Risktvåan frågor.

Pim_Pim
17 februari 2012 ·

Mack skrev:

Pim_Pim skrev:

Mack skrev:

Jo men..jag fick också köra på en konbana först, innan själva halkbanan som var en helt annan dag.
Och jag körde inte privat.

Jaso du.. ja det är nog lite olika vart man gör risktvåan.

Är det inte nåt som kallas riskettan..? Är inte det halkbanan?

Jo det stämmer ja, riskettan är ju en teoretisk genomgång som håller på i flera timmar. sen får man boka risktvåan där man får köra bilen också.

SportPilot Ubåtsingenjör
17 februari 2012 · 7 247 Inlägg

riskettan är en teoretisk genom gång ... där de går igenom droger mm, sen fick vi även se en film med personer som varit med om lite olika olyckor. Enligt mig en värdelös kurs då de flesta ändå har så pass vett att köra nyckter... och de som kör onycktra kommer gör det ändå

risktvåan = halkan ... sen om det finns ställen som har delat upp det till två kurs dagar vet jag inget om

Senast redigerat av CHEEVA (17 februari 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 26 183 Inlägg

CHEEVA skrev:
riskettan är en teoretisk genom gång ... där de går igenom droger mm, sen fick vi även se en film med personer som varit med om lite olika olyckor. Enligt mig en värdelös kurs då de flesta ändå har så pass vett att köra nyckter... och de som kör onycktra kommer gör det ändå

Ah. Då är jag med på banan igen.
Var ju några år sedan man gjorde det hela så minns knappt vad sakerna hette.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
gamlingen
17 februari 2012 · 5 198 Inlägg

På min tid hade vi ingen riskutbildning,,,1984

Mack Forum- och sitemoderator
17 februari 2012 · 26 183 Inlägg

gamlingen skrev:
På min tid hade vi ingen riskutbildning,,,1984

Då var inte ens jag en spermie..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DuelBall Seg bôvel
22 februari 2012 · 322 Inlägg

CHEEVA skrev:
riskettan är en teoretisk genom gång ... där de går igenom droger mm, sen fick vi även se en film med personer som varit med om lite olika olyckor. Enligt mig en värdelös kurs då de flesta ändå har så pass vett att köra nyckter... och de som kör onycktra kommer gör det ändå

risktvåan = halkan ... sen om det finns ställen som har delat upp det till två kurs dagar vet jag inget om

Uppenbarligen fyller risktvåan ut sitt syfte, annars hade den knappast varit lagstadgad.
Personligen fick jag en rejäl tankeställare efter kursen, med lite otur hade det lika gärna kunna ha varit jag eller någon bekant som figurerat i filmen istället för pojken på cykeln.

Och eftersom rätt ska vara rätt så innehåller även risktvåan en teoristund, innehåller bland annat filmen med Sierran och BMW:n som körs mot en stolpe i olika hastigheter.
När jag körde (2 år sedan) fick man även prova vältbilen (S80) samt krocksläden, samt titta på 460 som klippt en älg i 80 knyck samt en Golf som fått en tung MC i sidan i 250 km/h.
Mer krafter än vad man kan ana.

Angående själva halkkörningen är det inget att vara orolig för, själv såg jag det enbart som en rolig grej.
Kände sig lite som en rallyförare med alla rivstarter, sladdar och våldsamma växlingar.
Lyckades att dra en framhjulsdriven Focus på breställ genom en av kurvorna och dessutom häva sladden snyggt, den känslan var fan magisk när man var 17 och tidigare bara kört med farsan.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 februari 2012 · 7 247 Inlägg

DuelBall skrev:

CHEEVA skrev:
riskettan är en teoretisk genom gång ... där de går igenom droger mm, sen fick vi även se en film med personer som varit med om lite olika olyckor. Enligt mig en värdelös kurs då de flesta ändå har så pass vett att köra nyckter... och de som kör onycktra kommer gör det ändå

risktvåan = halkan ... sen om det finns ställen som har delat upp det till två kurs dagar vet jag inget om

Uppenbarligen fyller risktvåan ut sitt syfte, annars hade den knappast varit lagstadgad.
Personligen fick jag en rejäl tankeställare efter kursen, med lite otur hade det lika gärna kunna ha varit jag eller någon bekant som figurerat i filmen istället för pojken på cykeln.

Och eftersom rätt ska vara rätt så innehåller även risktvåan en teoristund, innehåller bland annat filmen med Sierran och BMW:n som körs mot en stolpe i olika hastigheter.
När jag körde (2 år sedan) fick man även prova vältbilen (S80) samt krocksläden, samt titta på 460 som klippt en älg i 80 knyck samt en Golf som fått en tung MC i sidan i 250 km/h.
Mer krafter än vad man kan ana.

Angående själva halkkörningen är det inget att vara orolig för, själv såg jag det enbart som en rolig grej.
Kände sig lite som en rallyförare med alla rivstarter, sladdar och våldsamma växlingar.
Lyckades att dra en framhjulsdriven Focus på breställ genom en av kurvorna och dessutom häva sladden snyggt, den känslan var fan magisk när man var 17 och tidigare bara kört med farsan.

det är riskettan som är teorin ... men det gav mig inte ett skit, kan vara för att jag varit med om det de visade i filmen i verkligheten men ... tycker det tjatas väldigt mycket om alkohol och droger i skolan så jag tror man klarar sig utan fint

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang