8198
Sök

Den stora extraljus tråden

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
2 november 2012
G-TECH skrev:
Seriöst, jag blir så j*vla less på dessa människor som vill sabba en tråd med OFFTOPIC`s !!!

Ta sånt via PM så slipper vi ha med sånt som inte handlar om extraljus utan i just detta fallet SKITSNACK.

Jag tipsar om det företaget jag är nöjd med och INTE för att jag blev sponsrad från dem eller liknande.

Har ni svårt för att läsa på första sidan så kommer det även här:

En del REGLER som måste följas:

- Inget skitsnack (om varandra/andra företag)
- Allt om EXTRALJUS, inget annat! (Undantaget är xenon konverterat Helljus/backljus).
- Inga veta bäst fasoner
- Vårdat språk!!!
- Inget köp & sälj i tråden
- Tänk först, skriv sedan

Har tyckt att det har snackats riktigt mycket om oljebaren och merljus, men inte har jag sagt något om det.

Jag har ingen lust att fortsätta dela med mig av saker o ting, när dessa personer HELA tiden ska förstöra.

Men är det så ni vill ha det så fortsätt bara, jag bryr mig faktiskt inte längre, för ni måste tydligen få något sagt så att en hel grupp går emot mig.

Tack för det! madsad

SLUTA MED ALLA DESSA PERSONLIGA PÅHOPP! mad Jag försvarar ingen här och jag bryr mig inte vilket företag som nämns vare sig om det är HH lr ngt annat. Men att tjata om det hjälper inte!
Försök att hålla oss till ämnet. Om vi nämner vart vi köpt våra kit så spelar det ingen roll?! Om G-tech nämnar HH så kan vi nämna ngt annat. Allt behöver ju inte kretsa kring HH.

Gör som jag och sluta bry er. Alla vet redan att G-tech är sponsrad av dom så det behöver inte upprepas 10ggr per dag.

Tack för mig;)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

214 Inlägg
2 november 2012
Mack skrev:
Jag funderar på att konvertera mina två sista - de nedre - SIM:arna såsom de övre har blivit, med exempelvis 55w. För som det är nu har jag en jäkla bredd, men jag ser fortfarande de två andras punkter rakt fram, även fast det bara är 100w halogen.

Frågan är hur man ska göra för att staga upp dem, eller om man ska montera punktljusen upptill så de är stabilare då dem ska lysa "längre"?

Behåll punkljusen där nere, i min värld är det viktigare att ha fjärrljusen högre upp, dessa ska ju kunna kasta ljus över snödrivor också, det behöver inte punktljusen. Däremot kan jag förstå att du vill staga dem. Borde det inte gå att använda exakt samma typ av stag du har för de övre, där du då fäster kulleden uppåt i stötfångaren i fördjupningen för dimljusen, de små "grillarna"?

214 Inlägg
2 november 2012
Ankmeister skrev:
granadadr skrev:
Ankmeister skrev:
klarar verkligen nbb alpha 175 100W halogen ?

jag undrar det sad tvivlar,, blir MKT värme från dem i en så liten reflektor
är det inte bättre å xenonkonvertera?
han från skellefteå har ju gjort det med bra resultat smile

Tillverkaren påstår att dom pallar 100w men känns ändå riskabelt :S

Inga problem vad jag märkt. De jag har nu har förvisso 50W xenon, men jag har tidigare kört NBB175 med 100W halogen utan att upptäcka något problem. En kompis har dessutom de extraljusen på sin bil nu, fortfarande med 100W halogen, fortfarande inga problem. Reflektorn är helt klart dimensionerad för den värme som kan uppstå. Men, så klart, det kanske inte är så bra att stå still i en timme med extraljusen påslagna mitt i sommaren.

2 075 Inlägg
2 november 2012
patrikke skrev:
Ankmeister skrev:

Jag har 100w i mina, men inte halogen wink

Hur lyser dem med Xenon? Funderar på att köpa ett par NBB Alpha 175 fjärr. Men blir ljusbilden ''högre'' med xenon?

Forummoderator
26 573 Inlägg
2 november 2012
ajokko skrev:
Mack skrev:
Jag funderar på att konvertera mina två sista - de nedre - SIM:arna såsom de övre har blivit, med exempelvis 55w. För som det är nu har jag en jäkla bredd, men jag ser fortfarande de två andras punkter rakt fram, även fast det bara är 100w halogen.

Frågan är hur man ska göra för att staga upp dem, eller om man ska montera punktljusen upptill så de är stabilare då dem ska lysa "längre"?

Behåll punkljusen där nere, i min värld är det viktigare att ha fjärrljusen högre upp, dessa ska ju kunna kasta ljus över snödrivor också, det behöver inte punktljusen. Däremot kan jag förstå att du vill staga dem. Borde det inte gå att använda exakt samma typ av stag du har för de övre, där du då fäster kulleden uppåt i stötfångaren i fördjupningen för dimljusen, de små "grillarna"?

Okej.
Jo det borde ju gå förstås, men frågan är vart man skall fästa dem. Visserligen ser fronten redan ut som nåt som har varit med i diverse krig så ett par stag till gör väl inget..men ändå. Man vill ju tänka långsiktigt också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 749 Inlägg
2 november 2012
MammDiin skrev:
patrikke skrev:
Ankmeister skrev:

Hur lyser dem med Xenon? Funderar på att köpa ett par NBB Alpha 175 fjärr. Men blir ljusbilden ''högre'' med xenon?

Jag kan inte jämföra med halogen för det har jag inte testat, de lyser ganska bra men jag saknar bredden på dem, pencil lyser ca ungefär 800 meter.
Det är inte en jämn ljusblid som tex SIM flod.
Jag väljer SIM om jag måste välja, eller så tar jag både och roll

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

414 Inlägg
2 november 2012
Johan85 skrev:
Ankmeister skrev:
granadadr skrev:

jag undrar det sad tvivlar,, blir MKT värme från dem i en så liten reflektor
är det inte bättre å xenonkonvertera?
han från skellefteå har ju gjort det med bra resultat smile

Tillverkaren påstår att dom pallar 100w men känns ändå riskabelt :S

om du inte står still med helljuset på mycke och sånt så ska det nog gå då fartvinden kyler ganska bra på vintern:)
men 100watt halogen sliter helt klart mer på reflektorn än 55 watt.

Det är min mor som ska använda det och hon ville inte lägga ut 900 spänn på xenon till 3 extraljus utan ville ha vanliga halogen men ändå starka smile

Soppgubbe
900 Inlägg
2 november 2012
Tjenare, tänkte fixa lite mindre ex.ljus till min s70, vad ska man satsa på av hella comet 200ff eller hella compact 3003, och sedan slänga i ett xenon kit. Vilka blir bäst?

// joel

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

2 075 Inlägg
2 november 2012
patrikke skrev:
MammDiin skrev:
patrikke skrev:

Jag kan inte jämföra med halogen för det har jag inte testat, de lyser ganska bra men jag saknar bredden på dem, pencil lyser ca ungefär 800 meter.

Menar du att de lyser starkare i mitten eller något sånt när du skriver att ljusbilden är ojämn? Men med 2 fjärr och 1-2 pencil så borde man väl få en rätt så bred ljusbild och samtidigt ljus som når långt?
Ja SIM ska väl lysa lite bättre men då är de också större, och enligt många så håller de lägre kvalité.

167 Inlägg
2 november 2012
tjena hallå!

Det är så att jag ska montera extraljus(3st hella) på en v70n -01.

Måste man ha en knapp där man slår på/av extraljuset? Eller går det ha som "vanligt" när man slår på extraljuset bredvid ratten?

Fett irriterande om man måste trycka på en knapp som man ej ser på natten sad

7 542 Inlägg
2 november 2012
ilaali skrev:
tjena hallå!

Måste man ha en knapp där man slår på/av extraljuset? Eller går det ha som "vanligt" när man slår på extraljuset bredvid ratten?

man kopplar remote kablen till reläet från heljustets kabel,, då startar extraljusen som vanligt,, men det är jättebra att OXÅ ha en knapp mellen dessa så man kan slå av extrljusen i snö å dimma wink

167 Inlägg
2 november 2012
man kopplar remote kablen till reläet från heljustets kabel,, då startar extraljusen som vanligt,, men det är jättebra att OXÅ ha en knapp mellen dessa så man kan slå av extrljusen i snö å dimma wink

Tack för snabbt svar!

Hur kopplar man remote kabeln till reläet? Finns kopplingschema på detta?

1 893 Inlägg
2 november 2012
ilaali skrev:

Tack för snabbt svar!

Hur kopplar man remote kabeln till reläet? Finns kopplingschema på detta?

Dra ström till relät från heljuset (Signal.) Jorda denna signal via en knapp i kupén. klart...
(Är knappen avslagen. och du slår på helljuset, drar inte relät. = Vanligt helljus.
Är knappen påslagen och du slår på helljuset, drar relät = Vanligt helljus + X-ljus.)

Dra sedan ström från batteri till säkring, till relä (Ström sidan) till ljus och till sist till gjord.

214 Inlägg
2 november 2012
Mack skrev:
ajokko skrev:
Mack skrev:

Okej.
Jo det borde ju gå förstås, men frågan är vart man skall fästa dem. Visserligen ser fronten redan ut som nåt som har varit med i diverse krig så ett par stag till gör väl inget..men ändå. Man vill ju tänka långsiktigt också.

Det medföljer väl ett litet "plattjärn" till stagen? Det kan man ju skruva med små skruvar upp i plasten? I hålen för de nedre "grillarna" alltså.

214 Inlägg
2 november 2012
patrikke skrev:
MammDiin skrev:
patrikke skrev:

Mina NBB fjärr lyser då med en väldigt jämn ljusbild, långt ifrån exempelvis Bosch Navigator och NBB 225...

Forummoderator
26 573 Inlägg
2 november 2012
ajokko skrev:
Mack skrev:
ajokko skrev:

Okej.

Det medföljer väl ett litet "plattjärn" till stagen? Det kan man ju skruva med små skruvar upp i plasten? I hålen för de nedre "grillarna" alltså.

Förvisso.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

183 Inlägg
3 november 2012
Monterade mina SIM ljus ifrån Swedol tidigare ikväll (1 smal och 2 breda) med 100w lampor i. Kan säga att jag vart riktigt nöjd! Satte ett relä per extraljus och det vart riktigt bra ljus smile Har tyvärr ingen bild men var då en otrolig skillnad mot enbart 740 orginal skiten tongue

Voodoo
1 444 Inlägg
3 november 2012
ilaali skrev:
tjena hallå!

http://folkraceforum.se/index.php?action=dlattach;topic=1430.0;attach=343;image
styrströmmen tar du från + matningen till helljuset

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

282 Inlägg
3 november 2012
Hjälpte en kompis att konvertera sina gamla Bosch big knicks med 50w 6000k xenon. 2 flood och 1 pencil monterat på ett vanligt extraljusfäste vid regplåten. Lyste väldigt bra, kan inte påstå att NBB 225 lyser så fruktansvärt mycket bättre om man jämför ljusspridning och närljus. NBB är däremot överlägsen längdmässigt om man jämför floodmodellerna. Tycker även att NBB funkar bättre i dimma tack vare det släta glaset. Bosch har ju refflat glas så det blir mer ströljus eller vad det kallas.

Går även i tankarna att montera en 40" led-ramp på taket (mellan railsen) på min Audi A6 - 07. Hade helst velat haft mina NBB, men det känns som att det blir för mycket jobb att fixa extraljusfäste, stagning, reläkablage samt ha nåt ställe att placera 75w ballasterna på. Är rätt lite plats över i motorrumet om man säger som så.

Jag vet att led-ramper inte lyser så jättelångt, men bi-xenonet på Audin är totalt katastrof. Jag skulle mycket väl nöja mig med en Led-ramp som förstärker ljuset i sidled och ev. lite längre fram än original helljus. Har sett några bilder och dom verkar ju lysa ganska ordentligt :-)
I övrigt så blir det ganska diskret, kommer väl se ut som ett vanligt takräcke på långt håll.

Ska in på Berners senare idag och se vad dom tar för att fixa fram styrström, matning och jord. Sen är det bara att lista ut något sätt att få kablarna upp till taket utan att det ser allt förjävligt ut. smile
Senast redigerat av bombare (3 november 2012)

* Voff voff *
11 112 Inlägg
3 november 2012
Mack skrev:
ajokko skrev:
Mack skrev:

Okej.

Förvisso.

Det var så jag oxå menade. Plocka lös plastgallren, skruva stagen uppåt innanför plastgallrets kant, tryck tillbaka gallret. Vips har du endast gjort hål där det "inte syns", ifall du t.ex. vill återställa i framtiden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök