B230 ft går dåligt elfel?

WENJAD
20 februari 2012 · 5 Inlägg

Håller på med en opel kadett city som jag sänkt ner en volvo b230ft från en 93.ans 940 i.. motorn är helt orginal inge trimm eller nått sånt.. än
allt är på plats och har även provkört den, MEN som vanligt ska juh alltid något krångla..
Motorn staratr och går men den får på tok för mycket bensin. den går relatift bra när laddet kommer men innan så går den som en påse nötter.. motorn gick klockrent i volvon innan flyten..  elen kommer från orginalhärvan som satt i 940in jag satte mig och sållade ur en massa saker så att bara de nödvändiga blev kvar som på en 240 typ.. men kan jag ha missat något väsentligt har hört att hastigetsmätarn måste vara inkopplad men efter som opel inte har nån givare på bakaxeln så tog jag inte med dom sladdarna utan hoppades att de skulle gå ändå kan det vara det här som är problemet isåfall kan man lura boxen på någe vis så att den tro att givarn sitter där?? eller ska jag kasta ur min härva som sitter i nu och ta en från en 245 90.. som jag har ståendes på gården..  eller tror ni att det är något helt annat??


tacksam för alla tips och trix

mvh pontus

Volvo 965 T5 "Nitisexfeman" (1996)
Volvo 945 polar "polarisen vinterbil" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2012 · 13 750 Inlägg

tror det är en temp sensor som är problemet om du gör en felsökning på boxarna vad säger den då?

signalen till hastighetsmätaren ger andra symtom

tex dålig tongång eller pendlande tongång osv

ska räcka med att koppla in den på en strömbrytare och koppla den på varvmätaren
strömbrytaren har man när det blir fel för ibland blir den mupp med signalen från varvmätaren

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
WENJAD
20 februari 2012 · 5 Inlägg

Okej okej, får inga felkoder på varken tändning eller bränsle men jag börjar fundera på om blinkdosan är trasig, så jag ska pröva med att byta tempsensor och se om det blir bättre

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2012 · 13 750 Inlägg

WENJAD skrev:
Okej okej, får inga felkoder på varken tändning eller bränsle men jag börjar fundera på om blinkdosan är trasig, så jag ska pröva med att byta tempsensor och se om det blir bättre

lyser den när man trycker på knappen och den blinkar 1.1.1 så fungerar den
sen gäller det att sätta den i rätt hål oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WENJAD
20 februari 2012 · 5 Inlägg

det har jag gjort, den blinkar 1.1.1 på både tändning och bränsle, har även provat att köra testprogrammet med spridare, tomgångsmotor osv..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2012 · 13 750 Inlägg

WENJAD skrev:
det har jag gjort, den blinkar 1.1.1 på både tändning och bränsle, har även provat att köra testprogrammet med spridare, tomgångsmotor osv..

nästa steg om inte tempgivaren är kass är väll att mäta samtliga stift mellan delen-styrboxen

varit med om klämd sladd till tempgivaren och då öste skiten in soppa fast det var på ett motronic system till b230et

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WENJAD
20 februari 2012 · 5 Inlägg

Okej, det var ett bra tips! Får testa det sedan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang