"Turbo" till luftfilter?

str8
16 februari 2012 · 218 Inlägg

Har sökt en del men inte hittat något vettigt...
undrar om någon av er här hört något om att detta skulle funka/inte funka? eller kanske testat själv?smile

http://www.stylingbutiken.se/elektriskt … er-/3213-0

Har sett sånna på ebay också, men har inte sett nått bevis på om de skulle funka eller att det inte skulle funka roll i teorin verkar de ju ganska vettigt

Sett andra liknande som bara skulle få luften att rotera(utan tillkopplad elfläkt), men dom är jag dock rätt skeptiskt till.

//STR8

Volkswagen Lupo 1.4 "JDM Killer" (2000)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

jag har väldigt svårt för att tro att en sån där skulle ge nån effektökning, med tanke på att generatorn belastas mer och gör så motorn går lite tyngre. en sån utan elmotor tror jag inte heller på för det känns som att den skulle bromsa luften.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Luckard
16 februari 2012 · 243 Inlägg

Själv tycker jag att de verkar lite dåligt om den bara ska bli aktiverad vid full last?
skulle vara bättre om den kom tidigare så som på mellan registret till full.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
str8
16 februari 2012 · 218 Inlägg

Ja jag förstår ju också att om den skulle funka hade de inte hadlat om tiotal extra hästar. i och med att den bara aktiverades när man hade full gas borde den minska luftflödet när den inte var igång? ^^

EDIT: såg inte att du skrivit i princip samma sak..

Senast redigerat av str8 (16 februari 2012)

Volkswagen Lupo 1.4 "JDM Killer" (2000)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

Marcus- skrev:
Vet inte riktigt hur man ska avgöra om det funkar eller inte. Klart det funkar, men det lär ju inte göra någon skillnad.
Tror nog turbon suger in den mängd luft den vill ha utan en fjantig liten fläkt tongue

Ungefär samma sak som att sätta en extra slangklämma på ett tryckrör... Den sitter där och det funkar!

den här fläkten är till för sugmotorer och är tänkt att fungera som en turbo, som en elekrisk turbo. på en turbobil har man inte någon som helst nytta av en sån tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

Marcus- skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Marcus- skrev:
Vet inte riktigt hur man ska avgöra om det funkar eller inte. Klart det funkar, men det lär ju inte göra någon skillnad.
Tror nog turbon suger in den mängd luft den vill ha utan en fjantig liten fläkt tongue

Ungefär samma sak som att sätta en extra slangklämma på ett tryckrör... Den sitter där och det funkar!

den här fläkten är till för sugmotorer och är tänkt att fungera som en turbo, som en elekrisk turbo. på en turbobil har man inte någon som helst nytta av en sån tongue

Det förklarar en hel del tongue

förresten så har man nog ingen direkt nytta av den i en sugmotor heller, men ändå tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

Marcus- skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Marcus- skrev:

Det förklarar en hel del tongue

förresten så har man nog ingen direkt nytta av den i en sugmotor heller, men ändå tongue

Nae har svårt att se en effektökning av detta tongue

det vore ju dock kul att testa, bänka bilen och sen montera en fläkt och sen bänka igen. bara för att se om det blir nån skillnad alls tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
str8
16 februari 2012 · 218 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

Marcus- skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

förresten så har man nog ingen direkt nytta av den i en sugmotor heller, men ändå tongue

Nae har svårt att se en effektökning av detta tongue

det vore ju dock kul att testa, bänka bilen och sen montera en fläkt och sen bänka igen. bara för att se om det blir nån skillnad alls tongue

De va lite de min fråga var tongue mest för o veta hur lite/mycket de gjort på sig ^^

Volkswagen Lupo 1.4 "JDM Killer" (2000)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

str8 skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Marcus- skrev:

Nae har svårt att se en effektökning av detta tongue

det vore ju dock kul att testa, bänka bilen och sen montera en fläkt och sen bänka igen. bara för att se om det blir nån skillnad alls tongue

De va lite de min fråga var tongue mest för o veta hur lite/mycket de gjort på sig ^^

ja. hade jag haft jobb så skulle jag ha köpt en bara för att se om man märker någon som helst skillnad, för lite nyfiken är man ju tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

Marcus- skrev:

str8 skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

det vore ju dock kul att testa, bänka bilen och sen montera en fläkt och sen bänka igen. bara för att se om det blir nån skillnad alls tongue

De va lite de min fråga var tongue mest för o veta hur lite/mycket de gjort på sig ^^

Ingenting cool    Endast framtaget för att tjäna pengar.

Först var det öppet filter som skulle ge magiska hästar, sen var det öppen dump. Nu är det en jäkla fläkt...
Undra vad som kommer efter detta ? yikes

man kan ju ställa frågan varför dom inte har testat produkten, jo troligtvis för att den inte funkar tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

Marcus- skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Marcus- skrev:

Ingenting cool    Endast framtaget för att tjäna pengar.

Först var det öppet filter som skulle ge magiska hästar, sen var det öppen dump. Nu är det en jäkla fläkt...
Undra vad som kommer efter detta ? yikes

man kan ju ställa frågan varför dom inte har testat produkten, jo troligtvis för att den inte funkar tongue

Den sidan för övrigt säljer en jäkla massa konstigt skit :p

Att dom tar 1000:- för den är inte illa nog, dom skriver också ut att den kostar 2000-2500:- i vanliga fall roll

Vill du ha mer luft, sätt ett vinklat 5" rör ner genom huven till ett öppet filter lol

ja ungefär tongue dom kostar nog 27 öre att tillverka i taiwan eller kina tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

Marcus- skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

Marcus- skrev:

Den sidan för övrigt säljer en jäkla massa konstigt skit :p

Att dom tar 1000:- för den är inte illa nog, dom skriver också ut att den kostar 2000-2500:- i vanliga fall roll

Vill du ha mer luft, sätt ett vinklat 5" rör ner genom huven till ett öppet filter lol

ja ungefär tongue dom kostar nog 27 öre att tillverka i taiwan eller kina tongue

haha aaah! Dom tar gamla datorfläktar :p

haha, det skulle inte förvåna mig tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Rydell BaM BaM
16 februari 2012 · 232 Inlägg
Inget vara för evigt.
RD_87 Skrotsamlare
16 februari 2012 · 4 031 Inlägg

Finns flera liknande trådar om liknande produkter http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=216296
Men som vanligt så är svaret att generatorn äter upp all eventuell effekt & lite till så att summan blir -.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
16 februari 2012 · 469 Inlägg

Har sett att det finns till mopeder, och där sägs det att dom till och med ökar effekten lite, men det är på mopeder det

Expoze
16 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Hade det varit så lätt att öka effekten på en bil så hade det suttit en elfläkt där på alla bilar som standard.
Ytterligare ett skämt är att de skriver att den den drar 833w, det skulle motsvara ungefär 70A strömförbrukning och det är knappast det där kablaget anpassat för. Troligen är det bara nån liten skitfläkt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang