Tänker DU på din egen säkerhet vid race, träffar, bankörningar, klubbkörningar ?

KHRacing
22 februari 2012 ·

man blir ju äldre o äldre med åren sägs det !

Sedan 2004 har jag inte besökt ett enda streetrace pga den dåliga säkerheten.

Här följer lite blandade tankar & information till de som vill veta mera.

Streetrace/"lokala träffar" m.m

Är folk till exempel medvetna vem som står som ansvarig vid ett streetrace ?
För de inte vet är det Startern som är sist ansvarig totalt sett.

Banträffar, racing m.m
Vid en banträff: kollar Du att det finns tecknat en Motortävlingsförsäkrning som är lagstadgad ?
denna täcker 2:a & 3.e part (exempelvis funktionärer & annat)

Kollar du så att arrangören har förarförsäkringar tillgängliga ?
(vissa arrangörer kräver att man löser denna innan)

Visste DU att om du ex: parkerar ditt fordon INNANFÖR grindarna på en svensk racerbana,
(eller motsvarande) det händer en olycka på banan o det flyger delar som landar på ditt fordon,
att ditt fordon då är totalt oförsäkrat !

Endast ett fåtal svenska bilklubbar har en gällande försäkrning på deras träffar, där det körs
under ordnade förhållanden. Ex. BMW, Porsche & AlfaRomeo-klubbarna. Ingen annan vad jag vet.

Vill du teckna en specialförsäkring för en dags bankörning, för ditt fordon så kan du räkna
med 20 000 + kr/dag via ett engelsk bolag. (du är ej inräknad)

Hur många svenska banträffsarrangörer tror DU struntar i Motortävlingsförsäkrningen ?

Det har inträffat minst en gång hittills de senaste åren, att en arrangör fått pynta alla skador ur
egen fick -INGET KUL.

Vad tror DU att en natt på akuten kostar, om du inte haft ditt försäkrningsskydd ?
(jag vet bara att det inte räcker 2-3 månadslöner)

mvh Kristian


.
.EDIT:
lagt till lite mera info:

Senast redigerat av KHRacing (22 februari 2012)

WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
22 februari 2012 · 273 Inlägg

KHRacing skrev:
man blir ju äldre o äldre med åren sägs det !

Sedan 2004 har jag inte besökt ett enda streetrace pga den dåliga säkerheten.

Här följer lite blandade tankar & information till de som vill veta mera.


Är folk till exempel medvetna vem som står som ansvarig vid ett streetrace ?
För de inte vet är det Startern som är sist ansvarig totalt sett.

Vid en banträff: kollar Du att det finns tecknat en Motortävlingsförsäkrning som är lagstadgad ?
denna täcker 2:a & 3.e part (exempelvis funktionärer & annat)

Kollar du så att arrangören har förarförsäkringar tillgängliga ?
(vissa arrangörer kräver att man löser denna innan)

Visste DU att om du ex: parkerar ditt fordon INNANFÖR grindarna på en svensk racerbana,
(eller motsvarande) det händer en olycka på banan o det flyger delar som landar på ditt fordon,
att ditt fordon då är totalt oförsäkrat !

Endast ett fåtal svenska bilklubbar har en gällande försäkrning på deras träffar, där det körs
under ordnade förhållanden. Ex. BMW, Porsche & AlfaRomeo-klubbarna. Ingen annan vad jag vet.

Vill du teckna en specialförsäkring för en dags bankörning, för ditt fordon så kan du räkna
med 20 000 + kr/dag via ett engelsk bolag. (du är ej inräknad)

Hur många svenska banträffsarrangörer tror DU struntar i Motortävlingsförsäkrningen ?

Det har inträffat minst en gång hittills de senaste åren, att en arrangör fått pynta alla skador ur
egen fick -INGET KUL.

mvh Kristian

Har faktiskt aldrig tänkt på att det är så, kommer man till en träff så tar man ju förgivet att allt det är fixat.

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Rock-Star
22 februari 2012 · 2 982 Inlägg

vad för säkerhet bör man ha vid en TRÄFF? en träff är en träff och inget mer... en träff innebär absolut INTE att man skall/bör ha en specialförsäkring.
i dina andra punkter kan du ha rätt men håll isär begreppen TRÄFF vs. bankörning etc...

KHRacing
22 februari 2012 ·

Rock-Star skrev:
vad för säkerhet bör man ha vid en TRÄFF? en träff är en träff och inget mer... en träff innebär absolut INTE att man skall/bör ha en specialförsäkring.
i dina andra punkter kan du ha rätt men håll isär begreppen TRÄFF vs. bankörning etc...

Det tyckte jag att jag hade gjort du smile

därav dubbla radbrytningar mellan texterna.

men även på en olagligt arrangerad "träff", ex: den lokala onsdagsträffen, så skall det
enligt lag finnas tilstånd m.m ... Men du fattar vad jag menar hoppas jag ! cool

Det var dock bara de översta radrna som handlade om "race/träffar".

Senast redigerat av KHRacing (22 februari 2012)

focuz
22 februari 2012 · 95 Inlägg

KHRacing skrev:
man blir ju äldre o äldre med åren sägs det !

Sedan 2004 har jag inte besökt ett enda streetrace pga den dåliga säkerheten.

Här följer lite blandade tankar & information till de som vill veta mera.


Är folk till exempel medvetna vem som står som ansvarig vid ett streetrace ?
För de inte vet är det Startern som är sist ansvarig totalt sett.

Vid en banträff: kollar Du att det finns tecknat en Motortävlingsförsäkrning som är lagstadgad ?
denna täcker 2:a & 3.e part (exempelvis funktionärer & annat)

Kollar du så att arrangören har förarförsäkringar tillgängliga ?
(vissa arrangörer kräver att man löser denna innan)

Visste DU att om du ex: parkerar ditt fordon INNANFÖR grindarna på en svensk racerbana,
(eller motsvarande) det händer en olycka på banan o det flyger delar som landar på ditt fordon,
att ditt fordon då är totalt oförsäkrat !

Endast ett fåtal svenska bilklubbar har en gällande försäkrning på deras träffar, där det körs
under ordnade förhållanden. Ex. BMW, Porsche & AlfaRomeo-klubbarna. Ingen annan vad jag vet.

Vill du teckna en specialförsäkring för en dags bankörning, för ditt fordon så kan du räkna
med 20 000 + kr/dag via ett engelsk bolag. (du är ej inräknad)

Hur många svenska banträffsarrangörer tror DU struntar i Motortävlingsförsäkrningen ?

Det har inträffat minst en gång hittills de senaste åren, att en arrangör fått pynta alla skador ur
egen fick -INGET KUL.

mvh Kristian

Inget jag tänkt på, kanon att det uppmärksammas!

Tummen upp till DIG! smile

Volkswagen Phaeton W12 "Stor passaten" (2003)
Audi S4 2.2t "MaxxECU" (1992)
Audi A3 1.8TS Quattro "Dahlbäck Racing" (1999)
HereComesTrouble Livsnjutare
23 februari 2012 · 1 707 Inlägg

Dom olagliga race vi kört har haft betydligt bättre säkerhet än dom lagliga vi har varit på.

Måste säga att jag tvivlar en del kring att det skulle vara startern som är ansvarig för någonting,
var och en får ta sitt eget ansvar.

Bankörningen var lite av en nyhet för mig att bilar som är parkerade inte har någon gilltig försäkring.
Dock har jag räknat med precis som vid olagliga event att man får pynta allt själv vid eventuell olycka.

Vad gäller personlig säkerhet så har vi halv bur, godkända 4-punktsbälten och stolar..
Naturligtvis godkänd hjälm mm.

KHRacing
23 februari 2012 ·

HereComesTrouble skrev:
Dom olagliga race vi kört har haft betydligt bättre säkerhet än dom lagliga vi har varit på.

Måste säga att jag tvivlar en del kring att det skulle vara startern som är ansvarig för någonting,
var och en får ta sitt eget ansvar
.

Bankörningen var lite av en nyhet för mig att bilar som är parkerade inte har någon gilltig försäkring.
Dock har jag räknat med precis som vid olagliga event att man får pynta allt själv vid eventuell olycka.

Vad gäller personlig säkerhet så har vi halv bur, godkända 4-punktsbälten och stolar..
Naturligtvis godkänd hjälm mm.

Den delen har det diskuterats flitigt i Media i skåne de senaste åren då Helsingborg tatt form som ett streetracemekka, o det var trafikpolisens talesman som sade detta i en intervju.

HereComesTrouble Livsnjutare
23 februari 2012 · 1 707 Inlägg

En person som inte kört bilen kan aldrig göras ansvarig.

Samma sak som att man måste kunna bevisa vem som kört bilen (tex hastighets kameror).

Sen går det säkert att dömma startern för något slags brott, men aldrig ansvarig för vad som händer med en enskild bil.

940R
24 februari 2012 · 1 567 Inlägg

Tycker det är si och så med den så kallade säkerheten på olagliga event.Det brukar vara bra med funktionärer till en början men verkar som ingen orkar stå i flera timmar så sena nätter är det lite hmm

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
ACF Bil tosing
24 februari 2012 · 117 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
En person som inte kört bilen kan aldrig göras ansvarig.

Samma sak som att man måste kunna bevisa vem som kört bilen (tex hastighets kameror).

Sen går det säkert att dömma startern för något slags brott, men aldrig ansvarig för vad som händer med en enskild bil.

Startern räknas nog som arrangör om ingen sådan finns för övrigt och är därmed ansvarig.

HereComesTrouble Livsnjutare
24 februari 2012 · 1 707 Inlägg

ACF skrev:

HereComesTrouble skrev:
En person som inte kört bilen kan aldrig göras ansvarig.

Samma sak som att man måste kunna bevisa vem som kört bilen (tex hastighets kameror).

Sen går det säkert att dömma startern för något slags brott, men aldrig ansvarig för vad som händer med en enskild bil.

Startern räknas nog som arrangör om ingen sådan finns för övrigt och är därmed ansvarig.

Ansvarig för vad?
Han kan fortfarande aldrig ansvara för vad andra gör med sina bilar..som jag tidigare förklarade.

fluppidupp ...
24 februari 2012 · 757 Inlägg

KHRacing. du kanske skulle åka ut på ett seriöst arrangerat streetrace. ut och kolla på Battle Royale eller något i den stilen så kan jag säga att det är betydligt bättre än på många blackrace. så uttala dig inte om någonting du inte har upplevt på över 7 år.

Sen banbiten uttalar jag mig inte om då jag inte har koll på det till 100.

KHRacing
24 februari 2012 ·

robzter skrev:
KHRacing. du kanske skulle åka ut på ett seriöst arrangerat streetrace. ut och kolla på Battle Royale eller något i den stilen så kan jag säga att det är betydligt bättre än på många blackrace. så uttala dig inte om någonting du inte har upplevt på över 7 år.

Sen banbiten uttalar jag mig inte om då jag inte har koll på det till 100.

Jag uttalar mig om det jag vet ok.  Bland annat säkerheten i HBg/skåne (då jag bor där)
som är typ obefintlig. Räcker med att de lite filmer från diverrse race så ser man den rena
idiotin blad de flesta deltagarna. Är det verkligen bättre uppe i "norr" så är det bara att gratulera !

O sedan återigen, det var var bara de två översta raderna som handlade om streetrace/träffar, ok.

mvh K

fluppidupp ...
24 februari 2012 · 757 Inlägg

KHRacing skrev:

robzter skrev:
KHRacing. du kanske skulle åka ut på ett seriöst arrangerat streetrace. ut och kolla på Battle Royale eller något i den stilen så kan jag säga att det är betydligt bättre än på många blackrace. så uttala dig inte om någonting du inte har upplevt på över 7 år.

Sen banbiten uttalar jag mig inte om då jag inte har koll på det till 100.

Jag uttalar mig om det jag vet ok.  Bland annat säkerheten i HBg/skåne (då jag bor där)
som är typ obefintlig. Räcker med att de lite filmer från diverrse race så ser man den rena
idiotin blad de flesta deltagarna. Är det verkligen bättre uppe i "norr" så är det bara att gratulera !

O sedan återigen, det var var bara de två översta raderna som handlade om streetrace/träffar, ok.

mvh K

Jupp. därför jag skrev att jag inte hade koll på banåkat. men jag ogillar när folk bara rätt upp och ner smutskastar svensk streetracing. det är skillnad på seriöst street racing och halvfulla snorungar i 740is som ska racea.

KHRacing
24 februari 2012 ·

robzter skrev:
Jupp. därför jag skrev att jag inte hade koll på banåkat. men jag ogillar när folk bara rätt upp och ner smutskastar svensk streetracing. det är skillnad på seriöst street racing och halvfulla snorungar i 740is som ska racea.

Dock var detta inte rätt upp o ner som du säger, har tidigare varit mkt involverad under flera år så jag vet en del "tyvärr".

WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
25 februari 2012 · 273 Inlägg

robzter skrev:

KHRacing skrev:

robzter skrev:
KHRacing. du kanske skulle åka ut på ett seriöst arrangerat streetrace. ut och kolla på Battle Royale eller något i den stilen så kan jag säga att det är betydligt bättre än på många blackrace. så uttala dig inte om någonting du inte har upplevt på över 7 år.

Sen banbiten uttalar jag mig inte om då jag inte har koll på det till 100.

Jag uttalar mig om det jag vet ok.  Bland annat säkerheten i HBg/skåne (då jag bor där)
som är typ obefintlig. Räcker med att de lite filmer från diverrse race så ser man den rena
idiotin blad de flesta deltagarna. Är det verkligen bättre uppe i "norr" så är det bara att gratulera !

O sedan återigen, det var var bara de två översta raderna som handlade om streetrace/träffar, ok.

mvh K

Jupp. därför jag skrev att jag inte hade koll på banåkat. men jag ogillar när folk bara rätt upp och ner smutskastar svensk streetracing. det är skillnad på seriöst street racing och halvfulla snorungar i 740is som ska racea.

Inte för att göra dig besviken men det är bara under vallåkrahelgen som här är slöa Volvos här nere smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
fluppidupp ...
25 februari 2012 · 757 Inlägg

WolleJR skrev:

robzter skrev:

KHRacing skrev:

Jag uttalar mig om det jag vet ok.  Bland annat säkerheten i HBg/skåne (då jag bor där)
som är typ obefintlig. Räcker med att de lite filmer från diverrse race så ser man den rena
idiotin blad de flesta deltagarna. Är det verkligen bättre uppe i "norr" så är det bara att gratulera !

O sedan återigen, det var var bara de två översta raderna som handlade om streetrace/träffar, ok.

mvh K

Jupp. därför jag skrev att jag inte hade koll på banåkat. men jag ogillar när folk bara rätt upp och ner smutskastar svensk streetracing. det är skillnad på seriöst street racing och halvfulla snorungar i 740is som ska racea.

Inte för att göra dig besviken men det är bara under vallåkrahelgen som här är slöa Volvos här nere smile

drog det som ett skräckexempel. inte många 1000hk bilar som på stockholm open och liknande. det brukar vara rätt städat.

myran Foto/Bilnörd
25 februari 2012 · 1 541 Inlägg

Kul att ämnet tas upp.

Måste säga att på dom större streetracen i örebro funkar säkerheten helt okay för att vara en olaglig tävling i grund och botten. Men så har det inte alltid varit. men finns väl idioter överallt.


Flesta seriösa klubbarna har motorsportförsärking som täcker skador på förare och personer runtomkring men inte på bilar bana eller liknande.

Så att tänka på är att om du kvaddar på en bana även under SBF flagg med motorsportförsäkring så blir du förmodligen stående med en dyr bil att laga + att kör du sönder ett räcke så kan du vänta dig en fet räkning på posten.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
-stoffe-
25 februari 2012 · 1 271 Inlägg

att köra på streetreace är rätt idiotisk då. bilar inte blir besiktade som på tex en dag på strippen. å att köra på kall o klistrad asfalt utan någon som hels plats att råka fara av på är juh bara dumt.
menar hur många har inte sett när folk lånar sina föräldrar merco mm som har lite bättre pulver å åker på sniskan å får returer som är större än en 3 filig väg.

de med ban träffar att bilen inte är försökrad är de nog inte många som vet om. men tur att att man fått lär sig de iaf från skolan.

HereComesTrouble Livsnjutare
25 februari 2012 · 1 707 Inlägg

-stoffe- skrev:
att köra på streetreace är rätt idiotisk då. bilar inte blir besiktade som på tex en dag på strippen. å att köra på kall o klistrad asfalt utan någon som hels plats att råka fara av på är juh bara dumt.
menar hur många har inte sett när folk lånar sina föräldrar merco mm som har lite bättre pulver å åker på sniskan å får returer som är större än en 3 filig väg.

de med ban träffar att bilen inte är försökrad är de nog inte många som vet om. men tur att att man fått lär sig de iaf från skolan.

Besiktningen som genomförs vid "edps" är rena skämtet, dom kontrollerar inte ens att reglerna efterföljs i många fall.

Jag har då aldrig sett någon merca eller något annat märke åka på sniskan över 3 filer på race.
Samtliga som jag träffat på något race behandlar bilen respektfullt.

Självklart finns undantag, men dom är uteslutande finniga 18 åringar i 740 som leker på någon parkering.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang