loow´s B230FT 16v Turboprojekt (Motorn provmonterad)

Bygger en 16v-Turbo-motor till min 142a :) Följ gärna med o se hur det blir!
  • 104 Följare
  • 76 916 Visningar
  • Projektet avslutat 18 januari 2014
loow Jävel
28 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Okej, trist. Vi får väl se hur jag löse det smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Krilles_
28 februari 2012 · 131 Inlägg

Loctite på pinbultar? Dom ska man väl bara dra ner lite lätt?
Annars blir de nog bra detta !

Volvo 142 (1971)
Vw-Andreas
29 februari 2012 · 633 Inlägg

Krilles_ skrev:
Loctite på pinbultar? Dom ska man väl bara dra ner lite lätt?
Annars blir de nog bra detta !

såg detta med  , man ska bara skruva ner den max sen skruva upp den lite

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
loow Jävel
29 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Vw-Andreas skrev:

Krilles_ skrev:
Loctite på pinbultar? Dom ska man väl bara dra ner lite lätt?
Annars blir de nog bra detta !

såg detta med  , man ska bara skruva ner den max sen skruva upp den lite

Jag frågade han som gjorde iordning motorn hur jag skulle göra med dom. Han sa att jag skulle dra ner dom för hand med loctite. Men jag vet inte :S, Har inte hört något annat så jag gjorde bara som han sa smile
Ska jag försöka få loss dom o bara dra dom för hand tror ni?

You got to risk it, to get the biscuit :)
Krilles_
29 februari 2012 · 131 Inlägg

När vi bygger V8 or så drar vi ner dom lite lätt inte alls hårt. Och om man inte får i hela gängan på muttern så drar vi bara upp pinnbulten. Har aldrig haft loctite på själva pinbulten i blocket däremot har man ju någon smörja man fick med på muttern.
Så gör vi iallafall! smile
Bänkade en motor idag med ca 500 HK och 550 vrid o de höll iallafall smile

Senast redigerat av Krilles_ (29 februari 2012)

Volvo 142 (1971)
loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Krilles_ skrev:
När vi bygger V8 or så drar vi ner dom lite lätt inte alls hårt. Och om man inte får i hela gängan på muttern så drar vi bara upp pinnbulten. Har aldrig haft loctite på själva pinbulten i blocket däremot har man ju någon smörja man fick med på muttern.
Så gör vi iallafall! smile
Bänkade en motor idag med ca 500 HK och 550 vrid o de höll iallafall smile

Okej smile, ska kika lite på min. Pratade me han som hade motorfirman igen, o han sa att detta skulle fungera.
Jag drog ner den med fingrarna bara, o så loctite på.. Vi märker om blocket spricker wink
Tack för att ni säger till och reflekterar!

You got to risk it, to get the biscuit :)
Vw-Andreas
1 mars 2012 · 633 Inlägg

läste lite snabbt igår fick fram att dem ska bara dras ner för handkraft och vara helt torra :p ingen smörja på eller något hehe

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
läste lite snabbt igår fick fram att dem ska bara dras ner för handkraft och vara helt torra :p ingen smörja på eller något hehe

Då är frågan om ja ska ta ur dom och göra rent o dra ner dom igen, eller låta det vara.. tror ja låter det va.
Men som sagt, tack för reflektioner! Tänkte kasta upp en update snart smile eller ikväll kanske..

You got to risk it, to get the biscuit :)
strandberg31
1 mars 2012 · 2 419 Inlägg

vräkte du inte på med gänglåsning kan det ju inte va nån fara! om det tex är olja i så kan det ju spränga, men det borde inte vara några problem!

Följer detta!! smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

strandberg31 skrev:
vräkte du inte på med gänglåsning kan det ju inte va nån fara! om det tex är olja i så kan det ju spränga, men det borde inte vara några problem!

Följer detta!! smile

Tog en rimlig mängd borde man väl säga smile men sprutade ur allting med brakeclean innan och hade blocket hängandes upponer..
(förtydligande) så att brakecleanen kunde rinna ur skruvhålen.
Som sagt, spricker blocket så är vi ett gäng som vet varför wink
Kul att du följer. Ska försöka småuppdatera lite varje dag så att intresset kvarstår smile

Senast redigerat av Plankpojk (1 mars 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)
Krilles_
1 mars 2012 · 131 Inlägg

De blir nog bra de oxå som sagt du märker väll om något går åt hellvete wink

Volvo 142 (1971)
Vw-Andreas
1 mars 2012 · 633 Inlägg

http://www.garaget.org/video/45670

liten film på den motorn min polare har i sin 140 wink

http://www.garaget.org/video/32147

hoppas du får en spark i röven när du hör detta haha

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Krilles_ aah ja lovar att ni får veta det först wink

Vw-Andreas, Nu ska ja bara käka frukost sen ska ja fan springa ut i garaget o plocka isär toppen för tvättning big_smile

Har en fråga föresten..
Visst borde det inte spela någon roll vilken tagg jag tar bort på triggerhjulet?
http://i41.tinypic.com/apiq8m.jpg
Eller? Vet inte hur sånt funkar..

You got to risk it, to get the biscuit :)
loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Ahaja, här hade man lite mecksug.. Började riva toppen inför industritvätten
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-ef544b5d9956bcfe22c1a9ec7d3dc45e.jpg

Men sen insåg jag att jag inte hade nån ventilfjädertång. Så jag gick till grannen, men han hade inte heller nån. Så får låna en från farsans jobb istället, men de får bli ikväll eller nått.

Småsaker som ska på tvätt
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-427b961f826942db5ba134beb43388c3.jpg

Triggersaknerna ja köpte igår smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75258/75258-ba989b160916577bc85847e39acd8e93.jpg

Glömde ta bild på ventilfjädrarna.. Men dom ser ut som vilka fjädrar som helst smile
Ikväll ska ja åka o köpa fälgar till s40in också, alltid skoj me nya saker.
Vet fortfarande inte vilken kugg som ska bort.. Läste att det tydligen var viktigt att ta bort rätt kugg. Vet inte om nån luras med mig eller om det är så. Vet inte vem jag ska fråga heller tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)
Streeetkadett Volvotrimmare
1 mars 2012 · 323 Inlägg

inte hundra men är de inte den kuggen som går förbi när 1ans kolv är i topp? ka nva helt ute å cykla också big_smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Vw-Andreas
1 mars 2012 · 633 Inlägg

varför ta du inte ett plant svänghjul och en trigger platta från en automatare?

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Micke, har fått svar nu big_smile
såhär skulle de va: http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 … _Tooth.htm

Vw-Andreas, Köpte ett komplett svänghjul med tiltonkopplingen till BMW-lådan, så ja tänkte att de är bäst o ha dedär som han har kört innan. Så vet jag att allting fungerar smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Melin82
1 mars 2012 · 513 Inlägg

Man brukar ju låta tdc på ettan vara på nionde tanden efter triggern men bara du låter triggern komma före tdc så kan du ställa in på vilka andra tänder den ska tända. Ska du köra wastefire eller org rotor?

loow Jävel
1 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Melin82 skrev:
Man brukar ju låta tdc på ettan vara på nionde tanden efter triggern men bara du låter triggern komma före tdc så kan du ställa in på vilka andra tänder den ska tända. Ska du köra wastefire eller org rotor?

Tackar, precis så jag fick berättat för mig nyss också smile Dock inte dedär med att den kan tända på andra tänder, det låter bra om man råkat göra fel..
Ang. Rotor så har jag inte en aning. Inte insatt i styrsystem o sånt för fem öre..
Hoppas jag lär mig genom detta bygge smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Melin82
1 mars 2012 · 513 Inlägg

Såg att du blivigt länkad till ms hemsida. Antar att du ska köra ms, kör så själv ms1 v3 i min 240 och där kör jag  wastefire. Enkelt så kör mn ett ford tändblock som tänder 1-3 sen 2-4. Funkar kanon.
Jo man ställer in vilken tand efter triggern tdc på ettan är sen tvåan osv. Alltså han ser triggern, vet att det är  säg nio tänder till tdc och räknar på det. Enkelt förklarat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang