6547
Sök

Citroen jumper går inte att starta

3 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en citroen jumper sk 12 HDI från 2001 som stått still i 2-3 månader och som inte går att starta längre, batteriet verkar funka eller kan det vara för svagt ? Går att spela radio och allt funkar som sagt men inte att starta.

När jag försöker starta hugger det till lite som den försöker dra igång men orkar inte, efter ett antal försök så hugger den inte till alls längre som all kraft är borta, bara klickar om jag håller kvar och försöker starta.
Sen lyser det en lampa som i instruktionsboken står:

Kontrollampa för självdiagnostik
Om den blinkar eller tänds under färd, visar det att det finns något funktionsfel på insprutningen, tändsystemet eller avgasreningen (beroende på land)

Det ser ut som en kontakt eller nått som sprutar, lampan som lyser när jag startar tändningen på bilen och den lyser kanske i 5-10 sek.

Undrar bara om det är något man själv kan fixa jag är väldigt händig men har inte hållt på så mycket med bilar, för jag vill inte bogsera den och fixa kostar för mycket tongue helst.. Köpte den för 28 tusen för några månader sen för att köra lite grejer och tänkte sälja den nu... och den går inte att starta.

Vad tror ni ? Tack på förhand !!

21 761 Inlägg
26 februari 2012
Börja med att ladda upp batteriet och se om det vill ta emot laddning, sedan när/om batteriet är fulladdat så provar du igen. Det är möjligt att batteriet är i dåligt skick eller har blivit en del urladdat när bilen har stått oanvänd, inget konstigt med det egentligen. smile

3 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
En annan fråga kan man testa starta bilen med ett annat urkopplat batteri och startkablar eller måste det sitta i en annan bil och va igång ?

För bilden står så konstigt att man inte kan stå framför med annan bil.

21 761 Inlägg
27 februari 2012
Visst ska det normalt sett gå att endast använda ett löst batteri, men man får ju lite extra hjälp av generatorn om man använder en bil som är igång och därför är det en fördel om man kan göra på det viset. smile

Se till att använda rejäla startkablar, inte några fjuttiga 10 mm2 kablar som dessutom knappt når någonstans. Hjälpbatteriet bör vara hyfsat stort också, inget 40 Ah eller så.
Senast redigerat av Drönirettab (27 februari 2012)

3 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Jag köpte en starthjälp på biltema! hoppas det funkar!

Sök