Risktvåan frågor.

Erik1994
16 februari 2012 · 14 Inlägg

Hej!

Jag ska ta risktvåan om några dagar, och jag har några små frågor gällande det. Vore riktigt shysst om nån kunde svara på dom.

För det första ska jag berätta att jag inte har kört sådär jätte mycket hittils. Jag har varit ute med bilen med min hanledare så jag kan växla och sånt, utan problem. Har lite problem med dragläge, men det är allt.

1.Tror ni att att jag borde ha några problem med att klara risktvåan?
2. Vad händer om man misslyckas?
3. Vad får man göra när man kör risktvåan?
4. Vet nån om det är många som klarar av risktåvan, eller är det många som misslyckas?
5. Vad förvantar dom sig att man ska klara av?
6. Kan man klara det fast man inte har kört sådär jätte mycket.

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av Erik1994 (16 februari 2012)

SportPilot Ubåtsingenjör
16 februari 2012 · 7 248 Inlägg

Erik1994 skrev:
Hej!

Jag ska ta risktvåan om några dagar, och jag har några små frågor gällande det. Vore riktigt shysst om nån kunde svara på dom.

För det första ska jag berätta att jag inte har kört sådär jätte mycket hittils. Jag har varit ute med bilen med min hanledare så jag kan växla och sånt, utan problem. Har lite problem med dragläge, men det är allt.

1.Tror ni att att jag borde ha några problem med att klara risktvåan?
2. Vad händer om man misslyckas?
3. Vad får man göra när man kör risktvåan?
4. Vet nån om det är många som klarar av risktåvan, eller är det många som misslyckas?
5. Vad förvantar dom sig att man ska klara av?


Tack på förhand! smile

1. Har du problem med drag läge, misslyckas du nog... då man ska ha kommit så långt i sin utbildning att man klarar av det.
2. Man får ta risktvåan igen
3. Halk körning, bromsövningar kort teoretisk genomgång
4. nästan alla klarar risktvåan.
5. att du klarar köra bilen, ta imot instruktioner och följa de.

Om du inte kört så mycket hittils, varför ska du då gå risktvåan ? det gör man ju nästan sist i sin utbildning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pim_Pim
16 februari 2012 ·

1.Tror ni att att jag borde ha några problem med att klara risktvåan?
Nej, jag tror du kommer att klara det.
2. Vad händer om man misslyckas?
Antagligen får du göra om den.
3. Vad får man göra när man kör risktvåan?
Köra på en halbana, bromsa som en idiot och en liten kort teoretisk genomgång.
4. Vet nån om det är många som klarar av risktåvan, eller är det många som misslyckas?
Jag känner ingen som inte har klarat den, dock så har jag hört talas om folk som har misslyckats.
5. Vad förvantar dom sig att man ska klara av?
Manövrera en bil, kunna bromsa i halt väglag och parera sladden typ
6. Kan man klara det fast man inte har kört sådär jätte mycket.
Eftersom du har varit ute med din handledare och kört och kan växla mm så bör du klara det. Men om du nu kör utan trafikskolan så kan du bli tvungen att göra ett kon test först så att du kan hantera en bil.

Senast redigerat av Pim_Pim (16 februari 2012)

A_Karlsson
16 februari 2012 · 537 Inlägg

det dom förväntar sig att man ska förstå är att det beror på för hög hastighet när man kör ner alla koner på banan tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Erik1994
17 februari 2012 · 14 Inlägg

Tack så mycket för svaren grabbar. Men är lite osäker på om jag ska satsa på att ta den nu så att man har det gjort, eller om jag ska vänta tills senare. Några synpunkter?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2012 · 7 248 Inlägg

Om du precis börjat köra så hade jag lugnat mig ... ta risk ettan, plugga lite teori och ut och kör tills du känner dig säkrare! Det ger mer att ta den senare också när du är lite säkrare bakom ratten, så du slipper koncentrera dig på att växla osv... då kan du lägga lite mer koncentration på hur bilen beter sig mm.


btw om du aldrig provat sladda eller leka med en bil innan så kommer du tycka de är SKIT KUL big_smile

Senast redigerat av CHEEVA (17 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
gamlingen
17 februari 2012 · 5 198 Inlägg

Misslyckas man i risktvån har man inget i en bil å göra, den biten fungerar inte som ett prov,, utan är en obligatorisk del i utbildningen.

motorraZ
17 februari 2012 · 578 Inlägg

Erik1994 skrev:
Tack så mycket för svaren grabbar. Men är lite osäker på om jag ska satsa på att ta den nu så att man har det gjort, eller om jag ska vänta tills senare. Några synpunkter?

Om du känner dig osäker själv på din körning så hade jag väntat smile Halkan är till för att man ska misslyckas så man inser vad som kan hända vid dom olika hastigheterna osv:) (Menar inte att man ska misslyckas och kugga såklart:) )

Erik1994
17 februari 2012 · 14 Inlägg

Ok, förstår vad ni menar. Känner mig lite osäker på om jag är redo eller inte. Jag kan växla och sånt, och har övning kört en del. Känner mig dock lite osäker fortfarande när jag kör.

motorraZ
17 februari 2012 · 578 Inlägg

Erik1994 skrev:
Ok, förstår vad ni menar. Känner mig lite osäker på om jag är redo eller inte. Jag kan växla och sånt, och har övning kört en del. Känner mig dock lite osäker fortfarande när jag kör.

Det är inte svårt bara man lyssnar på vad dom säger smile

SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2012 · 7 248 Inlägg

Erik1994 skrev:
Ok, förstår vad ni menar. Känner mig lite osäker på om jag är redo eller inte. Jag kan växla och sånt, och har övning kört en del. Känner mig dock lite osäker fortfarande när jag kör.

Halkan är inte svår ... men känner du dig osäker hade jag väntat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andromeda Rumpmas
17 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Erik1994 skrev:
Tack så mycket för svaren grabbar. Men är lite osäker på om jag ska satsa på att ta den nu så att man har det gjort, eller om jag ska vänta tills senare. Några synpunkter?

Se till att få fler mil på vägen först så att du kan manövrera bilen och växla utan att behöva koncentrera dig alltför mycket på det. Det blir ju svårare att koncentrera sig på att följa instruktionerna under halkkörningen om man dessutom måste lägga en hel del koncentration på att bara hålla bilen i rullning.
Med milen på vägen, speciellt nu i vintertider, kommer du också att få en egen självupplevd riskuppfattning bakom ratten.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 26 192 Inlägg

Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2012 · 7 248 Inlägg

Mack skrev:
Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

vi körde ingen kon bana ... vi fick prova på att väja för en älg sen köra i en kurva det var svin halt. Sen fick vi prova panikbromsa med och utan abs

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 26 192 Inlägg

CHEEVA skrev:

Mack skrev:
Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

vi körde ingen kon bana ... vi fick prova på att väja för en älg sen köra i en kurva det var svin halt. Sen fick vi prova panikbromsa med och utan abs

Uhm..okej. Jajo, men principen var väl ungefär samma kanske.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2012 · 7 248 Inlägg

Mack skrev:

CHEEVA skrev:

Mack skrev:
Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

vi körde ingen kon bana ... vi fick prova på att väja för en älg sen köra i en kurva det var svin halt. Sen fick vi prova panikbromsa med och utan abs

Uhm..okej. Jajo, men principen var väl ungefär samma kanske.

kan hända:) innan hette det ju halk körning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pim_Pim
17 februari 2012 ·

Mack skrev:
Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

Jag fick köra en konbana på tid innan jag fick börja med själva halkkörningen men det var bara för att jag körde privat så han ville kolla att jag kunde hantera en bil. tongue

Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 26 192 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Mack skrev:
Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

Jag fick köra en konbana på tid innan jag fick börja med själva halkkörningen men det var bara för att jag körde privat så han ville kolla att jag kunde hantera en bil. tongue

Jo men..jag fick också köra på en konbana först, innan själva halkbanan som var en helt annan dag.
Och jag körde inte privat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Pim_Pim
17 februari 2012 ·

Mack skrev:

Pim_Pim skrev:

Mack skrev:
Ursäkta om jag frågar, men visst var "risktvåan" den där konbanan man först fick köra igenom, och sen köra på tid?

Jag fick köra en konbana på tid innan jag fick börja med själva halkkörningen men det var bara för att jag körde privat så han ville kolla att jag kunde hantera en bil. tongue

Jo men..jag fick också köra på en konbana först, innan själva halkbanan som var en helt annan dag.
Och jag körde inte privat.

Jaso du.. ja det är nog lite olika vart man gör risktvåan.

Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 26 192 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Mack skrev:

Pim_Pim skrev:

Jag fick köra en konbana på tid innan jag fick börja med själva halkkörningen men det var bara för att jag körde privat så han ville kolla att jag kunde hantera en bil. tongue

Jo men..jag fick också köra på en konbana först, innan själva halkbanan som var en helt annan dag.
Och jag körde inte privat.

Jaso du.. ja det är nog lite olika vart man gör risktvåan.

Är det inte nåt som kallas riskettan..? Är inte det halkbanan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang