3191
Sök

Den stora extraljus tråden

15 Inlägg
26 november 2012
På min xc90 finns det inget ljusreglage inne i bilen (USA, flyttgods), h11 på halvljuset. Lyktorna för xenon och halogen ser likadana ut på den årsmodellen -05 (iaf vad jag sett).  Ser tyvärr inte ut att finnas någon automatisk justering inne i lyktan. Finns ett gäng undantag pga flyttgods, bl.a. Avgaskrav.
Nu till frågan: vad är risken/sannolikheten att det går att besiktiga med xenon?
Senast redigerat av P-pennan (26 november 2012)

Scrape Addict
128 Inlägg
27 november 2012
Kalltkaffe skrev:
offfroad skrev:
Kalltkaffe skrev:
I helgen har jag grejat med att fästa en till generator smile har tagit bort ACn och ska kanske i helgen justera in generatorn med brickor, dra kablar och rem smile sen montera ett batteri till.

Sen ska alla extraljus drivas av den nya externa generatorn och batteriet, blir ett sperarat system. Och 5-6 SIM på taket, blir inga NBB direkt, blir SIM, men ska uppgradera allt eftersom till NBB :p

13-15 extraljus och totalt blir det ~1000w med enbart extralyserna, ska 55w på taket, blir för dyrt med 75/100w.

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

Har läst annorlunda, blir ju två separata system, och då behöver inte generatorerna eller batteriena va likadana, eftersom dom har ingen kontakt med varandra så. Det är om man har dubbla generatorer som laddar ett batteri, eller om man seriekopplar batterier.

Tror inte det ska bli något problem med detta, ena batteriet ska ju bara driva extralyserna, andra driver bilen.

Visst är en  bättre, större generator bättre, men hade redans en 80A liggandes, och vill inte spendera pengar på en ny generator då.

Att seriekoppla bilbatterier som ska användas till extraljus, och laddas av en bilgenerator, blir inte så bra.. Paralellkoppling ska funka bättre om du kommer använda en 12V generator.

15 Inlägg
27 november 2012
Stripz skrev:
IPF 930 hur lyser dessa  med xenon ? 55W då

Jag har testat mina med 75W H4 enkelrör ( Helljus ) Riktigt trevlig ljusbild, men med Bi-xenon blev ljusbilden helt rubbad.

16 Inlägg
27 november 2012
fått testet lysene på nybilen for første gang nå, og big knick lyktene er overaskende bra iforhold til hella 3000 compact, eneste er at de vibrerer noe jævlig, må få staget de av. skulle ha fått tak i flere big knick så kan jeg hive hella lyktene eller bruke de til ryggelys eller noe

1 749 Inlägg
27 november 2012
MammDiin skrev:
Kristian_V skrev:
patrikke skrev:
Testat frå Tai Cheng?
Jag är mycket nöjd med deras lampor.

Var kan man köpa sådana? Googlade på "Tai Cheng" och fick massa andra träffar, ej xenon relaterat..?

granadadr skrev:
tror tyvärr mer på ballasterna,, hade det problemet men bytte ballaster,, faktiskt så funkar HHs speedstarter skitbra i det fallet wink inte snabba men tänder JÄMT smile

oops,,, du har ju förmodligen orginal xenon,, sorry då hjälper det föga sad

Jepp!
Original, sitter monsterstora ballaster bakom helljus lampan. (För halvljuset) Funkar bra. Den ena är dessutom ny. (Fick hela strålkastar insatsen bytt efter en liten incident.)

D2 sockeln har två små pinnar som sticker ut. Där el-kontakten greppar...
Billiga lampor (Oavsett att de lyser bra) har för skör plast i sockeln, så ena pinnen går av. Samma på båda sidor.
Jag sätter dit kontakten super försiktigt, allt verkar OK, men efter några dagar, börjar problemet igen...
Jag tror att kontakten spänner hårdare än den billiga kina sockeln håller för.

Heter väl TaiChang?

Är det Hella gen 3 ballaster du har? Isåfall skulle jag rekommendera att du köper riktiga D2R lampor.
http://www.lichtex.de/Xenon-Leuchtmitte … -Land.html
Inga personliga erfarenheter av sidan, men priset är det inga fel på. Däremot är språket en nackdel smile

Tai chang är det ja.
http://www.lichtex.de/Xenon-HID-Nachrue … -9007.html

Kolla på lampsockeln där, vad tror ni tc står för?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 749 Inlägg
27 november 2012
DiskBengt skrev:
granadadr skrev:
ser ut som bosch rally 180 tycker jag smile

Låter inte obekant med Bosch i alla fall! Googlade lite, verkar stämma.. Om så, vad är det för sockel? smile

Tycker också det ser  ut som bosch rally. H3 ska du ha iså fall.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

187 Inlägg
27 november 2012
Nån som kan svara på om d2s lampa passar i bosch navigator halogen bred/lång? Var en som påstådde att det bara var i pencil det satt adapterbricka..

214 Inlägg
27 november 2012
m_dahm skrev:
Nån som kan svara på om d2s lampa passar i bosch navigator halogen bred/lång? Var en som påstådde att det bara var i pencil det satt adapterbricka..

Ska vad jag minns sitta i båda, kunde inte se någon skillnad på mina. Dock skiljer reflektorerna sig åt mellan halogen och xenon, men D2S fungerar i halogen.

GL77
27 november 2012
Trådstartare
Halloj

Vill ni ha DEKALER på er bil, vi som är här har en gemensam dekal: XenonPowerFreaks

För er som är intresserade så är det bara att gå in på www.dekaltrim.nu under Kundprodukter hittar ni Klubbars Egna, klicka in där och sedan scrolla längst ner, det finns dekaler i olika storlekar och dekalen finns i tre olika utföranden. Finns även som "Framrutestreamer"

NYHET!
Nu är det möjligt att få sitt användarnamn på dekalen, under huvudtexten. Kolla in www.dekaltrim.nu och se efter.

Vid frågor så SKICKAR NI ETT PM TILL MIG.
Senast redigerat av G-TECH (27 november 2012)

Lastbilschaufför
176 Inlägg
27 november 2012
G-TECH skrev:
Halloj

Vill ni ha DEKALER på er bil, vi som är här har en gemensam dekal: XenonPowerFreaks

För er som är intresserade så är det bara att gå in på www.dekaltrim.nu under Kundprodukter hittar ni Klubbars Egna, klicka in där och sedan scrolla längst ner, det finns dekaler i olika storlekar och dekalen finns i tre olika utföranden. Finns även som "Framrutestreamer"

NYHET!
Nu är det möjligt att få sitt användarnamn på dekalen, under huvudtexten. Kolla in www.dekaltrim.nu och se efter.

Coolt, det måste jag ju ha. Speciellt med användarnamnet smile

1 749 Inlägg
27 november 2012
G-TECH skrev:
Halloj

NYHET!

Är det inte bättre att ta alla frågor i forumet? Då får ju alla veta vad som gäller?

GL77
27 november 2012
Trådstartare
patrikke skrev:
G-TECH skrev:
Halloj

NYHET!

Är det inte bättre att ta alla frågor i forumet? Då får ju alla veta vad som gäller?

Jo visst, men min tanke var att då skulle inte tråden fyllas med en massa frågor ang dekalerna.

187 Inlägg
27 november 2012
ajokko skrev:
m_dahm skrev:

Ska vad jag minns sitta i båda, kunde inte se någon skillnad på mina. Dock skiljer reflektorerna sig åt mellan halogen och xenon, men D2S fungerar i halogen.

Ok, tack. Vad är det som skiljer i reflektorn? Gissar att det är så original xenon ska lysa kortare?

2 074 Inlägg
27 november 2012
patrikke skrev:
MammDiin skrev:
Kristian_V skrev:
patrikke skrev:
Testat frå Tai Cheng?
Jag är mycket nöjd med deras lampor.

Var kan man köpa sådana? Googlade på "Tai Cheng" och fick massa andra träffar, ej xenon relaterat..?

Jepp!
Original, sitter monsterstora ballaster bakom helljus lampan. (För halvljuset) Funkar bra. Den ena är dessutom ny. (Fick hela strålkastar insatsen bytt efter en liten incident.)

D2 sockeln har två små pinnar som sticker ut. Där el-kontakten greppar...
Billiga lampor (Oavsett att de lyser bra) har för skör plast i sockeln, så ena pinnen går av. Samma på båda sidor.
Jag sätter dit kontakten super försiktigt, allt verkar OK, men efter några dagar, börjar problemet igen...
Jag tror att kontakten spänner hårdare än den billiga kina sockeln håller för.

Heter väl TaiChang?

Är det Hella gen 3 ballaster du har? Isåfall skulle jag rekommendera att du köper riktiga D2R lampor.
Inga personliga erfarenheter av sidan, men priset är det inga fel på. Däremot är språket en nackdel smile

Tai chang är det ja.

Har du erfarenheter av sidan?

1 749 Inlägg
27 november 2012
MammDiin skrev:
patrikke skrev:
MammDiin skrev:

Heter väl TaiChang?

Tai chang är det ja.

Har du erfarenheter av sidan?

Nepp.

7 487 Inlägg
27 november 2012
G-TECH skrev:
patrikke skrev:
G-TECH skrev:
Halloj

NYHET!

Jo visst, men min tanke var att då skulle inte tråden fyllas med en massa frågor ang dekalerna.

ähh spelar väl inte någon roll wink inte mig iaf wink

JFfoto
27 november 2012
Trådstartare
MrStalby skrev:
Kalltkaffe skrev:
offfroad skrev:

om man tar en sida ur billjuds-boken ,

" att ha 2 st elsystem i en bil , blir BARA PROBLEM " ( koppla ihop generatorerna bara och ha en elsystem , det kan bli en himla massa konstiga problem ..

" ska du ha 2 batterier i en bil så är det BÄTTRE att batterierna är exakt likadana och lika gamla " ( speciellt ifall det är vanliga batterier )

och uppgradera org generator innan du börjar montera en till skulle jag rekommendera

1 du kan hitta en biffigare generator till just din bil och motor

2 du kan hitta en generator som är biffigare och passar tillräckligt bra ( har sett passat diesel generatorer på 150-200ah området org , leta på skroten ( laga.se))

3 om du verkligen vill ha KRÄM!!, beställ en 250-350ah generator från staterna

( alla dessa sätt är enligt mig lättare och PÅLITLIGARE , än att skruva in en extragenerator..,

Har läst annorlunda, blir ju två separata system, och då behöver inte generatorerna eller batteriena va likadana, eftersom dom har ingen kontakt med varandra så. Det är om man har dubbla generatorer som laddar ett batteri, eller om man seriekopplar batterier.

Tror inte det ska bli något problem med detta, ena batteriet ska ju bara driva extralyserna, andra driver bilen.

Visst är en  bättre, större generator bättre, men hade redans en 80A liggandes, och vill inte spendera pengar på en ny generator då.

Att seriekoppla bilbatterier som ska användas till extraljus, och laddas av en bilgenerator, blir inte så bra.. Paralellkoppling ska funka bättre om du kommer använda en 12V generator.

Det är det jag mena smile Nya generatorn kommer ha egen jord, egen laddlampa och vara ansluten till ett annat batteri som inte kommer va seriekopplat med det andra batteriet. Två separata system.

Båtmek
720 Inlägg
27 november 2012
När jag skulle montera xenonet i mina extraljus så skulle jag lossa kontakterna för att slippa borra större hål i husen. Lyckades fasen inte, honan klarade jag, men inte hanen, så det slutade med att jag klippte bort dem och satte dit nya. Men har sparat de gamla, och idag tänkte jag att jag skulle testa att dela på dem ändå. Till min förvåning så lyckades jag direkt med allihopa tongue

Så nu undrar jag ifall någon som vet var man kan köpa bara metalldelen, så att jag kan återanvända dem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154011/154011-f466e41a1c092c90f0f3fa26c807a285.jpg

Först tar man bort de röda plastbitarna, sen med en liten skruvmejsel så "lyfter" man (från metallbiten) ett liten plastbleck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154011/154011-90595a50b71386aa994c7343f762cc85.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154011/154011-30576683f56f5ac7b51d46fddc03e044.jpg

(Ursäkta den dåliga bildkvaliteten)

1 749 Inlägg
27 november 2012
Du får väl pilla upp metallstiften och se om du klarar av att hålla dem hela med?

1 893 Inlägg
27 november 2012
granadadr skrev:
G-TECH skrev:
patrikke skrev:

ähh spelar väl inte någon roll wink inte mig iaf wink

Kan vara kul o köra det snacket i tråden med. Personligen är jag nyfiken på hur folk tänker.
För jag skulle ALDRIG! skryta för farbror blå, att jag har nått annat än original.
En streamer i vindrutan med orden "freak" och "Xenon" och tre stora X-ljus i fronten, är att be om att bli stoppad/kontrollerad.
Jag personligen tycker det är bättre att vara så diskret som möjligt. Hur tänker andra?

Sök