6059
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
31 oktober 2012
#5721
Rocknob skrev:
Och imorrn ska jag åka iväg och titta på en King Cab å byta in mercan så få se om jag får bra pris på inbyte:-) så då bli de nog uppgradering på extraljus fronten, plus om ja få dit över så ska jag hämta min ledramp :-)

Underbart Rock !! big_smile


Forummoderator
26 573 Inlägg
31 oktober 2012
#5722
TouchOfRed skrev:
Mack skrev:
TouchOfRed skrev:

På tal om den där gummilisten som sitter runt.
ALLA mina var för stora för ringen man trär den på. Så listen "korvade" sig på ringen typ. Där man trär på den alltså. Kvalite.. Jo jag tackar

Varför bad du inte om några nya..?

Om det var så på alla så tror jag inte det är nåt måndagsexemplar direkt.

Dom tätar fint på mina..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Meldem
4 137 Inlägg
31 oktober 2012
#5723
jetta16v skrev:
David skrev:
Någon som konverterat Strands Ljusdal? Hur blir ljusbilden jämfört med andra?
Gillar utseendet och hoppas de är mer stryk & salttåliga än SIM.

http://www.strands.se/ljusdal-halogen-k … us/12710-0

http://www.strands.se/public/img/user/270772.jpg

Vill lyfta fram dessa som David länkade till, är dessa något att ha?

Undviker SIM om det är så att de inte håller tätt o vill rosta i reflektorn o "glaset" blir dåligt.
Fast där kan man ju montera skyddsfilm så den håller sig, men tätningen in måste också vara duglig i så fall..

Leta efter ett par begagnade 3003or annars. Har du tur kan du hitta 3 st för 1000 riksdaler. smile
http://www.blocket.se/stockholm/Hella_3 … 14&w=3
Dock är det 2 fjärr och 1 punkt.
Senast redigerat av TouchOfRed (31 oktober 2012)


183 Inlägg
31 oktober 2012
#5724
Tjenare!

Skulle vilja ha lite förslag på extraljus till min vinterbil, en volvo 745.

Hade tänkt mig 2/3 st ljusen i fronten monterat med ett sånt fäste som man sätter bakom reg plåten. Har kollat lite på Swedols extraljusen (2st "breda" och 1 "lång") med 100w lampor i. Tänkte bara höra om någon vet något om dom då jag inte hittade något då jag googlade på dom, verkar ju inte finnas något specifikt namn på dom vad jag kan se på Swedol i alla fall.

Art nr på swedol:
Breda: EL-23507
Långa: EL-23537


783 Inlägg
31 oktober 2012
#5725
Mack skrev:
Rocknob skrev:
Mack skrev:

Tack!
Så problemet är att fukten inte hålls ute pga klen konstruktion skulle du säga?

Ja nåt sånt måste fallet vara. Och jag av alla anställda är då väldigt noga att montera gummilisten som täta mot hus och reflektor riktigt. Men vi kör ju två skift på alla bilar så bli många mil på ett år.

Rent spekulativt - hur tror du att dom skulle hålla om de monterades av under sommarsäsongen, eller kördes med skydd då de inte användes? (för jag antar att ni inte kör med plastskydd monterade?)

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P


Meldem
4 137 Inlägg
31 oktober 2012
#5726
Zmirro skrev:
Tjenare!

Skulle vilja ha lite förslag på extraljus till min vinterbil, en volvo 745.

Hade tänkt mig 2/3 st ljusen i fronten monterat med ett sånt fäste som man sätter bakom reg plåten. Har kollat lite på Swedols extraljusen (2st "breda" och 1 "lång") med 100w lampor i. Tänkte bara höra om någon vet något om dom då jag inte hittade något då jag googlade på dom, verkar ju inte finnas något specifikt namn på dom vad jag kan se på Swedol i alla fall.

Art nr på swedol:
Breda: EL-23507
Långa: EL-23537

Det är SIM extraljus. Vissa föredrar dom, vissa inte.

Det är just dom här vi har pratat om lite tidigare i tråden. Att reflektorn kan rosta sönder osv.

Jag skulle rekommendera 3003orna. Möjligen NBB om du vill lägga lite mer pengar.
Big Knickarna verkar leverera väldigt bra också. smile
Senast redigerat av TouchOfRed (31 oktober 2012)


Forummoderator
26 573 Inlägg
31 oktober 2012
#5727
Rocknob skrev:
Mack skrev:
Rocknob skrev:

Ja nåt sånt måste fallet vara. Och jag av alla anställda är då väldigt noga att montera gummilisten som täta mot hus och reflektor riktigt. Men vi kör ju två skift på alla bilar så bli många mil på ett år.

Rent spekulativt - hur tror du att dom skulle hålla om de monterades av under sommarsäsongen, eller kördes med skydd då de inte användes? (för jag antar att ni inte kör med plastskydd monterade?)

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Meldem
4 137 Inlägg
31 oktober 2012
#5728
Rocknob skrev:
Mack skrev:
Rocknob skrev:
Ja nåt sånt måste fallet vara. Och jag av alla anställda är då väldigt noga att montera gummilisten som täta mot hus och reflektor riktigt. Men vi kör ju två skift på alla bilar så bli många mil på ett år.

Rent spekulativt - hur tror du att dom skulle hålla om de monterades av under sommarsäsongen, eller kördes med skydd då de inte användes? (för jag antar att ni inte kör med plastskydd monterade?)

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P

Företaget hade ju tjänat i längden på att köpa NBB eller andra extraljus med kvalite. tongue
Senast redigerat av TouchOfRed (31 oktober 2012)


183 Inlägg
31 oktober 2012
#5729
TouchOfRed skrev:
Zmirro skrev:
Tjenare!

Skulle vilja ha lite förslag på extraljus till min vinterbil, en volvo 745.

Hade tänkt mig 2/3 st ljusen i fronten monterat med ett sånt fäste som man sätter bakom reg plåten. Har kollat lite på Swedols extraljusen (2st "breda" och 1 "lång") med 100w lampor i. Tänkte bara höra om någon vet något om dom då jag inte hittade något då jag googlade på dom, verkar ju inte finnas något specifikt namn på dom vad jag kan se på Swedol i alla fall.

Art nr på swedol:
Breda: EL-23507
Långa: EL-23537

Det är SIM extraljus. Vissa föredrar dom, vissa inte.

Det är just dom här vi har pratat om lite tidigare i tråden. Att reflektorn kan rosta sönder osv.

Jag skulle rekommendera 3003orna. Möjligen NBB om du vill lägga lite mer pengar.
Big Knickarna verkar leverera väldigt bra också. smile

Jaha okej, jag tänkte mest köpa något billigt för att få lite bättre lyse då orginal på 740 är ganska värdelöst smile

Skulle ha något billigt då jag gissningsvis kommer gå in rätt hårt med sladdarna och risken för dikeskörning etc är ganska stor, hehe smile


* Voff voff *
11 110 Inlägg
31 oktober 2012
#5730
Mack skrev:
Rocknob skrev:
Mack skrev:

Rent spekulativt - hur tror du att dom skulle hålla om de monterades av under sommarsäsongen, eller kördes med skydd då de inte användes? (för jag antar att ni inte kör med plastskydd monterade?)

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

Problemet är att dom börjar rosta efter en vinter på bilar som rullar 2000 mil per år oxå. Vet iaf tre personer som köpt nya SIM som ett år senare sett bedrövliga ut.

Så... SIM är perfekt för vinterbilar som ska hålla en vinter. Men vill man ha bra ljus länge bör man satsa på NBB/Hella/Bosch eller liknande. Eller byta varje år...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Meldem
4 137 Inlägg
31 oktober 2012
#5731
Zmirro skrev:
TouchOfRed skrev:
Zmirro skrev:
Tjenare!

Skulle vilja ha lite förslag på extraljus till min vinterbil, en volvo 745.

Hade tänkt mig 2/3 st ljusen i fronten monterat med ett sånt fäste som man sätter bakom reg plåten. Har kollat lite på Swedols extraljusen (2st "breda" och 1 "lång") med 100w lampor i. Tänkte bara höra om någon vet något om dom då jag inte hittade något då jag googlade på dom, verkar ju inte finnas något specifikt namn på dom vad jag kan se på Swedol i alla fall.

Art nr på swedol:
Breda: EL-23507
Långa: EL-23537

Det är SIM extraljus. Vissa föredrar dom, vissa inte.

Det är just dom här vi har pratat om lite tidigare i tråden. Att reflektorn kan rosta sönder osv.

Jag skulle rekommendera 3003orna. Möjligen NBB om du vill lägga lite mer pengar.
Big Knickarna verkar leverera väldigt bra också. smile

Jaha okej, jag tänkte mest köpa något billigt för att få lite bättre lyse då orginal på 740 är ganska värdelöst smile

Skulle ha något billigt då jag gissningsvis kommer gå in rätt hårt med sladdarna och risken för dikeskörning etc är ganska stor, hehe smile

Då är nog SIM ditt val.
Slit å släng, då ska man inte ha några finare extraljus.. tongue


Forummoderator
26 573 Inlägg
31 oktober 2012
#5732
Brådhis skrev:
Mack skrev:
Rocknob skrev:

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

Problemet är att dom börjar rosta efter en vinter på bilar som rullar 2000 mil per år oxå. Vet iaf tre personer som köpt nya SIM som ett år senare sett bedrövliga ut.

Så... SIM är perfekt för vinterbilar som ska hålla en vinter. Men vill man ha bra ljus länge bör man satsa på NBB/Hella/Bosch eller liknande. Eller byta varje år...

//Brådhis

Lite väl överdrivet..men jag förstår poängen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 071 Inlägg
31 oktober 2012
#5733
Jaha okej, jag tänkte mest köpa något billigt för att få lite bättre lyse då orginal på 740 är ganska värdelöst smile

Skulle ha något billigt då jag gissningsvis kommer gå in rätt hårt med sladdarna och risken för dikeskörning etc är ganska stor, hehe smile

Då kommer dom fungera utmärkt

Onödigt inlägg^^

783 Inlägg
31 oktober 2012
#5734
Mack skrev:
Rocknob skrev:
Mack skrev:

Rent spekulativt - hur tror du att dom skulle hålla om de monterades av under sommarsäsongen, eller kördes med skydd då de inte användes? (för jag antar att ni inte kör med plastskydd monterade?)

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

De är lugnt, tänkte bara bidrag med mitt strö till stacken eller va de säger :-) ne nu bli de sängen å håller tummarna att bilbyte går som de är tänkt. :-)


Meldem
4 137 Inlägg
31 oktober 2012
#5735
Brådhis skrev:
Mack skrev:
Rocknob skrev:

Ne vi kör inte med några skydd och vi byter bara när de är dålig. Bara åka in att ta ut, så vi tar inte av några extraljus för chefen kommer på de :-) tänkte bara förmedla mina erfarenheter om sim vs bosch. Att vi på företaget är dum å lat är en helt annan sak :-P

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

Problemet är att dom börjar rosta efter en vinter på bilar som rullar 2000 mil per år oxå. Vet iaf tre personer som köpt nya SIM som ett år senare sett bedrövliga ut.

Så... SIM är perfekt för vinterbilar som ska hålla en vinter. Men vill man ha bra ljus länge bör man satsa på NBB/Hella/Bosch eller liknande. Eller byta varje år...

//Brådhis

Sant. Köper man bättre extraljus i början, så kan man ju köra över vintern med riktigt bra ljus, och slippa byta tills nästa vinter också. smile


Forummoderator
26 573 Inlägg
31 oktober 2012
#5736
TouchOfRed skrev:
Brådhis skrev:
Mack skrev:

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

Problemet är att dom börjar rosta efter en vinter på bilar som rullar 2000 mil per år oxå. Vet iaf tre personer som köpt nya SIM som ett år senare sett bedrövliga ut.

Så... SIM är perfekt för vinterbilar som ska hålla en vinter. Men vill man ha bra ljus länge bör man satsa på NBB/Hella/Bosch eller liknande. Eller byta varje år...

//Brådhis

Sant. Köper man bättre extraljus i början, så kan man ju köra över vintern med riktigt bra ljus, och slippa byta tills nästa vinter också. smile

Fortfarande en jävla överdrift..men förstår fortfarande poängen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 542 Inlägg
31 oktober 2012
#5737
mina sim är inne på andra året,, inga problem än,,

en fråga till er där de rostar fort,, vad kör ni för lampor i dem?? tänkte på att jag kör ju xenon,, om värmen förstör reflektorn,, om man ex kör 100w i dem wink

som sagt NBB å dyl ÄR klart bättre,, smile
men ibland duger sämre av olika orsaker smile

* Voff voff *
11 110 Inlägg
31 oktober 2012
#5738
Mack skrev:
Brådhis skrev:
Mack skrev:

Det var erfarenheter jag var ute efter, bra som dåliga..
Men mycket handlar ju om hur man sköter dem också. Är lite det jag försöker komma till, att de helt enkelt tål mindre - sämre kvalité än en del andra - och därför kanske måste handskas på ett mildare sätt.

Att extraljus börjar rosta när de handskas såsom du beskriver - inget illa menat - förstår jag faktiskt.

Problemet är att dom börjar rosta efter en vinter på bilar som rullar 2000 mil per år oxå. Vet iaf tre personer som köpt nya SIM som ett år senare sett bedrövliga ut.

Så... SIM är perfekt för vinterbilar som ska hålla en vinter. Men vill man ha bra ljus länge bör man satsa på NBB/Hella/Bosch eller liknande. Eller byta varje år...

//Brådhis

Lite väl överdrivet..men jag förstår poängen.

På vilket sätt menar du att jag överdrivit?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 893 Inlägg
31 oktober 2012
#5739
Läste i ett test där man konverterat X-lysen med Xenon. Testet utfördes i svenskt lab. Grafer och ljus bilder , hela kittet.
SIM hade den helt klart jämnaste ljusbilden (Flood). Med Pencil vart den självklart lite mer koncentrerad.

Det var bilderna i det testet som fick mig att köpa SIM. Bäst i test helt enkelt... wink

De lös inte längst! Där spelade LightForce och NBB.

Men det är just därför jag fimpade mina 20 år gamla Hella. Inte för att de slutat lysa. Utan för at de lös för långt.
Jag behöver inte ljus 1,5 km bort. Jag vill lysa upp 400m duktigt brett. Enligt testet jag läste, kommer dessa tre SIM konverterade med 55W Xenon göra just det.
Smäck, eller ej!


Forummoderator
26 573 Inlägg
31 oktober 2012
#5740
Brådhis skrev:
Mack skrev:
Brådhis skrev:

Problemet är att dom börjar rosta efter en vinter på bilar som rullar 2000 mil per år oxå. Vet iaf tre personer som köpt nya SIM som ett år senare sett bedrövliga ut.

Så... SIM är perfekt för vinterbilar som ska hålla en vinter. Men vill man ha bra ljus länge bör man satsa på NBB/Hella/Bosch eller liknande. Eller byta varje år...

//Brådhis

Lite väl överdrivet..men jag förstår poängen.

På vilket sätt menar du att jag överdrivit?

//Brådhis

Jag tror jag är inne på tredje säsongen nu med samma extraljus - två utav dem - och för mig håller mina SIM ännu..därav min kommentar om att det var en överdrift med en vinter.
Inget illa menat förstås.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök