Tänker DU på din egen säkerhet vid race, träffar, bankörningar, klubbkörningar ?

ACF Bil tosing
25 februari 2012 · 117 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

ACF skrev:

HereComesTrouble skrev:
En person som inte kört bilen kan aldrig göras ansvarig.

Samma sak som att man måste kunna bevisa vem som kört bilen (tex hastighets kameror).

Sen går det säkert att dömma startern för något slags brott, men aldrig ansvarig för vad som händer med en enskild bil.

Startern räknas nog som arrangör om ingen sådan finns för övrigt och är därmed ansvarig.

Ansvarig för vad?
Han kan fortfarande aldrig ansvara för vad andra gör med sina bilar..som jag tidigare förklarade.

Att arrangera olagligt race på väg.
För att få ha tävling på allmän väg ska man ansöka hos polisen och länsstyrelsen, bli godkännd av dem samt fylla upp alla kriterier med avstängningar, säkerhet, försäkringar etc.
Vilka lagparagrafer man kan bli åtalad på får någon som är kunnig på det området svara på.

Men ja arrangören är ansvarig för själva "tävlingen" och föraren för sina brott vid körningen.
Bägge begår brott i sig, så långt har jag fått det klart för mig.

HereComesTrouble Livsnjutare
25 februari 2012 · 1 707 Inlägg

Det var precis vad jag skrev ett par steg upp:
"Sen går det säkert att dömma startern för något slags brott, men aldrig ansvarig för vad som händer med en enskild bil."

Dvs: han/hon inte ansvarig för nånting i princip.

fluppidupp ...
25 februari 2012 · 757 Inlägg

-stoffe- skrev:
att köra på streetreace är rätt idiotisk då. bilar inte blir besiktade som på tex en dag på strippen. å att köra på kall o klistrad asfalt utan någon som hels plats att råka fara av på är juh bara dumt.
menar hur många har inte sett när folk lånar sina föräldrar merco mm som har lite bättre pulver å åker på sniskan å får returer som är större än en 3 filig väg.

de med ban träffar att bilen inte är försökrad är de nog inte många som vet om. men tur att att man fått lär sig de iaf från skolan.

Sen är många av bilarna som rullar på race gamla utdaterade bilar som inte körs på strippen längre. om jag bygger en ny bil till 2012 och sen så 2013 så ändras reglerna och bilen får inte gå lika fort längre. är ju inte så att man bara bygger en ny bil rätt upp och ner. bilsportförbundet är ett skämt. betalade över 700kr för min licens förra året och använde den 4 repor på kjula med trasig koppling. bara där är det ju knappt värt att köra på bana.

sen oklistrat och klistrat beter sig helt olika ja. men inte så att det är hopplöst att köra på gatan. dom som kör på gatan ställer in sina bilar för gatan.

Nitrometanskada Gött mos
3 mars 2012 · 1 096 Inlägg

Ja, jag gör det. Har den grundliga säkerhetsutrustning som man ska ha samt en lätt åtkomlig brandsläckare(med tryck på mätarn) i bilen.

"Streetrace-publiken" i Helsingborg hör till den absolut mest j*vla hjärndöda som finns. Hjärndöda och totalt oerfarna. De har antagligen inte varit med om särskilt mycket, jag däremot har tillex. sett vad som händer när en kopplingslamell går åt h*lvete och det är inte roligt.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
5 mars 2012 · 273 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Ja, jag gör det. Har den grundliga säkerhetsutrustning som man ska ha samt en lätt åtkomlig brandsläckare(med tryck på mätarn) i bilen.

"Streetrace-publiken" i Helsingborg hör till den absolut mest j*vla hjärndöda som finns. Hjärndöda och totalt oerfarna. De har antagligen inte varit med om särskilt mycket, jag däremot har tillex. sett vad som händer när en kopplingslamell går åt h*lvete och det är inte roligt.

Håller med om att många av de i hbg inte är så erfarna, i lördags var där vissa som stod några millimetrar från bilarna som skulle köra och de gick bara längre och längre ut i vägen :S

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Nitrometanskada Gött mos
5 mars 2012 · 1 096 Inlägg

WolleJR skrev:

Nitrometanskada skrev:
Ja, jag gör det. Har den grundliga säkerhetsutrustning som man ska ha samt en lätt åtkomlig brandsläckare(med tryck på mätarn) i bilen.

"Streetrace-publiken" i Helsingborg hör till den absolut mest j*vla hjärndöda som finns. Hjärndöda och totalt oerfarna. De har antagligen inte varit med om särskilt mycket, jag däremot har tillex. sett vad som händer när en kopplingslamell går åt h*lvete och det är inte roligt.

Håller med om att många av de i hbg inte är så erfarna, i lördags var där vissa som stod några millimetrar från bilarna som skulle köra och de gick bara längre och längre ut i vägen :S

Nej jag vet inte om de inte vet bättre/oerfarna eller om de helt enkelt bara är dumma i huvudet.

Jag körde ett par ggr under Vallåkra, men det kändes inte alls bra..massa folk alldeles för nära.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
5 mars 2012 · 273 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

WolleJR skrev:

Nitrometanskada skrev:
Ja, jag gör det. Har den grundliga säkerhetsutrustning som man ska ha samt en lätt åtkomlig brandsläckare(med tryck på mätarn) i bilen.

"Streetrace-publiken" i Helsingborg hör till den absolut mest j*vla hjärndöda som finns. Hjärndöda och totalt oerfarna. De har antagligen inte varit med om särskilt mycket, jag däremot har tillex. sett vad som händer när en kopplingslamell går åt h*lvete och det är inte roligt.

Håller med om att många av de i hbg inte är så erfarna, i lördags var där vissa som stod några millimetrar från bilarna som skulle köra och de gick bara längre och längre ut i vägen :S

Nej jag vet inte om de inte vet bättre/oerfarna eller om de helt enkelt bara är dumma i huvudet.

Jag körde ett par ggr under Vallåkra, men det kändes inte alls bra..massa folk alldeles för nära.

Det går inte och jämföra vallåkrahelgen med alla de andra helgerna, det är 2 helt olika saker, under vallåkrahelgen är här fullt med bilar från hela norden och inte bara de som brukar vara här smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Diss Adrenaline Junkie
11 mars 2012 · 264 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

-stoffe- skrev:
att köra på streetreace är rätt idiotisk då. bilar inte blir besiktade som på tex en dag på strippen. å att köra på kall o klistrad asfalt utan någon som hels plats att råka fara av på är juh bara dumt.
menar hur många har inte sett när folk lånar sina föräldrar merco mm som har lite bättre pulver å åker på sniskan å får returer som är större än en 3 filig väg.

de med ban träffar att bilen inte är försökrad är de nog inte många som vet om. men tur att att man fått lär sig de iaf från skolan.

Besiktningen som genomförs vid "edps" är rena skämtet, dom kontrollerar inte ens att reglerna efterföljs i många fall.

Jag har då aldrig sett någon merca eller något annat märke åka på sniskan över 3 filer på race.
Samtliga som jag träffat på något race behandlar bilen respektfullt.

Självklart finns undantag, men dom är uteslutande finniga 18 åringar i 740 som leker på någon parkering.

de va då en väldig smutskastning på VOLVO och UNGDOMAR.. man kan inte dra alla över samma kam bara för att dom åker ett visst bilmärke och är vid en viss ålder.. Jag är "ungdom" (21år) och åker VOLVO.. och jag kan lova dig att ja har full koll på säkerheten av det jag gör, har kör rally osv.

förstår dig till viss del då jag vet att de finns många som åker "740 GL" om det nu måste vara volvo och sladdar hej vilt utan kontroll utan att kanske knappt ha bromsar på bilen.. men du får nog tänka på oss andra som har koll på sakerna

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
fluppidupp ...
11 mars 2012 · 757 Inlägg

Fördommar uppkommer av en anledning. sen självklart är inte alla som kör volvo rövhål. men många är. tyvär.


Diss skrev:

HereComesTrouble skrev:

-stoffe- skrev:
att köra på streetreace är rätt idiotisk då. bilar inte blir besiktade som på tex en dag på strippen. å att köra på kall o klistrad asfalt utan någon som hels plats att råka fara av på är juh bara dumt.
menar hur många har inte sett när folk lånar sina föräldrar merco mm som har lite bättre pulver å åker på sniskan å får returer som är större än en 3 filig väg.

de med ban träffar att bilen inte är försökrad är de nog inte många som vet om. men tur att att man fått lär sig de iaf från skolan.

Besiktningen som genomförs vid "edps" är rena skämtet, dom kontrollerar inte ens att reglerna efterföljs i många fall.

Jag har då aldrig sett någon merca eller något annat märke åka på sniskan över 3 filer på race.
Samtliga som jag träffat på något race behandlar bilen respektfullt.

Självklart finns undantag, men dom är uteslutande finniga 18 åringar i 740 som leker på någon parkering.

de va då en väldig smutskastning på VOLVO och UNGDOMAR.. man kan inte dra alla över samma kam bara för att dom åker ett visst bilmärke och är vid en viss ålder.. Jag är "ungdom" (21år) och åker VOLVO.. och jag kan lova dig att ja har full koll på säkerheten av det jag gör, har kör rally osv.

förstår dig till viss del då jag vet att de finns många som åker "740 GL" om det nu måste vara volvo och sladdar hej vilt utan kontroll utan att kanske knappt ha bromsar på bilen.. men du får nog tänka på oss andra som har koll på sakerna

Diss Adrenaline Junkie
12 mars 2012 · 264 Inlägg

det finns säkert många.. men inte kul att bli en av"dom" när man sköter sig själv och har koll på bilen tex.

robzter skrev:
Fördommar uppkommer av en anledning. sen självklart är inte alla som kör volvo rövhål. men många är. tyvär.


Diss skrev:

HereComesTrouble skrev:

Besiktningen som genomförs vid "edps" är rena skämtet, dom kontrollerar inte ens att reglerna efterföljs i många fall.

Jag har då aldrig sett någon merca eller något annat märke åka på sniskan över 3 filer på race.
Samtliga som jag träffat på något race behandlar bilen respektfullt.

Självklart finns undantag, men dom är uteslutande finniga 18 åringar i 740 som leker på någon parkering.

de va då en väldig smutskastning på VOLVO och UNGDOMAR.. man kan inte dra alla över samma kam bara för att dom åker ett visst bilmärke och är vid en viss ålder.. Jag är "ungdom" (21år) och åker VOLVO.. och jag kan lova dig att ja har full koll på säkerheten av det jag gör, har kör rally osv.

förstår dig till viss del då jag vet att de finns många som åker "740 GL" om det nu måste vara volvo och sladdar hej vilt utan kontroll utan att kanske knappt ha bromsar på bilen.. men du får nog tänka på oss andra som har koll på sakerna

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
fluppidupp ...
12 mars 2012 · 757 Inlägg

lättaste sättet att bli av med anklagelserna mot dig är om du byter bil. inget illa menat utan det är tyvär för många snorungar med nytagna körkort som skaffar sig just en gammal volvo och svinar runt på stan. vet inte hur många gånger när man är ute med mazdan och åker så är det alltid någon gammal volvo med ett gäng snorungar i som vill racea.

Diss Adrenaline Junkie
12 mars 2012 · 264 Inlägg

robzter skrev:
lättaste sättet att bli av med anklagelserna mot dig är om du byter bil. inget illa menat utan det är tyvär för många snorungar med nytagna körkort som skaffar sig just en gammal volvo och svinar runt på stan. vet inte hur många gånger när man är ute med mazdan och åker så är det alltid någon gammal volvo med ett gäng snorungar i som vill racea.

nej de skulle ja inte byta bil för,.. men tänk på att de även finns seriösa som äger volvo

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Nitrometanskada Gött mos
12 mars 2012 · 1 096 Inlägg

robzter skrev:
lättaste sättet att bli av med anklagelserna mot dig är om du byter bil. inget illa menat utan det är tyvär för många snorungar med nytagna körkort som skaffar sig just en gammal volvo och svinar runt på stan. vet inte hur många gånger när man är ute med mazdan och åker så är det alltid någon gammal volvo med ett gäng snorungar i som vill racea.

Verkligen ett uruselt argument. Istället för att du och andra ser över er världsbild. Man ska inte behöva bli oskyldigt anklagad för att ha ett visst beteende för att man kör en vis typ av bil.

Det beteendet du pratar om representeras lika ofta av unga pojkar i bmw och ibland även mercedes, iallafall här nere.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Diss Adrenaline Junkie
12 mars 2012 · 264 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

robzter skrev:
lättaste sättet att bli av med anklagelserna mot dig är om du byter bil. inget illa menat utan det är tyvär för många snorungar med nytagna körkort som skaffar sig just en gammal volvo och svinar runt på stan. vet inte hur många gånger när man är ute med mazdan och åker så är det alltid någon gammal volvo med ett gäng snorungar i som vill racea.

Verkligen ett uruselt argument. Istället för att du och andra ser över er världsbild. Man ska inte behöva bli oskyldigt anklagad för att ha ett visst beteende för att man kör en vis typ av bil.

Det beteendet du pratar om representeras lika ofta av unga pojkar i bmw och ibland även mercedes, iallafall här nere.

+1

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
dadooo
12 mars 2012 · 841 Inlägg

ja blir så jävla trött och irriterad på folk som säger folk o snor ungar o skit fastän de själva har gjort exakt de samma,

är det för ni vill bli ihåg komna som de smarta som aldrig gjort något eller e ni bara ute efter status??????????

Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
KHRacing
12 mars 2012 ·

Back to topic please

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang