8132
Sök

Den stora extraljus tråden

2 624 Inlägg
3 november 2012
granadadr skrev:
martinn skrev:
granadadr skrev:

wow hur många w kör du?

55W 4300K bara. smile

ja lös helt klart bra

Jo för att va i en helljus reflektor så lyser det helt galet bra big_smile

214 Inlägg
3 november 2012
AD_ skrev:
granadadr skrev:
AD_ skrev:
Någon som vet vart man kan ta styrsignal till relä på en BMW 520dA E61 LCI Bixenon? Helljuset är inte särskilt tillfredställande. Strömtjuv till det är uteslutet.
Har försökt luska fram något hos BMW, men de har inget bra svar.

Går det att köpa lösa "fästöron" (De som sitter kvar på bilen) till light-on bågen? Har inte hunnit fråga light-on själva ännu.

BORDE ju gå att mäta fram plussen till heljusballastern,, om den inte är minusstyrd

Det borde ju gå att hitta det som styr bixenonet med lite mätande som du säger. Men det känns ju inge bra att sätta en strömtjuv på en så pass ny bil. Så tänkte om det finns någon typ av plug-n-play så att man slipper det smile
Jag har försökt googla fram lite, och läst att vissa har fått problem med att extraljusen blinkar vid uppstart av bilen. Då har de använt en strömtjuv.

http://www.autokatalogen.se/afw/enkopin … dNo=539486

Leta upp en sån på valfri firma, leta sedan upp vilken säkring som sköter om helljuset och sätt säkringsuttaget där.

Har själv inte provat en sån, har aldrig sett någon använda det i sverige ens, men på de forum man skummar igenom för att få inspiration internationellt har jag sett att många använder såna.

783 Inlägg
3 november 2012
Lite bilder på vad jag har gjort idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-30642f21deef0366970b52dd25024c62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-fdae2ad00f701bd6dfcdd231e686dadb.jpg

Bytte ut H1erna i Fjärr lyserna till D2S
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-109393f1e0c5f9719093afae00c3f238.jpg

I pencil, får H1erna sitta kvar ett tag till. Kändes inte lika akut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/16/15105/15105-f42362581bb07e7f39f2875855283695.jpg

Avstängd
1 418 Inlägg
3 november 2012
martinn skrev:
granadadr skrev:
martinn skrev:

55W 4300K bara. smile

ja lös helt klart bra

vad har du för konverteringskit?smile

2 624 Inlägg
3 november 2012
Johan85 skrev:
martinn skrev:
granadadr skrev:

ja lös helt klart bra

http://www.xenonhuset.se/fast-starter-x … Path=24_72

sen har jag dragit fram egen relästyrd ström fram till lyktorna så man inte eldar databoxar pga xenonets startström smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
3 november 2012
ajokko skrev:
AD_ skrev:
granadadr skrev:
BORDE ju gå att mäta fram plussen till heljusballastern,, om den inte är minusstyrd

Det borde ju gå att hitta det som styr bixenonet med lite mätande som du säger. Men det känns ju inge bra att sätta en strömtjuv på en så pass ny bil. Så tänkte om det finns någon typ av plug-n-play så att man slipper det smile
Jag har försökt googla fram lite, och läst att vissa har fått problem med att extraljusen blinkar vid uppstart av bilen. Då har de använt en strömtjuv.

http://www.autokatalogen.se/afw/enkopin … dNo=539486

Leta upp en sån på valfri firma, leta sedan upp vilken säkring som sköter om helljuset och sätt säkringsuttaget där.

Har själv inte provat en sån, har aldrig sett någon använda det i sverige ens, men på de forum man skummar igenom för att få inspiration internationellt har jag sett att många använder såna.

Det där såg riktigt smart ut! smile Det borde ju funka tycker jag. Men kan vara så att canbus-systemet ändå tycker att något är fel så det slår av. Men kan ju vara värt att testa smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Avstängd
1 418 Inlägg
3 november 2012
martinn skrev:
Johan85 skrev:
martinn skrev:

sen har jag dragit fram egen relästyrd ström fram till lyktorna så man inte eldar databoxar pga xenonets startström smile

hur snabbt startar dom där? ja har humanhabits speedstarter 55w och är grymt missnöjd:(

2 624 Inlägg
3 november 2012
Johan85 skrev:
martinn skrev:
Johan85 skrev:

hur snabbt startar dom där? ja har humanhabits speedstarter 55w och är grymt missnöjd:(

Kan fixa ett videoklipp lite senare ikväll där du ser. Men det är typ 5-6 sec tills det är bra ljus smile

264 Inlägg
3 november 2012
granadadr skrev:
ajokko skrev:
granadadr skrev:
pratade med en som jag inte pratat med på några år, han har skaffat en RIKTIG ledramp sa han, med 5w dioderlös jävlar smile

sen är det någon som har erfarenhet av Hellas orginalxenon?? alltså extraljus, han sa att de var MKT snabba på att tända  kalla smile

Av det lilla jag minns av de Hella jag sett tänder de väldigt snabbt. Jag har dessutom vänner och bekanta som har original NBB xenon, och inget speedstarter i världen tänder snabbare. De tänder till 100 procent, med "blixten", precis som konverterade gör, sen dippar de och går upp till 100% igen på runt en sekund, man måste verkligen fokusera för att se skillnad i ljusstyrkan.

najs,, faan så sugen jag blev på ÄKTA xenon smile  men till nbb borde man ju kunna köpa till riktiga grejjor då de har rätta fattning så att säga wink

Nu är jag nog käringen mot strömmen...
Men jag skulle INTE betala vad originalxenonet kostar.
En bekant som hade haft olika uppsättningar med konverterade NBB gick på hypen med originalxenon och köpte ett par.
Han blev besviken, och jag med för den delen.
Ok, de tänder snabbare, men resten var inte så imponerande.
Det som irriterade var att den utpräglade skarpa mittpunkten i ljusbilden var lika störande som på de konverterade, och att ljuseffekten var....  just 35w. Vi hade väl föreställt oss att original 35w skulle prestera i hästväg, men 35w äro 35w oavsett om watten är födda i kina eller tyskland.
Han sålde dom och kör nu med 5000k 55w konverterade big knick, och nöjd sedan dess.

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

7 542 Inlägg
3 november 2012
JE71 skrev:
granadadr skrev:
ajokko skrev:

Av det lilla jag minns av de Hella jag sett tänder de väldigt snabbt. Jag har dessutom vänner och bekanta som har original NBB xenon, och inget speedstarter i världen tänder snabbare. De tänder till 100 procent, med "blixten", precis som konverterade gör, sen dippar de och går upp till 100% igen på runt en sekund, man måste verkligen fokusera för att se skillnad i ljusstyrkan.

najs,, faan så sugen jag blev på ÄKTA xenon smile  men till nbb borde man ju kunna köpa till riktiga grejjor då de har rätta fattning så att säga wink

Nu är jag nog käringen mot strömmen...
Men jag skulle INTE betala vad originalxenonet kostar.
En bekant som hade haft olika uppsättningar med konverterade NBB gick på hypen med originalxenon och köpte ett par.
Han blev besviken, och jag med för den delen.
Ok, de tänder snabbare, men resten var inte så imponerande.
Det som irriterade var att den utpräglade skarpa mittpunkten i ljusbilden var lika störande som på de konverterade, och att ljuseffekten var....  just 35w. Vi hade väl föreställt oss att original 35w skulle prestera i hästväg, men 35w äro 35w oavsett om watten är födda i kina eller tyskland.
Han sålde dom och kör nu med 5000k 55w konverterade big knick, och nöjd sedan dess.

just startiden som jag själv är sugen på wink men blir INTE på bruksen,, för snål för det på den wink

167 Inlägg
3 november 2012
Tänkt köpa Xenon till min bil. Men fick höra att Xenon ska förbjudas i Sverige. Stämmer detta?

303 Inlägg
3 november 2012
svårt tänka mig efter som de är original på många nya smile

1 893 Inlägg
4 november 2012
ilaali skrev:
Tänkt köpa Xenon till min bil. Men fick höra att Xenon ska förbjudas i Sverige. Stämmer detta?

Det är redan förbjudet!

Nya bilar har ett "helbils godkännande". Det innebär att om bilen inte har det från fabrik, är det inte godkänt!
Om du har X-ljus monterade, med en knapp som du kan stänga av dem på, kan polisen inte ge dig böter. (Om de inte tar dig på bar gärning med att använda dem)

Avstängd
1 418 Inlägg
4 november 2012
hur är det med xenon i orginal helljus är det förbjudet eller godtjänt? halvljus vet att man inte får konvertera så klart men ja tänkte på helljuset då ja ska besikta snart:)

Forummoderator
26 573 Inlägg
4 november 2012
Johan85 skrev:
hur är det med xenon i orginal helljus är det förbjudet eller godtjänt? halvljus vet att man inte får konvertera så klart men ja tänkte på helljuset då ja ska besikta snart:)

Godkänt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 893 Inlägg
4 november 2012
Johan85 skrev:

Är bilen helbils godtjänd, får du inte ändra den. = Förbjudet på nyare bilar.
Men jag frågade besiktningsmannen förra besiktningen, och han sa att de inte bryr sig, så länge lycktorna är korrekt inställda.
Därmed inte sagt att du får igenom bilen med Xenon. Det är en chansning.

Avstängd
1 418 Inlägg
4 november 2012
Kristian_V skrev:
Johan85 skrev:

Men jag frågade besiktningsmannen förra besiktningen, och han sa att de inte bryr sig, så länge lycktorna är korrekt inställda.

farsan prata med nån gammal gubbe som tyckte xenon i helljus var bra men det var inte godtjänt men ja får väll prova:)

Forummoderator
26 573 Inlägg
4 november 2012
Johan85 skrev:
Kristian_V skrev:
Johan85 skrev:

farsan prata med nån gammal gubbe som tyckte xenon i helljus var bra men det var inte godtjänt men ja får väll prova:)

Själv besiktigade jag just min V70 med xenonkonverterat helljus och det var inte ett ord om det.
Men förmodligen är det som Kristian_V säger - en chansning.

Avstängd
1 418 Inlägg
4 november 2012
Mack skrev:
Johan85 skrev:
Kristian_V skrev:

Själv besiktigade jag just min V70 med xenonkonverterat helljus och det var inte ett ord om det.

ska prova med att byta till vanligt stearin ljus i halv och besikta med xenon i hel:)
men tror ni ja måste plocka bort ballasterna eller räcker det att koppla ur byta lampor?smile

Forummoderator
26 573 Inlägg
4 november 2012
Johan85 skrev:
Mack skrev:
Johan85 skrev:

ska prova med att byta till vanligt stearin ljus i halv och besikta med xenon i hel:)
men tror ni ja måste plocka bort ballasterna eller räcker det att koppla ur byta lampor?smile

Ballasterna kan sitta kvar.

Sök