4150
Sök

Saab 9-5 Aut 98 startar ej!(motorn går runt men ej igång)

1 866 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Körde till Bilisten idag, parkerade, gick in, kom ut o startade bilen, lät bilen vara igång i kanske 1min medans jag kollade mobilen och helt plötsligt slocknade bilen. Sedan fick jag ej igång den!
Motorn går runt när jag vrider på nyckeln men den går ej igång, den bara tuggar....
Vad kan felet vara? Hur felsöker jag lättast? var börjar jag?
Kan det vara att den inte får bensin? Dvs bensinpumpen som är kass?

Saab 9-5 2,3t Aut 98

3 235 Inlägg
17 februari 2012
Bensinpumpen ska ju låta när du vrider nyckeln i tändningsläget.
Kan också vara tändkasseten. Lyser några lampor?

1 866 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
inga lampor lyser....
Ja precis det ska låta när man vrider på nyckeln...
Det har bara låtit ibland det senaste halvåret, oftast är det knäpp tyst när jag vrider på tändningen!

engolf skrev:
Bensinpumpen ska ju låta när du vrider nyckeln i tändningsläget.
Kan också vara tändkasseten. Lyser några lampor?

1 866 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
har haft en snäll polare här precis o vi har med 98% säkerhet konstaterat att det är bränslepumpen som är sten död! Vi satte en kabel från batteriet direkt på polerna på pumpen men där kom inte en gnista o inte heller något ljud! så den måste vara sten död!! Känns även som bilen har sörplat mindre bensin på senare tid o det kan ju också vara ett tecken på en kass bränslepump...

( Tack lewan för hjälpen :-)  )

1 866 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
fan fan fan.... bilfan startar inte med nya pumpen!!!!
Nu låter pumpen i alla fall som den ska men bilfan startar inte!
Vad gör jag fel? Har jag missat något? Finns det något knep man ska ta till?
Kanske fylla den lilla hinken motorn befinner sig i med bensin.....
Någon som har en idè? :-)
tacksam för svar!

Forummoderator
18 430 Inlägg
18 februari 2012
Jag bytte pump på en Saab för något år sedan och den nya pumpen gick men bilen gick inte igång! Efter ett tag orkade varken batteri eller Booster med så jag åkte hem.

Dagen efter ringer farsan och undrar i förbifarten när jag ska hämta kälken? Vadå?! Den går ju inte!
- Konstigt för jag körde ut den ur garaget för en timme sedan...

Så ge er inte i första taget! Kolla om den går på startgas. Spruta det i insuget så bör den gå som en klocka på tomgång och dra till sig soppan.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (18 februari 2012)

1 866 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Jag bytte pump på en Saab för något år sedan och den nya pumpen gick men bilen gick inte igång! Efter ett tag orkade varken batteri eller Booster med så jag åkte hem.

Dagen efter ringer farsan och undrar i förbifarten när jag ska hämta kälken? Vadå?! Den går ju inte!

Så ge er inte i första taget!

what...!? hur gick det till?
vad hände?
Trolleri eller? :-)

Forummoderator
18 430 Inlägg
18 februari 2012
RichiB skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Så ge er inte i första taget!

what...!? hur gick det till?
vad hände?
Trolleri eller? :-)

Saab... Tror nog att den var lite tjurig med att släppa fram bensinen bara. Prova startgas.

1 866 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
hittade nog felet!
sitter ju en gummihätta i ena änden av pumpen! Grrrrrr
Men såklart när jag fixa detta felet o skulle montera tillbaka allt så knäckte jag den vita plast kontakten, returen tror jag ).....
Var får jag tag på en sådan en lördag eftermiddag?
Ingen som råkar ha en sådan hemma? :-)

1 866 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
kan man limma den kanske? dvs med special lim!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31847/31847-f25574833e4816b893e74f7f77629215.jpg
Senast redigerat av RichiB (18 februari 2012)

Forummoderator
18 430 Inlägg
18 februari 2012
RichiB skrev:
hittade nog felet!
sitter ju en gummihätta i ena änden av pumpen! Grrrrrr
Men såklart när jag fixa detta felet o skulle montera tillbaka allt så knäckte jag den vita plast kontakten, returen tror jag ).....
Var får jag tag på en sådan en lördag eftermiddag?
Ingen som råkar ha en sådan hemma? :-)

Grattis! Det gjorde jag med! Kostade 120:- på Opel/Saab. Det var tydligen vanligt så de har den i lager.

1 866 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
68kr på Mekonomen!
Nu har det löst sig! Bilen startade! Weeeee
Dock fick jag inte på slangen ordentligt på den nya nippeln Tryckte så hårt o länge så jag fick stora blåsor på händerna, försökte även värma men den gick bara typ 75% av vägen, så jag tog en slangklämma också! Kommer det att hålla? eller har ni något förslag på hur man får på den hårda slangen på nippeln!?

Sök