Nissan 200sx s13, OEM++

Solida tryckare, argare kammar, mer varv och högre laddtryck står på schemat! Dessutom kommer utsidan uppdateras en hel del!
  • 156 Följare
  • 307 432 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 februari 2017
luuundh CLASSIFIED
18 juni 2014 · 646 Inlägg

Tråget är riktat och tätat nu, läcker inte en droppe! Vi har också fått snyta ur henne ett par gånger. Dock sket jag ner mig efter det första pullet till varvstopp. Precis efter växling från 3-4:an efter varvstopp tvärdör den. När jag försöker ge lite gas för att rulla igång igen skjuter den flammor och beter sig illa. Såg såklart det värsta framför mig och öppnade huven så fort bilen stannat till. Inga fel konstaterades och provstarten var ett faktum. Två varv på starten så spann hon igång som om inget hade skett. Efter en hel del laborerande under kväll o natt gav vi oss utan något vidare resultat.

Senast igår felsökte vi och då fann vi troligtvis felet. Givarehållaren började självsvänga efter 7000rpm. Man såg tydligt på signalen att antingen givare eller triggerhjul rörde sig in och ut. Så detta har jag nu åtgärdat och vi ska såklart testa så det hjälpte så fort som möjligt. 0.8bar är redan tråkigt nämligen... big_smile

Har även fått hem mina nya fälgar och däck nu, blev Rota Grid Bronze. Blir lite mörkt, rått stuk tycker jag. Precis som jag vill ha det. smile Fick även lite hjälp av min garagepolare att putsa upp henne så nu återstår bara vaxning som troligtvis blir av imorgon. smile

Förstärkt givarhållare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2e273e83cdff755257284323fd3861eb.jpg

Och fälgarna så klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-ebff3cdc07078d27fb60fe5b10f89c07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-47826057828259bc5cc2c63850bd28b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-808957268a7830d90cbd909f28c05801.jpg

Mer kommer så fort vi fått fart på åbäket!

Ettrigfyra Audi, vad annars?
19 juni 2014 · 19 Inlägg

Glänser som aldrig förr!

Dometros
19 juni 2014 · 434 Inlägg

Åh Så Fint!

luuundh CLASSIFIED
22 juni 2014 · 646 Inlägg

Givarhållar-förstärkningen gjorde nytta och bilen är färdigmappad på gata. Förhoppningsvis ska hon upp i bänken denna veckan så Alex kan gå på lite med tändningen också, kommer väl även bli lite mer laddtryck samtidigt. smile Laddar ju bara 1,5bar än så länge.

Hoppas på trevliga siffror, återkommer med resultat och filmbevis när hon är klar. smile

AndreAron
23 juni 2014 · 222 Inlägg

luuundh skrev:
Givarhållar-förstärkningen gjorde nytta och bilen är färdigmappad på gata. Förhoppningsvis ska hon upp i bänken denna veckan så Alex kan gå på lite med tändningen också, kommer väl även bli lite mer laddtryck samtidigt. smile Laddar ju bara 1,5bar än så länge.

Hoppas på trevliga siffror, återkommer med resultat och filmbevis när hon är klar. smile

Ska bli kul att se! big_smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
luuundh CLASSIFIED
26 juni 2014 · 646 Inlägg

Första kvällen i dynon gjordes igår, vi gick 2steg framåt och 1steg tillbaks kan man säga. Bilen fungerade kanon och svarade fint när Alex började gå på med tändning och laddtryck. Dock började turbon surga mer och mer allt eftersom laddtrycket höjdes. Till slut valde vi att avbryta, dels för att turbon måste modifieras samt att mina bakdäck blev förstörda. Märkte att den började skjuta iväg gummibitar efter 14-15pulls, vi stannade bilen och märkte att stora bitar börjat släppa ifrån däcken. Tror att det är en blandning av den höga tempen samt hastigheten som orsakade detta. Bilen gör ca 300km/h på varvstopp i 5:an (som vi valde att köra på) och rullarna var ruggigt varma när vi stannade för att kontrollera.

Vi valde som sagt att avbryta för att fixa bättre däck och för att få turbon modifierad tills nästa gång istället. Vi landade på ca 400häst i varm dynolokal på ca 1.3bars laddtryck. Är såklart långt ifrån nöjd men vi ska som sagt köra henne i dyno en kväll till. smile

Fick tyvärr inte filmat något då man var på helspänn istället hehe smile Har dock en bild!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-48697f13872ef3facbff34163fcce1a0.jpg

Återkommer med mer efter nästa gång!

JDMCRAZE
27 juni 2014 · 2 077 Inlägg

ojoj märks man inte varit här på ett tag.
sjukt najs ju markus big_smile

Synd man sällan är ute nu för tiden men.
Heja heja!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Greenmeenie Arn Racing
27 juni 2014 · 194 Inlägg

nice!! vart är du å mappar? smile

Oh man, this is gonna hurt!
Nissan 200sx s13 "KrånglarAlltidSomFan" (1993)
luuundh CLASSIFIED
28 juni 2014 · 646 Inlägg

JDMCRAZE skrev:
ojoj märks man inte varit här på ett tag.
sjukt najs ju markus big_smile

Synd man sällan är ute nu för tiden men.
Heja heja!

Tack! Ja, det var ett tag sedan man såg dig! Dock har bilen knappt rullat något i år, vill ha den helt 100 färdig innan jag ger mig ut en massa. smile

Greenmeenie skrev:
nice!! vart är du å mappar? smile

Det är på PSI motor i Billesholm www.psimotor.se , fruktansvärt trevliga och kunniga. Mappandet står dock min kompis Alex för, då han var på den redan förra året så känner han till bygget bra. smile

Kompressorhuset lämnas in på måndag för modifiering sen ska jag kränga över ett par däck på mina gamla 17" fälgar, därefter kör vi igen! big_smile

AndreAron
28 juni 2014 · 222 Inlägg

Fan va grymt! Lycka till nästa gång, då ska det fan fungera! big_smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
luuundh CLASSIFIED
3 juli 2014 · 646 Inlägg

Då var den andra dynokvällen avklarad. Flöt på bra utan några större problem, fick byta wastegate-fjäder halvvägs bara då den inte ville hålla helt stängt med 0,8bars fjädern när det började ladda på.

Av någon anledning slutade den ge effekt efter 1,6bar. Vi var uppe på 1,8bar men fortfarande gav den samma effekt som 1,6. Har mina misstankar om att avgasmottrycket blir för högt, vet att folk brukar porta ur avgassidan i toppen på dessa motorer rätt rejält. Var i valet och kvalet att göra det i vintras men tiden och pengarna sprang iväg. Tog en del i innerradien inför förra säsongen. Då jag hade styrningarna kvar i kom jag inte åt så bra i ytterradien (som egentligen är viktigare på avgassidan). Tror som sagt att detta kan vara problemet.

Nåja, hon gav i alla fall hyffsat med effekt med tanke på laddtrycket. Men fyfan vad sur jag blev när jag inte fick spräcka 500-sträcket, det var ju så nära!

464rshp 509rsnm blev det till slut.

Film ifrån dagen, dock är klippet från ett av dom första svepen. Runt 410hk var där då.



Kurvan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-ec86996591fed2a93d80b81468149ac9.jpg

Ska nog ut och se hur hon går på gatan i helgen, vem vet. Kanske dyker här upp en film? smile

Senast redigerat av luuundh (3 juli 2014)

NIzmO Ollikkala Racing
4 juli 2014 · 1 724 Inlägg

rshp / rsnm ?
Blir lite förvirrad då jag aldrig sett den betäckningen, är det på hjulen eller i motorn du har effekten?

Helt godkända siffror hur som helst smile , hur känns karaktären på motorn tycker du?

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
luuundh CLASSIFIED
4 juli 2014 · 646 Inlägg

Hehe det står för real skåne horse power. Bilar som bänkats på andra ställen har ofta tappat en hel del effekt i denna bänk. (I något fall över 100whp.) Så ägarna har lite skämtsamt kommit på rshp/rsnm. Siffrorna jag skrivit är motorhästar. smile

Själv blev jag väl inte supernöjd då jag hoppats på över 500häst. Ska ut o testa den ikväll förhoppningsvis, vi måste mappa om den lite på dellast då vi provade en annan kaminställning. Sen ska vi dubbelchecka så laddtrycket lägger sig på samma som i dynon nu på gatan. Kan bli en del ändringar pga tempen är högre i dynolokalen än på gata. smile

JDMCRAZE
4 juli 2014 · 2 077 Inlägg

God effekt big_smile
Hoppas det löser sig Markus!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
luuundh CLASSIFIED
6 juli 2014 · 646 Inlägg

JDMCRAZE skrev:
God effekt big_smile
Hoppas det löser sig Markus!

Tack Adam! smile

anneborn
7 juli 2014 · 8 Inlägg

Varit ute och testat något än? smile

Audi S2 "Lagom" (1993)
luuundh CLASSIFIED
7 juli 2014 · 646 Inlägg

koffan skrev:
Varit ute och testat något än? smile

Ja, var ute i helgen. Dock endast på grundtryck (1.3bar). Tanken är att dra några svep på 1.6bar i veckan samt mappa till en hyffsad launchcontroll. Därefter är den helt klar för i år. smile

Första intrycket var att registret var uppflyttat en del, det händer inte så mycket på botten längre. Hoppas det blir lite bättre när vi kör igång laddtrycksregleringen. smile

Ska ordna en mickadapter till min actionkamera så ska jag lägga upp ett par filmer sen. smile

JDMCRAZE
7 juli 2014 · 2 077 Inlägg

luuundh skrev:

koffan skrev:
Varit ute och testat något än? smile

Ja, var ute i helgen. Dock endast på grundtryck (1.3bar). Tanken är att dra några svep på 1.6bar i veckan samt mappa till en hyffsad launchcontroll. Därefter är den helt klar för i år. smile

Första intrycket var att registret var uppflyttat en del, det händer inte så mycket på botten längre. Hoppas det blir lite bättre när vi kör igång laddtrycksregleringen. smile

Ska ordna en mickadapter till min actionkamera så ska jag lägga upp ett par filmer sen. smile

Var va du ute? Hyllinge?
Fan vad galet, när får man en åktur då? big_smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
luuundh CLASSIFIED
7 juli 2014 · 646 Inlägg

Var va du ute? Hyllinge?
Fan vad galet, när får man en åktur då? big_smile

Ja, var en sväng inne i Helsingborg. smile
Det kan vi nog ordna, måste få höjt laddtrycket innan bara. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang