Höga avgasvärden

rekty
24 februari 2012 · 28 Inlägg

Tjena var och besiktiga min mercedes 190 2.3 (insprut), fick nedslag på mina avgasvärden.

Co halten 9,7 (0,5)
Hc halten 323 (100)
Co 2500 0,9 (0,3)
Lambda 0,99 (0,97-1,03)

Det enda som såg bra ut var lambdan alltså, nu undrar jag vad som kan vara fel? Min tomgång dippar lite ibland ifall det kan ha nånting med det och göra.

DASTENMAN
24 februari 2012 · 41 Inlägg

Jag skulle tro på för FET blandning..

Mercedes 190 "första projekt bilen" (1985)
Richtenb
24 februari 2012 · 1 365 Inlägg

+1 kolla LMM och se till att tändstiften är fräscha

DASTENMAN skrev:
Jag skulle tro på för FET blandning..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rekty
24 februari 2012 · 28 Inlägg

De finns ingen LMM på merca 190 , men ska kolla upp stiften!

gamlingen
24 februari 2012 · 5 198 Inlägg

Börja med en storservice om du inte redan gjort det

Richtenb
24 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Ok, det kan även vara avgasläckage eller att katten är dålig. Men börja med stiften, det är billigast smile


rekty skrev:
De finns ingen LMM på merca 190 , men ska kolla upp stiften!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
DASTENMAN
24 februari 2012 · 41 Inlägg

Borde inte lamda vara för högt om det skulle vara avgasläcka?

Mercedes 190 "första projekt bilen" (1985)
rekty
24 februari 2012 · 28 Inlägg

gamlingen skrev:
Börja med en storservice om du inte redan gjort det

fick nedslaget igår så har inte hunnit göra ngt än , men det lutar väl åt en storservice

rekty
24 februari 2012 · 28 Inlägg

Richtenb skrev:
Ok, det kan även vara avgasläckage eller att katten är dålig. Men börja med stiften, det är billigast smile


rekty skrev:
De finns ingen LMM på merca 190 , men ska kolla upp stiften!

Avgasröret är tätt smile har också funderat lite på katten, de finns inget bra sätt o kolla om den gör sitt jobb eller inte?

Richtenb
24 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Nix inte om läckaget är efter lambdasonden, besiktningen mäter ju inte värdena vid sonden utan i ändröret. men nu var det ju tätt

Svårt att kolla katten tyvärr, du kan knacka på den och se om du hör några lösa delar. annars måste man montera ner


DASTENMAN skrev:
Borde inte lamda vara för högt om det skulle vara avgasläcka?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
joonnte
25 februari 2012 · 8 Inlägg

Byt katt..

rekty
25 februari 2012 · 28 Inlägg

joonnte skrev:
Byt katt..

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

-Bazz3r- Team Breehäng
25 februari 2012 · 1 623 Inlägg

rekty skrev:

joonnte skrev:
Byt katt..

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

Spill i lite etanol eller t-röd i tanken och far in igen då.. tongue

R1 3
└┼┤
2 4
rekty
27 februari 2012 · 28 Inlägg

-BASmannen- skrev:

rekty skrev:

joonnte skrev:
Byt katt..

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

Spill i lite etanol eller t-röd i tanken och far in igen då.. tongue

haha men jag måste fixa felet hur eller hur för den sluker soppa som ett as smile

Richtenb
27 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Det kan ju vara en bra idé.... när du säger att den slukar soppa som fan så låter det som ett tändningsrelaterat fel.

rekty skrev:

-BASmannen- skrev:

rekty skrev:

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

Spill i lite etanol eller t-röd i tanken och far in igen då.. tongue

haha men jag måste fixa felet hur eller hur för den sluker soppa som ett as smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rekty
27 februari 2012 · 28 Inlägg

jag kanske är helt ute o cyklar men om lambdan är bra så borde väl allt i motorn vara som det ska?

Richtenb
27 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Du har lambda 0,99 vid slutröret av avgassystemet där bilprovningen mäter sina siffror, inte 0,99 innan katalysatorn där din lambdasond sitter. Om du kan få fram värdet på denna så får du sanningen så till vida att den fungerar som den ska.


rekty skrev:
jag kanske är helt ute o cyklar men om lambdan är bra så borde väl allt i motorn vara som det ska?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
27 februari 2012 · 1 365 Inlägg

I teorin kanske du kör runt med lambda 0,8 i din lambdasond, katalysatorn lyckas inte få bort alla oförbrända kolväten samtidigt som du har ett tändningsrelaterat fel (vilket ytterligare spär på mängden) Efter katten är ditt lambda ett helt annat värde, (det är därför man aldrig får eller ska placera en bredbandslambda efter katten) råkar du dessutom ha ett litet hål i ditt täta avgassystem så späds ditt lambda säg 0,87 efter katten ut till 0,99 rätt snabbt och det är resultatet du får när de mäter.

bara en kort förklaring i varför 0,99 inte behöver bevisa någonting.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rekty
27 februari 2012 · 28 Inlägg

Richtenb skrev:
I teorin kanske du kör runt med lambda 0,8 i din lambdasond, katalysatorn lyckas inte få bort alla oförbrända kolväten samtidigt som du har ett tändningsrelaterat fel (vilket ytterligare spär på mängden) Efter katten är ditt lambda ett helt annat värde, (det är därför man aldrig får eller ska placera en bredbandslambda efter katten) råkar du dessutom ha ett litet hål i ditt täta avgassystem så späds ditt lambda säg 0,87 efter katten ut till 0,99 rätt snabbt och det är resultatet du får när de mäter.

bara en kort förklaring i varför 0,99 inte behöver bevisa någonting.

Okej tack då hänger jag med!smile men skulle problemet kunna ha nånting med att jag har rakt rör efter katten till sista ljuddämparen?

Richtenb
27 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Nej det behöver du inte oroa dig för. Det är bara folk som ersätter katalysatorn med raka rör som får problem vid besiktningen.


rekty skrev:

Richtenb skrev:
I teorin kanske du kör runt med lambda 0,8 i din lambdasond, katalysatorn lyckas inte få bort alla oförbrända kolväten samtidigt som du har ett tändningsrelaterat fel (vilket ytterligare spär på mängden) Efter katten är ditt lambda ett helt annat värde, (det är därför man aldrig får eller ska placera en bredbandslambda efter katten) råkar du dessutom ha ett litet hål i ditt täta avgassystem så späds ditt lambda säg 0,87 efter katten ut till 0,99 rätt snabbt och det är resultatet du får när de mäter.

bara en kort förklaring i varför 0,99 inte behöver bevisa någonting.

Okej tack då hänger jag med!smile men skulle problemet kunna ha nånting med att jag har rakt rör efter katten till sista ljuddämparen?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang