Tråget är riktat och tätat nu, läcker inte en droppe! Vi har också fått snyta ur henne ett par gånger. Dock sket jag ner mig efter det första pullet till varvstopp. Precis efter växling från 3-4:an efter varvstopp tvärdör den. När jag försöker ge lite gas för att rulla igång igen skjuter den flammor och beter sig illa. Såg såklart det värsta framför mig och öppnade huven så fort bilen stannat till. Inga fel konstaterades och provstarten var ett faktum. Två varv på starten så spann hon igång som om inget hade skett. Efter en hel del laborerande under kväll o natt gav vi oss utan något vidare resultat.
Senast igår felsökte vi och då fann vi troligtvis felet. Givarehållaren började självsvänga efter 7000rpm. Man såg tydligt på signalen att antingen givare eller triggerhjul rörde sig in och ut. Så detta har jag nu åtgärdat och vi ska såklart testa så det hjälpte så fort som möjligt. 0.8bar är redan tråkigt nämligen...
Har även fått hem mina nya fälgar och däck nu, blev Rota Grid Bronze. Blir lite mörkt, rått stuk tycker jag. Precis som jag vill ha det. Fick även lite hjälp av min garagepolare att putsa upp henne så nu återstår bara vaxning som troligtvis blir av imorgon.
Givarhållar-förstärkningen gjorde nytta och bilen är färdigmappad på gata. Förhoppningsvis ska hon upp i bänken denna veckan så Alex kan gå på lite med tändningen också, kommer väl även bli lite mer laddtryck samtidigt. Laddar ju bara 1,5bar än så länge.
Hoppas på trevliga siffror, återkommer med resultat och filmbevis när hon är klar.
Givarhållar-förstärkningen gjorde nytta och bilen är färdigmappad på gata. Förhoppningsvis ska hon upp i bänken denna veckan så Alex kan gå på lite med tändningen också, kommer väl även bli lite mer laddtryck samtidigt. Laddar ju bara 1,5bar än så länge.
Hoppas på trevliga siffror, återkommer med resultat och filmbevis när hon är klar.
Ska bli kul att se!
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
Första kvällen i dynon gjordes igår, vi gick 2steg framåt och 1steg tillbaks kan man säga. Bilen fungerade kanon och svarade fint när Alex började gå på med tändning och laddtryck. Dock började turbon surga mer och mer allt eftersom laddtrycket höjdes. Till slut valde vi att avbryta, dels för att turbon måste modifieras samt att mina bakdäck blev förstörda. Märkte att den började skjuta iväg gummibitar efter 14-15pulls, vi stannade bilen och märkte att stora bitar börjat släppa ifrån däcken. Tror att det är en blandning av den höga tempen samt hastigheten som orsakade detta. Bilen gör ca 300km/h på varvstopp i 5:an (som vi valde att köra på) och rullarna var ruggigt varma när vi stannade för att kontrollera.
Vi valde som sagt att avbryta för att fixa bättre däck och för att få turbon modifierad tills nästa gång istället. Vi landade på ca 400häst i varm dynolokal på ca 1.3bars laddtryck. Är såklart långt ifrån nöjd men vi ska som sagt köra henne i dyno en kväll till.
Fick tyvärr inte filmat något då man var på helspänn istället hehe Har dock en bild!
ojoj märks man inte varit här på ett tag. sjukt najs ju markus
Synd man sällan är ute nu för tiden men. Heja heja!
Tack! Ja, det var ett tag sedan man såg dig! Dock har bilen knappt rullat något i år, vill ha den helt 100 färdig innan jag ger mig ut en massa.
Greenmeenie skrev:
nice!! vart är du å mappar?
Det är på PSI motor i Billesholm www.psimotor.se , fruktansvärt trevliga och kunniga. Mappandet står dock min kompis Alex för, då han var på den redan förra året så känner han till bygget bra.
Kompressorhuset lämnas in på måndag för modifiering sen ska jag kränga över ett par däck på mina gamla 17" fälgar, därefter kör vi igen!
Då var den andra dynokvällen avklarad. Flöt på bra utan några större problem, fick byta wastegate-fjäder halvvägs bara då den inte ville hålla helt stängt med 0,8bars fjädern när det började ladda på.
Av någon anledning slutade den ge effekt efter 1,6bar. Vi var uppe på 1,8bar men fortfarande gav den samma effekt som 1,6. Har mina misstankar om att avgasmottrycket blir för högt, vet att folk brukar porta ur avgassidan i toppen på dessa motorer rätt rejält. Var i valet och kvalet att göra det i vintras men tiden och pengarna sprang iväg. Tog en del i innerradien inför förra säsongen. Då jag hade styrningarna kvar i kom jag inte åt så bra i ytterradien (som egentligen är viktigare på avgassidan). Tror som sagt att detta kan vara problemet.
Nåja, hon gav i alla fall hyffsat med effekt med tanke på laddtrycket. Men fyfan vad sur jag blev när jag inte fick spräcka 500-sträcket, det var ju så nära!
464rshp 509rsnm blev det till slut.
Film ifrån dagen, dock är klippet från ett av dom första svepen. Runt 410hk var där då.
Kurvan:
Ska nog ut och se hur hon går på gatan i helgen, vem vet. Kanske dyker här upp en film?
Hehe det står för real skåne horse power. Bilar som bänkats på andra ställen har ofta tappat en hel del effekt i denna bänk. (I något fall över 100whp.) Så ägarna har lite skämtsamt kommit på rshp/rsnm. Siffrorna jag skrivit är motorhästar.
Själv blev jag väl inte supernöjd då jag hoppats på över 500häst. Ska ut o testa den ikväll förhoppningsvis, vi måste mappa om den lite på dellast då vi provade en annan kaminställning. Sen ska vi dubbelchecka så laddtrycket lägger sig på samma som i dynon nu på gatan. Kan bli en del ändringar pga tempen är högre i dynolokalen än på gata.
Ja, var ute i helgen. Dock endast på grundtryck (1.3bar). Tanken är att dra några svep på 1.6bar i veckan samt mappa till en hyffsad launchcontroll. Därefter är den helt klar för i år.
Första intrycket var att registret var uppflyttat en del, det händer inte så mycket på botten längre. Hoppas det blir lite bättre när vi kör igång laddtrycksregleringen.
Ska ordna en mickadapter till min actionkamera så ska jag lägga upp ett par filmer sen.
Ja, var ute i helgen. Dock endast på grundtryck (1.3bar). Tanken är att dra några svep på 1.6bar i veckan samt mappa till en hyffsad launchcontroll. Därefter är den helt klar för i år.
Första intrycket var att registret var uppflyttat en del, det händer inte så mycket på botten längre. Hoppas det blir lite bättre när vi kör igång laddtrycksregleringen.
Ska ordna en mickadapter till min actionkamera så ska jag lägga upp ett par filmer sen.
Var va du ute? Hyllinge? Fan vad galet, när får man en åktur då?
Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!