakaroni
13 februari 2012 · 747 Inlägg

För det första, hur ser din väg ut som du mestadels kör. Kör jag lugnt med Allroaden så snittar den ca 0,85l/milen och då väger den nog ändå ca 800kg mer och driver på alla 4.

Så 0,7 borde inte vara en omöjlighet. Tror du får finslipa körtekniken lite big_smile

/ Toni Larsson
SportPilot Ubåtsingenjör
13 februari 2012 · 7 234 Inlägg

mats757 skrev:

Ferran skrev:

CHEEVA skrev:

vet ju inte hur du kör nu ... men om du inte kör så hårt så blir den lägre

blev iaf det på vår diesel

Diesel är ju en heelt annan femma känns det som!, som sagt bilen snittar på 0,9/mil..
skulle nöja mig om den drog 0,7 eller något, vet inte om den kommer göra det efter optimeringen?

Har själv en liknande bil. Clio Sport, 2,0 på 170hk, Den är heller inte så snål. Men jag har aldrig fått den att dra mer än 0,7l/mil. Oavsett körsätt. Nu har jag aldrig busat en hel tank. Men kör jag till jobbet, 2mil. Tar lite ovägar med buskörning, eller långkörning, så blir det ändå väldigt nära 0,7.
Så jag skulle felsöka bilen om den drar så mycket som 0,9.
Annars har du ett väldigt knepigt körsätt.

Mats

låter ju helt otroligt !! bara gratulera till en rolig bil som dricker som en slö polo ! dvs det är vad en polo dricker i snitt med normalkörning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ljepone * Studerande *
13 februari 2012 · 563 Inlägg

tonimakaroni skrev:
För det första, hur ser din väg ut som du mestadels kör. Kör jag lugnt med Allroaden så snittar den ca 0,85l/milen och då väger den nog ändå ca 800kg mer och driver på alla 4.

Så 0,7 borde inte vara en omöjlighet. Tror du får finslipa körtekniken lite big_smile

0,75L/milen brukar jag kunna få till på sträckan Arlanda - Solna (Autobahn t/r) big_smile

Frrla
13 februari 2012 · 320 Inlägg

de enda sättet jag ser som vettigt om man ska ha bilen många långa mil är att sätta in ett anpassat chipp för tex 98 oktan. men då får man inte tanka annat heller...

syrran har ett trimchipp i sin s40 T4 som hon bara får köra 98oktan på å den gick ner lite i förbrukning.. hon har väll börjat tjäna igen pengarna nu då hon snart kört 6-7k mil med den + att den fick ca50hk till..

Bmw Ownz
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
Ferran
13 februari 2012 · 51 Inlägg

onurxx skrev:

Sener skrev:
Köper man en sån bil ska man inte tänka på förbrukningen, då ska du vända dig till en 1.4 dieselmotor med mindre än 100 hästar:) , vad du än gör så kommer den dricka , eco chip meco chip hikaye aslanim smile

Det är ju ingen Ferrari, Lamborghini eller liknande med V12 motor.. Klart man ska tänka på förbrukningen och ja, den går att få ner och är redan låg.. Snitt på 0.9 är faktiskt ganska bra, kan tänka mig att han gasar en del.

0,9 är helt ok.. undrar bara om jag kan få ner den lite till...
tror att jag har liiite för tung högerfot tongue

Opel Corsa Opc "Opel Performance Center" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang