sverkera skrev:
300 mil är ungefär avståndet Stockholm - Madrid, så det handlar isf om södra europa.
Det är inte polisen som återkallar körkortet utan det är Länstyrelsen, enligt Körkortslagen kap 5 §1 så måste det finnas en dom eller ett godkänt strafföreläggande för det. Enl kap 5 §5 så kan Länstyrelsen återkalla i väntan på slutgiltigt avgörande i domstol.
Det polisen kan göra är att omhänderta körkortet enl kap 5 §7, men det står ingenting där att det måste ske i direkt anslutning till brottet. Om jag vore TS så skulle jag ta kontakten med Polisen men ha något annat id med mig än körkortet, tveksamt om de kan omhänderta körkortet i det läget.
Erkänn absolut ingenting och skriv inte på några papper. Om de inte godtar TS's bevis på att han var utomlands så måste de då lämna vidare till Länsstyrelsen och åklagare. TS kan då lägga fram sina bevis till dem, vilket bör göra att Länsstyrelsen måste avvakta ev dom (om inte åklagaren lägger ner fallet) för att återkalla körkortet. Om de ändå gör det så får man överklaga till länsrätten och begära inhibition av deras beslut.
Lämpligtvis tar TS hjälp av en jurist i hela processen, kanske
http://www.trafikjuristen.se/ (jag har inte haft med honom att göra så jag vet inte hur bra han är men finns en hel del intressant på hans site).
Detta förutsätter givetvis att TS verkligen är oskyldig, för något värde på oskyldig, annars är det bara att ta straffet..