2044
Sök

Hur länge kan polisen ta körkortet efter fortkörning

5 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Hej!

I somras råkade "någon" köra om en civil polsbil med min AMG långt över fartbegräningen. Personen som körde ville inte bli av med körkortet så när civilpolisen slog på sirenerna så stack personen.

Någon vecka senare fick jag ett brev på posten att polismannen (han åkte själv) som kört var 100% säker på att han sett att jag kört bilen "bullshit".
Att jag skulle ner på delgivning på polistation. Dom ville dvs att jag skulle åka ner och lämna in mitt körkort.

Jag har tillräckligt starka bevis för att vinna över dom i en rättegång men en sådan kan ta tid och jag har inte lust att bli av med mitt körkort ens för en dag.

Jag är misstänkt för fortkörning och inte stannat i polismans täcken.

Jag är otroligt sällan hemma utan alltid ute på vift oftast inte ens i sverige i och aldrig på samma ställe längre än max en vecka i sträck.

Jag är inte heller skriven på min hemadress.
I ett halvår har dom nu försökt fåtagi mig. Åkt hem till polare och frågat efter mig. Ringt mina föräldrar osv. Ringer minst en gång i veckan.

Jag lever på ett sånt vis att de inte kan få kontakt med mig.

Anledningen att jag gör den här tråden är pga en fråga.

Hur länge efter incidenten kan polisen dra körkortet?
Kan dom ta mitt körkort för en incident som hänt ett halvår sedan? ett år sedan?

Det är ju transportstyrelsen som beslutar sånt här. Men det är ju först efter dom.

Jag har ringt och frågat transportstyrelsen hur lång tid efter polisen har mandat att ta kortet. Tyvärr visste inte personen jag fick prata med.

Så fort att det gått så lång tid att de inte längre kan göra det tänker jag åka ner till polishuset och ge mig tillkännna. Som sagt har jag inga problem att vinna i en rättegång men jag har inte lust stå med ett indraget körkort ett halvår i väntan på rättegång.

mvh
Senast redigerat av Rata (16 februari 2012)

3 235 Inlägg
16 februari 2012
Ooo, svårt att svara här och nu. Men det går säkert att söka på nätet hur lång preskriberingstiden i sådana fall är.
Ev. ringa in anonymt, förklara situationen och fråga, behöver inte vara samma polisstation.

Muttley
16 februari 2012
Ring stationen som söker dig och förklara för dem och i med du har bevis för att de var du så kan du ju lägga de på bordet så att de har infon. Som sagt ring först och berätta hur de står till och förklara att du inte kommer lämna ifrån dig ditt körkort pga att polisman har sett fel.

De måste ju ändå vara 100% .

5 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Ooo, svårt att svara här och nu. Men det går säkert att söka på nätet hur lång preskriberingstiden i sådana fall är.
Ev. ringa in anonymt, förklara situationen och fråga, behöver inte vara samma polisstation.

Presriberingstiden är 2 år. Vad jag vill veta är hur lång tid efter dom kan dra mitt körkort.

tkd_rille skrev:
Ring stationen som söker dig och förklara för dem och i med du har bevis för att de var du så kan du ju lägga de på bordet så att de har infon. Som sagt ring först och berätta hur de står till och förklara att du inte kommer lämna ifrån dig ditt körkort pga att polisman har sett fel.

Tydligen måste dom inte vara 100%. Eller behöver väl isf bara skriva att dom är 100%.

Min far har ringt till Polisen som har hand om detta ärende. Berättade var jag befann mig under tillfället varpå polisen svarade. Försök inte, vi är 100% säker på att det var din son som körde. Hälsa honom att vi kommer jaga honom med blåslampa om han inte dyker upp innom 2 veckor.

Ett löfte dom på sätt och vis försöker hålla.
Med tanke på deras inställning vet jag inte om dom kommer ta hänsyn till mina bevis. Jag vågar inte chansa iaf.

3 235 Inlägg
16 februari 2012
Jag har hört att dem är ganska stränga med folk som smiter ifrån kontroller eller vägra stoppa. Dem är väl avis på folk som faktiskt KAN köra:)
Skämt åsido: för att få ett svar måste du nästan prata med dem, förklarar att du inte har tänkt lämna in kortet och att du kan bevisa att det inte var du som körde bilen. Du kan också rådfråga en advokat, finns ju folk som lever på sådana fall.

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
16 februari 2012
Har hört men bara hört, att om brott som rör trafiken tex buskörning eller att du tex kör för fort förbi en fartkamera
så måste polisen på plats o sekunden ge dej böter eller ta ditt körkort, inte höra av sej efter o ge dej böter ev ta ditt körkort
e det bara jag som hört detta?

5 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Jag har hört att dem är ganska stränga med folk som smiter ifrån kontroller eller vägra stoppa. Dem är väl avis på folk som faktiskt KAN köra:)
Skämt åsido: för att få ett svar måste du nästan prata med dem, förklarar att du inte har tänkt lämna in kortet och att du kan bevisa att det inte var du som körde bilen. Du kan också rådfråga en advokat, finns ju folk som lever på sådana fall.

Jag vill inte prata med dom då jag kanske kan få en muntlig delgivning att mitt körkort blivit indraget. Möjligtvis kan jag ringa någon annan station och fråga rent generellt vad som gäller.

Men tydligt iaf att dom är ganska uppretade över situationen. Hade jag varit polis och märkt att det varit en återvändsgränd och inte kunnat gå vidare utan att ha hört den misstänkta hade jag nog lagt ner fallet i brist på bevis och satsat rersuserna på att lösa något inbrott eller liknande.

Är som sagt inte ens misstänkt för vårdslöshet i trafik utan endast fortkörning och inte stannat i polismans tecken.

saab_tompa skrev:
Har hört men bara hört, att om brott som rör trafiken tex buskörning eller att du tex kör för fort förbi en fartkamera
så måste polisen på plats o sekunden ge dej böter eller ta ditt körkort, inte höra av sej efter o ge dej böter ev ta ditt körkort
e det bara jag som hört detta?

Ja det låter ju mest logiskt. Kan dom egentligen komma nu ett halvår senare "-Du, du körde för fort i somras hit med körkortet!"

Låter ju helt sjukt. I vilket fall måste det ju finnas en gräns på hur länge dom kan ta det. Om det är så att dom har rätt till det hela preskriberingstiden eller inte.

8 892 Inlägg
16 februari 2012
Rata skrev:
engolf skrev:

Presriberingstiden är 2 år. Vad jag vill veta är hur lång tid efter dom kan dra mitt körkort.

tkd_rille skrev:

Tydligen måste dom inte vara 100%. Eller behöver väl isf bara skriva att dom är 100%.

Min far har ringt till Polisen som har hand om detta ärende. Berättade var jag befann mig under tillfället varpå polisen svarade. Försök inte, vi är 100% säker på att det var din son som körde. Hälsa honom att vi kommer jaga honom med blåslampa om han inte dyker upp innom 2 veckor.

Ett löfte dom på sätt och vis försöker hålla.
Med tanke på deras inställning vet jag inte om dom kommer ta hänsyn till mina bevis. Jag vågar inte chansa iaf.

Åk till polisen och prata med dom och lös problemet det är  åklagaren som bedömmer bevisen och inte polisen. Läser man dina inlägg så kan man ju ana att det är något som inte stämmer och att hålla sig undan gör ju bara saken värre.

Är det som du skriver så förstår jag inte vad problemet är.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

5 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
åklagaren som bedömmer bevisen och inte polisen.

Jag vet det. Men polisen vill ta mitt körkort nu, helst för ett halvår sen. Jag är rädd att om jag låter dom göra det kan det bli en långdragen juridisk process innan jag får rätt och kan köra bil igen. Därför undrar jag hur lång tid efter incidenten polisen kan ta körkortet innan dom fallit.

Intressant också är vad händer om dom tar mitt kort nu och ett halvår senare vid rättegången blir jag frikänd? Får jag skadestånd eller förlorar polisen något på att ha låst mitt körkort denna tiden?

Jag har vittnen som kan intyga att jag varit i ett annat land 300 mil härifrån vid den tiden. Problemet är ifall jag åker ner till station och dom plockar mitt körkort i väntan på rättegång. Det kan som sagt dröjja upp mot ett halvår innan en sådan inträffar..

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2012
Rata skrev:
Hamilton skrev:

Jag vet det. Men polisen vill ta mitt körkort nu, helst för ett halvår sen. Jag är rädd att om jag låter dom göra det kan det bli en långdragen juridisk process innan jag får rätt och kan köra bil igen. Därför undrar jag hur lång tid efter incidenten polisen kan ta körkortet innan dom fallit.

Intressant också är vad händer om dom tar mitt kort nu och ett halvår senare vid rättegången blir jag frikänd? Får jag skadestånd eller förlorar polisen något på att ha låst mitt körkort denna tiden?

Jag har vittnen som kan intyga att jag varit i ett annat land 300 mil härifrån vid den tiden. Problemet är ifall jag åker ner till station och dom plockar mitt körkort i väntan på rättegång. Det kan som sagt dröjja upp mot ett halvår innan en sådan inträffar..

Då bör du ju rimligtvis ha passtämplar eller liknande, om du tar med dig det till stationen så lär de inte kunna säga mycket.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

551 Inlägg
16 februari 2012
RD_87 skrev:
Rata skrev:
Hamilton skrev:

Då bör du ju rimligtvis ha passtämplar eller liknande, om du tar med dig det till stationen så lär de inte kunna säga mycket.

300 mil lär ju rimligtvis vara inom EU eller något annat nordiskt land, så det är inte självklart att det finns passtämpel.

Haters gonna hate.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 februari 2012
p12 skrev:
RD_87 skrev:
Rata skrev:

300 mil lär ju rimligtvis vara inom EU eller något annat nordiskt land, så det är inte självklart att det finns passtämpel.

Eller liknande som jag sa? Kontoutdrag med uttag i Bremen samma dag t.ex.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 892 Inlägg
16 februari 2012
Rata skrev:
Hamilton skrev:

Spelar ingen roll om det så är kungen du har som vittne om du inte tar kontakt med polisen och lägger fram dina bevis.
Vi i forumet kan ju sitta här och spekulera i all oändlighet utan att komma fram till något annat än att du förlorar på att hålla dig undan.

Har du otur blir du dömd utan att bli hörd och blir av med körkortet+böter

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 februari 2012
Hamilton skrev:
Spelar ingen roll om det så är kungen du har som vittne om du inte tar kontakt med polisen och lägger fram dina bevis.

Tänk på att det var en "kompis" som körde hans AMG också, så han vill att hans vittnen ska begå mened vid rättegång.

Stanna näst gång så slipper du sådan här bekymmer såvida du inte 73kg heroin i bagaget..

564 Inlägg
16 februari 2012
300 mil är ungefär avståndet Stockholm - Madrid, så det handlar isf om södra europa.

Det är inte polisen som återkallar körkortet utan det är Länstyrelsen, enligt Körkortslagen kap 5 §1 så måste det finnas en dom eller ett godkänt strafföreläggande för det. Enl kap 5 §5 så kan Länstyrelsen återkalla i väntan på slutgiltigt avgörande i domstol.

Det polisen kan göra är att omhänderta körkortet enl kap 5 §7, men det står ingenting där att det måste ske i direkt anslutning till brottet. Om jag vore TS så skulle jag ta kontakten med Polisen men ha något annat id med mig än körkortet, tveksamt om de kan omhänderta körkortet i det läget.

Erkänn absolut ingenting och skriv inte på några papper. Om de inte godtar TS's bevis på att han var utomlands så måste de då lämna vidare till Länsstyrelsen och åklagare. TS kan då lägga fram sina bevis till dem, vilket bör göra att Länsstyrelsen måste avvakta ev dom (om inte åklagaren lägger ner fallet) för att återkalla körkortet. Om de ändå gör det så får man överklaga till länsrätten och begära inhibition av deras beslut.

Lämpligtvis tar TS hjälp av en jurist i hela processen, kanske http://www.trafikjuristen.se/ (jag har inte haft med honom att göra så jag vet inte hur bra han är men finns en hel del intressant på hans site).

Detta förutsätter givetvis att TS verkligen är oskyldig, för något värde på oskyldig, annars är det bara att ta straffet..
Senast redigerat av sverkera (16 februari 2012)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2012
Hamilton skrev:
Rata skrev:
Hamilton skrev:

Vi i forumet kan ju sitta här och spekulera i all oändlighet utan att komma fram till något annat än att du förlorar på att hålla dig undan.

Har du otur blir du dömd utan att bli hörd och blir av med körkortet+böter

Mvh
Hamilton

Han kan inte bli dömd i sin frånvaro om han inte är delgiven på något sätt vilket han inte är än.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2012
Det som är lite oseriöst från Polisens sida är hur fan kan han som körde civilbilen se föraren tydligt när han blåser om civilbilen långt över hastighetsbegränsningen och sedan stämma av det med bilregistret och körkortsregistret och vara helt 100 på att det var bilägaren som körde?
Låter som ett desperat försök från Polisens sida att sätta dit AMG ägaren tycker jag.

Autotech

5 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
sverkera skrev:
300 mil är ungefär avståndet Stockholm - Madrid, så det handlar isf om södra europa.

Det är inte polisen som återkallar körkortet utan det är Länstyrelsen, enligt Körkortslagen kap 5 §1 så måste det finnas en dom eller ett godkänt strafföreläggande för det. Enl kap 5 §5 så kan Länstyrelsen återkalla i väntan på slutgiltigt avgörande i domstol.

Det polisen kan göra är att omhänderta körkortet enl kap 5 §7, men det står ingenting där att det måste ske i direkt anslutning till brottet. Om jag vore TS så skulle jag ta kontakten med Polisen men ha något annat id med mig än körkortet, tveksamt om de kan omhänderta körkortet i det läget.

Erkänn absolut ingenting och skriv inte på några papper. Om de inte godtar TS's bevis på att han var utomlands så måste de då lämna vidare till Länsstyrelsen och åklagare. TS kan då lägga fram sina bevis till dem, vilket bör göra att Länsstyrelsen måste avvakta ev dom (om inte åklagaren lägger ner fallet) för att återkalla körkortet. Om de ändå gör det så får man överklaga till länsrätten och begära inhibition av deras beslut.

Lämpligtvis tar TS hjälp av en jurist i hela processen, kanske http://www.trafikjuristen.se/ (jag har inte haft med honom att göra så jag vet inte hur bra han är men finns en hel del intressant på hans site).

Detta förutsätter givetvis att TS verkligen är oskyldig, för något värde på oskyldig, annars är det bara att ta straffet..

Tack för ett informativt svar!

För övrigt vill jag tillägga att jag kunde inte bry mig mindre av hur ni tror det hela har gått till och om ni tror att jag är skyldig. Jag gjorde den här tråden i syfte att få hjälp på frågan ni ser i topic.

Mvh

Sök